/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Frikørt taxa (MB) - erfaringer søges
Fra : Steen F.


Dato : 20-11-03 09:49

Jeg vil gerne høre om folks erfaringer med frikørte taxa'er (hovedsageligt MB W210 - gerne 220 CDI'eren).


--
Med venlig hilsen Steen

SÆLGES:
HELT NYE Continental 15" vinterdæk på fælge: http://www.steenmartin.dk/continental/
Boston bilhøjttalere: http://www.steenmartin.dk/boston/



 
 
claus b. p. (20-11-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 20-11-03 17:31


"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> wrote in message
news:3fbc7ff9$0$7848$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Jeg vil gerne høre om folks erfaringer med frikørte taxa'er (hovedsageligt
MB W210 - gerne 220 CDI'eren).
>
>
> --
> Med venlig hilsen Steen
>
> SÆLGES:
> HELT NYE Continental 15" vinterdæk på fælge:
http://www.steenmartin.dk/continental/
> Boston bilhøjttalere: http://www.steenmartin.dk/boston/
>
>
Så'n en har jeg. jeg har tidligere skrevet om det her i grp, men
grundlæggende kan jeg sige at det er en bil man kan have fantastisk meget
glæde af, og føle sig tryg i. 220CDI'en findes i 125 og 143 hk versioner,
før /efter år 2000-modellen. Med 2000 faceliftet får man også flere
airbags, ratkontrol til radio og tripcomputer mm. blinklys i sidespejle og
lidt ændret front og baglygter. Samtidig er prisen naturligvis lidt højere.
Der er tendens til rust i dørene, dette udbedres gratis af MB, hvis bilen er
efter ca. aug -98 tror jeg det er, er der 30 års rustgaranti. Køber du en
istandsat hos forhandler kan du ikke få en bedre bil, køber du fra
vognmanden er det ikke utænkeligt at der skal lægges 20k oveni, for at få
den rimelig. Specielt elektronikken er dyr, hvis der er kontrollamper der
lyser er det en advarsel om mange penge! Fx. er der en lampe der indikerer
at airbag er slået fra når der er monteret en MB barnestol på forsædet. Hvis
denne lyser, skal hele sædet pilles skilt ad, og det koster en dagløn.
Motoren er solid, men den skal være i orden, med god kompression og uden
mislyde. Gearkassen ligeså. Sliddele er rimelige i pris, så serviceeftersyn
er normalt ikke for frygtløse. Da afskrivningen også er i den lave ende, og
brændstoføkonomien er rimelig, kan man på trods af den høje investering
(for en brugt bil) regne med en fornuftig totaløkonomi. Man må sætte en
kæmpe campingvogn på, men man skal passe på, for pga. den høje totalvægt
kommer man nemt op hvor det kræver hængerkort.
Konklusion: Fint køb, hvis man er mere til komfort end sport, men kig dig
for, og sammenlign og prøvekør nogle forskellige for at få et indtryk af,
hvad det er værd at kigge efter. Motor havde en brugtbilstest af denne i
sidste eller forrige nummer. Og en advarsel: Mercedes er stærkt
vanedannende.
/Claus



Tom (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-11-03 18:01


> Motor havde en brugtbilstest af denne i
> sidste eller forrige nummer.

hvor de brokkede sig over en meget dårlig rustbeskyttelse af undervognen og
samlingerne.

--
Tom




claus b. p. (21-11-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 21-11-03 16:37


"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
news:3fbcf347$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Motor havde en brugtbilstest af denne i
> > sidste eller forrige nummer.
>
> hvor de brokkede sig over en meget dårlig rustbeskyttelse af undervognen
og
> samlingerne.
>
> --
> Tom
>
Så må de jo også skifte dem.
Så må man jo vælge om man vil lade Mercedes skifte dele på deres 30års
garanti, eller man vil lade den efterbehandle, som det også er nødvendigt
med mange andre mærker.
/Claus



