Wc-rens hvordan?
Fra : Pagoline

Dato : 14-11-03 17:35

I gamle dage havde man et middel, der kunne klare rengøringen af
closetter. Et enkelt drys - og kalk og urenheder var væk næste morgen.
Nogen mente så, at det var for hårdt for miljøet, og derfor udgik dette
- og lignende gode produkter. De er i vid udstækning blevet erstattet af
nye, som lover en hel masse, men som i realiteten er mere eller mindre
virkningsløse.
Da man ikke mere kan få de gamle produkter, der virkede, ville det være
dejligt, om nogen kendte sammensætningen af dem, så man evt. selv kunne
lave dem.
Det ville i alle tilfælde være bedre end at anvende den meget mere
aggressive og miljøskadelige saltsyre.
Pagoline

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-11-03 22:09

"Pagoline" <pagode@fiskenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lave dem.
> Det ville i alle tilfælde være bedre end at anvende den meget mere

Saltsyre er et helt naturligt stof, det kan du ikke skræmme moder natur med,
det er der i forvejen (i havet). Husk: syre i vand, det kan gå an - men vand
i syre, det ka' bli' dyre.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Pagoline

Dato : 14-11-03 22:49

Preben Riis Sørensen wrote:

> Saltsyre findes der ikke meget af i naturen. Den vil hurtigt indgå forbindelse
med omgivelserne. Farligheden ved at hælde vand i syre vedrøre kun
koncentreret
svovlsyre, der er stærkt vandsugende og udvikler kraftig varme ved
vandtilsætningen.
Det er ikke særlig dyrt at hælde vand i saltsyre - det koster kun
vandafgiften.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-11-03 02:54

Nej, det gjorde jeg ikke. Jeg skrev at det er der i forvejen.

>Den vil hurtigt indgå forbindelse
> med omgivelserne.

Ja, den sædvanlige udligning af syrer og baser sker naturligvis. Men da
havvand indeholder både brintioner og Chloridioner, kan man med rette sige
at havvand indeholder saltsyre. Det menes iøvrigt at skade fiskeres lunger.

>Farligheden ved at hælde vand i syre vedrøre kun
> koncentreret
> svovlsyre, der er stærkt vandsugende og udvikler kraftig varme ved
> vandtilsætningen.

Det er ikke rigtigt. Alle syrer udvikler varme, og saltsyre kan meget vel
være farlig at fortynde 'forkert'. Men svovlsyre er en af de helt slemme.

> Det er ikke særlig dyrt at hælde vand i saltsyre - det koster kun
> vandafgiften.

Ja, og et skadet menneske kan blive prisen oveni. Men da du ikke mener at
det kan blive tilfældet, må jeg så nøjes med at advare alle andre.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 15-11-03 10:17

> "Pagoline" <pagode@fiskenet.dk> skrev

> Ja, og et skadet menneske kan blive prisen oveni. Men da du ikke mener at
> det kan blive tilfældet, må jeg så nøjes med at advare alle andre.

Var det ikke Leth der havde et ordsprog om -
Syre i vand - det går an'
vand i syre - det ka' bli' dyre

mvh
Bendt

Fra : Pagoline

Dato : 15-11-03 19:36

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>

> Undskyld jeg siger det: Vrøvl og ammestuesnak!
Venlig hilsen
Pagoline

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-03 23:48

slemme.

> Undskyld jeg siger det: Vrøvl og ammestuesnak!

Nu er du for dum. En ting er at du ikke "tror", men en lille bitte smule
tilstedeværelse i fysik i 7. klasse kunne have hjulpet på din viden.
Syre er en farlig ting, men saltsyre er blandt de mere harmløse - hvis man
altså husker den med at vand i syre er ualmindelig dumt.

