Brændeovn
Fra : janne

Dato : 13-11-03 17:42

Vi skal til at købe brændeovn - idag har vi en gammel stråleovn fra
Morsø, men i forbindelse med tilbygning skal vil have en større, som
skal være en konvektions.

Gennem snak med forhandlere osv. har vi fundet ud af at Varde Thurø 1,
måske er et fornuftigt køb. Vi kan få den til 4500 kr.

Men hvad erfaringer er der med ovnen?

Janne

Fra : SA

Dato : 13-11-03 18:13

"janne" <jsv@edb.dk> wrote in message
> [...]
>
> Gennem snak med forhandlere osv. har vi fundet ud af at Varde Thurø 1,
> måske er et fornuftigt køb. Vi kan få den til 4500 kr.

Det kommer lidt an på hvad i vil. Jeg ville nok istedet satse på en
støbejerns ovn. Morså har mange gode modeller, men desværre også en del der
falder igennem på kvaliteten (iflg. en bekendt som er smed).

Fra : Jan Due

Dato : 13-11-03 21:43

Snak med skorstensfejeren!

Vores er en Lotus, som ser temlig kedelig og lidt for moderne ud, men
skorstensfejeren siger, at den er god, og at den vejer mindst det dobbelte
af, hvad man ville forvente.

Mange af de billigere ovne er lavet af for tyndt materiale. Jeg ved ikke om
det gælder den i har kig på, men jeres skorstensfejer kender nok de fleste
kunders erfaringer.

Fra : Peter C.

Dato : 13-11-03 22:03

"janne" <jsv@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gennem snak med forhandlere osv. har vi fundet ud af at Varde Thurø 1,
> måske er et fornuftigt køb. Vi kan få den til 4500 kr.

Jeg har nogle venner som har sådan en, og de er vist ganske tilfredse med
den.
Det er en pladeoven, men med støbejern i bunden af brændkammeret, samt lågen
Jeg har fået fortalt at man SKAL vælge med støbejernslåge, da en
pladejernslåge vil slå sig i varmen og blive utæt.
Støbejern i bunden af brændkammeret gør at man kan bruge den til energikoks
(kræver en speciel indsats)

Selv har jeg en Varde Line 7. Den minder meget om Thurø, men er bare lidt
smallere.
Det eneste der irriterer mig ved den, er at den har røgvenderplade i toppen
af brændkammeret, således at røgen skal hen forbi lågen inden den kan komme
ovenud af skorstenen.
Det bevirker at der kun må være gløder, hvis man ikke vil have røg i stuen
når man åbner lågen.
Man kan flytte pladen frem i ovnen så den får aftræk bag i kammeret, men det
er mere uøkonomisk, da røggasserne ikke når at cirkulere ligeså meget i
ovnen inden de ryger ud til fuglene.

Bortset fra det, er det en lækker brændeovn...syns jeg.
Især det aftagelige håndtag bliver man glad for.

MVH Peter C:\