Steen F. (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 21-11-03 17:18

claus b. p. wrote:
> Så'n en har jeg. jeg har tidligere skrevet om det her i grp, men
> grundlæggende kan jeg sige at det er en bil man kan have fantastisk
> meget glæde af, og føle sig tryg i. 220CDI'en findes i 125 og 143 hk
> versioner, før /efter år 2000-modellen. Med 2000 faceliftet får man
> også flere airbags, ratkontrol til radio og tripcomputer mm. blinklys
> i sidespejle og lidt ændret front og baglygter. Samtidig er prisen
> naturligvis lidt højere. Der er tendens til rust i dørene, dette
> udbedres gratis af MB, hvis bilen er efter ca. aug -98 tror jeg det
> er, er der 30 års rustgaranti. Køber du en istandsat hos forhandler
> kan du ikke få en bedre bil, køber du fra vognmanden er det ikke
> utænkeligt at der skal lægges 20k oveni, for at få den rimelig.
> Specielt elektronikken er dyr, hvis der er kontrollamper der lyser er
> det en advarsel om mange penge! Fx. er der en lampe der indikerer at
> airbag er slået fra når der er monteret en MB barnestol på forsædet.
> Hvis denne lyser, skal hele sædet pilles skilt ad, og det koster en
> dagløn. Motoren er solid, men den skal være i orden, med god
> kompression og uden mislyde. Gearkassen ligeså. Sliddele er rimelige
> i pris, så serviceeftersyn er normalt ikke for frygtløse. Da
> afskrivningen også er i den lave ende, og brændstoføkonomien er
> rimelig, kan man på trods af den høje investering (for en brugt bil)
> regne med en fornuftig totaløkonomi. Man må sætte en kæmpe
> campingvogn på, men man skal passe på, for pga. den høje totalvægt
> kommer man nemt op hvor det kræver hængerkort.
> Konklusion: Fint køb, hvis man er mere til komfort end sport, men kig
> dig for, og sammenlign og prøvekør nogle forskellige for at få et
> indtryk af, hvad det er værd at kigge efter. Motor havde en
> brugtbilstest af denne i sidste eller forrige nummer. Og en advarsel:
> Mercedes er stærkt vanedannende.
> /Claus

Tak for din tilbagemelding!

Jeg har tidligere kørt lidt rundt i ovennævnte bil, og du har helt ret når
du skriver, at det er vanedannende *S*
Og ja, jeg er bestemt mere til komfort end sport.

Har du indtryk af, at rustproblemerne generelt er et stort problem på denne
model? Jeg har godt nok læst artiklen i FDM's medlemsblad, men nu er jeg
ikke typen der tror på alt hvad jeg læser.. heller ikke fordi FDM skriver
det.

Hvis du har flere kommentarer om bilen, så er jeg lutter øren! F.eks. om det
er en fordel at købe en model hvor gearkasse eller motor har været udskiftet
(= færre km) eller om orig.motoren sagtens kan holde. Eller om modellen har
svage punkter.

Hvor længe har du haft din, og hvor meget har den kørt, hvis jeg må spørge?
Har der været uforudsete udgifter?

Hilsen Steen



claus b. p. (24-11-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 24-11-03 01:44


>
> Hvis du har flere kommentarer om bilen, så er jeg lutter øren! F.eks. om
det
> er en fordel at købe en model hvor gearkasse eller motor har været
udskiftet
> (= færre km) eller om orig.motoren sagtens kan holde. Eller om modellen
har
> svage punkter.
>
> Hvor længe har du haft din, og hvor meget har den kørt, hvis jeg må
spørge?
> Har der været uforudsete udgifter?
>
Min er en E220CDI fra 2000. Kørt siden sept. 2002, lige rundet 250k. ved
køb. Byvogn købt af vognmand.
Min 1986 model havde noget rust ved en alder af 15 år, og ved 590k måtte
motoren/toppen skiftes pga revne i top, og automatgearkassen var ikke helt
perfekt i skiftet. Kan selvfølgelig ikke sige noget om slidtage på nyere
modeller udover at det ikke er set endnu, Der kan opstå fejl, men vigtigst
er ved købet at kende tilstanden af bilen og vurdere prisen derefter, for
ved normal brug vil fejl ikke opstå hyppigere end i andre biler købt som
nye. Jeg ved ikke hvor mange der ville være tryg ved at købe en ny bil hvis
ikke der var garanti/reklamationsret på dem. Min har haft et par af de
nævnte elektriske fejl, et par slidte komponenter i bremser og hjulophæng,
udbedring betragter jeg som en del af anskaffelsen, derefter ikke noget. Med
rust er det som med alle nye biler, skal du have bilen selv i rigtig mange
år, så giv den en undervognsbehandling, ellers glem det. FDM klager over
dårlig rustbeskyttelse på næsten alle nye biler.
/Claus



