dur rygbeskytteren overhovedet ?
Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 16-04-01 20:56

I Jason Watts tråden tales der om rygbeskytter. Trackdays o.lign. forlanger
den, men er der overhovedet lavet undersøgelser over om den virker. Det er
så nemt at bilde sig ind at den hellige grav er velforvaret når bare man har
den på, men en skade som Watts kunne den slet ikke forhindre, idet han
tilsyneladende brækkede halshvirvlen. Halsen er faktisk meget mere udsat end
selve ryggen. Prøv at brække din rygbeskytter eller forretningens , den
holder ikke til en skid, den kan bøjes med de bare hænder. Jeg tror at den
kun beskytter mod slag og slid. Faktisk skulle man se mere på om den dækker
nyrer og lever, fordi der skal relativt lidt til at skade disse organer. En
undersøgelse har også påvist at hjelmens vægt kan have stor betydning for
halshvirvelskaders omfang men hvem tænker på det.
Findes der en test ?

Poul B-H

"Kjör Så Det Rykar"

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 16-04-01 21:54

On Mon, 16 Apr 2001 21:55:41 +0200, "Poul Bekker-Hansen"
<pbekkerh@post6.tele.dk> wrote:

Jeg ser meget på den som en sikkerhedssele til bilen.
Det kan godt være, den ikke hjælper i alle tilfælde, men for 4 år
siden reddede den (sikkerhedsselen) min kones liv, så hvorfor tage
chancen...

Min egen Backspace *kan* bukkes bagover, men i en blød bue. Og hellere
det end et skarpt knæk.
Jeg ville dog ikke satse på at tage den baglæns ind i en lygtepæl

--
Peder
m/Mille

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 17-04-01 00:04

> Min egen Backspace *kan* bukkes bagover, men i en blød bue. Og hellere
> det end et skarpt knæk.
> Jeg ville dog ikke satse på at tage den baglæns ind i en lygtepæl

....men dog hellere med end uden, ikke?

Mvh
Steen

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 17-04-01 16:19

On Tue, 17 Apr 2001 00:03:51 +0100, "Steen S. Schmidt"
<SSchmidt@nospam.dk> wrote:

>...men dog hellere med end uden, ikke?

Naturligvis
Og så er den udstyret med noget nybælteagtigt noget, så det heller
ikke bliver rystet for meget ved afflyvninger...

Jeg ville i hvert fald ikke undvære og kører *altid* med den
--
Peder
m/Mille

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 16-04-01 22:03

"Poul Bekker-Hansen"
skrev
SNIP
> [...]
> holder ikke til en skid, den kan bøjes med de bare hænder. Jeg tror at den
***********
Jeg "tror" den virker, og kører "næsten" altid med den på.
Jeg vil mene at det den gør, er at fordele et slag ud over et større område.
En stige i sig selv er heller ikke stærk, og kan knække. Ikke desto kan den
bruges hvis man f.eks. kravler på et plastic tag, til at fordele kropsvægten
ud over hele taget (var det et ot eksempel ?).
En (husker ikke hvem) har tidligere udtalt at man skulle forestille sig en
ryg der landede på en kantsten ved vej/fortov. Her må rygbeskytteren alt
andet lige, tage meget stødet.
Med hensyn til at beskytte halsen, er der nok ikke så meget at gøre. Nyrer
og lever synes jeg ikke man hører meget til i forb. med uheld ?

--

/Jens S., Esbjerg - normalt iført rygbeskytter, hjelm, støvler, handsker,
mc-jakke og læderbukser - kald mig bare paranoia

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 17-04-01 00:05

> Nyrer
> og lever synes jeg ikke man hører meget til i forb. med uheld ?

Næh, de er ganske tavse bagefter....

Sorry! Ikke spøge med sådan noget, jeg ved det godt :-/

Mvh
Steen

Fra : Steffen Hansen aka. ~

Dato : 18-04-01 21:53

> /Jens S., Esbjerg - normalt iført rygbeskytter, hjelm, støvler, handsker,
> mc-jakke og læderbukser - kald mig bare paranoia

Til det sidste - er fornuftig ok ?