Mvh Maria

Fra : Pagoline

Dato : 16-11-03 16:37

Hej Maria!
Dit problem er måske, at du ikke kom længere end 7. klasse. Jeg tror, du
ser spøgelser ved højlys dag og tager "Leth" ind som sandhedvidne
indenfor spørgsmål om kemi. Baaah!
Venlig hilsen
Pagoline

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-11-03 17:39

> Dit problem er måske, at du ikke kom længere end 7. klasse. Jeg tror, du
> ser spøgelser ved højlys dag og tager "Leth" ind som sandhedvidne
> [...]

Selv om jeg stoppede ved 7. klasse, så er den lærdom vel stadig korrekt? At
syre i vand er klogt, mens vand i syre er dumt - sådan er det bare, Leth
eller ej.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-11-03 19:08

On Sun, 16 Nov 2003 16:36:52 +0100, Pagoline <pagode@fiskenet.dk> wrote:

>indenfor spørgsmål om kemi. Baaah!

Tillykke - du har vundet i kill-filter-quizzen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 16-11-03 21:14

> [...]
> Dit problem er måske, at du ikke kom længere end 7. klasse. Jeg tror, du
> ser spøgelser ved højlys dag og tager "Leth" ind som sandhedvidne

Klippet fra Brdr. Dahl hjemmeside - sikkerhedblade
http://www.bd.dk/sikkerhedsblade/235351903.pdf

Bemærk punkt 3 - Fareidentifikation

Hilsen
Bendt

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 16-11-03 21:20

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Klippet fra Brdr. Dahl hjemmeside - sikkerhedblade
> http://www.bd.dk/sikkerhedsblade/235351903.pdf
>
> Bemærk punkt 3 - Fareidentifikation

´Fandt lige en mere

http://www.odont.ku.dk/E/sikkerhedsreglerC.htm

Bemærk punkt 5

Københavns Universitet - Tandlægeskolen

mvh
Bendt

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 16-11-03 21:26

> "Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

og så lad os da slutte af med slagteriskolen i Roskilde med

http://www.srts.dk/labsafe/jess2.htm

under punktet "fortynding af koncentreret syre"

mvh
Bendt

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-11-03 21:34

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> og så lad os da slutte af med slagteriskolen i Roskilde med
>
> http://www.srts.dk/labsafe/jess2.htm
>
> under punktet "fortynding af koncentreret syre"

Ja, jeg sidder også og venter spændt på den undskyldning, der selvfølgelig
bør komme til Maria fra Pagoline... og det burde vel ikke være nødvendigt
med hele tre dokumentationer først?

Hilsen Inger

Fra : Axel Pedersen

Dato : 21-11-03 16:39

Ved I hvad? Pagoline har skam ret! Jeg har lige kommet en god skvat
vand i min dunk med koncentreret saltsyre, og der skete ikke det ringeste!
Noget andet er, at den regel med syre i vand i og for sig er god -
navnlig til dem, der kan komme i tvivl om, hvilken syre (konc.
svovlsyre) man ikke må komme vand i.
Venlig hilsen
Axel

Fra : Jan Due

Dato : 21-11-03 18:11

Interessant at læse 3 officielle advarsler om at det er farligt at hælde
vand i syre, før man går ud og gør det selv.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 21-11-03 18:52

"Jan Due" <jmd@FJERNDETTEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Interessant at læse 3 officielle advarsler om at det er farligt at hælde
> vand i syre, før man går ud og gør det selv.

Ja jeg er sgu også lidt forundret, men det er vel lidt typisk for os
danskere - Det er først når alt andet svigter, at vi begynder at kigge i en
brugsanvisning.

Jeg ved ikke om det er en vandrehistorie, men det fortælles, at en producent
af mikrobølgeovne undrede sig over, at man i danmark brugte flere
brugsanvisninger, end der blev solgt mikroovne. Det var kun indtil han fandt
ud af, at han ikke skulle lægge brugsanvisningen inde i ovnen.

