Tørring af linolie-maling
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-11-03 00:52

Hej.

Jeg har malet noget birkefinér med linoliemaling og det SKAL være tørt
indenfor de nærmeste dage. Er der en måde, hvorpå man kan fremskynde
processen?

Trond Øyvind Hermansen

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 25-11-03 02:19

On Tue, 25 Nov 2003 00:51:35 +0100, "Trond Øyvind Hermansen"
<oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Er der en måde, hvorpå man kan fremskynde
>processen?
Tag det indenfor hvor der er tørt og lunt.
Så når det i hvert tilfælde at blive støvtørt.
Det tager under alle omstændigheder længere tid at gennemhærde.

mvh kmo

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-11-03 08:33

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har malet noget birkefinér med linoliemaling og det SKAL være tørt
> indenfor de nærmeste dage. Er der en måde, hvorpå man kan fremskynde
> processen?

Ultraviolet lys. I mangel af sol kan en ultraviolet lampe hjælpe.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 25-11-03 14:40

On Tue, 25 Nov 2003 08:32:32 +0100, "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote:

>Ultraviolet lys. I mangel af sol kan en ultraviolet lampe hjælpe.
Det var .....
Linolien hærder ved en reaktion med luftens ilt.
Reaktionen går langsommere ved lave temperaturer.
Jeg har aldrig hørt at reaktionen var afhængig af lys, eller at UV-lys
katalyserer processen. Men du har muligvis ret.
Kan det læses nogen steder?
Tror du ikke linoliemaling kan hærde i mørke?

Så er der fordampningen af opløsningsmidlerne, det der gør at malingen
føles tør.
Det er afhængig af luftudskiftning, temperatur og luftfugtighed.
Fordampning er uafhængig af lys.

mvh kmo

mvh kmo

Fra : Jens Juul

Dato : 25-11-03 15:53

>Jeg har aldrig hørt at reaktionen var afhængig af lys, eller at UV-lys
>katalyserer processen. Men du har muligvis ret.
>Kan det læses nogen steder?
............ jeps. Fx her
http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/page10.htm

Mvh Jens

Fra : Emil

Dato : 25-11-03 18:03

Jens Juul skrev:

> ............ jeps. Fx her
>http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/page10.htm

Den side er livsfarlig at rette sig efter. Den siger f.eks. at
det er ufarligt at lade børn lege med maling som indeholder
tørrelse (forbindelser af bly kobolt m.v.).

Så hellere da her:
http://www.raadvad.dk/

Øverst t.h. søges så efter 'uv lys', og følgende side fremkommer:

<http://search.atomz.com/search/?sp-q=uv+lys&sp-a=000337ed-sp00000000&sp-f=ISO-8859-1>

m.v.h. Emil

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 25-11-03 20:04

On Tue, 25 Nov 2003 18:02:55 +0100, Emil <emilsen@ostbirk.invalid>
wrote:

>Øverst t.h. søges så efter 'uv lys', og følgende side fremkommer:
><http://search.atomz.com/search/?sp-q=uv+lys&sp-a=000337ed-sp00000000&sp-f=ISO-8859-1>
Jamen der står bare at malingen skal beskytte træet mod ultraviolet
lys.
Ikke at hærdningen af malingen katalyseres af det.
Det er i øvrigt et site jeg vil betegne har en stor autoritet.

mvh kmo

Fra : Emil

Dato : 25-11-03 22:58

kristian mikael de freitas olesen skrev:

>Jamen der står bare at malingen skal beskytte træet mod ultraviolet
>lys.
>Ikke at hærdningen af malingen katalyseres af det.
>Det er i øvrigt et site jeg vil betegne har en stor autoritet.

Hej freitas
Jeg vil kraftigt anbefale dig at læse hvad der står på siden.
Under punkt 2. kommer du videre til følgende:

-----------------------------------
Linolie tørrer eller hærder nemlig på en meget speciel måde, idet
den ikke afgiver flygtige stoffer til omgivelserne, men tværtimod
selv optager et stof- fra luften: Ilt. Ved denne såkaldte
oxidation omdannes linolien til et helt fast og uopløseligt stof:
Linoxyn. Ved iltoptagelsen udvider linolien sig op til 20 % i
rumfang og vægt, hvilket er en fremragende egenskab i forhold til
anvendelsen i maling.

Iltoptagelsen sker ved hjælp af energi fra varme og fra solens
UV-lys. Disse to faktorer er derfor nødvendige, udover ilt, for
at få olien til at tørre.
/citat slut/
-------------------------------------

Håber du blev lidt klogere. Linoliens egenskaber har også
overrasket mig, så du er ikke alene.

m.v.h. Emil

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 26-11-03 06:07

On Tue, 25 Nov 2003 22:57:30 +0100, Emil <emilsen@ostbirk.invalid>
wrote:

<snip>
>Iltoptagelsen sker ved hjælp af energi fra varme og fra solens
>UV-lys. Disse to faktorer er derfor nødvendige, udover ilt, for
>at få olien til at tørre.
>/citat slut/
Se det er en dokumentation jeg tror på og bøjer mig derfor ydmygt i
støvet, for jeg troede oprigtigt ikke på det.

>Håber du blev lidt klogere. Linoliens egenskaber har også
>overrasket mig, så du er ikke alene.
Jeg kendte godt de øvrige egenskaber, og har malet både sommerhus og
min søsters svenske ødegård med det.
Det er dyrt ad Pomeren til, men i det lange løb 1000 gange bedre end
alt andet maling.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 25-11-03 20:00

On Tue, 25 Nov 2003 15:53:27 +0100, "Jens Juul"
<jens_juul@net.dialog.dk> wrote:

> ............ jeps. Fx her
>http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/page10.htm
Det var nu en mere hm..... et sted med en større autoritet jeg kunne
tænke mig at se.
Hvis jeg skriver på en hjemmeside, at det er ufarligt at drikke
benzen, er det så ufarligt?

mvh kmo

Fra : Jens Juul

Dato : 25-11-03 20:29

Jamen jamen da så se her

http://www.raadvad.dk/index.asp?id=376
"Malingen tørrer 1-2 døgn, hvorefter der slibes for evt. korn, klatter
osv. Hærdningen af linoliemalingen kan forceres ved at iblande max. 5%
sikkativer (tørrelse) samt/eller ved at udsætte den malede overflade for
et konstant ultraviolet lys. Malingen må dog ikke udsættes for direkte
sollys under hærdningen. "

Mvh Jens