sylte
Fra : mail01@skivehs.dk

Dato : 14-11-03 09:09

Hvem kan give mig en god opskrift på sylte

Fra : mail02@skivehs.dk

Dato : 14-11-03 09:28

<mail01@skivehs.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem kan give mig en god opskrift på sylte
>
>Jeg kan anbefale frk. Jensens kogebog - denne sylte bliver skærefast og
god.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-11-03 10:00

<mail01@skivehs.dk> writes:
>Hvem kan give mig en god opskrift på sylte

Her er en:

to stykker griseskank
et grisehoved (kan ofte købes som halve rengjorte - vælg det, det er et
helvede selv at rense hovederne)
en nakkesteg på 1 1/2 kg
6-7 grisehaler (eller et par grisetæer)
et bundt porrer
tre løg
6-7 gulerødder
et par solide skiver selleri
nogle kviste timian
5-6 hele peberkorn
salt

Det hele lægges i en stor gryde, dækkes med vand og bringes i kog. Vær
grundig med at skumme - det der gråbrune skum der kommer skal væk. (tip:
hvis man ikke har timian i kviste, men skal bruge tørret timian, så vent
med at tilsætte det, til der er skummet af)
Kogetiden er 2 1/2 - 3 timer.

Når alt kødet er mørt, tages det op, suppen sies, koges op på ny og smages
til med salt og peber. Den skal have så meget, at man synes den er for
stærk - når den hældes over grisekædet og afkøles mister den meget styrke.
Kødet findeles (grisehaler/grisetæer smides ud eller spises ved siden af)
Riv nu en passenede mængde løg, og fordel grisekødet og løgene i bakker
eller skåle.
Opblød lidt husblas og tilsæt det til suppen, der nu hældes over
grisekødet, så suppen lige dækker. Afkøl hurtigt og du har en fantastisk
sylte. Kan fint fryses i nogle måneder.

Smager himmelsk på nybagt groft rugbrød med lidt sennep og en
rødbedeskive. Serveres med en kold øl og en Rød Aalborg eller en vodka af
god russisk kvalitet.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Camain

Dato : 14-11-03 20:48

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Her er en:
>
> to stykker griseskank
> et grisehoved (kan ofte købes som halve rengjorte - vælg det, det er et
> [...]

Send lige et kilo eller to til mig, det lyder himmelsk

Jesper B.

Fra : Emil

Dato : 14-11-03 20:19

<mail01@skivehs.dk> skrev:

>Hvem kan give mig en god opskrift på sylte

Mig.

m.v.h. Emil

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-11-03 00:40

"Camain" <orakletFJERNES@midtfyn.net> writes:
>Send lige et kilo eller to til mig, det lyder himmelsk

Det er det også - det er let at lave, gå bare igang