Vurdering af punkter i en tilstandsrapport
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 09:57

Hej NGs

Jeg har postet en tilstandsrapport i dk.binaer under "Tilstandsrapport".

Er der nogen med erfaring fra enten gør-det-selv projekter eller håndværkere
som vil kommenterer de forskellige ting der er beskrevet i den.
Er det alvorlige ting, vil det blive dyrt etc.
Er det noget man kan lave selv, hvis hænderne sidder rigtigt etc.

XPOST: dk.bolig og dk.fritid.hus-og-have
FUT: dk.fritid.hus-og-have (hvor jeg efter fundatsen mente det passede bedst
med videre debat)

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-11-03 10:11

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg har postet en tilstandsrapport i dk.binaer under
> "Tilstandsrapport".

Du vil gøre det lidt nemmere for os hvis du poster et link til
pågældende indlæg.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 10:14

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message

> Du vil gøre det lidt nemmere for os hvis du poster et link til
> pågældende indlæg.

Mener du sådan:

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-11-03 10:20

Christian B. Andresen wrote:
> "Erik Olsen" wrote

> Mener du sådan:

Sådan: news:3fc5ba39$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

Så kan man linke direkte.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-11-03 10:22

Erik Olsen wrote:

> Sådan: news:3fc5ba39$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
> Så kan man linke direkte.

Bortset fra at der ikke er vedhæftet en fil til pågældende indlæg.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 10:25

> Bortset fra at der ikke er vedhæftet en fil til pågældende indlæg.

Hvis jeg vedhæftede filen ville den blive splittet op i 24 dele, og så kom
den ikke i tråd.
Den findesi dk.binaer, der er næppe ret mange indlæg omhandlende
tilstandsrapporter.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 10:23

> Sådan: news:3fc5ba39$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
> Så kan man linke direkte.

Tak

Fra : Bo Christensen

Dato : 27-11-03 13:24

> [...]
> Er det alvorlige ting, vil det blive dyrt etc.
> Er det noget man kan lave selv, hvis hænderne sidder rigtigt etc.

Hej,
der er vist mest snak om dine indlæg, og ikke så mange kommentarer til din
rapport,
husk at en tilstandsrapport er en vurdering udfra alder, og ikke tager de
ting med der
er "typiske".
Nu kan man af rapporten (eller overså jeg det) ikke se alderen af huset,
ejheller giver du en grundig vurdering af dig selv som gørdetselvmand.

Umiddelbart vil jeg da sige at der er nogle alvorlige ting i rapporten,
og en masse flueknepperi, hvis man skal lave rapport over døre der binder,
så har man da god tid.

Jeg vil (og har selv gjort det) klart anbefale at du hyrer din egen
bygningssagkyndige, som kan gennemgå huset
med dig. Jeg handlede selv hus for 2 år siden, og det at have en ved din
side, som _ikke_ er i lommen på nogen,
som giver dig en uvildig vurdering er en god ting, som jeg klart ville gøre
igen, det koster måske 2-3 tusind kroner,
men set udfra hvad et hus normalt koster (og hvad nogle af dine skader kan
komme til at koste dig) er det småpenge.
Tænk eks. på borebillerne i din trappe, er de stadigt aktive ? en ny trappe
koster måske 10-15000.
Hvis du bor på fyn kender jeg en "gammel byggerotte" som er klart
anbefalelsesværdig.

mvh bo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 13:35

"Bo Christensen" <bo@anet.dk> wrote in message
> [...]
> ting med der
> er "typiske".
> Nu kan man af rapporten (eller overså jeg det) ikke se alderen af huset,

Det er et hus fra 1890 med 200 m2 grundplan og en ikke udnyttet 1.sal.

> ejheller giver du en grundig vurdering af dig selv som gørdetselvmand.

Jeg kan sagtens holde rigtigt på det meste værktøj. Dog vil der helt sikkert
være ting som jeg vil lade håndværkere lave.

> Umiddelbart vil jeg da sige at der er nogle alvorlige ting i rapporten,

Hvilke er det så ?

> og en masse flueknepperi, hvis man skal lave rapport over døre der binder,
> så har man da god tid.

Ja, mange af tingene er kosmetiske / simple ting.

> Jeg vil (og har selv gjort det) klart anbefale at du hyrer din egen
> bygningssagkyndige, som kan gennemgå huset
> med dig.

Jeg kunne heller aldrig finde på at købe noget uden jeg selv har gået det
igennem sammen med en tømrer eller murer selv om jeg skal betale ham 2 timer
for det.

> [...]
> men set udfra hvad et hus normalt koster (og hvad nogle af dine skader kan
> komme til at koste dig) er det småpenge.

Mange tak for rådet.

> Tænk eks. på borebillerne i din trappe, er de stadigt aktive ? en ny
trappe
> koster måske 10-15000.

Netop, det er en af de måske slemme.

> Hvis du bor på fyn kender jeg en "gammel byggerotte" som er klart
> anbefalelsesværdig.

Jeg kender selv et par stykker som jeg sikkert kan få med når tiden nærmer
sig.

Mange tak for dit indlæg om rapporten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 13:39

> [...]
> rapport,
> husk at en tilstandsrapport er en vurdering udfra alder, og ikke tager de

Jeg har lige postet 2 billeder i tilstandsrapport tråden.

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-11-03 16:00

"Bo Christensen" <bo@anet.dk> wrote in message

[...]

> og en masse flueknepperi, hvis man skal lave rapport over døre der
binder,
> så har man da god tid.

En hurtig indskydelse: jeg vil da mene at det er vigtigt at finde ud af
*hvorfor* døre binder. Det kan f.eks. være tegn på en "fejl" i en bærende
del.

