Aske fra brændeovn
Fra : Hugo

Dato : 20-11-03 10:25

Kan asken fra brændeovnen bruges som gødning ?

Når der har været en skovbrand gror alting helt vildt bagefter, så jeg
tænkte at det ville være smart at drysse asken ud over græsplænen !

Det skal lige siges at jeg kun bruger " rigtigt brænde ".

/Hugo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-11-03 10:37

"Hugo" <hugoNOSPAM@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
> Kan asken fra brændeovnen bruges som gødning ?

Jeg tror ikke der er nogen næring i.

> Når der har været en skovbrand gror alting helt vildt bagefter, så jeg
> tænkte at det ville være smart at drysse asken ud over græsplænen !

Jeg tror grunden til at alting gror meget er at der kommer mere lys ned til
skovbunden, og der er ikke så mange planter der skal deles om næringen.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-11-03 10:47

> Jeg tror ikke der er nogen næring i.

> Jeg tror grunden til at alting gror meget er at der kommer mere lys ned
til
> skovbunden, og der er ikke så mange planter der skal deles om næringen.

Det tror jeg, du har ret i.

Der må være en del mineraler i asken, men næring = energien er jo brændt af
i brændeovnen.
Jeg strør min aske ud i staudebedet, og det har i det mindste ikke gjort
nogen skade, men om det har virket særlig positivt, er ikke til at se.
Jeg synes, aske på græsplænen, hvor man færdes, vil blive noget værre fedtet
stads, som man nemt slæber med sig rundt under fodtøjet.

Hilsen Inger

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-11-03 11:09

Hej

Hugo wrote:
> [...]
> tænkte at det ville være smart at drysse asken ud over græsplænen !
>
> Det skal lige siges at jeg kun bruger " rigtigt brænde ".

Google er din ven når du søger på 'Aske som gødning'. Jeg fandt der her
link som svarer på dit spørgsmål:

http://www.byoekologiskcenter.dk/brevkasse/aske/

----- Klippet fra linket -----
Kan asken fra brændeovnen bruges til noget nyttigt ? Er der fordele ved
at smide asken på komposten eller er det en dårlig idé ?

Aske fra pejs og brændeovn defineres som husholdningsaffald og skal
skaffes af vejen sammen med andet husholdningsaffald (restaffald).

Det er ikke uproblematisk at genbruge asken i haven.

Aske i forbindelse med vand danner en meget skarp lud. Det var faktisk
opskriften på vaskelud langt op i det forrige århundrede. Hvis den lud
får lov at virke direkte i jorden, skaber det problemer for de levende
væsner dernede. Derfor skal man være meget varsom med mængden af aske,
der spredes ud. Man kan med aske som med kalk hæve jordens surhedsgrad
for meget, og det kan kræve flere års omhyggelig indsats at få den bragt
ned igen.

Asken indeholder en lille smule gødning som planterne kan have gavn af,
men den indeholder også tungmetaller som cadmium og bly, man ikke skal
have for meget af i køkkenhaven.

Regler for blandt andet halmfyrede værker siger, at asken kan bringes ud
på markerne, men at askemængden skal fordeles på et areal, der er lige
så stort som det, der skulle til for at producere den mængde halm, der
har givet asken.

Overført til havestørrelse vil det sige at der skal 500 m2 have til at
aftage asken fra en rummeter brænde. Og pga. tungmetallerne skal man
undgå at strø aske i køkkenhaven.

Summa summarum: Hvis man kan sværge på, at der ikke er brugt glittet,
farvetrykt papir eller avispapir til optændingen, og hvis man er 100%
sikker på, at der ikke er smuttet nogen form for menneskeskabt
emballage, malet og behandlet træ eller andet affald med i ovnen, så kan
man sprede en lille bitte smule aske i haven med fordel, men fordelen er
meget lille.

----- Klip slut -----

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Hugo

Dato : 20-11-03 11:20

Det var et meget flot svar ! Tak for det.

/Hugo

Fra : Madsen

Dato : 20-11-03 11:16

On Thu, 20 Nov 2003 10:25:14 +0100, "Hugo"
> [...]

>Når der har været en skovbrand gror alting helt vildt bagefter, så jeg
>tænkte at det ville være smart at drysse asken ud over græsplænen !

Asken indeholder masser af mineraler og næringsstoffer, men
der hvor du vil få mest gavn af den er hvis du blander den
i kompostbeholderen. Så sviner det heller ikke så meget
som på græsplænen.

mvh Madsen

Fra : Lene Pedersen

Dato : 21-11-03 00:20

Hejsa.
Jeg gjorde engang det at hælde asken fra hele vinterens brug af brændeovnen
ud over køkkenhaven i den tro at det jo er et naturaffald idet vi kun bruger
træ til opvarmning men NEJ...... Jeg kunne blot konstatere at køkkenhaven
bestemt ikke havde godt af det, og at udbyttet blev forringet en hel del. Nu
smider jeg det væk med husholdningsaffaldet. Ikke engang komposten vil jeg
smide det i.
Dette er blot MIN erfaring.

Lene

Fra : Stefan

Dato : 21-11-03 16:25

Jeg spreder alt min aske ud på de omr. hvor der er for meget mås i
græsplænen.

Om det forsvinder har jeg ikke helt styr på i nu !

Hilsen Stefan

Fra : Rikke Mors

Dato : 21-11-03 18:39

Stefan wrote:
> Jeg spreder alt min aske ud på de omr. hvor der er for meget mås i
> græsplænen.

LOL
Undskyld. Jeg ved godt at det er "forbudt" at påtale stavefejl og jeg
forstår da også udmærket, hvad du mener, men den mås i græsplænene gav
altså nogle sjove billeder på min nethinde! Det er den slags guldkorn
der gør livet sjovere. Tak for det.

Rikke Mors

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-11-03 18:49

"Rikke Mors" <rikke.mors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> LOL

men den mås i græsplænene gav
> altså nogle sjove billeder på min nethinde!

Osse her. Jeg tænkte, at det vel efterhånden er så koldt, at måsen
forsvinder af sig selv og går indendørs i varmen

Hilsen Inger

Fra : Stefan

Dato : 21-11-03 22:57

Jo det er en tryk fejl, jeg mener jo mos...

JO det med måsen i græsset i denne kolde tid, er ikke sagen !

Det gik lidt stærkt med at skrive

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-11-03 10:14

"Stefan" <stefans@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jo det er en tryk fejl, jeg mener jo mos...
>
> JO det med måsen i græsset i denne kolde tid, er ikke sagen !
>
> Det gik lidt stærkt med at skrive

Ja, men det er, som Rikke skriver, det, der gør verden lidt sjovere en grå
novemberdag
Tak for den, selv om den var utilsigtet!

Hilsen Inger