Alfa 147 2.0 TS (selespeed) ?
Fra : MB

Dato : 21-11-03 21:20

Hej

Jeg har kigget lidt på en alfa 147 TS 2.0, og er blevet lidt
småforelsket.........

Men man kan nok ikke undgå at man er lidt 'farvet' af Alfa's rygte
osv, og jeg er nu nysgerrig :

Er der hold hvad man hører mht at Alfa'erne er notoriske problembørn ?

Skal man være alfa freak for at kunne leve i lykkelig sameksistes med
en Alfa ?

Eller er det alt sammen overdrevet ?

Lad mig høre hvad i mener om driftstabilitet af en alfa, specielt 147
TS 2.0

Hvad med Selespeed. Jeg har læst en række historier på nettet om at
selespeed varianten er dårligere end en alm 5. gears box. Bl.a. skulle
selespeed boxen kunne finde på at skifte gear på de mest mærkeligste
tidspunkter, samt at det automatiske skift ikke er særligt blødt ved
afslappet kørsel, by/kø kørsel osv.

Er der nogen som har Selespeed erfaringer de vi ud med ?

mvh
Morten

Fra : Thomas Krath

Dato : 21-11-03 21:47

> Hej

Hej Morten!

> [...]
> osv, og jeg er nu nysgerrig :
>
> Er der hold hvad man hører mht at Alfa'erne er notoriske problembørn ?

Haha.. delvis :) Den model du er faldet for er et stort problembarn - spørg
bare Morten Lorenzen. Han er Alfa _freak_, men efter hans oplevelser med
den 147 Selespeed de tidligere har haft i den virksomhed hvor han er ansat,
så skal han _aldrig_ ha' en 147 Selespeed. Det laver de mest underlige
ting!! Jeg skriver lige til ham han skal svare denne tråd.

> Skal man være alfa freak for at kunne leve i lykkelig sameksistes med
> en Alfa ?

Det tror jeg bestemt ikke.

> Eller er det alt sammen overdrevet ?

Hvis du ser på Alfa 147 Selespeed tror jeg bestemt ikke det er overdrevet!
Puha!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 22:45

"Sjovt" nok optræder der ikke nogen i www.mandagsbil.dk mens der er
nogle betragtninger i www.carsurvey.org/model_Alfa+Romeo_147.html

/Mogens

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 22-11-03 09:16

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så skal han _aldrig_ ha' en 147 Selespeed. Det laver de mest underlige
> ting!! Jeg skriver lige til ham han skal svare denne tråd.

Alfa 147 2,0 Selespeed kører forrygende. - Når den kører. Den ser hamrende
godt ud, kører OK, kunne godt bruge lidt flere heste og en strammere
undervogn. Interiøret føles rigtig godt, anlægget spiller fint(Bose).

Men når den pludselig bruger 6 liter olie på 3.000 km, generatoren dør,
tandremmen springer 20.000 km før den skal skiftes(iflg. servicebogen), og
bilen ikke vil noget som helst pga. "SeleSpeed error" så er der dælme ikke
meget sjov ved det. Den var ret ofte på værksted, hvor bilen også kørte fint
bagefter - i en periode.

"Selespeed error" er noget underligt noget: Du har f.eks. lige kørt 20 km i
bilen, holder ind, slukker bilen i 5 minutter og skal bagefter køre igen. Og
vupti "Selespeed error" - det går ud på at selespeed systemet ikke kan finde
ud af at gå i gear. Du kan heller ikke bruge gearstangen til at skifte
med. - Og så er der den detalje at bilen ikke vil starte når der er
selespeed error. Du kan roligt vente et par minutter før du kan starte bilen
:( Dette forkom 3-4 gange mens jeg kørte i bilen.

> Det tror jeg bestemt ikke.

Heller ikke mig.

> Hvis du ser på Alfa 147 Selespeed tror jeg bestemt ikke det er overdrevet!
> Puha!

