IPE og HEB jernbjælke
Fra : Chriz

Dato : 13-11-03 16:25

Hej

Jeg skal mure en jernbjælke ind i en bærende mur med henblik på at kunne
fjerne stenene nedenunder. Jeg har mulighed for at vælge IPE bjælker
der har form som et I og HEB bjælker der har form som et H.

Kan nogen mon forklare hvad forskellen er og hvornår man bruger hvad,
please

Christian

Fra : Peter C.

Dato : 13-11-03 19:23

"Chriz" <write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der har form som et I og HEB bjælker der har form som et H.
>
> Kan nogen mon forklare hvad forskellen er og hvornår man bruger hvad,

HEB er "kvadratiske" (en HE 120B er 120mm høj og 120mm bred)
IPE er "halv bredde af højden" (en IPE160 er 160 høj og 80mm bred)

HEB bjælker er kraftigere end IPE, og dermed også tungere.

Valget mellem den ene eller anden beror på mange forskellige faktorer.
(spændvidden, den lodrette last, påvirkning af andre kræfter o.s.v.)
En bygningsingeniør (eller anden byggesagkyndig) kan fortælle dig nøjagtig
hvad du skal bruge.

Hvis det er spørgsmålet om et dørhul i en enkeltstensvæg vil en HE-120B
ganske sikkert kunne klare opgaven, men jeg skal understrege at det er helt
uden ansvar......

MVH Peter C:\

Fra : Chriz

Dato : 13-11-03 20:09

Ok, tak for svar, men hvilken type er så stærkest i lodret last.

Der er tale om en dobbeltmur med en åbning der skal spænde over ca 135 cm (der
er pt et hul på 85 cm), så jeg vil købe 2 bjælker af ca 170 cm of så montere
først en fra den ene side og derefter en fra den anden side.
Hvad ville du anbafale af type og størrelse i denne sammenhæng (s'følig råd
uden ansvar

Christian

Fra : Peter C.

Dato : 13-11-03 20:26

> Ok, tak for svar, men hvilken type er så stærkest i lodret last.

Hvis du mener at man tager drageren og stiller lodret som søjle, så er det
HEB.
Hvis der menes simpelt understøttet i begge ender, og lodret belastet på
midten, er jeg ikke sikker.
En HE-120B er jo klart stærkere end en IPE120, men på de 120mm´s bredde en
HE-120B fylder, er der jo plads til en IPE240, og hvad der SÅ er bedst, aner
jeg ikke.

> [...]
> først en fra den ene side og derefter en fra den anden side.
> Hvad ville du anbafale af type og størrelse i denne sammenhæng (s'følig

Mit gæt vil være 2 stk HE-120B MEN.......
Jeg forhører mig lige med en af ingeniørerne (på mit arbejde) imorgen.
De lever af, at beregne den slags......

MVH Peter C:\

Fra : Chriz

Dato : 13-11-03 20:49

Ok thaks, værdsætter det......

Christian

Fra : Peter C.

Dato : 14-11-03 08:48

> Ok thaks, værdsætter det......

Som Erik Olsen også siger, skal man kende lasten på bjælken, og det var da
også det første jeg blev spurgt om, da jeg kom og sagde jeg skulle ha´
beregnet en bjælke.

Jeg har dog fundet ud af så meget som at en HE-120B og IPE 180 har samme
bæreevne.
Fordelen ved at vælge IPE180 vil være at den har en væsentlig mindre
nedbøjning samt at den kun er 91mm bred, og dermed nemmere at "gemme" i
muren ift. en HE-120B der skal ligge meget nøjagtigt for ikke at stikke ud.

Iflg. "fagkundskaben" vil en IPE180 dog efter al sandsynlighed være
overkill, men de penge du har sparet på en nøjagtig beregning, kan du jo
evt. bruge lidt af, på overdimensionering

MVH Peter C:\

Fra : Chriz

Dato : 14-11-03 14:13

men de penge du har sparet på en nøjagtig beregning, kan du jo
evt. bruge lidt af, på overdimensionering

Thanx, det vil jeg gøre. Tak for hjælpen......

Christian

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-11-03 21:20

Peter C. wrote:

> Mit gæt vil være 2 stk HE-120B MEN.......
> Jeg forhører mig lige med en af ingeniørerne (på mit arbejde) imorgen.
> De lever af, at beregne den slags......

Man skal kende lasten på bjælken og må foruden styrke regne på
nedbøjning. Murværket ovenpå tåler nemlig ikke megen nedbøjning før det
slå revner ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 14-11-03 13:17

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in

> Man skal kende lasten på bjælken og må foruden styrke regne på
> nedbøjning. Murværket ovenpå tåler nemlig ikke megen nedbøjning før det
> slå revner ...

Ligeledes skal du sikre dig at det fladetryk der er fra bjælken ned på
muren der hvor den hviler ikke er for stort.

Hvis murstenen som bjælken hviler på er så blød, at den smuldrer, synker
bjælken jo også.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Chriz

Dato : 14-11-03 14:15

Om tak

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-03 10:32

"Chriz" <write_chriz@excite.com> wrote in message
> Ok, tak for svar, men hvilken type er så stærkest i lodret last.

Jeg mener at have hørt at styrken er x^2 og y^4, så at højden har meget mere
at sige.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Chriz

Dato : 17-11-03 12:41

Ok, det passer så jo fint med at IPE (I formet) er stærkere end HEB (H formet)

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-03 12:46

> Ok, det passer så jo fint med at IPE (I formet) er stærkere end HEB (H
formet)

Ja, hvis den så tilmed er nemmere at skjule og har mindre nedbøjning er der
vel intet val

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 14-11-03 17:41

Læg aldrig jern op uden at en statiker har godkent det du kunne flytte og
hvad så? Det koster 20-30000 at få det godkent senere som murermester har
jeg 2gange
udskiftet for små jern det er dyrt