Løsne tændrør
Fra : Per Frandsen

Dato : 21-11-03 20:48

Hej gruppe

Tændrørene på dytten sidder lidt stramt, og pga. falmende benzinøkonomi, vil
jeg gerne have tjekket om de trænger til en udskiftning.

"Må" man gerne spraye lidt rustløsner (WD40) ned omkring tændrøret, eller
kan det rende de forkerte steder hen ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-11-03 20:58

Per Frandsen wrote:

> "Må" man gerne spraye lidt rustløsner (WD40) ned omkring tændrøret, eller
> kan det rende de forkerte steder hen ?

Spray du bare løs. Der sket _intet_.

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-03 21:08

"Per Frandsen" <Per@mail.nejtak> skrev i en meddelelse

> "Må" man gerne spraye lidt rustløsner (WD40) ned omkring
> tændrøret, eller kan det rende de forkerte steder hen ?

Det vil nok ikke hjælpe det helt store vilde, da tændrørene jo gerne skulle
slutte tæt, for ikke at kompressionen skal fise ud.
Du skal bare tage fat
Men pas nu på, hvis du knækker et af rørene, så er du på ski****n

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-11-03 21:11

> [...]
skulle
> slutte tæt, for ikke at kompressionen skal fise ud.

Og vær nu 100 % sikker på at du trækker den rigtige vej når du som Per
foreslår, tager ordentligt fat.....

En lærestreg af denne situation kunne jo så være at smøre noget
"anti-seating" på genvindene, når du skruer de nye i, og at du ikke spænder
dem med mere end de foreskrevne 26 Nm - er det ikke 90 eller 15 min på uret
med nye tændrør med nye pakninger, som Bosse Bildoktoren siger..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-03 21:20

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Og vær nu 100 % sikker på at du trækker den rigtige vej
> når du som Per foreslår, tager ordentligt fat.....

Naturligvis, det tog jeg som en selvfølge.

Fra : Per Frandsen

Dato : 21-11-03 23:03

Hej

Per Beer Hansen wrote:

> Naturligvis, det tog jeg som en selvfølge.

Som er *MOD* uret, ikke ?

Better safe than sorry :)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-03 23:40

Ja hvis du har et Århus ur ligesom Jan@stevns

> Better safe than sorry :)

Nemlig.

Fra : Per Frandsen

Dato : 21-11-03 23:57

Hej

Per Beer Hansen wrote:

> Ja hvis du har et Århus ur ligesom Jan@stevns

Går ikke engang med ur :)

Takker for hjælpen!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-03 00:00

> Går ikke engang med ur :)

Det behøves heller ikke, for jeg vrøvler.
Du har naturligvis ret, det er MOD uret.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-03 23:59

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i
en meddelelse news:bpm46k$gbc$1@news.cybercity.dk
> "Per Frandsen" <Per@mail.nejtak> skrev i en meddelelse

> Ja hvis du har et Århus ur ligesom Jan@stevns

Nu sidder jeg lige her og snork sover, selvfølgeligt er det MOD uret, sorry.
Min fejl.
Jeg tror jeg skal i seng nu.....

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-11-03 00:14

Per Beer Hansen skrev:

> Nu sidder jeg lige her og snork sover, selvfølgeligt er det MOD uret,
> sorry. Min fejl.
> Jeg tror jeg skal i seng nu.....

...."Pepsi" is the name of the game...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-11-03 23:58

Per Beer Hansen skrev:

> "Per Frandsen" <Per@mail.nejtak> skrev i en meddelelse
>
> Ja hvis du har et Århus ur ligesom Jan@stevns

....huh?

....Jan's "Århus ur" kører vel baglæns (ift. et "rigtigt"), ik?

....eller véd du noget, som jeg ikke ved, Per?
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-03 00:03

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
meddelelse news:bpm5a9$ic0$1@news.cybercity.dk

> ...huh?
>
> ...Jan's "Århus ur" kører vel baglæns (ift. et
> "rigtigt"), ik?

Ja ja, jeg har opdaget fejlen, jeg har som sædvanligt drukket af natpotten
igen

> ...eller véd du noget, som jeg ikke ved, Per?

Det ved jeg ikke, hvad ved du da ?

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-11-03 00:12

Per Beer Hansen skrev:

> Ja ja, jeg har opdaget fejlen, jeg har som sædvanligt drukket af
> natpotten igen

....troede, du havde spist svampe...

> Det ved jeg ikke, hvad ved du da ?

....jeg véd *alt*!
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-03 00:18

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en
meddelelse news:bpm65m$k65$1@news.cybercity.dk

> ...troede, du havde spist svampe...

Har jeg også (champignon'er i aftensmaden

> ...jeg véd *alt*!