Fra : Morten Christensen

Dato : 18-04-01 19:38

"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> wrote in
message news:9bfmp5$a6c$1@news.inet.tele.dk...
> /Jens S., Esbjerg - normalt iført rygbeskytter, hjelm, støvler, handsker,
> mc-jakke og læderbukser - kald mig bare paranoia
> GSX 600 F & GN 125

Næ, hvorfor det?

Om så turen går hen til bageren, der ligger 75m længere henne af gaden, så
er min beklædning Dainese læderdragt, støvler, hjelm, handsker osv.

Det der er paranoia her, er vist, at jeg virkelig tager mc'en for at køre
hen til bageren
(Men kører så gerne 35 km bagefter at jeg har været inde hos ham *G*)

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 18-04-01 21:28

Morten Christensen <morten@mummitrold.dk> skrev i en

> [...]
> er min beklædning Dainese læderdragt, støvler, hjelm, handsker osv.
> (Men kører så gerne 35 km bagefter at jeg har været inde hos ham *G*)

Lige netop som det er sket for mig.
Jeg startede med at nuancere brugen af rybeskytteren til ikke at være
nødvendig indebys; men fandt hurtigt ud af at enhver tur kunne ende
med et længere ridt udenfor bygrænsen, hvorfor rygbeskytteren endte med
at være fast udstyr!
I tilfælde af at jeg undlod eller glemte den opdagede jeg det forøvrigt
hurtigt ved det at det var betragteligt koldere op ad ryggen!
Forøvrigt er den efter at have fulgt mig og Ninja'en over 110.000km
blevet så nusset og slidt i kanterne at jeg i sommers lod mig friste af
en UFO, som havde den gimmick at der var et ekstra stød (og
varme) -isolerende lag til den, som kunne af/på -monteres v.h.a. velcro!

Sidebetragtning:
Statistikkerne viser at langt størstedelen af ulykker hænder i en radius
af 4 km fra ens hjem eller arbejdsplads, eller på vejen derimellem
(Egentligt meget indlysende, eftersom vi alle sikkert vil kunne genkende
at det er dér at vi kører langt størstedelen af vores kilometre!?)
Så netop indenbys, er dér hvor man har størst chance for at komme til at
bruge rygbeskyter/læderdragt/støvler (hjelmen er vel altid(!) på!?)!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-04-01 22:26

> [...]
> en UFO, som havde den gimmick at der var et ekstra stød (og
> varme) -isolerende lag til den, som kunne af/på -monteres v.h.a. velcro!

Sådan en har jeg og kæresten også - og min bror og hans kæreste, 2 af mine
arbejdskammerater, 6 af mine klubkammerater, min murer og hans datter! Den
UFO ting er meget populær heroppe, måske hænger det sammen med prisen (kr.
260,-)
UFO er i motocross kredse kendt for at lave kvalitet til lavpris.

Rittig

Fra : Jacob

Dato : 18-04-01 22:42

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en > Sådan en har jeg og
> [...]
> 260,-)
> UFO er i motocross kredse kendt for at lave kvalitet til lavpris.

Kan en sådan købes i alle gængse MC-forretninger?

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-04-01 23:02

"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> skrev i en meddelelse

> Kan en sådan købes i alle gængse MC-forretninger?

Næppe.
Men UFO forhandles mange steder, så det handler vel om at finde en UFO
forhandler der gider tage den hjem, eller købe den pr. postordre i Dyskland
(min er købt hos Götz).

Okay, jeg pralede lidt med prisen, den koster faktisk normalt 400,- men
prisen er lavere i klubbens "indkøbsforening".

Rittig

Fra : Jacob

Dato : 19-04-01 13:50

> [...]
> Men UFO forhandles mange steder, så det handler vel om at finde en UFO
> forhandler der gider tage den hjem, eller købe den pr. postordre i

Tak - eftersøgningen er indledt...

