Nikonos SB105/102 søgelys hvordan ?
Fra : Poul B-H

Dato : 25-11-03 01:19

Er der nogen der har erfaring med et hjemmelavet søgelys til SB105 ?

Kan man lave et relativt svagt lys som er tændt hele tiden, eller skal man
have en kontakt på.

Hvordan virker søgelyset på SB102 ?

--
Poul B-H
Køber Grønlandske ting til min samling

Fra : Alan Olsen

Dato : 27-11-03 16:29

Hej Poul

Jeg kan se at du du ikke får nogle svar så jeg prøver.

Hvis søgelyset er til auto autofokusen så er autofokusen normalt hurtiger jo
mere lys der er på objektet, især hvis det drejer sig om macro.
Normalt når jeg fotograferer macro med mit F-801s og 60 mm så bruger jeg en
alm undervandslygte med en effekt på ca 6 watt. Det er lige i underkanten og
jeg vil se om jeg her i vinter kan få lavet noget der er kraftiger.

Når jeg macrofotograferer bruger jeg normalt en lukketid på 1/250 sek.
hvilket gør at lygtelyset slet ikke har nogen effekt på billedet.

Ved vidvinkel forholder det sig en anelses anderledes, især på lange
exponeringstider 1/8 sek og længere. Der vil man i nogle få tilfælde kunne
se lyssporet. Langt de fleste gange kan det ikke ses.

SB 102 blitsen har som du selv skriver et pilot lys. Når du tænder for
dette, så lyser det konstant. (Jeg har ikke en SB-102 men kender flere som
bruger blitzen)

Mvh Alan Olsen