Pinlock - et lille lyspunkt i det her møgv~
Fra : anders majland

Dato : 25-11-03 11:15

Nu har jeg fået taget mig sammen og monteret pinlock inderviseret i min
nolan hjelm igen (Tog det ud i foråret). Det er nu stadig en glad ting.
Selv efter et par hundrede kilometer her til morgen i tåge og regn har
det holdt dugfrit

I aftes var det ellers så godt vejr - Fuldtændigt klart og et par
graders frost. Hellere det end den suppe...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 25-11-03 22:46

meddelelse news:bpvagp$ma7$1@sunsite.dk...
> [...]
> det holdt dugfrit
>
> I aftes var det ellers så godt vejr - Fuldtændigt klart og et par
> graders frost. Hellere det end den suppe...

Yep - det er nærmest farligt at køre uden ! Prøver det selv for tiden, da
jeg fik knækket den ene pin forleden. Kørte samme dag ti Aagesen i Hvidovre
(i regn...) for at få en ny. Men tror du kvajet her kan komme ud af
lænestolen nu og få det monteret inden i morgen ?
Jeg tvivler......

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 25-11-03 22:57

"Jesper Hedegaard" wrote in message

> Yep - det er nærmest farligt at køre uden ! Prøver det selv for tiden, da
> jeg fik knækket den ene pin forleden. Kørte samme dag ti Aagesen i
Hvidovre
[klip]

Nu bliver jeg altså nysgerrig. Hvad er en pinlock??

Hygge...
Daniel

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 25-11-03 23:15

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvidovre
> [klip]
>
> Nu bliver jeg altså nysgerrig. Hvad er en pinlock??

Tja - pinlock er egentligt ikke selve produktet !
Er du tilfreds med den forklaring ?
Nåh - ok - tænkte det nok !
Egentligt hedder poduktet Fog City og er en lille forsatsrude til at sætte
indvendigt i dit visir. Enten vha 2 pins, du borer huller til i visiret,
eller vha lim hele vejen rundt i kanten af forsatsruden. Har selv haft
klistermodellen tidligere og kan MEGET bedre lide den nye model med pinlock.
Pinlock-modellen har en lille silicone-gummi-kant hele vejen rundt så den
ligger tæt an mod visiret. Det har klistermodellen jo næsten osse vha
limkanten, men limen har tit svært ved at holde ordentligt da langt fra alle
visirer er helt plane lodret. Alle visiren buer jo vandret, men kun nogle
ganske få buer ikke lodret (lidt kantet at forklare uden hænder ).
Faktisk erindrer jeg at fabrikken direkte skriver at denne model kun er
beregnet til nogle ganske få, navngivne hjelme - men kan bruges til de
fleste.
Pinlock-modellen kan også ganske let tages ud for sommeren. Og man må altså
erkende at to lag "glas" giver lidt reflekser imellem lagene.
Men til gengæld er det meget svært at få det til at dugge - og jeg er helt
sikker på hvad jeg helst vil leve med af de to onder.
Hvis ikke denne forklaring er "klar" nok må du en tur i butikkerne på lørdag
og studere varen "live".
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 25-11-03 23:48

> Tja - pinlock er egentligt ikke selve produktet !
> Er du tilfreds med den forklaring ?

Yes yes

> [...]
> indvendigt i dit visir. Enten vha 2 pins, du borer huller til i visiret,
> eller vha lim hele vejen rundt i kanten af forsatsruden.

Aha! Tak for det, så giver det en del mere mening... Men øh? Hvorfor dugger
det ikke bare pga en forsatsrude? Jeg ku' forestille mig at det er fordi
"dimsen" er lavet af noget specielt meteriale dug ikke kan sidde på, men så
kunne man vel bare lave et visir i det, og slippe for to lag? (hjælp, jeg er
forvirret) Eller? Det er måske pga det samme som en thermorude i huset,
hvor luftens temperatur imellem lagene gør at duggen ikke opstår...?

Hygge...
Daniel

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-11-03 01:11

Daniel Alstrup wrote:

> [...]
> kan sidde på, men så kunne man vel bare lave et visir i det, og
> slippe for to lag? (hjælp, jeg er forvirret)

....der findes hjelme med visirer, der ikke kan dugge - Roberts MC i
Guderup på Als har (eller har haft) dem...