Jeg ved ikke om vores 147 var en mandagsbil, men den fejlede jo ikke noget
de første 30.000 km. :)

Vores direktør som ellers har været totalt Alfa-mand forever, og har bla.
haft 164 Super og 166 3,0 Super har udtalt at Alfa ikke er lavet til at køre
over 25.000 km. (!) - Det var godt nok også en dårlig periode på det
tidspunkt. - 166'eren smed 2 motorer og et par tandremme over 50.000 km. -
Da den så blev 4 år og havde kørt 90.000 km skulle synes, så dumpede den med
et brag. (På trods af at alle service var overholdt).

Jeg ville nok passe på med at købe en 147 2,0 Selespeed - Find en med manuel
gearkasse, der er ikke så meget skrøbelig elektronik.
På trods af et par uheldige episoder med vores Alfa'er så har vi stadig 2
stk. : 1 stk. 2003 156 GTA og 1 stk. 2003 156 2,0 JTS(facelift). Og de kører
forrygende og indtil videre uden fejl. Eller dvs. GTA smed gearkassen efter
9.000 km. Men det blev ordnet på garantien og siden har den været en drøm :)

-M
Coure Sportivo

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-11-03 21:49

On Fri, 21 Nov 2003 20:20:19 GMT, mobFJERN_FOR_EMAIL@mobworld.dk (MB)
wrote:

> [...]
>Er der hold hvad man hører mht at Alfa'erne er notoriske problembørn ?
>Skal man være alfa freak for at kunne leve i lykkelig sameksistes med

Jeg har min 3. Alfa - kører kun i dem med V6 og over 200 hk. Jeg
mener, at en Alfa Romeo køber man kun, hvis man har det i hjertet. Den
er ikke så stabil som en Lexus, men dette faktum overhales af, at en
Alfa Romeo er ren køreglæde hele vejen igennem.

Hvorvidt en 147 er et godt køb, skal jeg lade være usagt. Men du skal
ikke købe den, hvis du ikke har det i dig. Jeg tror, du kaldte det:
Alfa freak

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 21-11-03 21:53

MB wrote:
> Jeg har kigget lidt på en alfa 147 TS 2.0, og er blevet lidt
> småforelsket.........

Forståeligt.

> Er der nogen som har Selespeed erfaringer de vi ud med ?

Jeg ville til hver en tid foretrække deres normale gearskifter.
Der er for mange problemer med Selespeed, og så virker
det bare ikke godt nok endnu.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jan

Dato : 22-11-03 17:57

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message news:<bpltou$o5p$1@dknews.tiscali.dk>...

> Forståeligt.

> Jeg ville til hver en tid foretrække deres normale gearskifter.
> Der er for mange problemer med Selespeed, og så virker
> det bare ikke godt nok endnu.

Jeg har haft BMW, Audi og VW udover en Alfa 156 2.0 Sportwagon
Selespeed. Min konklusion er: Alfa laver de flotteste biler, men hvis
bare de var de sidste 5% bedre til kvalitet (finish, holdbarhed,
kvalitet) havde jeg sikkert fortsat i en Alfa...

Fra : Allan Klausen

Dato : 22-11-03 10:57

Jeg har kørt Alfas påståede problembarn 156´eren i adskillige år. Min 156
har nu 165.000 (næsten) problemfrie km bag sig og fungerer upåklageligt.
Eneste problem er en variabel ventilstyring der larmede lidt ved 120.000 km.
Men den er billig at skifte hvis man gør det samtidigt med et tandremsskift.
Hvor mange Passater kan prale af samme statistik??

hilsen AlfaAllan

Fra : Olesen

Dato : 22-11-03 18:02

"Allan Klausen" <helosletdettedriver@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Men den er billig at skifte hvis man gør det samtidigt med et
tandremsskift.
> Hvor mange Passater kan prale af samme statistik??

Hvad der blev tabt på gyngen, blev
vundet næsten alle andre steder.)

Fra : MB

Dato : 23-11-03 18:00

Hej

Tak for alle jeres input's.

Jeg er nok kommet til den konklusion at hvis det skal være en 147'er,
så bliver det ikke en Selespeed... egentligt lidt ærgeligt for nu har
jeg imellemtiden haft mulighed for at prøve en..... og jeg må sige at
det er fedt.... lyden ved en nedgearing og den automatiske mellemgas
er da bare til at blive afhængig af.....

