Tagrender og nedløbsrør, en rottefare?
Fra : Jakob Munck

Dato : 13-11-03 09:03

Jeg bor i et rækkehus i Valby og vi har gentagne gange haft besøg af rotter,
som er kravlet op af kloakken og op gennem vores nedløbsrør og ind på
loftet. Det er meget ubehageligt. Nu tænker jeg på om man ikke helt kan
afskaffe tagrenderne og nedløbsrørerene i vores hus, for disse tagrender gør
vel intet andet gavn end at samle vandet til nedløb i kloakken. Hvis de ikke
var der, ville regnvandet blot løbe ud over hustaget og ned på jorden,
hvilket vel næppe ville være til nogen skade. Og uden tagrender, behøver man
heller ingen nedløbsrør, og dermed er rottefaren (fra denne side) afværget.

Kan man ikke lige så godt afskaffe tagrenderne og nedløbsrørene, for at
undgå rottefaren, eller hvad?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-11-03 10:20

"Jakob Munck" skrev
> Kan man ikke lige så godt afskaffe tagrenderne og nedløbsrørene, for at
> undgå rottefaren, eller hvad?

Huste skal være designet til at fungere uden
tagrender. Som f.eks. huse med stråtag som har
et stort udhæng.
Hvis vandet hele tiden løber ned ad væggen (og
det vil det) får du problemer med fugt i væggen.
Du kan evt. lave en hætte af hønsenet til at trække
over udmundingen på nedløbsrøret, så kommer de
ikke den vej ind. Hætten skal dog efterses jævnligt så den
ikke stopper til med visne blade og lign.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jakob Munck

Dato : 13-11-03 10:59

> Huste skal være designet til at fungere uden
> tagrender. Som f.eks. huse med stråtag som har
> et stort udhæng.

Vores hus har et udhæng på ca. 50 cm., så regn fra taget kommer slet ikke i
kontakt med vores vægge, men løber ned i græsset i stedet. Så det er ikke -
i vores tilfælde - et argument for tagrender.

Men er der i øvrigt lovkrav om at man skal have tagrender og nedløb fra
disse til brønden?

v.h.
Jakob Munck

Fra : anders majland

Dato : 13-11-03 11:03

> Men er der i øvrigt lovkrav om at man skal have tagrender og nedløb
> fra disse til brønden?

Afhænger af lokale forhold.

Der skal normalt tilladelse til at lave et lokalt nedsivningsanlæg, men
der kan også sagtens være "sjove" krav til bortskaffelse af
overfladevandet i lokalplanerne.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-03 13:59

> [...]
ikke -
> i vores tilfælde - et argument for tagrender.

Vores hus har også 50 cm udhæng, og det samme har nabohuset. Vores hus er
uden tagrender, og vi har store ophobninger af fugt i fundamentet. Nabohuset
har tagrender, men nedløb direkte på jorden, og her træger fungten helt ind
i køkkenskabene, som derfor konstant er halvmugne.

Så derfor er det en rigtig god idé med tagrender - find en anden løsning på
rotteproblemet - en stærk rist f.eks?

Mvh Maria

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-03 00:20

Jakob Munck <admin@seniorxxgroup.dk> skrev:

> Jeg bor i et rækkehus i Valby og vi har gentagne gange haft
> besøg af rotter

Det skal anmeldes til rottefængeren:
http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/all/8C461F82432667B5412569DC004
56381