/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha SR250 Classic
Fra : John


Dato : 25-11-03 20:33

Hej
Jeg har for nylig købt en Yamaha SR250 Classic årg. 1999.
Fin maskine der kører uden de store problemer.
120 på toppen og ca. 30 km/l i snit.
Der fulgte en fin lille instruktionsbog med - på spansk!
Jeg fatter ikke et klap af det, der er vel ikke nogen der har en
dansk, engelsk eller tysk liggende?

Jeg har lige et par spørgsmål:

Benzinhanen har 3 indstillinger:
RES, ON og PRI
Hvad betyder ON/PRI (jeg tror jeg har gættet hvad 'RES' betyder)

Den har lidt svært ved at holde tomgang ved kold motor (jeg kører
blyfri 92 iblandet en sjat karburatorsprit), hvilket fører mig videre
til næste spm: hvor lang tid skal man køre med choker? og er der nogen
der kender til tomgangsproblemerne - evt. en løsning?

Jeg har problemer med at få hornet til at virke.
Jeg går ud fra, at via hornkontakten får hornet stelforbindelse. Kan
jeg så uden videre koble +12V til den anden forbindelse (eller skal
det gå gennem tændingen?)

Iøvrigt mangler jeg en topbox holder til fyren. Jeg var nede ved en
aut. Yamaha forhandler der fortalte mig, at de var holdt op med at
fabrikere bagagebærer til SR250Classic! Er der nogen der har en
liggende? Evt. en tegning, så kan jeg selv gå igang med
svejseapparatet.

Håber I kan hjælpe mig
mvh John

 
 
Daniel Alstrup (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Daniel Alstrup


Dato : 25-11-03 20:46

"John" wrote in message
news:79b1f0a.0311251132.2e8e23b1@posting.google.com...
> Benzinhanen har 3 indstillinger:
> RES, ON og PRI
> Hvad betyder ON/PRI (jeg tror jeg har gættet hvad 'RES' betyder)

Når du kører normalt skal du bruge ON! Så suger den lidt oppe fra tanken.
Når den så begynder at hoste i det (er ved at løbe tør for benzin), slår du
over på RES (reserve) så er der 2-4 liter tilbage (og den suger fra bunden
af tanken)... PRI kan bruges hvis den har stået f.eks hele vinteren eller
når du har været kørt helt tør. Ved den indstilling løber benzinen til
karburatoren hele tiden selvom motoren eller starteren ikke kører. Så kan
man sætte den der et øjeblik så benzinen løber igennem hele systemet.
Derefter sættes så tilbage til ON/RES...


Hygge...
Daniel



Hans Joergensen (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 25-11-03 20:49

John wrote:
> Den har lidt svært ved at holde tomgang ved kold motor (jeg kører
> blyfri 92 iblandet en sjat karburatorsprit), hvilket fører mig videre
> til næste spm: hvor lang tid skal man køre med choker? og er der nogen
> der kender til tomgangsproblemerne - evt. en løsning?

Man skal vel køre med choker indtil den er varm nok til at køre
uden ? :)

Kan den holde tomgang når chokeren er taget?

> Jeg har problemer med at få hornet til at virke.
> Jeg går ud fra, at via hornkontakten får hornet stelforbindelse. Kan
> jeg så uden videre koble +12V til den anden forbindelse (eller skal
> det gå gennem tændingen?)

Det kan du i teorien godt, men så kan folk dytte og båtte selvom
mc'en er parkeret, hvilket kan være et problem hvis den holder et
sted hvor der kommer børn.

Men det er nok en god ide at checke at den rent faktisk får stel
igennem hornkontakten.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Lars T. Thomsen (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 25-11-03 21:01

Hej John!
> Jeg har for nylig købt en Yamaha SR250 Classic årg. 1999.
> Fin maskine der kører uden de store problemer.
> 120 på toppen og ca. 30 km/l i snit.

Ja, jeg har selv den originale fra 1983! - Meget driftsikker maskine og som
du selv nævner, så har den jo en fantastisk benzinøkonomi trods det faktum,
at du nok *ikke* ligefrem bliver den første, der når frem!