Selespeed i city-mode virker lidt for brutal synes jeg. Nedgearingerne
er ok, men opgearinger under acceleration er lidt voldsomme og ikke
særligt bløde.

Selve vognen kører godt, og motoren virker meget kraftfuld.

Er der nogen som har har nogen mening om hvorvidt 1.6 120HK er for
svag eller ???

/morten

Fra : Thomas Krath

Dato : 23-11-03 18:29

> Er der nogen som har har nogen mening om hvorvidt 1.6 120HK er for
> svag eller ???

Den motor har jeg prøvet - den kører rigtig godt! Fin motor :) Den trækker
ret godt af en 1,6'er at være, jeg blev meget overrasket!

Du må ud at prøve en tur.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 23-11-03 18:54

> Selve vognen kører godt, og motoren virker meget kraftfuld.

Ja, tag den med en 5 trins manuel, så er det en uovertruffen bil. Kunne dog
efter min mening godt være lidt fastere i undervognen.

> Er der nogen som har har nogen mening om hvorvidt 1.6 120HK er for
> svag eller ???

Jeg har også prøvet en 1,6 100 hk. - Den var DØD.

-M

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-11-03 19:04

On Sun, 23 Nov 2003 17:00:16 GMT, mobFJERN_FOR_EMAIL@mobworld.dk (MB)
wrote:

> [...]
>det er fedt.... lyden ved en nedgearing og den automatiske mellemgas
>er da bare til at blive afhængig af.....

Al respekt for ML's erfaringer med bilen, men atler vi om et
nyvognskøb ville jeg ikke fravælge Selespeed. Garanti'en er der jo for
det samme - og den er jo lang.

>Selve vognen kører godt, og motoren virker meget kraftfuld.
>Er der nogen som har har nogen mening om hvorvidt 1.6 120HK er for
>svag eller ???

2 liters IMO - men jeg skal jo helst ha' lidt power

Prøv at læse de udenlandske erfaringer på denne side
www.carsurvey.org/model_Alfa+Romeo_147.html

www.mandagsbil.dk har ikke nogen Alfa 147 i databasen !!

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
http://alfa.transpotech.dk

Fra : Aslan

Dato : 24-11-03 01:23

MB wrote:

> Selespeed i city-mode virker lidt for brutal synes jeg.

City-mode er mest anvendelig uden for byen!!! ifølge adskillige brugere på
alt.autos.alfa-romeo

> lyden ved en nedgearing og den automatiske mellemgas er da bare til at
blive afhængig af.....

Vent til du høre en Alfa-V6 eller en Alfa 1,7 boxer eller en Alfa.......
(du har fanget billedet - ik')

> Er der nogen som har har nogen mening om hvorvidt 1.6 120HK er for
> svag eller ???

For svag til hvad er det store spørgsmål - hvad skal du bruge bilen til?

1,6/120 er en skøøøøn motor, masser af kræfter OVER 3500 o/m, hvergang du
skal accellerere (husk vi snakker Alfa ikke VAG eller PSA-kørsel) skal du
skifte gear, men så sker der også noget. Denne del af 1,6/120 gør bilen til
en rigtig sjov bil HVER tur, men hvis du er til tilbagelænet kørsel (med
ønsket om altid at have MULIGHEDEN for at komme fremad) så hedder det
2,0/150 (Den fåes vist desværre ikke med 2,0 JTS/165)

1,6/120 er relativ langsom fra 0-100 km/t (nu bruger man jo heller ikke en
rigtig bil til at køre hurtigt ligeud) men når den når over de 3500 o/m så
bliver 2-liters tyskere og franskmænd nervøse

Tag ud og prøv forskellen, men kør på de små veje med skrappe sving (selv en
tysker kan jo køre hurtigt ligeud) og læg mærke til hvor hurtig en bil KAN
reagere, når man beder den om det

Yderligere inspiration fåes her: http://www.cuore-sportivo.co.uk/why.html

Aslan

1998 156 2.0 TS - 155 hk
(tidligere 146 1,6 TS - 120 hk)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-11-03 22:44

wrote:

>Er der nogen som har Selespeed erfaringer de vi ud med ?

Der er netop blevet spurgt om det samme emne i alt.autos.alfa-romeo !!

/Mogens