Vinterdæk - pressemeddelelse
Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 17:08

Pressemeddelelse fra FDM og Færdselsstyrelsen:

Både sommerdæk og vinterdæk kan bruges om vinteren.
Men det er ikke ligegyldigt, hvilke biler der kører på hvad

Skal jeg køre vinteren igennem på mine sommerdæk, eller skal jeg anskaffe
vinterdæk? Det er et spørgsmål, som mange bilister stiller sig selv på denne
årstid.

Færdselsstyrelsen, FDM og Statens Bilinspektion har derfor fundet det væsentligt
at informere om den seneste viden på området, både af hensyn til sikkerheden, og
af hensyn til bilejernes økonomi.

Det er altid bilisterne selv, der skal træffe afgørelse om dækvalget ud fra
kørselsbehovet og særlige ønsker til dækkets egenskaber. Derfor er det vigtigt, at
bilisterne har adgang til uvildige og ajourførte oplysninger om sommer- og
vinterdæks egenskaber.
Man kan som bilist kun afpasse kørslen efter forholdene og køre sikkert, hvis man
kender både fordelene og ulemperne ved dækvalget.

Vi kan ikke give et generelt råd for eller imod vinterdæk, for mens vinterdæk er
bedst på dage med is eller sne, er sommerdæk bedst på tør og våd vej. I denne
forbindelse er det vigtigt at slå fast, at oplysninger om, at sommerdæk mister
vejgrebet ved temperaturer under 7C, ikke længere er gældende. Selv ved lave
temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end vinterdæk, når vejen er tør
eller våd. Det bedste og sikreste dækvalg afhænger i høj grad af biltypen,
kørselsbehovet og om man kan og vil lade bilen stå, de få dage sneen virkelig
vælter ned.

Sommerdæk kan anvendes vinteren igennem hvis:
.   Bilen har dæk med almindelig bredde (f.eks. 185/65 R14 eller smallere)
.   Bilen har forhjulstræk
.   Man kan leve med, at man må lade bilen stå, hvis der en dag kommer meget
sne

Vinterdæk sikrer fremkommeligheden hvis:
.   Bilen har særligt brede dæk (f.eks. 205/55 R16 eller bredere)
.   Bilen har baghjulstræk
.   Bilen skal bruges hver eneste dag hele vinteren

Uanset om man vælger sommer- eller vinterdæk, så er det især i vinterperioden
vigtigt med tilstrækkelig mønsterdybde. Loven siger mindst 1,6 mm, men vi
anbefaler, at man kører med mindst 3 mm mønsterdybde om vinteren. Når man vælger
dæk, er det i øvrigt altid en god idé at støtte sig til uafhængige dæktests,
f.eks. i biltidsskrifter eller på FDMs hjemmeside www.fdm.dk. Uanset om der er
tale om sommer- eller vinterdæk, vil vi anbefale, at man især lægger vægt på
dækkenes egenskaber på våd vej.

Ovenstående råd og oplysninger hviler på dokumenterbare facts indsamlet af
Færdselsstyrelsen i samarbejde med FDM og Statens Bilinspektion. Oplysningerne er
samlet i et fact-notat, som kan læses på adressen:
http://www.trm.dk/graphics/synkron-
library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Olesen

Dato : 25-11-03 18:03

<Jan W Nielsen> skrev i en meddelelse
> Pressemeddelelse fra FDM og Færdselsstyrelsen:

Kan det så kort siges, at allround sommer-'efterårsdæk'.....er
de bedste, da vi sjældent har snedækkede veje
andet end ganske kort tid i vinterens løb ?

Og hvis sommerdæk er bedst i tørt og vådt føre
og alligevel bløde i koldt vejr, er vinterdæk
ikke pengene værd ?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-11-03 19:13

Olesen wrote:
> <Jan W Nielsen> skrev i en meddelelse

> Kan det så kort siges, at allround sommer-'efterårsdæk'.....er
> de bedste, da vi sjældent har snedækkede veje
> andet end ganske kort tid i vinterens løb ?

Vås.

> Og hvis sommerdæk er bedst i tørt og vådt føre
> og alligevel bløde i koldt vejr, er vinterdæk
> ikke pengene værd ?

Jeg synes du skal tale or dig selv :)

'Vi' har tit og ofte isdækkede veje i uger ad gangen og der skal kun
een uheldig episode til førend vintergummiet er tjent ind!

Dem der prædiker at vinterdæk er unødvendige er tit nogen nærrige
djævle der kører deres dæk helt ned til de er blanke.

Hvis du vil sige noget så sig da i det mindste at har man ikke mindst
4mm mønster skal man ikke køre i vinterhalvåret.