> Der fulgte en fin lille instruktionsbog med - på spansk!

Jeps, det er fordi modellen "Classic" er spanioler!

> Jeg fatter ikke et klap af det, der er vel ikke nogen der har en
> dansk, engelsk eller tysk liggende?

http://www.seekanddeploy.com/yamaha/OwnersManual/
.... er manualen til min SE, men pånær et andet udseende og forbremsen (min
har tromlebremse), så ligner de to cykler hinanden.

> Jeg har lige et par spørgsmål:
>
> Benzinhanen har 3 indstillinger:
> RES, ON og PRI
> Hvad betyder ON/PRI (jeg tror jeg har gættet hvad 'RES' betyder)

ON: Benzinen suttes *kun* fra tanken, når motoren er tændt (vha.
undertrykket i indsugningsmanifolden).
RES: Reservetank
PRI: Benzinen strømmer uhæmmet ud: Bruges f.eks. til opfyldning af
svømmerhuset.

> Den har lidt svært ved at holde tomgang ved kold motor (jeg kører
> blyfri 92 iblandet en sjat karburatorsprit), hvilket fører mig videre
> til næste spm: hvor lang tid skal man køre med choker?
> og er der nogen
> der kender til tomgangsproblemerne - evt. en løsning?

Du kan jo justere tomgangen med dén tomgangsskrue, som sidder og laver
modhold til karburatorens luftspjæld. (indstilles, så motoren kører 1200
omdr/min). Vær også flink og tømme svømmerhuset, det er en lynhurtig
operation på den og det er lige årstiden til dén slags.

Chockeren bruger jeg kun til at få liv i den i frådsen tilstand og den
starter som regel altid, trods chokeren kun er trækkes halvt ud. Herefter
trykker jeg gerne chocker knappen ind og jeg holder liv i motoren med
gashåndtaget og pludslig er motoren tilstrækkelig varm til at holde sig selv
gående.

> Jeg har problemer med at få hornet til at virke.
> Jeg går ud fra, at via hornkontakten får hornet stelforbindelse.

Jeps!

> Kan
> jeg så uden videre koble +12V til den anden forbindelse (eller skal
> det gå gennem tændingen?)

Jup! - Men forhåbenligt over en kontakt...ikke?!
Det kommer jo an på, om hornet skal kunne aktiveres, når maskinen efterlades
i slukket tilstand. Det er nok nemmere, at låne de +12V fra dén kontakt, som
fjernlyskontakten oppe ved venstre håndtag (før pæren, naturligvis)?

> Iøvrigt mangler jeg en topbox holder til fyren. Jeg var nede ved en
> aut. Yamaha forhandler der fortalte mig, at de var holdt op med at
> fabrikere bagagebærer til SR250Classic! Er der nogen der har en
> liggende? Evt. en tegning, så kan jeg selv gå igang med
> svejseapparatet.

Næh, monterede et Givi universalt monorack på den (mest af praktiske hensyn,
desuden var det ikke specielt kønt, men særdeles praktisk)

> Håber I kan hjælpe mig

Selvfølgelig kan vi det!

Hilsen
Lars



Lars T. Thomsen (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 25-11-03 21:20

> > Jeg har problemer med at få hornet til at virke.
> > Jeg går ud fra, at via hornkontakten får hornet stelforbindelse.
>
> Jeps!
>
> > Kan
> > jeg så uden videre koble +12V til den anden forbindelse (eller skal
> > det gå gennem tændingen?)
>
> Jup! - Men forhåbenligt over en kontakt...ikke?!

Baah! - Jeg vrøvler...
Ja, jeg trodede faktisk, at selve hornets montering udgjorde selve
stelforbindelsen... men jeg tror, at du har ret i, at det er kontakten, der
laver stelforbindelsen. Dette sker oppe i venstre håndtag i ringetrykket, da
det er spralfjederen inde i selve knappen, der udgør stelforbindelsen.