/Jens Ulrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-11-03 16:12

Jens U. K. wrote:

> En hurtig indskydelse: jeg vil da mene at det er vigtigt at finde ud
> af *hvorfor* døre binder. Det kan f.eks. være tegn på en "fejl" i en
> bærende del.

Eller at dele af huset har sat sig.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-11-03 08:14

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
> [...]
>
> En hurtig indskydelse: jeg vil da mene at det er vigtigt at finde ud af
> *hvorfor* døre binder. Det kan f.eks. være tegn på en "fejl" i en bærende

Jeg kunne aldrig drømme om at købe en ejendom uden jeg selv har gået den
igennem med en erfaren håndværker som jeg betaler for det.
Jeg går ud fra at en erfaren tømrer også kan se hvis der er murerarbejde der
ikke er i orden, og omvendt.

Fra : René Jørgensen

Dato : 27-11-03 21:50

> Tænk eks. på borebillerne i din trappe, er de stadigt aktive ? en ny
trappe
> koster måske 10-15000.

Ja, eller hvis de er gået igang med etageadskillelsen er tkr. 100 for lidt
inden du er gået i gang.

Hilsen

René

Fra : anders majland

Dato : 27-11-03 14:20

> [...]
> i den.

> Det er et hus fra 1890 med 200 m2 grundplan og en ikke udnyttet 1.sal.

Har du planer om at indrette 1.salen ?
I givet fald skal 1.salen leve op til gældende krav - Både mhs til
isolering og brandsikring af etageadskillelsen.

En kollega er ved at indhente tilbud på at få lavet en 1.sal i noget
tilsvarende (dog kun 160m2 i grundplan). Det skal nok koste mellem 350
og 400000kr (hvor omkring 3/4 er håndværkerlån). Desuden krævede odense
kommune en beregnings på at huset ville kunne bære en udnyttet 1.sal så
der røg lige en god sjat til en ingeinørberegning af kampestenssokkel og
bjælkelag.

Men der er mange småting så der er bestemt noget at gå igang med - men
så er prisen forhåbenligt også derefter. Hvis du selv vil udbedre
skaderne skal der ikke mange tusinde til materialer. De dårlige
elinstallationer kan dog hurtige blive dyre ... Når der et sted er
fundet bløde ledninger med kronmuffer hvad gemmer der sig så ellers af
den slags i vægge/lofter ?

Ligeledes kan der være mange penge gemt i at få renoveret
vameinstallationen.

Mhs til borebillerne så skal træværket bare have noget gift til
formålet, så det er sikkert ikke nødvendigt at skifte trappen. Du vil
sikkert også finde borepilleangreb i spær/hanebånd på 1.salen hvis du
kan komme ind til dem.

Btw hvad er det for en stoker ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 14:29

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:bq4tlo$jtk$1@sunsite.dk...

> Har du planer om at indrette 1.salen ?
> I givet fald skal 1.salen leve op til gældende krav - Både mhs til
> isolering og brandsikring af etageadskillelsen.

Det er vi lidt i tvivl om. Der kunne måske blive en fin gildesal. Men det er
ikke planen fra start. Jeg er godt klar ove at man skal opfylde de nuværende
krav.

> [...]
> kommune en beregnings på at huset ville kunne bære en udnyttet 1.sal så
> der røg lige en god sjat til en ingeinørberegning af kampestenssokkel og

OK, det lyder voldsomt. Men 200 m2 er nu også en del at starte med.

> Men der er mange småting så der er bestemt noget at gå igang med - men
> så er prisen forhåbenligt også derefter. Hvis du selv vil udbedre
> skaderne skal der ikke mange tusinde til materialer.

Alt hvad jeg selv (sammen med villige venenr, familie og orange håndværkere)
må og kan lave forsvarligt og lovligt vil jeg da lave.

> De dårlige elinstallationer kan dog hurtige blive dyre ... Når der et sted
er
> fundet bløde ledninger med kronmuffer hvad gemmer der sig så ellers af
> den slags i vægge/lofter ?

Jeg vil have lavet et el-tjek og have et ordentligt nedslag for de udgifter
der kan komme ifb. med det.

> Ligeledes kan der være mange penge gemt i at få renoveret
> vameinstallationen.

Jeg kender en VVS mand som jeg i hvert fald kan få til at gennnemgå det for
mig.

> [...]
> formålet, så det er sikkert ikke nødvendigt at skifte trappen. Du vil
> sikkert også finde borepilleangreb i spær/hanebånd på 1.salen hvis du

Sådan noget kan en tømrer vel råde mig med ?

> Btw hvad er det for en stoker ?

Det ved jeg desværre ikke endnu, men sådan en er vel næppe mere end 10 år
gammel.
Det skulle være en til 6 mm piller ifælge Energimærkningen.

Synes du det virker skræmmende ?

Fra : N/A

Dato : 27-11-03 16:35

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-11-03 16:35

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:bq557g$5nq$1@sunsite.dk...
[...]
> Min lokale trælast/byggemarked har nogle kompetente folk - dem rådførte
> jeg mig med og de skaffede giften. Jeg kan ikke huske navnet men den er
> helt klar og lidt tyk/sirupsagtig og hundedyr ....

Boracol, er et af sikkert utallige produkter til det.

/Jens Ulrik

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-12-03 09:30

> [...]
> formålet, så det er sikkert ikke nødvendigt at skifte trappen. Du vil
> sikkert også finde borepilleangreb i spær/hanebånd på 1.salen hvis du

Hvis det har interesse kan jeg poste billederne vi tog i weekenden udefra
huset i dk.binaer.