> Okay, jeg pralede lidt med prisen, den koster faktisk normalt 400,- men
> prisen er lavere i klubbens "indkøbsforening".

Det går nok! - Jeg er sikker på, at jeg kan få den foræret af et kært
familiemedlem.

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Jens U

Dato : 19-04-01 03:23

Claus Rittig skrev ...
>Sådan en har jeg og kæresten også -
>
>Rittig

Mmmm..... konen, er hun stadig lige så glad for dig )

Desuden kan du spare nogle bit ved at skrive kone i stedet for kæreste

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-04-01 07:41

"Jens U" <reveredk@studmc.dkX> skrev i en meddelelse
> Claus Rittig skrev ...

> Mmmm..... konen, er hun stadig lige så glad for dig )
> Desuden kan du spare nogle bit ved at skrive kone i stedet for kæreste

Jep, men jeg kan spare nogle tørre tæsk ved at skrive "kæresten". Hun bryder
sig ikke om det andet ord, det lyder for "kone't".

Rittig

Fra : Morten Christensen

Dato : 19-04-01 00:10

Så netop indenbys, er dér hvor man har størst chance for at komme til at
> bruge rygbeskyter/læderdragt/støvler (hjelmen er vel altid(!) på!?)!

Mere ALLWAYS, end de bind, fruen din kan finde på at bruge

Det er så slemt, at bare man skal ned og kæle lidt på tanken, så skal
udstyret på

Det er jo ikke alle der boller samme dag, de ta'r gummi'ed på!

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup

Fra : Søren L Hansen

Dato : 19-04-01 08:47

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
> [...]
> en UFO, som havde den gimmick at der var et ekstra stød (og
> varme) -isolerende lag til den, som kunne af/på -monteres v.h.a. velcro!

Ikke for noget, men jeg har erfaret at det bedste ved den aftagelige pude
er at den kan ryge i Bosch´en ved 40 grader. Og måske er det endda dens
hovedfunktion? Man kan nemlig godt få det lidt varmt når man kører
offrowd...

S.

Fra : @statoil.com

Dato : 17-04-01 03:55

Poul Bekker-Hansen wrote:

> [...]
> undersøgelse har også påvist at hjelmens vægt kan have stor betydning for
> halshvirvelskaders omfang men hvem tænker på det.

Hej
Det er klart at det kommer an på hvorledes man "slår" ryggen i forhold til om en
rygbeskytter virker.
Da jeg for godt et år siden blev kørt over af en anden motorcykel (blev ramt ret
ind i ryggen af forhjulet) "slap" jeg med at pindene på siden af ryghvirvlerne
brækkede af. (og 4 måneders sygemelding)
Uden rygbeskytter havde det ifølge lægerne medført lammelser.
Efter sådan en tur bruger jeg rygbeskytter når er ude og køre og kan kun
opforder andre til også at gøre det.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Rune Larsen

Dato : 17-04-01 11:19

<@statoil.com> skrev i en meddelelse news:3ADBB06C.71B5F50@statoil.com...
> [...]
> ind i ryggen af forhjulet) "slap" jeg med at pindene på siden af
ryghvirvlerne
> brækkede af. (og 4 måneders sygemelding)

En anden af gruppens skribenter havde på Jyllandsringen sidste år et
lignende uheld, og jeg er også sikker på han er _ret_ glad for han havde
rygbeskytteren på...

/Rune

Fra : Pein

Dato : 17-04-01 17:35

@statoil.com skrev ...

** snip **

>Med venlig hilsen
>Bjarne Petersen

Bjarne, arbejder du tilfældigvis hos Statoil på Sankt Annæ Plads, Kbh.?
Fra på mandag og de næste 4 mdr. frem kommer jeg derind på halv tid (som
Notes udvikler).

Mvh. Niels Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : @statoil.com

Dato : 17-04-01 23:40

Pein wrote:

> Bjarne, arbejder du tilfældigvis hos Statoil på Sankt Annæ Plads, Kbh.?
> Fra på mandag og de næste 4 mdr. frem kommer jeg derind på halv tid (som
> Notes udvikler).