Mvh
Roberto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-11-03 22:06

Roberto Saldo wrote:

> Hvis du vil sige noget så sig da i det mindste at har man ikke mindst
> 4mm mønster skal man ikke køre i vinterhalvåret.

Som jeg læser Hr. Olsens indlæg, så konstaterer han intet, men spørger
faktisk...

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : TGD

Dato : 25-11-03 22:09

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Kan det så kort siges, at allround sommer-'efterårsdæk'.....er
> de bedste, da vi sjældent har snedækkede veje
> andet end ganske kort tid i vinterens løb ?

-Vås.

Og statitisk set har vi KUN sne på vejene 7 dage om året og hvis vinterdæk
kun er bedre på det ja så er det sgu vås at anbefale vinterdæk med de
undtagelser der måtte være.

Det er da den konklusion man kan drage af pressemeddelsen (dog med de få
undtagelser) ligeså af interviewet på DR.

> Og hvis sommerdæk er bedst i tørt og vådt føre
> og alligevel bløde i koldt vejr, er vinterdæk
> ikke pengene værd ?

-Jeg synes du skal tale or dig selv :)

Nej da jeg er med så han kan i det mindste tale for 2.

-'Vi' har tit og ofte isdækkede veje i uger ad gangen og der skal kun
-een uheldig episode til førend vintergummiet er tjent ind!

På is er det sku lige meget om det er det sommer el vinterdæk.

-Dem der prædiker at vinterdæk er unødvendige er tit nogen nærrige
-djævle der kører deres dæk helt ned til de er blanke.

Måske... Nu så jeg TV-Avisen hvor Jan W interviewede Yokohama direktøren
derefter følte jeg mig gevaldgt ført bag lyset - har vinter og sommerdæk til
begge biler og det er sgu ikke billigt så ja jeg sparer vinterdæk og kun
kører med allround dæk.

-Hvis du vil sige noget så sig da i det mindste at har man ikke mindst
-4mm mønster skal man ikke køre i vinterhalvåret.

Hmmm nu anbefaler FDM 3 mm så skal vi ikke vælge og tro på det og så
konkludere mere er bedre end mindre.

Afslutningsvis vil jeg da lige tilføje at jeg ikke håber du skal lave en
katastrofeopbremsning på vådvej med vinterdæk på - specielt når jeg tænker
på den du bremser for 40% længere bremselængden er sgu meget.

Mvh
Roberto

Fra : anders majland

Dato : 25-11-03 21:05

> Kan det så kort siges, at allround sommer-'efterårsdæk'.....er
> de bedste, da vi sjældent har snedækkede veje
> andet end ganske kort tid i vinterens løb ?

Spørg mig igen om 50000km hvordan mine helårsdæk har klaret sig. Der er
en en mellemvej for dem der ikke gider skifte dæk efter sæsonerne.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-11-03 10:39

"Olesen" skrev
> Kan det så kort siges, at allround sommer-'efterårsdæk'.....er
> de bedste, da vi sjældent har snedækkede veje
> andet end ganske kort tid i vinterens løb ?

Nixen. Har man først prøvet at sidde fast på en bakke,
giver vinterdæk sig selv.

> Og hvis sommerdæk er bedst i tørt og vådt føre
> og alligevel bløde i koldt vejr, er vinterdæk
> ikke pengene værd ?

Tja. Man sparer jo på sommerdækkene imens.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-11-03 21:57

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
>
> Skal jeg køre vinteren igennem på mine sommerdæk, eller skal jeg
> anskaffe vinterdæk? Det er et spørgsmål, som mange bilister stiller

Udover det religiøse, så skal folke lige tænke på at de dæk de kører på
måske er 3-5år gamle, og så nytter anbefalingerne af de sidst nye
teknologiske landvindinger ikke, for det er ikke de dæk der sidder på bilen.
Så hvis du har nye dæk (og af ny type) så er det OK at lytte til de nyeste
rapporter, hvis det er de gamle sutter der er på slæden - så gør som du
plejer. Og husk så at benytte det eventuelle ekstra vejgreb til at køre mere
sikkert og ikke til at køre hurtigere.

--
/carsten

Fra : Andersen [2500]

Dato : 25-11-03 23:38

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse
>Og husk så at benytte det eventuelle ekstra vejgreb til at køre mere
> sikkert og ikke til at køre hurtigere.

Den tager vi lige en gang mere for prins Knud :

Fra : Michael Schrøder

Dato : 26-11-03 10:35

<Jan W Nielsen> wrote in message
> Pressemeddelelse fra FDM og Færdselsstyrelsen:

-CUT-

Jeg savnede kun et link til pressemeddelelsen:
http://www.fstyr.dk/sw992.asp?art_id=739

mvh Michael