Bore huller i fliser?
Fra : Atcox

Dato : 23-11-03 17:20

Jeg skal have sat et lille skab op p åbadeværelset, men går
ikke ud fra at det er klogt at bore i fliserne med et almindeligt bor.

Nogen som kan fortælle mig hvordan jeg skal have lavet de
huller så fliserne ikke knækker? :)

Fra : Mathilde Jacobsen

Dato : 23-11-03 17:34

Først markér, hvor hullerne skal være. Med en lille dorn - eller et lidt
kraftigt søm + en hammer slåaes et lille mærke i flisens glasur.
Derefter kan du bore med et passende murbor uden risiko.
Venligst
Mathilde

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-11-03 17:36

On Sun, 23 Nov 2003 17:34:21 +0100, Mathilde Jacobsen
<mathilde@stribnet.dk> wrote:

>Først markér, hvor hullerne skal være. Med en lille dorn - eller et lidt
>kraftigt søm + en hammer slåaes et lille mærke i flisens glasur.
>Derefter kan du bore med et passende murbor uden risiko.

Hvis du vil sikre, at boret ikke smutter, bruger du tape/plaster, hvor
du skal bore -> sættes selvfølgelig på inden opmærkningen.

/Mogens

Fra : Thomas

Dato : 23-11-03 20:02

> Derefter kan du bore med et passende murbor uden risiko.

Ja men husk at bore UDEN slag til du er igennem flisen

thoams

Fra : Calle.

Dato : 23-11-03 22:01

Mathilde Jacobsen wrote:
> [...]
> lidt kraftigt søm + en hammer slåaes et lille mærke i flisens glasur.
> Derefter kan du bore med et passende murbor uden risiko.

Nej, for er der bare lidt luft bag flisen, kan du være sikker på den revner.
Sæt et stykke tape på, og bor med et murbor.
--
Calle

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 23-11-03 23:47

"Mathilde Jacobsen" <mathilde@stribnet.dk> skrev i en meddelelse
> Først markér, hvor hullerne skal være. Med en lille dorn - eller et lidt
> kraftigt søm + en hammer slåaes et lille mærke i flisens glasur.
> Derefter kan du bore med et passende murbor uden risiko.

Du skal kradse hul i glasuren og bore med et murbor. Slagboret skal være
slået fra.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Michael Schrøder

Dato : 25-11-03 10:11

"Atcox" <atcox@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ikke ud fra at det er klogt at bore i fliserne med et almindeligt bor.
>
> Nogen som kan fortælle mig hvordan jeg skal have lavet de

Du har nu fået 5 gode råd, men jeg synes nu ikke det er så svært...

Jeg har lige boret 4 huller i mine fliser i brusenichen...:

Jeg markerer på flisen hvor hullet skal være.
Tager boremaskinen og giver den "godt med gas"
- med murbor og slag slået til...
Holder godt fast på maskinen og berører stille og roligt flisen der hvor jeg
har markeret.
Den danser lidt men får hurtigt markeret et hul i glasuren, som kan
"flyttes" lidt indtil det er i midten af markeringen.

Derefter holder jeg boremaskinen til uden at mase og kort efter er jeg
gennem flisen...

Så det er efter min mening ikke noget problem at bore huller i fliser -
hverken disse 4 eller de utallige jeg har boret tidligere har medført
revnede fliser eller andre problemer.

Jeg har dog overvejet ideen med et stykke tape

Det er meget værre når et hul skal lukkes pænt og vandtæt !
- Har I nogen gode forslag til det ?

mvh Michael

Fra : Calle.

Dato : 25-11-03 16:22

Michael Schrøder wrote:
et hul skal lukkes pænt og vandtæt !
> - Har I nogen gode forslag til det ?

fyld hullet med silicone inden skruen sættes i

--
Calle