Spørgsmål om syn - Larm
Fra : Martin P.

Dato : 22-11-03 00:47

Kan SBI være ligeglade med hvad jeg har på af udstødning, hvis blot bilen
overholder bestemmelserne omkring STØJ og forurening?

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-03 09:14

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev :

>Kan SBI være ligeglade med hvad jeg har på af udstødning, hvis blot bilen
>overholder bestemmelserne omkring STØJ og forurening?

Ja - hvis bilen overholder de krav der er til støj, så er selve
pottens udseende ligegyldig - sålænge den mekanisk ikke falder udefor.

(*1 Jeg er spændt på om Spirilen's potter bliver dømt ude, *de* er
bestemt ikke lydefri, uden dog at nå HD niveau)

Kravene til støj står i bekendtgørelsen, og der er forskellige krav
der afhænger af tidspunktet for 1.ste registrering.

Hvis synsmanden mener den støjer for meget, beder du ham blot om at
dokumentere sin påstand med en lydmåling.

Man kan jo også blot indtage den attitude at man kører til syn med en
normal potte på, og skifter ud bagefter.

Mht. forurening er det jo ikke potten, men katten, der laver arbejdet.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-03 09:51

jan@stevns.net wrote:

> Hvis synsmanden mener den støjer for meget, beder du ham blot om at
> dokumentere sin påstand med en lydmåling.

Behøver synsmanden egentlig at dokumentere noget - eller kan han bar afvise
for sin "fornemmelse" for, at en bil for eksempel larmer for meget...?

Med andre ord - er det bilejeren eller synsmanden, der har bevisbyrden..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-03 10:06

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> for eksempel larmer for meget...?
>
> Med andre ord - er det bilejeren eller synsmanden, der

Jeg tror det er bilejeren der har problemet/bevisbyrden.
Lige som hvis du f.eks. ombygger dine bremser, så kræver de (som regel) at
du skal stille med alverdens attester fra f.eks. teknologisk institut.

Mon ikke det er det samme med en udstødning ?

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-03 10:42

>Behøver synsmanden egentlig at dokumentere noget - eller kan han bar afvise
>for sin "fornemmelse" for, at en bil for eksempel larmer for meget...?

Fornemmelser dur ikke nogen steder - og slet ikke indenfor det
offentlige ;)

Hvis han påstår den larmer for meget, er han nødt til at have en
måling at støtte sig til

>Med andre ord - er det bilejeren eller synsmanden, der har bevisbyrden..?

Hehe .... Jeg havde en bil der støjede lidt vel meget, men ikke mere
end den måtte , synsmanden kiggede lidt skeptisk, og rodede i nogle
bøger (det var før edb'en indførelse i synshallen) og sagde så den kun
måtte larme med x-antal dB - fint nok, svarede jeg, og hev Brüel&Kjær
måleren frem fra handskerummet : "Skal vi måle den ?"

Svar : Kør med dig .....................

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-03 10:47

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> måtte larme med x-antal dB - fint nok, svarede jeg, og hev Brüel&Kjær
> måleren frem fra handskerummet : "Skal vi måle den ?"

*ROFL*

Jeg er sikker på, du ville kunne drive enhver synsmand til vanvid, Jan...

Han skal formentlig stå tidligt op, for at tumle sådan en "kunde": Vidende,
nævenyttig og stædig på samme tid...

--
Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-03 11:50

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>*ROFL*

>Jeg er sikker på, du ville kunne drive enhver synsmand til vanvid, Jan...

Det har jeg ikke haft brug for endnu - jeg møder altid op til syn med
godt humør, og "deltager" i selve synshandlingen, så jeg er *helt* med
på hvad der er/bliver kontrolleret.

Med Rekorden var det jo klassikeren "slør i styretøjet" - og da han
vrikkede med tingene, vidste han da, at der er lidt løsere krav til
kugle/snekke styretøjer, end der er til tandstænger ;)

vi snakkede sjovt nok lidt om at der åbenbart er nogle synsfolk, der
ryger i *den* fælde, og dumper en bil på forkert grundlag.

>Han skal formentlig stå tidligt op, for at tumle sådan en "kunde": Vidende,
>nævenyttig og stædig på samme tid...

Han skal ihvertfald holde sig til reglerne, eller brummer jeg højlydt.

Min rekord, lod jeg min bekendte (som er pladesmed) trille den til
omsyn, da jeg selv var på kursus, og han fik sgu' en griner ,
synsmanden havde ikke regnet med at se bilen igen, og da slet ikke så
hurtigt - folk er hurtige til at skrotte deres biler, når der står
vanger på spisesedlen....

(Hvilket minder mig om en ting - hvordan gik det egentligt med vores
ven H3nrik og hans Omega ??)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-11-03 19:34

On Sat, 22 Nov 2003 11:50:15 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Med Rekorden var det jo klassikeren "slør i styretøjet" - og da han
>vrikkede med tingene, vidste han da, at der er lidt løsere krav til
>kugle/snekke styretøjer, end der er til tandstænger ;)

Good point :)

>Hvordan gik det egentligt med vores ven H3nrik og hans Omega?

Han har fået den igennem nu vha. et omsyn jvf. hans mekaniker...

/Mogens

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-11-03 02:42

> [...]

Jan...

> Han skal formentlig stå tidligt op, for at tumle sådan en "kunde":

Jeg har stadig ikke glem Jans bemærkning, om at han så måtte ud at finde
en anden tandstang til Rekorden

Mvh.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-11-03 10:23

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Jeg har stadig ikke glem Jans bemærkning, om at han så måtte ud at finde
>en anden tandstang til Rekorden

Hehe ... det var samme mand der skulle syne den blå Rekord ;)

(og han kunne søreme godt huske mit drilleri)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-11-03 22:56

> *ROFL*
>
> Jeg er sikker på, du ville kunne drive enhver synsmand til vanvid, Jan...

Kunne ?
Han gør det sgu!

> Han skal formentlig stå tidligt op, for at tumle sådan en "kunde":
Vidende,
> nævenyttig og stædig på samme tid...

og så det værste, han har sat sig ind i tingene
og har oven i købet ret.
Så kan det være nok!

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Martin P.

Dato : 22-11-03 11:31

> Fornemmelser dur ikke nogen steder - og slet ikke indenfor det
> offentlige ;)
>
> Hvis han påstår den larmer for meget, er han nødt til at have en
> måling at støtte sig til

Interessant. Min bil er netop blevet dumpet til syn pga. støj og det eneste
jeg fik at vide var at den larmede for meget.

Jeg har ikke set nogen tal for hvor meget den larmer nu, og for hvor meget
den må larme? Bør jeg ring til SBI og kræve det?

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-03 11:51

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev :

>Interessant. Min bil er netop blevet dumpet til syn pga. støj og det eneste
>jeg fik at vide var at den larmede for meget.

Jeg havde ikke købt *den* årsag , uden en måling fra deres side af

>Jeg har ikke set nogen tal for hvor meget den larmer nu, og for hvor meget
>den må larme? Bør jeg ring til SBI og kræve det?

Hvis du ringer til SBI kan de fortælle dig hvilke krav den skal
opfylde

Fra : BS

Dato : 23-11-03 10:09

> måtte larme med x-antal dB - fint nok, svarede jeg, og hev Brüel&Kjær
> måleren frem fra handskerummet : "Skal vi måle den ?"
Næh, vi skal lige se hvornår den er blevet kalibreret sidst.....
mvh MIC

Fra : John Sahl

Dato : 22-11-03 11:02

Jan W Nielsen wrote:
> Med andre ord - er det bilejeren eller synsmanden, der har
> bevisbyrden..?

Jeg er ret sikker på at mange af dem der kører til syn
med "larmende udstødninger" ikke gider diskutere med
synsmanden, for i mange tilfælde har de ikke behov for
en synsmand der er et totalt pernittengryn

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-03 11:52

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev :

>Jeg er ret sikker på at mange af dem der kører til syn
>med "larmende udstødninger" ikke gider diskutere med
>synsmanden, for i mange tilfælde har de ikke behov for
>en synsmand der er et totalt pernittengryn

De ved jo ofte også selv, at den der er galt på den, er dem selv

Fra : John Sahl

Dato : 22-11-03 12:20

jan@stevns.net wrote:
> De ved jo ofte også selv, at den der er galt på den, er dem selv

Netop