Hej
Nej, jeg er på en boreplatform på norsk sokkel som arbejder for statoil, vi
er i den forbindelse koblet til statoils netværk.
Det er jo altid rart at kunne få lidt nyheder fra nettet på nogle af de
lange nattevagter.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Peter Sindrup

Dato : 18-04-01 18:11

@statoil.com <@statoil.com> skrev i meddelelsen
<3ADCC628.CC6A8AD8@statoil.com>...

> [...]
>er i den forbindelse koblet til statoils netværk.
>Det er jo altid rart at kunne få lidt nyheder fra nettet på nogle af de

Hej Bjarne,

Jeg ville rette "full name" i din news reader fra @statoil.com til noget
mere virkelighedsnært.
Det tror jeg både din arbejdesgiver og vi andre ville sætte pris på.

--
Peter Sindrup
(remove dot com in E-mail address for reply)

Fra : Armand

Dato : 17-04-01 21:10

<@statoil.com> skrev i en news:3ADBB06C.71B5F50@statoil.com...

> [...]
> ryghvirvlerne brækkede af. (og 4 måneders sygemelding)
> Uden rygbeskytter havde det ifølge lægerne medført lammelser.

DMU indførte brug af rygbeskytter i Road Racing-sporten efter at en
håbefuld debutant i RD-Cup'en for snart 15 år siden væltede under
opbremsning til første sving efter starten og fik den bagved kørendes
forhjul i ryggen på samme måde. Han er den dag i dag kørestolsbruger,
omend at han kan stavre sig lidt rundt v.h.a. krykker
Situationens hastighed (= behersket) taget i betragtning, kan det
konstanteres at der ikke skal meget til for at knække rygsøjlen ved
direkte påvirkning

Til spørgsmålet generelt:
Hvor meget hjælper en hjelm? Mon man overlever at køre med 60 km/t med
panden ind i kanten af en lastvognsdør der bliver åbnet - Næppe!
Men derfor har hjelmen alligevel en berettigelse af høj grad qua
forekomsten af talrige mildere situationer.
Og det samme gælder for rygbeskytteren!

Forøvrigt er den en rigtig god beklædningsgenstand her i ydersæsonen:
Den varmer ryggen godt og grundigt

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 17-04-01 08:40

"Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> writes:

> I Jason Watts tråden tales der om rygbeskytter. Trackdays o.lign. forlanger
> den, men er der overhovedet lavet undersøgelser over om den virker.

SVJV, så er frekvensen af alvorlige rygulykker i RR verdenen faldig
meget, efter at rygbeskyttere blev gjort obligatoriske.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> Opinions are mine...

Fra : Jesper Buhl

Dato : 17-04-01 09:03

In <9bfim9$fpc$1@news.inet.tele.dk> "Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> writes:

>Findes der en test ?

Der findes den såkaldte "Buhl-test" .... sid på din holdende mc, og vent på
en "target fixated" (hvad er det på dansk?) bil rammer dig bagfra med ca.
70 km/t. Hvis du kan knække Givi-bagagebæreren (ca 3mm aluramme?) med ryggen
uden at komme til skade, var rygbeskytteren ok. Hvis ikke, så vælg en anden

/jb

Fra : Armand

Dato : 17-04-01 19:07

Jesper Buhl <buller@daimi.au.dk> skrev i en

> [...]
> 70 km/t. Hvis du kan knække Givi-bagagebæreren (ca 3mm aluramme?)
> med ryggen uden at komme til skade, var rygbeskytteren ok. Hvis ikke,

Prøv på gulvet, at lægge dig på ryggen, henover en alm. sofahynde - Av!
Prøv derefter med en rygbeskytter og erfar i hvilken grad den fordeler
trykket