Hilsen
Lars



John (26-11-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 26-11-03 12:31

"Lars T. Thomsen" <ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> wrote in message news:<bq0df4$rg5$1@sunsite.dk>...
> > > Jeg har problemer med at få hornet til at virke.
> > > Jeg går ud fra, at via hornkontakten får hornet stelforbindelse.
> >
> > Jeps!
> >
> > > Kan
> > > jeg så uden videre koble +12V til den anden forbindelse (eller skal
> > > det gå gennem tændingen?)
> >
> > Jup! - Men forhåbenligt over en kontakt...ikke?!
>
> Baah! - Jeg vrøvler...
> Ja, jeg trodede faktisk, at selve hornets montering udgjorde selve
> stelforbindelsen... men jeg tror, at du har ret i, at det er kontakten, der
> laver stelforbindelsen. Dette sker oppe i venstre håndtag i ringetrykket, da
> det er spralfjederen inde i selve knappen, der udgør stelforbindelsen.
>
> Hilsen
> Lars


Hej
Tusind tak for de hurtige (og gode) svar.
Jeg har kigget på instruktionsbogen - den er guld værd! selvom der er
nogle få ændringer.

Det med benzinhanen er der tilsyneladende styr på nu.

Motoren har lidt svært ved at holde sig i tomgang mens chokeren er
trukket. Når den bliver varm er der ingen problem. Jeg har nu stillet
tomgangsskruen lidt op, det har hjulpet lidt. Den går nu ca. 1500
o/min ved varm motor - men det er jo til at leve med

Jeg nupper +12V fra lygtehuset, efter tændingskontakten, så ungerne
ikke kan rende og hyggedytte når den er parkeret...

Det kan godt ske jeg prøver at tømme svømmehuset, selvom jeg hellere
gjorde det en varm sommerdag - mit fine værksted er en carport og
det er en ret kold en for tiden!

Hilsen
John

Armand (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-11-03 17:32


"John" <rasmussen.egeskov@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:79b1f0a.0311260331.51baf618@posting.google.com...
>
> Motoren har lidt svært ved at holde sig i tomgang mens chokeren er
> trukket. Når den bliver varm er der ingen problem. Jeg har nu stillet
> tomgangsskruen lidt op, det har hjulpet lidt. Den går nu ca. 1500
> o/min ved varm motor - men det er jo til at leve med

Hvilken choker drejer det sig om? En af on/off -typen - evt. med et
enkeltmellemtrin (á ½ choker)?
Så fald skal man kun regne chokeren for en koldtstartsanordning, som
foranlediger enten for høj tomgang eller at man skal holde motoren igang på
gassen!
Kørsel uden choker burde være primær-brugen, hvorfor det ikke skulle være
nødvendigt at øge den normale tomgangshastighed for at få tingene til at
fungere - Prøv at tømme karbratorens svømmerhus for indhold (så får du
efterfølgende også brug for "PRI") og se om ikke at dét hjælper :-/

--
Armand.





John (27-11-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 27-11-03 16:10

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message news:<bq2lhs$77t$4@news.cybercity.dk>...
> "John" <rasmussen.egeskov@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:79b1f0a.0311260331.51baf618@posting.google.com...
> >
> > Motoren har lidt svært ved at holde sig i tomgang mens chokeren er
> > trukket. Når den bliver varm er der ingen problem. Jeg har nu stillet
> > tomgangsskruen lidt op, det har hjulpet lidt. Den går nu ca. 1500
> > o/min ved varm motor - men det er jo til at leve med
>
> Hvilken choker drejer det sig om? En af on/off -typen - evt. med et
> enkeltmellemtrin (á ½ choker)?
> Så fald skal man kun regne chokeren for en koldtstartsanordning, som
> foranlediger enten for høj tomgang eller at man skal holde motoren igang på
> gassen!
> Kørsel uden choker burde være primær-brugen, hvorfor det ikke skulle være
> nødvendigt at øge den normale tomgangshastighed for at få tingene til at
> fungere - Prøv at tømme karbratorens svømmerhus for indhold (så får du
> efterfølgende også brug for "PRI") og se om ikke at dét hjælper :-/

Det er en pind man trækker et par cm ud. Så der er i princippet en hel
del "mellemtrin".
Jeg vover at tømme karburatorens svømmehus engang i weekenden, hvis
jeg kan få den pillet af. Så må vi se om det hjælper.
Hvis der er nogen der brænder efter at komme af med den før-omtalte
bagagebærer/topbox holder, så skal I endelig ikke holde jer tilbage


Richard (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 27-11-03 16:21

John wrote:

>>Prøv at tømme karbratorens svømmerhus for indhold (så får du
>>efterfølgende også brug for "PRI") og se om ikke at dét hjælper :-/
>
> Jeg vover at tømme karburatorens svømmehus engang i weekenden, hvis
> jeg kan få den pillet af. Så må vi se om det hjælper.

