Q: Sandt eller falsk
Fra : joe

Dato : 24-11-03 04:02

Har hørt at en ny maskine skal køres til (de først 500 km) og hvis man gør
det ordentlig så kan den få optil 10 hk mere... (f.eks en R6). !!!...
Personligt syntes jeg det lyder som en and....

Hvad mener du ?

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 24-11-03 08:52

joe wrote:

> [...]
> det ordentlig så kan den få optil 10 hk mere... (f.eks en R6). !!!...
> Personligt syntes jeg det lyder som en and....

_____________________________________

...At du er en trold!
Hvad skrives der normalt i instruktionsbogen for biler, motorcykler,
knallerter, plæneklippere osv.?? Ved ikke om det ligefrem giver 10 hk
ekstra, men det er vel med minimalt slid for øje, man gør det?
At der så er hærdede individer, som mener at motoren skal have tæsk helt
fra starten af, er en anden snak. Men det kan da ikke komme bag på dig, at
producenten anbefaler, man kører sit nye køretøj til?!

--
Psycho Cowboy
Babygixxer - nu med storebror

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-11-03 08:54

> Har hørt at en ny maskine skal køres til (de først 500 km) og hvis
> man gør det ordentlig så kan den få optil 10 hk mere... (f.eks en
> R6). !!!... Personligt syntes jeg det lyder som en and....

Der er ingen uenighed om at en maskine skal køres til. Dem der har en magnet
på bundproppen kan se at der kommer en masse spåner de første kilometer.
Der er dog vild uenighed om hvordan man kører en maskine korrekt til, og jeg
synes 10HK (ca10%) på en R6 lyder overdrevet, så jeg må sige falsk. Men hvis
stempel ringene sætter sig godt, og kompresionen bliver rigtig god kan man
da uden tvivl få et godt resultat af en tilkørsel.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : vmx

Dato : 24-11-03 10:34

"joe" <joe@joe.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det ordentlig så kan den få optil 10 hk mere... (f.eks en R6). !!!...
> Personligt syntes jeg det lyder som en and....

Det er en juleand

I virkeligheden skal man høre meget. Jeg har læst
(og ikke kun hørt ) at en typisk tilkørsel er 1000 km
(instruksbøger til flere forskellige maskiner).
Det drejer sig ikke om at *få* 10 hk mere, men
nærmere om at undgå at miste dem (!) pga.
voldtægt af en splinterny motor.

Et forum hvor dette har været oppe mange gange
kan ses på www.vmaxxers.net (desværre mest på
tysk). Her findes der endda folk der qua de
meget lavere mc priser i tyskland har haft flere
nye maskiner ( af samme slags ) over en årrække.
Et par af "galningene" har målt deres mc på testbænk
helt fra day one - og det viser sig, at den højeste
ydelse opnåes efter 4 - 6000 km. Herefter er kurven
"flad" indtil 50 - 60.000 km, hvor slid begynder at
vise sig i form af aftagende ydelse (alt efter hvor
groft folk behandler maskinen / passer og plejer).

--
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194

Fra : k

Dato : 24-11-03 16:42

> [...]

> det ordentlig så kan den få optil 10 hk mere... (f.eks en R6). !!!...
> Personligt syntes jeg det lyder som en and....

At hvis man kører dobbelt så pænt de første 1000 km så får man 20 hk mere

Sæsonen for ænder er nær ( en død spiselig en til jul ) ..... men lyden af
and kommer vist nok fra et andekald.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 24-11-03 17:15

> [...]
> det ordentlig så kan den få optil 10 hk mere... (f.eks en R6). !!!...
> Personligt syntes jeg det lyder som en and....

Lidt brænde til bålet:

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Fra : Futte & Co.

Dato : 24-11-03 17:52

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> wrote in message

> Lidt brænde til bålet:
>
> http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Ja, ...... jeg har altså hørt at hvis man slet ikke kører de første 1000km
,
så får man 17,98 hk mere, og hvis man samtidig kører med vandtætte støvler,
holder man fødderne tørrere de første 1.000.000m
)))))))))))))))))))))))))))

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975, 156hk fordelt over de første 3 år

Fra : Armand

Dato : 24-11-03 17:25

> [...]
> det ordentlig så kan den få optil 10 hk mere... (f.eks en R6). !!!...
> Personligt syntes jeg det lyder som en and....

Jeg mener at det ikke er en and, men snarere en troll!

En motor bør køres til; men der har været vild uenighed på gruppen om
hvorledes
Jørund(†) har været ihærdig fortaler for en noget voldsom metode han havde
læst sig til på en (vistnok) amerikansk site, og selvom jeg umiddelbart ikke
bifalder den er den velargumenteret på omtalte site (søg evt. efter den på
google-grupper under "jørund tilkøring", og fisk også debatten derom frem
fra pågældende tråd!)
Min umiddelbare indstilling er at man ikke skal piske motoren op i
omdrejninger sålænge det originale olie ikke er skiftet (=
bearbejdnings-rester i motorblokken der kan blive pisket med op og i klemme
i gearkassen) :-/

--
Armand.

Fra : Morten dahl

Dato : 25-11-03 11:57

> "joe" <joe@joe.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at det ikke er en and, men snarere en troll!

10 heste er nok i overkanten..

> [...]
> google-grupper under "jørund tilkøring", og fisk også debatten derom frem

Da jeg monterede en spritny motor i tigerdyret valgte jeg at følge Jørunds
> [...]

> omdrejninger sålænge det originale olie ikke er skiftet (=
> bearbejdnings-rester i motorblokken der kan blive pisket med op og i

Kørte 500km med moderat, men meget afvekslende omdrejninger, uden på noget
tidspunkt at udforske redline, eller sejtrække.

Hjem og skifte olie (og studere den med et filter)

Og derefter tilbragte jeg 14dage sammen med Grewy, hvor den skiftevis blev
tæsket 10min. og 10min nedkøling. dette gjorde vi vel en 3 timer hver dag..
havde begge ferie. og det blev tilbragt på små øde veje..

Så den blev virkeligt "tæsket" ind.

Resultatet er her 10000km senere.

Yder 122hk på hjulet (meget godt for en karb motor der er sat til 128på
krumtap)¨
Bruger intet olie selv under meget hård belastning.
Trækker forbavsende jævnt i forhold til min gamle motor (også 750) og
Martin´s som jeg nu lige har at sammenligne med.

Nu kan jeg jo ikke udtale mig om hvordan den ville have gået hvis den var
kørt til efter bogen. Men er ihvertfald meget tilfreds med min motor nu.

-
Morten Dahl
Gixxer600++