Hvordan bruger man sådan en Bolt ?
Fra : H.S.

Dato : 24-11-03 09:34

Til et våbenskab medfulgte en håndfuld specielle 'bolte'.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal beskrive dem, men håber der er tale om en
'standard' der følger med til alle våbenskabe.

Boltene skal sørge for at skabes sættes fast i gulv/væg.

Hvis jeg skal prøve at beskrive bolten: . ca. 10 cm lang, med en spændeskive
og en bolt i den ene ende. I den anden ende er enden formet en smule
trekantet. Rundt om den 'smalle' del af trekanten sidder en slags ring med
et par små modhagere på.

Hvordan hulen får jeg sådan en bolt sat fast i væggen ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-11-03 09:40

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in message
> [...]
> et par små modhagere på.
>
> Hvordan hulen får jeg sådan en bolt sat fast i væggen ?

Oftest er det 10 mm ekspansionsbolte. Du borer et hul (10 mm hvis det er 10
mm, 8 mm hvis 8 mm etc.)
Placerer skabet ovenpå/ved hullet. Skruere møtrikken næsten helt af, så der
lige er 1½ mm bolt over møtrikken.
Banker bolten i hullet inde fra skabet, helt i bund. Det er vigtigt at
hullet ikke er for stort.
Så spænder du møtrikken fast, er det i beton kan du ikke spænde en 10 mm for
meget med hænderne.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-11-03 09:42

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
10
> mm, 8 mm hvis 8 mm etc.)
> Placerer skabet ovenpå/ved hullet. Skruere møtrikken næsten helt af, så

Sådan at du hamrer på bolten, ikke møtrikken, det ødelægger gevindet.

Fra : H.S.

Dato : 24-11-03 13:35

> 10
> der
>
> Sådan at du hamrer på bolten, ikke møtrikken, det ødelægger gevindet.

Hvad får sådan en bolt til at holde 'godt fast' i væggen ?
De små bitte modhagere der sidder på 'ringen' kan da holde hvis man 'flår'
lidt i skabet ?
Det skal nok passe sådan en fidus hedder Ekspansions bolt - men hvad er det
lige der 'ekspanderer' ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-11-03 13:49

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Hvad får sådan en bolt til at holde 'godt fast' i væggen ?

Den lille ring bliver presset us af det koniske stykke som trækkes tilbage.

> De små bitte modhagere der sidder på 'ringen' kan da holde hvis man 'flår'
> lidt i skabet ?

Tro mig, jo. I beton er de suveræne, når du skal flytte er der kun to veje
med bolten efter du har skruet møtrikken af:

Banke den ned i hullet eller save toppen af med en vinkelsliber. Du får den
ikke op.

> Det skal nok passe sådan en fidus hedder Ekspansions bolt - men hvad er
det
> lige der 'ekspanderer' ?

Det er den løse ring nederst.

http://www.hilti.dk/holdk/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-10387

De kaldes også ankre:
http://www.hilti.dk/holdk/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-10125

Fra : Mars

Dato : 24-11-03 16:05

Det er en ekspansions bolt, og du må KUN bruge dem i beton, hvis du har
mursten risikerer du at flække stenen !!! i mursten og cebrix er det bedre
med rawplugs.

ms

Fra : bme

Dato : 24-11-03 23:56

> Det er en ekspansions bolt, og du må KUN bruge dem i beton, hvis du har
> mursten risikerer du at flække stenen !!! i mursten og cebrix er det
bedre
> med rawplugs.

hmmm, monterede +500 23 mm ekspansionsbolte i standard mursten under et
byggeri i aalborg, jeg tror kun det var en enkelt eller to mursten der
flækkede.
Men jeg er helt enig i at rawplugs er at foretrække til den opgave som skal
løses her, evt med et par franske skruer istedet for alm. skruer.

/bo

Fra : Mars

Dato : 25-11-03 18:22

der er ingen regler uden undtagelse ! :))

Fra : Calle.

Dato : 25-11-03 18:34

Mars wrote:
> der er ingen regler uden undtagelse ! :))
>

> "bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

ja, eller de selvskærende karmskruer

--
Calle

Fra : bme

Dato : 25-11-03 19:45

> ja, eller de selvskærende karmskruer

ja, det var også en mulighed, de kan jo monteres i mursten uden plugs. Men
sørg nu for at bruge dem med hoved ))

Grunden til jeg nævnte franske skruer er at de fleste har en svensknøgle
eller topnøgle, så er det intet problem at spænde dem ordentligt fast. Det
kan være sværere at montere f.eks en karmskrue, hvis man ikke har det
rigtige værktøj (ordentlig skruemaskine f.eks)

/bo