Ja det ved jeg

Fra : Tom

Dato : 22-11-03 00:03

> ...Jan's "Århus ur" kører vel baglæns (ift. et "rigtigt"), ik?
>
> ...eller véd du noget, som jeg ikke ved, Per?

hvad hvis man bruger digitalur

--
Tom

Fra : Anders Sørensen

Dato : 22-11-03 00:58

Den Sat, 22 Nov 2003 00:03:05 +0100, skrev "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com>:

>hvad hvis man bruger digitalur

Så ser man da bare efter hvilken side det blinker til!

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : alexbo

Dato : 21-11-03 23:52

"Per Frandsen" skrev

> Som er *MOD* uret, ikke ?

Ja.
Hvis du har mulighed for det, så prøv at knække et tændrør, spænd det op i
en skruestik, sæt topnøglen på og spænd til det knækker.
Så får du en fornemmelse af hvor meget/lidt det kan holde til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Frandsen

Dato : 21-11-03 23:58

Hej

alexbo wrote:

> Hvis du har mulighed for det, så prøv at knække et tændrør, spænd det
> op i en skruestik, sæt topnøglen på og spænd til det knækker.
> Så får du en fornemmelse af hvor meget/lidt det kan holde til.

Ahhh... det var en god ide!
jeg har da et gammelt tændrør liggende, det må prøves imorgen :)

Takker for hjælpen!

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-11-03 11:19

Per Frandsen wrote:
> Som er *MOD* uret, ikke ?

Hvad så hvis man har digital ur?

mvh
Henning

ps Det er ikke noget jeg har fundet på, men
en ung pige (18-20 år) kom med den kommentar
engang jeg skulle lære hende at løsne en skrue.

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-11-03 11:52

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Hvad så hvis man har digital ur?
>

> ps Det er ikke noget jeg har fundet på, men
> en ung pige (18-20 år) kom med den kommentar
> engang jeg skulle lære hende at løsne en skrue.

Lyshåret ?

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-11-03 22:45

Brian Sørup wrote:
> Lyshåret ?

Såvidt jeg husker mellemblond.

mvh
Henning

Fra : alexbo

Dato : 21-11-03 22:06

"Per Frandsen" skrev

> Tændrørene på dytten sidder lidt stramt, og pga. falmende benzinøkonomi,
vil
> jeg gerne have tjekket om de trænger til en udskiftning.

Det kan være en sej kamp at få et fastgroet tændrør helt op, nu ved jeg ikke
hvad bil du har, men navnlig på motorer med aluminiumstopstykke kan
tændrøret sidde rigtigt godt fast.

Forsøg af nogle gange, lidt frem og tilbage, både med kold og varm, gerne
meget varm motor.
Og har den alutop, så få renset gevindet med en snittap.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Frandsen

Dato : 21-11-03 23:05

Hej

alexbo wrote:

> Det kan være en sej kamp at få et fastgroet tændrør helt op, nu ved
> jeg ikke hvad bil du har, men navnlig på motorer med
> aluminiumstopstykke kan tændrøret sidde rigtigt godt fast.

Det er en gammel Ford Escort 1.6 fra 1987

> Forsøg af nogle gange, lidt frem og tilbage, både med kold og varm,
> gerne meget varm motor.

Okay....

> Og har den alutop, så få renset gevindet med en snittap.

Det må jeg finde ud af om den har så, men det har en så gammel
bil vel ikke ?
Det er måske ikke aldersbetinget, hvad ved jeg ;)

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-11-03 23:23

Per Frandsen (Per@mail.nejtak) skrev følgende:
> [...]
> bil vel ikke ?
> Det er måske ikke aldersbetinget, hvad ved jeg ;)

Min 205'er fra ´86 har den fineste alutop. Og jeg vil vædde en spidstang på
at din har det også. :)

- Martin

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-03 23:40

> Det må jeg finde ud af om den har så, men det har en så
> gammel bil vel ikke ?

Den findes med begge dele i den årgang, er det en CVH maskine (overliggende
knastaksel - gråt ventildæksel) eller er det en Valencia/Kent maskine (sort
ventildæksel) ?
CVH'eren har ALU top og den anden har ikke.

> Det er måske ikke aldersbetinget, hvad ved jeg ;)

Escort kom med ALU top tilbage i 1980.
(tidligere endnu hvis vi regner diverse special udgaver med a'la BDA
modellen)

Fra : Morten Nielsen

Dato : 24-11-03 13:54

> [...]
> jeg gerne have tjekket om de trænger til en udskiftning.
>
> "Må" man gerne spraye lidt rustløsner (WD40) ned omkring tændrøret, eller

Hvordan finder man ud af om ens tændrør trænger til udskiftning, eller bare
en rensning ? Bare ren nysgerrighed.

/Morten N

---

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-03 16:26

> Hvordan finder man ud af om ens tændrør trænger til udskiftning, eller
bare
> en rensning ? Bare ren nysgerrighed.

Når kanterne begynder at blive runde på elektroden

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK