Koni dæmpere, men hvor, og hvilke?
Fra : Klaus G.

Dato : 22-11-03 10:11

Hej.

Jeg skal til at sænke min Peugeot405 Mi16 89', og har i den sammenhæng fået
fortalt at jeg skal smide nogle Koni støddæmpere på. Men der har ikke
rigtigt være nogen som har anbefalet nogle gode fjedre(?). Eller jo, nogen
har nævnt Peugeot Sport(40mm), nogen der har erfaringer med dem?

Jeg fik link til én forhandler af Koni, nemlig http://www.refako.dk jeg
skrev til deres afdeling i Herning, og spurgte hvad de solgte af Koni
dæmpere til en Pug405 Mi16 89'. De solgte kun Gule Koni dæmpere, og til
følgene pris:

Gule Koni dæmpere
Kr. 1405,00 pr stk. ( for )
Kr. 917,00 pr stk. ( bag )
+moms!

Er det ikke ret dyrt, eller? Og jeg har hørt der er noget som hedder røde
Koni dæmpere, og at disse ikke er justerbare som de gule er. Og jeg tænkte
de måske var mere egnet, da sådanne justerebare dæmpere måske høre mere til
på en Formel 1 bil, end på min gamle madkasse, altså at det kort sagt er
"overkill"?

Anyway, kom med jeres mening ang:

Er de oplyste priser for dyre?
Skal jeg finde nogle røde dæmpere i stedet for de Gule?
Skal jeg finde et helt andet mærke end Koni?

Og til sidst, nogen der kan anbefale nogle butikker hvor de sælger gode
fjedre, eller andre gode dæmpere? Det skal _ikke_ være noget billigt lort,
vil hellere end gerne betale lidt extra, og så få noget som er kram, end at
spare penge, og få noget som er 5 potter pis værd :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 10:59

On Sat, 22 Nov 2003 10:10:57 +0100, "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>rigtigt være nogen som har anbefalet nogle gode fjedre(?). Eller jo, nogen
>har nævnt Peugeot Sport(40mm), nogen der har erfaringer med dem?

Prøv at søg i google Grupper - der står lidt om tidligere erfaringer
med Koni, Eibach osv...

>Gule Koni dæmpere
>Kr. 1405,00 pr stk. ( for )
>Kr. 917,00 pr stk. ( bag )
>+moms!
>Er det ikke ret dyrt, eller?

Jow...

>Og jeg har hørt der er noget som hedder røde Koni dæmpere
>og at disse ikke er justerbare som de gule er. Og jeg tænkte
>de måske var mere egnet

Bjørn Opel Kadett 2.0i):
Problemet var så at de gule ikke laves til bagenden på min :-/ De røde
er de "bedstefaragtige"

Mens Michael mener (Michael ved meget om dæmpere):
Den historiske racer vi leger med, kører hurtigst & bedst på de røde
dæmpere fra Koni (De røde er iøvrigt også justerbare)...

>Anyway, kom med jeres mening ang:
>Er de oplyste priser for dyre?
>Skal jeg finde nogle røde dæmpere i stedet for de Gule?
>Skal jeg finde et helt andet mærke end Koni?

Jeg ville lede godt og grundigt i de gamle tråde via Google.com

>Og til sidst, nogen der kan anbefale nogle butikker hvor de sælger gode
>fjedre, eller andre gode dæmpere?

www.FSA.dk er min foretrukne leverandør - men skal du ha' noget
raceri-agtigt er der andre. Se trådene jvf. ovenstående - der er
masser af info at hente...

www.hi-speed.dk er også et kvalificeret sted at hente viden...
Med tonsvis af links til leverandører

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 11:02

On Sat, 22 Nov 2003 10:59:12 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>www.hi-speed.dk er også et kvalificeret sted at hente viden...

DET har du så gjort - "de gule" var svaret...

/Mogens

Fra : Klaus G.

Dato : 22-11-03 11:56

> DET har du så gjort - "de gule" var svaret...

Rigtigt, men svaret var ikke ret godt, der blev skrevet, "Køb gul koni hele
vejen rundt! Der spiller maks!". Sådan et svar kan jeg ikke rigtigt bruge
til noget. Han skriver hverken hvorfor jeg skal vælge de gule frem for
andre, og heller hvilken erfaring han har med Koni, hvis han overhovedet har
nogen. Hvis du forstår?

Fra : Torben E

Dato : 22-11-03 13:37

> [...]
> til noget. Han skriver hverken hvorfor jeg skal vælge de gule frem for
> andre, og heller hvilken erfaring han har med Koni, hvis han overhovedet

Jeg har gule koni, de spiller max

Jeg ved ikke hvor gode de er, for jeg har kun prøvet orginal vs koni,
og koni er bedre end dem
Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget, men jeg er godt tilfreds
med dem, virker også til at være i fin kvalitet.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Thomas Krath

Dato : 22-11-03 13:46

> [...]
> Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget, men jeg er godt tilfreds
> med dem, virker også til at være i fin kvalitet.

En af mine venner har gule KONI på sin Mitsubishi Colt 1600 GLXi og det
spiller bare max! Du kan selv justere hvor hårde de skal være - hans står
selvfølgelig på den hårdeste - og bilen ligger _meget_ bedre på vejen med
KONI end m. std. Han har derudover 15" alufælge, Colt GTI sænkningsfjedre
og KN åben luftfilter på - det er bare kanon at køre i den! Den ligger
skide godt på vejen og man smiler _hver_ gang man er ude at køre i den,
hvilket jeg prioriterer højt! På de små veje er den rigtig god pga.
undervognen og mener man den er justeret for hård, kan man blot justere den
blødere - ret smart. Jeg vil nu nok mene at den hårdeste justering er
"lidt" for vanvittig til hverdag, men han har da brugt bilen til at køre fra
Nordsjælland til Varde 2 gange ugentlig over en periode på nogle måneder og
han synes bare det er fedt :)

At købe... så vidt jeg hukser, koster de DKK 4.000 inkl. moms for 4 stk. til
en Mitsubishi Colt 1600 GLXi.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 22-11-03 13:58

> At købe... så vidt jeg hukser, koster de DKK 4.000 inkl. moms for 4 stk.
til
> en Mitsubishi Colt 1600 GLXi.

Hvor har han så købt dem? Kan da ikke passe der kun er én forhandler af Koni
i dk, eller? :)

Fra : Thomas Krath

Dato : 22-11-03 14:00

> Hvor har han så købt dem? Kan da ikke passe der kun er én forhandler
> af Koni i dk, eller? :)

Jeg tror de er købt ved fsa.dk el. Lyddæmpercentralen (mener jeg det hedder)
i Hillerød.

De kan da købes mange steder..!

Fra : Torben E

Dato : 22-11-03 15:09

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> Nordsjælland til Varde 2 gange ugentlig over en periode på nogle måneder

Énig, når du stiller dem på hård, så er den _hård_, jeg kører
ikkengang der på helt plan vej, og jeg er ellers ikke helt normal

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-11-03 17:04

Torben E wrote:

> Énig, når du stiller dem på hård, så er den _hård_, jeg kører
> ikkengang der på helt plan vej, og jeg er ellers ikke helt normal

Det er jo heller ikke nødvendigvis et spørgsmål om jo hårdere, des
bedre.. Indenfor racing bruger man de justerbare dæmpere til at
justere hvordan bilen står fast hhv. for og bag, at dreje det hele
op på "max" giver ikke nødvendigvis den bedst kørende bil..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben E

Dato : 22-11-03 18:24

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> justere hvordan bilen står fast hhv. for og bag, at dreje det hele
> op på "max" giver ikke nødvendigvis den bedst kørende bil..

I know, jeg skrev og "på helt plan vej" og der er det tæt på
at være sådan en dæmpning man forerækker, balancen vil jeg
da justere på krængningsstabilisatorene, hjulvinkler og dæktryk.
I et konstantradie sving på plan vej har dæmperen egentligt ikke
meget at sige for balancen, det er kun ved det første "turn in" det
betyder meget, Enig ?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-11-03 19:46

Torben E wrote:

> I know, jeg skrev og "på helt plan vej" og der er det tæt på
> at være sådan en dæmpning man forerækker, balancen vil jeg
> da justere på krængningsstabilisatorene, hjulvinkler og dæktryk.

Enig, dæmpningen er kun en af mange parametre der har betydning.

> I et konstantradie sving på plan vej har dæmperen egentligt ikke
> meget at sige for balancen, det er kun ved det første "turn in" det
> betyder meget, Enig ?

Jep, men hvor er det normalt man taber vognen når der er tale om
et konstantradie sving, under indstyring til svinget eller
midtvejs igennem??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben E

Dato : 22-11-03 19:51

> Jep, men hvor er det normalt man taber vognen når der er tale om
> et konstantradie sving, under indstyring til svinget eller
> midtvejs igennem??

Det er klart i indgangen, men det er jo en høj udgangsfart man vil
have, så man rigtig kan udnytte den langside der kommer efter
svinget

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-11-03 19:56

Torben E wrote:

> Det er klart i indgangen, men det er jo en høj udgangsfart man vil
> have, så man rigtig kan udnytte den langside der kommer efter
> svinget

Absolut..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Klaus G.

Dato : 22-11-03 13:59

> Jeg har gule koni, de spiller max
Hov hov, ikke drille :)

> [...]
> Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget, men jeg er godt tilfreds
> med dem, virker også til at være i fin kvalitet.

Kunne nu være dejligt hvis du oplyste hvor du havde købt dem :)

Fra : NIL

Dato : 22-11-03 13:05

[klip]>
> [...]
>
> www.FSA.dk er min foretrukne leverandør - men skal du ha' noget
> raceri-agtigt er der andre. Se trådene jvf. ovenstående - der er

Mogens!
Som jeg ser det, er det kun muligt at handle hos www.fsa.dk hvis 'man' er et
firma. Eller er der noget jeg har overset?

Hilsen
NIL

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 13:07

On Sat, 22 Nov 2003 13:05:09 +0100, "NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote:

>Mogens!

Ja!

>Som jeg ser det, er det kun muligt at handle hos www.fsa.dk hvis 'man' er et
>firma. Eller er der noget jeg har overset?

Alle kan handle der, selvom deres web er rige i dén forbindelse.
Man får dog forskellige priser oplyst ved disken/tlf.
(ift. firma eller privat)

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-11-03 16:56

Mogens Knudsen wrote:

> Alle kan handle der, selvom deres web er rige i dén forbindelse.
> Man får dog forskellige priser oplyst ved disken/tlf.
> (ift. firma eller privat)

Det er korrekt at man kan få rabat hos dem hvis man handler
tilstrækkeligt meget hos dem. Mekanikeren jeg rendte hos fik
procenter hos dem, men han købte jo også noget oftere end jeg som
privatperson gjorde, faktisk havde FSA fast udbringning af stumper
til ham hver formiddag..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-11-03 16:52

NIL wrote:

> Som jeg ser det, er det kun muligt at handle hos www.fsa.dk hvis 'man' er et
> firma. Eller er der noget jeg har overset?

Der er noget du har overset, jeg har ihvertfald handlet der masser
af gange, senest i torsdags og altid som privat.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-03 20:51

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i
en meddelelse

> www.FSA.dk er min foretrukne leverandør

Kender du ejeren/direktøren Leif Larsen ?
Han kører race i den BMW 320i (Ellen Lohr's gamle "aflagte") der er på siden
under specialmarkedsføring.

Det er den samme bil der ligger en del video klip med, på min side under
Thomas Mullin.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 21:09

On Sat, 22 Nov 2003 20:51:01 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Kender du ejeren/direktøren Leif Larsen ?

Nope

>Han kører race i den BMW 320i (Ellen Lohr's gamle "aflagte")

OK - dét var jeg ikke klar over. Jeg har set raceren i Frederikssund,
hvor de har et værksted sammen med "butikken".

>der er på siden under specialmarkedsføring.
>Det er den samme bil der ligger en del video klip med, på min side under
>Thomas Mullin.

OK - kigger...

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-11-03 00:05

> Nope

Næh jeg gør heller ikke.
Men det kunne være du var stødt på ham ude på banerne rundt i landet.
Jeg mødte ham på Knutstorp (der hvor billederne/video'erne på min side
stammer fra), da Mullin var ovre og prøve Leif's BMW, sådan bare "for sjov".

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-11-03 01:01

On Sun, 23 Nov 2003 00:05:08 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Men det kunne være du var stødt på ham ude på banerne rundt i landet.

Nope - jeg har ikke set den. Heller ikke til GP på Jyllands-ringen i
eftersommeren. Bilen må ha' kostet det hvide ud af øjnene...

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-11-03 10:43

> Nope - jeg har ikke set den. Heller ikke til GP på
> Jyllands-ringen i eftersommeren.

Jeg tror ikka han har kørt så meget med den i år, han snakkede dog om at han
skulle være med i det lang-distance GP der blev kørt på Padborg Park for
nyligt.

> Bilen må ha' kostet det
> hvide ud af øjnene...

Ja garanteret, det er ikke billige sager, men for pokker den rykker godt
derudaf, og lyden fra den, uhmm.

Fra : Jan Riber

Dato : 23-11-03 02:30

"Klaus G." skrev i en meddelelse
> Hej.

Hej du..

> [...]
Eller jo, nogen
> har nævnt Peugeot Sport(40mm), nogen der har erfaringer

Som du selv er inde på, så lad være med at investere det
vilde i støddæmpere til din 405`er. De originale er
specialfremstillet til bilen. Og af Peugeot selv.
Hvis ikke de viser tegn på forfald, så behold dem!
Du får aldrig noget der holder bedre end originalerne. Den
gamle 88`er slave 1,6 l. jeg havde viste ingen tegn på
slidte støddæmpere, til trods for 335.000 km samt en
sænkning i ca 1994.

> [...]
> vil hellere end gerne betale lidt extra, og så få noget
som er kram, end at
> spare penge, og få noget som er 5 potter pis værd :)

Peugeot har altid gjort sig meget umage med at lave den
perfekte undervogn til denne model, så hvis økonomien ikke
spiller ind, så hold dig til originaldele

--
venlig hilsen Jan
Peugeot 405 1,9 GTXdt