Hej, hvis det er svært at få karb'en afmonteret: Er der ikke en
bundskrue, du kan tømme? - og evt. lade stå åben et par minutter, mens
du skyller huset igennem (benzinhanen på PRI). Det var da værd at prøve;
evt. vand i huset ligger jo under benzinen. Husk gerne karburatorsprit
her i den kolde årstid og et par gange i løbet af sommeren. Statoils er
den drøjeste og billigste (½l til 19.95 pr. 50l benzin - andre mærker,
fx Texaco's koser 30,-/l til 50 l benzin...)

> Hvis der er nogen der brænder efter at komme af med den før-omtalte
> bagagebærer/topbox holder, så skal I endelig ikke holde jer tilbage
>

Hvis du ikke får den herhjemme, kan du jo prøve i udlandet,
annoncemarkeder, eBay etc - der iøvrigt noget med, at SR-specialisten
Wunderlich i D-land rydder sit SR-sortiment lige nu. Gætter det er:
www.wunderlich.de


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Armand (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-11-03 17:01


"John" <rasmussen.egeskov@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:79b1f0a.0311270710.781a8f7d@posting.google.com...
>
> Jeg vover at tømme karburatorens svømmehus engang i weekenden, hvis
> jeg kan få den pillet af. Så må vi se om det hjælper.

Der skulle meget gerne være en decideret bundskrue, eller ventil-agtig skrue
m. stuts!

--
Armand.



John (30-11-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 30-11-03 10:05

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message news:<bq57ei$2kua$5@news.cybercity.dk>...
> "John" <rasmussen.egeskov@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:79b1f0a.0311270710.781a8f7d@posting.google.com...
> >
> > Jeg vover at tømme karburatorens svømmehus engang i weekenden, hvis
> > jeg kan få den pillet af. Så må vi se om det hjælper.
>
> Der skulle meget gerne være en decideret bundskrue, eller ventil-agtig skrue
> m. stuts!

Der er en bundskrue, men jeg valgte at pille hele karburatoren af, når
jeg nu alligevel var i gang. Jeg fik et mindre chok da jeg pillede
svømmerhuset af. At der kan være så meget l... i det havde jeg ikke
troet!
Ved I om der sidder et filter i benzinhanen? Ellers kan det måske være
en ide at sætte et på benzinslangen, selvom der egentlig ikke er plads
til det...

Iøvrigt så jeg, at der i toppen af karburatoren sidder en lille
gummidut. Det skulle selvfølgelig pilles af, nysgerrig som jeg er!
Under den sidder der en lille skrue, man kan stille et eller andet på.
Men hvad?? Er det blandingen fed/mager, eller er der andre forslag?

Armand (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-11-03 14:16


"John" <rasmussen.egeskov@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:79b1f0a.0311300105.148dcdeb@posting.google.com...
>
> > > Jeg vover at tømme karburatorens svømmehus engang i weekenden, hvis
> > > jeg kan få den pillet af.............
> Der er en bundskrue, men jeg valgte at pille hele karburatoren af, når
> jeg nu alligevel var i gang. Jeg fik et mindre chok da jeg pillede
> svømmerhuset af. At der kan være så meget l... i det havde jeg ikke
> troet!

"Meget"?
Bensin?; luft?; power?

> Ved I om der sidder et filter i benzinhanen? Ellers kan det måske være
> en ide at sætte et på benzinslangen, selvom der egentlig ikke er plads
> til det...

