Konfekt og marcipan
Fra : Thïngmand

Dato : 12-11-03 09:11

Som en lille follow-up på marcipan tråden, ville jeg høre om I blander
sukker/flormelis i jeres rå marcipan, når I laver konfekt? Jeg synes det er
spild af god marcipan og blev meget overrasket da min svigerfamilie hældte
flormelis i marcipanen, så det blev til noget sødt (uspiseligt) stads - de
kunne dog aldrig drømme om at spise det "råt". I min egen familie har vi
altid brugt rå marcipan i rigelige mængde, _uden_ at blande det med
sødestof...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Rømer

Dato : 12-11-03 09:41

"Det kommer vel anpå hvad du skal bruge marcipanen til?
Til konfekt - overtrukket eller med fyld - bruger jeg kun ren marcipan - og
kunne ikke drømme om at gøre andet. Men lidt flormelis på bordet gør altså
marcipanen nemmere at abejde med - det klistrer jo lidt.
Til figurer - frugter, roser mm. skal der lidt sukker i for at gøre det
formbart og glat i overfladen.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 13:06

Rømer wrote:
> [...]
> jo lidt.
> Til figurer - frugter, roser mm. skal der lidt sukker i for at gøre

Rul marcipanen ud mellem bagepapir, så undgår man, at det klistrer fast til
bordet. To kraftige stykker plastic kan også gøre tricket.

Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-11-03 11:33

[Thïngmand | Wed, 12 Nov 2003 09:10:56 +0100]

>Som en lille follow-up på marcipan tråden, ville jeg høre om I blander
>sukker/flormelis i jeres rå marcipan, når I laver konfekt?

Jeg tilsætter nogle gange en anelse flormelis, men det er også fordi den
marcipan jeg bruger, Summerbird, indeholder 75% mandler og derfor ikke
er alt for sød.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Annika Pedersen

Dato : 12-11-03 15:35

> Jeg tilsætter nogle gange en anelse flormelis, men det er også fordi den
> marcipan jeg bruger, Summerbird, indeholder 75% mandler og derfor ikke
> er alt for sød.
>
> René

Vil lige fortælle at jeg ikke selv bryder mig synderligt om marcipan, ud
over som tyndt lag på visse bagerkager (og der er det mere sukker), men
takket være Renés "reklame" for Summerbird måtte jeg smage den - og hovsa,
den gled ned i ren form i små bidder :)

I min fam. er det også opblanding med flormelis til konfekt, men da det er
de færreste der spiste marcipan dengang var det mere for hyggen at vi
lavede de klassiske figurer.

Her køber jeg klart lidt summerbird i år til december for at gå og nyde den
indimellem, ligeså til "livsnydere", men kommer der nogle med 20 unger, så
må jeg erkende at det nok er sukker-marcipanen der kommer mest i brug.

--
Annika P

Fra : Nette

Dato : 12-11-03 16:08

"Annika Pedersen" skrev i en meddelelse
> Vil lige fortælle at jeg ikke selv bryder mig synderligt om marcipan, ud
> over som tyndt lag på visse bagerkager (og der er det mere sukker),

Det er den marcipan, de andre snakker om herinde. Der tager man rå marcipan
og blander det op med flormelis og evt. æggehvide/vand.

Det gør det billigere, nemmere at arbejde med, men det egner sig slet ikke
til konfekt. det duer efter min mening udelukkende til pynt på kager, roser
osv.

Når jeg laver konfekt bruger jeg udelukkende rå marcipan. Det er sjældent
jeg ruller det ud, da jeg plejer at trille kugler, "mandler" eller lignende,
men sker det, så bruger jeg også en smule flormelis.

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-11-03 16:35

[Annika Pedersen | Wed, 12 Nov 2003 14:35:05 GMT]

> [...]
>takket være Renés "reklame" for Summerbird måtte jeg smage den - og hovsa,

Det er jeg glad for at høre. Endnu engang har et kvalitetsprodukt
sejret :)

> [...]
>indimellem, ligeså til "livsnydere", men kommer der nogle med 20 unger, så
>må jeg erkende at det nok er sukker-marcipanen der kommer mest i brug.

Naturligvis; hvis man ikke er milionær, må man jo trække en grænse et
sted.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 13:05

Thïngmand wrote:
> [...]
> "råt". I min egen familie har vi altid brugt rå marcipan i rigelige
> mængde, _uden_ at blande det med sødestof...

Flormelis strækker marcipanen længere, og gør den vammelsød. Rigtig mange
ælter deres marcipan med flormelis. Synd for marcipanen.

Flormelis er til glasur. Ikke marcipan

Tina

Fra : Pia J

Dato : 12-11-03 16:15

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> Som en lille follow-up på marcipan tråden, ville jeg høre om I blander
> sukker/flormelis i jeres rå marcipan, når I laver konfekt?

Nej, føj for pokker, så kan man ligeså godt købe den ækle tyske
konfektmasse....

Hvis jeg skal lave konfekt i år bliver det Summerbird, hvis ellers jeg kan
finde en forhandler. Ulempen ved Summerbird er, at man slet ikke bliver
klistret og vammel i munden, så man kan spise mere...

:Pia

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 12-11-03 18:30

summerbird Marcipan 200g kr. 39,50 kan købes hos www.chaya.dk Der ligger en
butik i Kgs. Lyngby som hedder Chaya men som sagt kan man købe det på
nettet...De sælger også chokolade, konfekt, kaffe og the. Virkelig et besøg
værd.
venligst Cecilie

Fra : Annika Pedersen

Dato : 12-11-03 18:49

> [...]
> kan finde en forhandler. Ulempen ved Summerbird er, at man slet ikke
> bliver klistret og vammel i munden, så man kan spise mere...

Pia: så bare ind på http://www.summerbird.dk/ og spørg dem - de har været
meget flinke til at oplyse mig om det de gange jeg har ledt.
Desværre er kaffemanden i Ringsted ikke længere forhandler, så jeg skal
vistnok til Roskilde for at shoppe.

--
Annika P

Fra : Pia J

Dato : 12-11-03 19:16

"Annika Pedersen" <newsgroup@annika.dk> wrote in message

> Desværre er kaffemanden i Ringsted ikke længere forhandler, så jeg skal
> vistnok til Roskilde for at shoppe.

Hvis det er samme kaffebutik jeg plejede at handle i, så er den lukket. Der
er dog en blomsterbutik i samme gade som har overtaget en del af
chokoladesortimentet, bl.a. gaveæskerne fra Summerbird. Hm, hvor mon jeg har
lagt deres visitkort, de står nemlig ikke på degulesider...

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 12-11-03 19:18

MaLene - Tinggade 3 - 57 67 50 67

Tror jeg kigger mig om efter en rigtig chokoladebutik, deres udvalg er ikke
så stort og de ved ikke så meget om det i blomsterbutikken. Og jeg har ingen
ærinder i Ringsted, så jeg kan ligeså godt køre til Sorø eller Næstved. Fik
vist anbefalet nogen der sidst jeg spurgte om chokolade herinde.

:Pia