Derudover er der de mindre(?) slagpåvirkninger som man sparer sig for
ved et styrt: Har du aldrig fået et nyrehug og/eller en såkaldt "lammer"
i ryggen (rygmusklen) af en kammerat? Er det ikke også værd at spare sig
for sådanne (i mere ekstrem form!) hug ved en nedslag på asfalten??
Ligger man efter et givent uheld, ellers uskadt på asfalten er det en
fordel at kunne redde sig selv væk fra farezonen (øvrige trafik),
hvorfor et par minutters eftervirkninger af en rygmuskel-"lammer" er rar
at være foruden :-/

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 17-04-01 15:38

"Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> wrote in message

> Prøv at brække din rygbeskytter eller forretningens , den
> holder ikke til en skid, den kan bøjes med de bare hænder. Jeg tror at den
> kun beskytter mod slag og slid.
Ryggbeskytterens oppgave er å fordele slag mot ryggsøylen i forbindelse med
styrt, så selvsagt kan den bøyes. Rammer man f.eks en motorhjelm, rutcher
over curben på banen, over en fortauskant m.v., er ryggbeskytteren gull
verdt. Den har dog liten mulighet for å forhindre vridningsskader i rygg
eller nakke.

Ved 2 anledninger har jeg personlig konstatert at den virker, og kan
redusere de skader man ellers ville pådratt seg betraktelig. På Nürburgring
i weekenden, var det en gut som fikk en wheelie over en bakketopp i
110-120km/t, hvorpå han falt baklengs i asfalten og røg over curbsen.
Ryggbeskyttere reduserte slagene tilstrekkelig til at han "kun" skal en tur
forbi kiropraktor og ellers nok skal holde seg i ro et par uker. Uten
beskytteren, hadde det nok sett meget værre ut, med en eller flere smadrede
knogler som et mulig utfall av fallet. Det er vel argument godt nok.

JS

Fra : Johnnie

Dato : 17-04-01 16:02

Her er en test.

http://venus.13x.com/roadracingworld/index.html

Jeg ville gå efter den lange Race udgave af Knox beskytteren, det er vigtigt
at få beskyttelse på halen med, og det har de fleste udgaver ikke.

Johnnie

Poul Bekker-Hansen <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i
meldingsnyheter:9bfim9$fpc$1@news.inet.tele.dk...

Fra : brian jensen

Dato : 17-04-01 17:31

måske er en del af spørgsmålet om rygbeskytteren skader det har jeg ikke
hørt om at den har gjort så hvorfor ikke køre med den. i det tilfælde du
(poul) giver kan man også sige at jason watt kom til skade selv om han havde
hjelm på så den hjalp heller ikke hvorfor kører vi så med hjelm?

gsxr brian

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 17-04-01 19:09

"brian jensen" <b.z@vip.cybercity.dk> wrote in message
> i det tilfælde du
> (poul) giver kan man også sige at jason watt kom til skade selv om han
havde
> hjelm på så den hjalp heller ikke hvorfor kører vi så med hjelm?

Jojo, men nu var der faktisk nogen der skrev at de begyndte med rygbeskytter
efter JW's ulykke, såeh det

Poul B-H

Fra : Rolf Skovløkke

Dato : 17-04-01 23:41

I 1992 ramte jeg en kantsten med ca 80km/t med ryggen og rygbeskytteren
fordelte trykket så meget ud at jeg var gul og blå, men kunne rejse mig og
have fuld førlighed og kunne bruge ryggen uden gener kort efter. Det havde
ikke været muligt uden rygbeskytter når man ser på uheldsstedet og de skader
som læderdragten fik.

mvh
Rolf Skovløkke

Fra : Steffen Hansen aka. ~

Dato : 18-04-01 21:57

> [...]
> hørt om at den har gjort så hvorfor ikke køre med den. i det tilfælde du
> (poul) giver kan man også sige at jason watt kom til skade selv om han

Tør du tænke på hvor Jason havde været idag hvis han havde kørt sans hjelm
den dag ?...