Prøv nu blot at se om det ikke et noget der har bygget sig op med tiden og
om problemet ikke er ovre nu. Nu kender du jo proceduren hvis situationen
bliver den samme igen!
Tag evt. et kig ned i tanken (lad være med at bruge en lighter til at lyse
med!) og se om det skulle hænde at dén er ræverød af rust indvendigt - Ifald
så har du jo dét job at sysle med igennem vinteren!
For at imødekomme rust i den indvendigt altid ubehandlede tank, er det
væsentligt at man sørger for at holde tanken så fyldt som muligt, især hvis
modellen mest er til lejlighedskørsel og har længere perioder med
stilstand!!
Mindst én årlig kur med karbunadesprit gavner ligeså at der ikke ligger
decideret vand og tærer i bunden af tanken, endsige at samme ledes ned i
karburatoren ved brug af reservetanken hhv. en given PRI-position, og
efterfølgende giver samme problemer som du lige har haft!

--
Armand.



John (30-11-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 30-11-03 21:20

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message news:<bqd420$23bd$3@news.cybercity.dk>...
> "John" <rasmussen.egeskov@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:79b1f0a.0311300105.148dcdeb@posting.google.com...
> >
> > > > Jeg vover at tømme karburatorens svømmehus engang i weekenden, hvis
> > > > jeg kan få den pillet af.............
> > Der er en bundskrue, men jeg valgte at pille hele karburatoren af, når
> > jeg nu alligevel var i gang. Jeg fik et mindre chok da jeg pillede
> > svømmerhuset af. At der kan være så meget l... i det havde jeg ikke
> > troet!
>
> "Meget"?
> Bensin?; luft?; power?
Det var faktisk et andet ord for afføring jeg ledte efter. Men det var
for upassende at skrive...
>
> > Ved I om der sidder et filter i benzinhanen? Ellers kan det måske være
> > en ide at sætte et på benzinslangen, selvom der egentlig ikke er plads
> > til det...
>
> Prøv nu blot at se om det ikke et noget der har bygget sig op med tiden og
> om problemet ikke er ovre nu. Nu kender du jo proceduren hvis situationen
> bliver den samme igen!
> Tag evt. et kig ned i tanken (lad være med at bruge en lighter til at lyse
> med!) og se om det skulle hænde at dén er ræverød af rust indvendigt - Ifald
> så har du jo dét job at sysle med igennem vinteren!
> For at imødekomme rust i den indvendigt altid ubehandlede tank, er det
> væsentligt at man sørger for at holde tanken så fyldt som muligt, især hvis
> modellen mest er til lejlighedskørsel og har længere perioder med
> stilstand!!
> Mindst én årlig kur med karbunadesprit gavner ligeså at der ikke ligger
> decideret vand og tærer i bunden af tanken, endsige at samme ledes ned i
> karburatoren ved brug af reservetanken hhv. en given PRI-position, og
> efterfølgende giver samme problemer som du lige har haft!

Jeg tror også på at tanken er rød indvendig. Bare rolig jeg bruger
ikke en lighter til at tjekke!
Men lige nu glæder jeg mig over de gode råd jeg fik. Det hjalp i hvert
fald!

Richard (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 26-11-03 12:35

Lars T. Thomsen wrote:

>>Den har lidt svært ved at holde tomgang ved kold motor (jeg kører
>>blyfri 92 iblandet en sjat karburatorsprit), hvilket fører mig videre
>>til næste spm: hvor lang tid skal man køre med choker?
>>og er der nogen
>>der kender til tomgangsproblemerne - evt. en løsning?
>
> Du kan jo justere tomgangen med dén tomgangsskrue, som sidder og laver
> modhold til karburatorens luftspjæld. (indstilles, så motoren kører 1200
> omdr/min). Vær også flink og tømme svømmerhuset, det er en lynhurtig
> operation på den og det er lige årstiden til dén slags.

Mest af nysgerrighed: Er SR250 som andre japanske et-benere fra nyere
tid også født med for mager blanding, som kan afhjælpes med større
dyse(r) og/eller hævet nål, og er ventilspillerummet kritisk på denne
for bl.a. at opnå god tomgang?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408611
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste