Anthon Berg marcipan
Fra : Lars Arup

Dato : 11-11-03 23:08

Til julens konfekt har jeg altid købt AB's marcipan, det har altid været
meget bedre end Odense ,Marcia og hvad alle de andre "pølser" hedder. Både
smag og konsistens har altid været i en klasse for sig.Men man skal være
hurtigt ude, for det er pludseligt væk fra hylderne.I de sidste mange år har
Netto ført AB's marzipan i 500 grams pakninger, og jeg plejer at nå at få
det jeg skal bruge inden det er væk. I år nåede jeg kun at få een pakke, men
så så jeg pludselig at i Irma(og andre steder)havde de nu også Anthon Berg
marzipan, men i pølsepakning!
Jeg var naturligvis lidt mistroisk men måtte selvfølgelig lige prøve så jeg
købte en pølse.
Idag oprandt smagsprøven og lad det være sagt med det samme : De to
pakninger indeholder absolut ikke det samme. Den traditionelle paknings
indhold smagte (og lignede) som AB marzipan plejer at gøre, men den anden
havde den mere finkornede konsistens som de andre fabrikater har, men hvad
værre er smagen (eller manglen på samme) har intet med ABmarzipan at gøre!
Det er simpelthen en skandale at sætte AB's navn på sådan et ligegyldigt
produkt.
Jeg orker ikke at købe en pølse af alle de andre fabrikater for at finde ud
hvad der proppet i AB pølsen, men måske kender nogen hemmeligheden.
Under alle omstændigheder er det en stor skuffelse at man ikke mere kan
regne med at AB er AB.
MVH en dybt rystet
Lars Arup

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-11-03 23:25

[Lars Arup | Tue, 11 Nov 2003 23:07:47 +0100]

>MVH en dybt rystet

Der sker så meget i denne verden, firmaer bliver købt af andre og
produktet forsøges ofte at billiggøres - afhængig af hvor kerakilsk du
er, kan der sættes flere kriterier:

1. Istedet for at vælge en navngiven producent, burde du interesserer
dig for hvad produktet var lavet af - altså hvor mangle mandler kontra
sukker, abrikoskerner og andet der kan tilsættes. En råmasse af 2/3
mandler og 1/3 sukker, smager naturligvis bedre end en konfektmasse
bestående af abrikoskerner og sukker.

2a. Derudover kan du også interesserer dig for hvilke mandler det er;
californiske mandler er bedre en tyrkiske og isralske, men spanske
mandler er stadig alenvidt bedre end de californiske.

2b. Kigger du på de spanske mandler, dyrker der flere sorter (pirmært
3), hvor de små buttede "marconas" giver den bedste og "mest rigtige"
milde aromatiske mandelsmag til marcipanen.

Når jeg laver marcipan selv, vælger jeg Gispert Marconas mandelmel, som
jeg mener er det bedste der fås - men bruger jeg færdig marcipan, køber
jeg udelukkende Summerbird (der er lavet af 75% marconas mandler, resten
er blot sukker) - der måske nok er noget dyrer, men klart en stor
kvallitet til forskel.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 23:48

Rene' Hjorth wrote:
> [Lars Arup | Tue, 11 Nov 2003 23:07:47 +0100]

> Når jeg laver marcipan selv, vælger jeg Gispert >Marconas mandelmel,

*savle*

Hvor køber du mandelmel?

Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-11-03 11:30

["Tina" <wunjo(snabel-a)mail.dk> | Tue, 11 Nov 2003 23:48:29 +0100]

>*savle*
>Hvor køber du mandelmel?

Hmmm, jeg køber det engros, men Specialkøbmanden i Cityarkaden i
København har det også - ellers kan du sikkert ringe til
Chokoladecompagniet (38 11 12 11) og få anvist en forhandler.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Spangkuk

Dato : 12-11-03 03:33

> Der sker så meget i denne verden, firmaer bliver købt af andre og
> produktet forsøges ofte at billiggøres

Nå ja.

Havde lige overset at Anton Berg var blevet solgt i løbet af weekenden
og ompakket om mandagen..

_fuck_ de skide yuppier !

Spang

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 23:38

Lars Arup wrote:
> [...]
> hemmeligheden.
> Under alle omstændigheder er det en stor skuffelse at man ikke mere

Hvad står der på indholdsdeklarationen?

Ren rå marcipan må kun indeholde 2/3 mandler og 1/3 sukker. Og intet andet.
Odense Ren Rå marcipan og Anton Berg Ren Rå marcipan er de bedste, og dem,
konditorne bruger. De to produkter er så ens, at stort set kun navnet
skiller dem ad.

Konfektmasse, kransekagemasse, sølvmasse osv. indeholder andre kerner end
mandler, fx abrikoskerner.

Trods det faktum at Odense Ren Rå er i en pølse, er det ikke et ringere
produkt.

Det, du har købt, så jeg også i Netto. Den pølse hedder vist ikke Ren Rå
marcipan, så jeg lige i forbifarten.

Faconen på pakningen har overhovedet ingen betydning for produktets
kvalitet. Det er udelukkende forholdet mellem mandler og sukker der tæller.
En lille del af sukkeret kan være glucose eller honning, men det bør det
ikke være i Ren Rå marcipan.

Tina

Fra : Lars Arup

Dato : 12-11-03 00:23

Til både Tina og Rene,ja jeg ved godt at der er noget der hedder
konfektmasse, men det er altså ikke det jeg taler om. Begge disse pakninger
jeg sidder med foran mig hedder AB raa marcipan og begge er lavet med 60
procent mandler og 26 % sukker (for den "rigtiges"vedkommende) og 20 %
sukker i pølsen.
Pakningernes påskrift og udseende(bortset fra faconen) er helt ens så man
tror man får det samme produkt!
MVH Lars Arup

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 01:04

Lars Arup wrote:
> [...]
> "rigtiges"vedkommende) og 20 % sukker i pølsen.
> Pakningernes påskrift og udseende(bortset fra faconen) er helt ens så

60% mandler og 26% sukker? Hvad er de resterende procent så? Ren Rå Marcipan
består KUN af mandler og sukker. Intet andet.

20% sukker i "pølsen" lyder mere rigtig.

Marcipan, hvis den kun skal bruges som spise-marcipan, smag og behag. Nogle
sværger til Marcias Sølvmasse, der måske engang i sin barndom har set en
mandel. Andre foretrækker noget andet.

Selv sværger jeg til Odense Ren Rå Marcipan. Det gælder både konfekt,
bagning, kransekage.. Eller laver det selv.

Tina

Fra : Bo Warming

Dato : 12-11-03 07:19

"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> hvad der proppet i AB pølsen, men måske kender nogen hemmeligheden.
> Under alle omstændigheder er det en stor skuffelse at man ikke mere kan

HVÀD PRÆCIS er forskellen på marcipan - andet end at der er æltet meget
flormelis i de billige marcipansnitter, og der er brugt abrikoskerner i
stedet for mandler - hvilket burde varedeklareres.

Odense og Anthon Berg bruger vel kun mandler og de smager da ret ens?

Fra : Rømer

Dato : 13-11-03 08:36

"Bo Warming" wrote
> Odense og Anthon Berg bruger vel kun mandler og de smager da ret ens?

Joda - akkurat som æbler er æbler og nødder er nødder!