/Steffler

Fra : brian jensen

Dato : 17-04-01 23:25

mulighederne foreligger for at det var ironisk

gsxr brian

Fra : Morten Christensen

Dato : 18-04-01 19:48

"Johnnie" <johnnienielsen@hotmail.com> wrote in message

> Jeg ville gå efter den lange Race udgave af Knox beskytteren, det er
vigtigt
> at få beskyttelse på halen med, og det har de fleste udgaver ikke.

Good point, you've got there....!

Sidste år, en dag da der var glat, skvattede jeg på de 2 små ben, og satte
mig lige på rumpetten.
Umiddelbart skete der ikke noget, men den dag i dag har jeg ofte voldsomme
smerter bare ved et toiletbesøg.
Samtidig dermed på grund af smerterne, får man i mange tilfølde vorter lige
omkring "kransen".
Heldigvis skal jeg opereres i morgen!

(Men et ½ år på smertestillende, havde jeg *meget* gerne været foruden!!)

Måske lidt OT, men mente alligevel, at det kunne pege lidt på, hvad der kan
ske ;-/

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 18-04-01 21:26

> Umiddelbart skete der ikke noget, men den dag i dag har jeg ofte
> voldsomme smerter bare ved et toiletbesøg.
> Samtidig dermed på grund af smerterne, får man i mange tilfølde vorter
> lige omkring "kransen".

"det afrevne bamseøje"

Nysgerrighed:
Måske at mc-kørsel ligefrem har været en befrielse i forhold til
bil-kørsel, med det brækkede haleben???

> Heldigvis skal jeg opereres i morgen!

Tillykke, & good luck!

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 19-04-01 00:18

> Nysgerrighed:
> Måske at mc-kørsel ligefrem har været en befrielse i forhold til
> bil-kørsel, med det brækkede haleben???

Ja, faktisk. For når man sidder i madkassen - uanset vejret, så sveder man
faktisk ret meget på bagen, og sved = kløe og irritation så det batter.
Men på mc'en er der lidt laere temp. "udenfor", dragten har ventilation
(Måske fordi man prutter.. *G*), og man sidder 17 gange bedre.
Ikke nok med det - dertil kommer det psykiske aspekt, af at kunne køre.

Nok ikke særlig mange af jer, vil tro mig, når jeg siger, at da jeg fik min
første mc - gs500e - i 1997.
Det var sommer, og jeg vejede en pæn del. (Faktisk 140 kg). 3 måneer senere,
var de første 19 kg væk, og idag er vægten mindsandten nede på små 95, og
der kan købes og benyttes Dainese læderdragt.
Ingen - ikke engang mig selv, troede på det, før jeg begyndte at tænke over,
hvad det var jeg havde ændret: Jeg var begyndt at køre mc!

Og kan sige nu næsten det samme: Det psykiske aspekt kan få dig til mange
til, og i langt de fleste tilfælde gøre dig til et bedre mennekse, fordi du
iver dig selv den frihed der skal til, for at dit hjerte står lig din hjerne
og dine drømme/tanker.

> Tillykke, & good luck!
Tak-tak

Alligevel håber jeg da, at jeg allered fredag kan sætte mig op på maskinen
og drøne langsomt og forsigtigt til jydelandet...

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 19-04-01 19:49

> [...]
over,
> hvad det var jeg havde ændret: Jeg var begyndt at køre mc!

Absolut også min tanke om badevægtens tur den anden vej efterhånden som
at mit kørselsmønster faldt til det nuværende zero

> [...]
fordi du
> iver dig selv den frihed der skal til, for at dit hjerte står lig din

Mine tanker går videre:
- Sygdoms-angribelighed:
Ligesom at det ikke nødvendigvis er folk der arbejder udendørs, der er
mest forkølede, mener jeg at kunne påberåbe at i de ydersæsoner hvor
influenza'en ikke har ramt mig, har mc-kørsel båret en stor del af
ansvaret herfor :-/
- Kondition:
Mit kørselsmønster faldt alt imens at min tid som RR-udøver foregik og
ligesom at min regnvejrs-rutine pludselig var gået heden en dag (= kæmpe
flop!), kan jeg i bakspejlet også se at mine konditionsproblemer steg
drastisk med fraværet af daglig gadekørsel :-/

Og så er der lige det med at i modsætning til bilkørsel, som kun gør en
træt ryg værre, er ½ time på motorcykel ren terapi for min let
trættelige ryg

Lige til en fysiologisk undersøgelse!!
Hvem kender en der kender en?