øh - hvordan tror du den virker ?

det ved jeg ikke, men prøv at sætte strøm til lortet og tænd for den !

mvh
Bendt

Fra : pagoline

Dato : 21-11-03 19:21

Hvad kan du uddrage af dette? Officielle advarsler skal undertiden tages
med et gran salt - ikke?. Det er der så meget her i livet, der skal.
Både Marie, Bendt og Inger er tilsyneladende meget autoritetstro. Det er
godt i mange situationer, men det er dog hellerikke forbudt at tænke selv.
Vrøvl forbliver - uanset mange gentagelser - vrøvl.
Inger har vanskeligt ved at forstå, at jeg ikke vil acceptere
"dokumentationerne" for hendes synspunkt.
Der er bare det i vejen, at der i det citerede ingen dokumentation er
overhovedet. Blot gentagelser af, hvad nogen engang har fået indpodet.
Ingen referencer til foretagne konkrete undersøgelser.
Na, men jeg har sikkert med denne debat, der har bevæget sig ret meget i
forhold til udgangspunktet, formået at ophidse flere sikkert velmenende
personer. Det beklager jeg.
Venlig hilsen
Pagoline.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-11-03 20:15

> [...]
> Na, men jeg har sikkert med denne debat, der har bevæget sig ret meget i
> forhold til udgangspunktet, formået at ophidse flere sikkert velmenende

Du vil altså mene at fordi det (oftest....) går godt med saltsyre, så skal
man fremture med at en god huskeregel og advarsel er noget vrøvl. Hvor godt
ville din selvtilfredshed egentlig have det, hvis det kommer frem i morgen
at 3 personer er kommet alvorligt galt afsted?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 21-11-03 20:44

> [...]
> Både Marie,
> Bendt og Inger er tilsyneladende meget autoritetstro.

Det har du jo så ikke den fjerneste ide om.

> [...]
> Inger har vanskeligt ved at forstå, at jeg ikke vil acceptere
> "dokumentationerne" for hendes synspunkt.

Du har nu heller ikke selv gjort meget for at dokumentere, at det er ganske
ufarligt at hælde vand i syre, udover at afvise alle andre påstande som
noget vrøvl.

Vi kan jo kalde det for påstand mod påstand, jeg har blot fundet 3 steder,
som anbefaler, at man ikke hælder vand i syre. Du har, mig bekendt, ikke
fremvist noget som helst udover dine egne fuldstændig udokumenteret påstande
om, at det er ufarligt.

> Der er bare det i vejen, at der i det citerede ingen dokumentation er
> overhovedet. Blot gentagelser af, hvad nogen engang har fået indpodet.
> Ingen referencer til foretagne konkrete undersøgelser.

Hvis der var nogen der fortalte dig, at du kom tilskade ved at springe ned
fra taget af huset, ville du så også bede om en dokumentation for at tro på
vedkommende ?
Når du nu springer ned alligevel og ikke kommer til skade, vil du så
overbevise alle andre om, at det er ufarligt at hoppe ned fra tage ?

Jeg skal ikke sætte mig til dommer over dine beslutninger, men når en
forhandler af kemikalier, et universitet og en slagteriskole alle advarer
mod at hælde vand i syre, så behøver jeg ikke umiddelbart se mere
dokumentation

> Na, men jeg har sikkert med denne debat, der har bevæget sig ret meget i
> forhold til udgangspunktet, formået at ophidse flere sikkert velmenende
> personer.

Der skal nu noget mere til

>Det beklager jeg.

Det er der nu ingen grund til.

mvh
Bendt

Fra : Peter Andersen

Dato : 15-11-03 00:53

Gi den en spand edikkesyre

Peter

Fra : Morten DH

Dato : 15-11-03 22:54

> [...]
> lave dem.
> Det ville i alle tilfælde være bedre end at anvende den meget mere

Skub så meget vand som muligt ud af toilettet med børsten og fyld det med
almindelig eddike og en god håndfuld salt - lad det stå nattet over... det
er Leth - og nu uden koldpresset linolie