> Eller? Det er måske
> pga det samme som en thermorude i huset, hvor luftens temperatur
> imellem lagene gør at duggen ikke opstår...?

....dét vil jeg stærkt formode...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Bjørn S

Dato : 26-11-03 08:05

"Hans Paulin" skrev

> ...der findes hjelme med visirer, der ikke kan dugge - Roberts MC i
> Guderup på Als har (eller har haft) dem...

Det er måske tale om hjelme som er overfladebehandlet med et middel.
Desværre varer ikke glæden evigt, et par rengøringer af indersiden, så
dugger de igen "som normalt". Bl.a Schuberth er "født" med antidug-visir, og
har efterhånden også set reklamen hos andre producenter, var det ikke Nolan
som i år kom med en kopi af Schuberths klaphjælm, med solskærm og antidug ?
Min Schuberth var ihverfald født med antidug, som ikke duer mere. Jeg har
dog købt et middel i en dykkerbutik som skal poleres på, men har ikke haft
anledning til at afprøve det.

--
/Bjørn

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-11-03 10:39

Bjørn S wrote:

> Det er måske tale om hjelme som er overfladebehandlet med et middel.

....dét er sq et godt spørgsmål! - det snakkede Robert (mærkværdigvis)
ikke noget om...

....han havde en prøve af materialet, som visiret var lavet af - støbt
sammen med noget almindeligt materiale (eller ét stykke, hvor halvdelen
var overfladebehandlet?) som man så kunne ånde på...

....ingen dug på den ene halvdel - men masser på den anden...

> Desværre varer ikke glæden evigt, et par rengøringer af indersiden, så
> dugger de igen "som normalt".

....så var det da godt, at jeg beholdt min gamle hjelm...

> [...]
> ihverfald født med antidug, som ikke duer mere. Jeg har dog købt et
> middel i en dykkerbutik som skal poleres på, men har ikke haft

....lad høre, hvis det kommer så vidt...

Fra : Bjørn S

Dato : 26-11-03 16:47

"Hans Paulin"
> ...han havde en prøve af materialet, som visiret var lavet af - støbt
> sammen med noget almindeligt materiale (eller ét stykke, hvor halvdelen
> var overfladebehandlet?) som man så kunne ånde på...

Det kan da godt være det er kommet noget helt nyt, eller at Fog City eller
lignende er monteret, det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Fog City skulle jo være godt, men give en lille smule optiske forstyrrelser,
især i mørke og modlys.
Den orginale behandling som var på mit visir var da overbevisende, så længe
der varede :-/
Jeg skal ud en tur på fredag (årets sidste til opstalding), så hvis vejret
er som nu burde det give et fingerpeg om det andet er noget som duer.

--
/Bjørn

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-11-03 17:00

Bjørn S wrote:

> Fog City skulle jo være godt, men give en lille smule optiske
> forstyrrelser, især i mørke og modlys.

Der er faktisk noget lignende i min 1400-kroners AGV-hjelm. Jeg ved ikke
helt hvor godt det virker, for i dug-vejr er det først og fremmest mine
briller, der volder problemer.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 26-11-03 11:34

"Hans Paulin" wrote in message news:bq0r3i$1r6n$1@news.cybercity.dk...

> ...dét vil jeg stærkt formode...

Åkaj! Man bliver jo klogere og klogere for hver dag der går

Hygge...
Daniel

Fra : Armand

Dato : 26-11-03 17:32

> Eller? Det er måske pga det samme som en thermorude i huset,
> hvor luftens temperatur imellem lagene gør at duggen ikke opstår...?

Jup! men virkningen er snarere at luften imellem lagene isolerer i en grad

det inderste lag ikke er så koldt som det yderste, hhv. et alm. visir!

--
Armand.

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 26-11-03 19:14

"Armand" wrote in message news:bq2lin$77t$5@news.cybercity.dk...
> Jup! men virkningen er snarere at luften imellem lagene isolerer i en grad
> så
> det inderste lag ikke er så koldt som det yderste, hhv. et alm. visir!

Ok.... Takker...

Hygge...
Daniel