M.K.S.?+ (@ Cc:)

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 24-04-01 23:57

> Lige til en fysiologisk undersøgelse!!
> Hvem kender en der kender en?
>
> M.K.S.?+ (@ Cc:)

A'hva'fforno'e snak?

Jeg tror du skal til en tale/skrive-peut i stedet

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup

Fra : Armand

Dato : 27-04-01 14:30

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> A'hva'fforno'e snak?
> Jeg tror du skal til en tale/skrive-peut i stedet

M.K.S. = Michael K.S., som rører sig en del herinde.
Michael er i gang med et i sagen relevant studie, hvorfor jeg lige
spurgte til ham!

" (@ Cc:) " - er en hentydning til at jeg også har sendt indlægget
direkte til ham (således at sagens sammenhæng kan gå op for ham ved
modtagelsen af det enslydende mail)!

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 27-04-01 21:07

On Fri, 27 Apr 2001 15:30:00 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>M.K.S. = Michael K.S., som rører sig en del herinde.

Har gjort Armand,har gjort,jegholder lidt lav profil for en tid i
hvert fald ...)

> " (@ Cc:) " - er en hentydning til at jeg også har sendt indlægget
>direkte til ham (således at sagens sammenhæng kan gå op for ham ved
>modtagelsen af det enslydende mail)!

Årh ja undskyld,jeg havde helt glemt den mail.Men jeg kan ikke
umiddelbart bidrage yderligere i tråden,det væsentligste er egentlig
også nævnt allerede.

M.h.t rygbeskytteren så yder den på ingen måde fuld sikkerhed,bl.a er
man stadig udsat for hyperfleksion/ekstension/rotationsskader,men den
fordeler kraften over et større areal og beskytter således bl .a
bløddele.Jeg har kun hørt om en enkelt undersøgelse,hvor man vistnok
ikke kunne påvise en statistisk signifikant indflydelse på antal
lammelser,men nok på bløddelsskader.Dog kan jeg ikke huske det
statistiske grundlag,måske bare undersøgelsen ikke var stor nok.
Til syvende og sidst kan der dog ikke herske tvivl (i hvert fald hos
mig) om at en rygbeskytter er en god ting og det er den sikkerhedsting
jeg sammen med hjelm altid benytter,føler mig faktisk underligt nøgen
uden ).
Dog som det vist allerede har været nævnt,må man ikke bruge den som
garant for endnu mere rådden kørsel i stil med hvad der var tilfældet
for ABS og airbags i biler. )....så god beskyttelse yder den nu
heller ikke.
Jeg kommer til at tænke på Herningmessen,hvor de fremviste nogle
Airbagssystemer (veste) til MC,stadig en del udvikling,men det så nu
ikke så tosset ud,ikke så klodset som disse veste førhen har
været.Hvis det virkede i hvert fald noget jeg godt kunne bruge.

Vh
-Michael

Fra : Adam Christensen

Dato : 18-04-01 17:10

> [...]

> så nemt at bilde sig ind at den hellige grav er velforvaret når bare man

Det er den jo aldrig, og hvis man kører som død og helvede bare fordi man
har taget en rygbeskytter på er det nok bedre at lade være

> men en skade som Watts kunne den slet ikke forhindre, idet han
> tilsyneladende brækkede halshvirvlen.

Det kunne hjelmen heller ikke - den lader du vel næppe ligge af den grund?

> Jeg tror at den kun beskytter mod slag og slid.

Præcis! Men er det ikke også bedre end ingenting?

--
Adam (altid rygbeskyttet)
SV650S (beskidt efter dagens regn)