relæstyring....
Fra : Vezzel

Dato : 24-11-03 22:05

Er der ikke nogen der har styr på relæer? Jeg skal have stykke noget
sammen.....

Jeg skal have en 12V plus ud:

Når der kommer stel ind på et bestemt ben af et relæ, skal der komme 12V ud
på et andet ben?
Når der så kommer stel ind på en andet ben, så skal de 12V afbrydes....
Er i med?

Findes der evt ikke et program til at lege med virtuelle relæer?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-11-03 22:47

"Vezzel" <vessel@jyde.dk> skrev :

>Er der ikke nogen der har styr på relæer? Jeg skal have stykke noget
>sammen.....

Hehe .....

> [...]
>på et andet ben?
>Når der så kommer stel ind på en andet ben, så skal de 12V afbrydes....

Piece og cake - du laver det med 2 relæer med 2 skift på det ene relæ.

>Findes der evt ikke et program til at lege med virtuelle relæer?

Måske, men du kommer langt med en blyant og noget kvadreret papir.
http://www.dkfritidbil.dk/diverse/lidt_relae_styring.htm

Fra : Vezzel

Dato : 25-11-03 07:30

Hmm... jeg kan ikke se siden...
Kan jeg ikk få dig til at grifle en lille tegning ned?
Det er forresten kun små impulser der kommer ind, så der skal vel laves en
eller anden slags holdekreds....

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-11-03 07:32

"Vezzel" <vessel@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm... jeg kan ikke se siden...
> Kan jeg ikk få dig til at grifle en lille tegning ned?
> Det er forresten kun små impulser der kommer ind, så der skal vel laves en
> eller anden slags holdekreds....

Hvad er det helt præcist du skal bruge det til?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Vezzel

Dato : 25-11-03 08:18

Til en alarm med fjernstart, der kan styre min elbagrude....

Den skal starte med at give 12 V til elbagruden når den får en stel-impuls
(0,8 sec - fra selve alarmen) og skal slukke igen, når håndbremsen lægges
ned (en anden stel).

meddelelse news:bput0g$70j$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-11-03 08:39

"Vezzel" <no@post.dk> skrev i en meddelelse...
> Til en alarm med fjernstart, der kan styre min elbagrude....

Hvilken model?
LEA?

> Den skal starte med at give 12 V til elbagruden når den får en stel-impuls
> (0,8 sec - fra selve alarmen) og skal slukke igen, når håndbremsen lægges
> ned (en anden stel).

Jeg ville sætte en (stor) ensretter på ledningen fra alarmen, som går til
ING. Så ville jeg tage 12 V fra førnævnte ledning på alarmsiden, og slutte
til ved kontakten til el-bagruden.
Dermed før bagruden 12V, når bilen er fjernstartet, men ikke 12 V, når bilen
er startet via tændingsnøglen(pga. ensretteren).

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Vezzel

Dato : 25-11-03 10:20

Nej, det er en alarm jeg har fået hjem fra Englang (Mannix)
Jeg vil helst at det kan lade sig gøre med relæer....

meddelelse news:bpv0uv$hkp$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-11-03 10:33

> Nej, det er en alarm jeg har fået hjem fra Englang (Mannix)
> Jeg vil helst at det kan lade sig gøre med relæer....

Ok.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-11-03 19:55

"Vezzel" <vessel@jyde.dk> skrev :

>Hmm... jeg kan ikke se siden...

Prøv igen - serveren havde lagt sig ned.

>Kan jeg ikk få dig til at grifle en lille tegning ned?

Nøehhh ;)

>Det er forresten kun små impulser der kommer ind, så der skal vel laves en
>eller anden slags holdekreds....

Du skal bare tænke på at røre en stel, så klapper relæerne