Steen F. (25-11-2003)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 25-11-03 15:36

claus b. p. wrote:
> Min er en E220CDI fra 2000. Kørt siden sept. 2002, lige rundet 250k.
> ved køb. Byvogn købt af vognmand.
> Min 1986 model havde noget rust ved en alder af 15 år, og ved 590k
> måtte motoren/toppen skiftes pga revne i top, og automatgearkassen
> var ikke helt perfekt i skiftet. Kan selvfølgelig ikke sige noget om
> slidtage på nyere modeller udover at det ikke er set endnu, Der kan
> opstå fejl, men vigtigst er ved købet at kende tilstanden af bilen og
> vurdere prisen derefter, for ved normal brug vil fejl ikke opstå
> hyppigere end i andre biler købt som nye. Jeg ved ikke hvor mange der
> ville være tryg ved at købe en ny bil hvis ikke der var
> garanti/reklamationsret på dem. Min har haft et par af de nævnte
> elektriske fejl, et par slidte komponenter i bremser og hjulophæng,
> udbedring betragter jeg som en del af anskaffelsen, derefter ikke
> noget. Med rust er det som med alle nye biler, skal du have bilen
> selv i rigtig mange år, så giv den en undervognsbehandling, ellers
> glem det. FDM klager over dårlig rustbeskyttelse på næsten alle nye
> biler. /Claus

Lyder spændende. Mine 3 seneste bilkøb har været fabriksnye bil, og jeg har
ikke været tilfreds med det jeg har fået for 250.000-300.000 kr., så jeg kan
ligeså godt tage skridtet fuldt ud og købe det som jeg altid helst har
villet have (når kravene er plads, automatgear og turbodiesel). Jeg regner
forøvrigt med at købe én magen til din i marts/april næste år.
Er der justerbart rat i den faceliftede model fra 2000?
Ved du om der er decideret sportsundervogn på Avantgarde-modellen, eller om
den bare står lidt lavere i fjedrene end Classic/Elegance?

Hilsen Steen



claus b. p. (25-11-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 25-11-03 23:34

>
> Lyder spændende. Mine 3 seneste bilkøb har været fabriksnye bil, og jeg
har
> ikke været tilfreds med det jeg har fået for 250.000-300.000 kr., så jeg
kan
> ligeså godt tage skridtet fuldt ud og købe det som jeg altid helst har
> villet have (når kravene er plads, automatgear og turbodiesel).
Det var også min oplevelse.
> Jeg regner
> forøvrigt med at købe én magen til din i marts/april næste år.
> Er der justerbart rat i den faceliftede model fra 2000?
Ja.
> Ved du om der er decideret sportsundervogn på Avantgarde-modellen, eller
om
> den bare står lidt lavere i fjedrene end Classic/Elegance?
Den er sænket og har andre fælge, xenonlys + en del optiske ændringer.

Held og lykke med at finde en. Hvis du kører taxi som passager en gang
imellem, er der mange guldkorn at få fra chaufførene. Også af og til et tip
om en god vogn til salg.

/Claus



Steen F. (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 26-11-03 22:11

claus b. p. wrote:
>> Er der justerbart rat i den faceliftede model fra 2000?
> Ja.

Er det el-justerbar rat eller som på alle andre biler (altså med et
"håndtag" der hives ud?)
Er det både højde OG længdejusterbart? Det var nemlig ingen af delene på
modeller fra omkring '97 (utroligt egentlig, men jeg sad nu udemærket
alligevel).

> Held og lykke med at finde en. Hvis du kører taxi som passager en gang
> imellem, er der mange guldkorn at få fra chaufførene. Også af og til
> et tip om en god vogn til salg.

Jeg kører desværre sjældent med taxa, og selvom jeg skulle få fingre i et
eksemplar direkte fra en vognmand, så ville jeg ikke ane hvordan jeg skulle
få den "klargjort" med udskiftning af sliddele osv. (jeg har hverken
værkstedsfaciliteter eller viden, tror jeg. Ellers var jeg helt klar på at
give bilen en omgang selv).
Jeg har overvejet at kigge hos Starmark i Vejle. Har du nogen erfaringer med
dem?

Hilsen Steen



Mogens Knudsen (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 26-11-03 22:22

On Wed, 26 Nov 2003 22:11:20 +0100, "Steen F."
<steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> wrote:

>Jeg har overvejet at kigge hos Starmark i Vejle. Har du nogen erfaringer med
>dem?

Jeg synes, du skal overveje at sammenligne Starmark med et tysk køb.
Hér er et eksempel på en brugtvogn fra Kiel, hvor der ovenikøbet er
brugtvognsgaranti: Jeg kender ikke afgiften, men bilen har kørt meget
mindre end en dansk vogn - alene dét ville være nok for mig
(samme pris)
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=19&id=11111111128923017&

Hér er een ved samme forhandler, men med navigation og noget mere
udstyr: www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=all&id=11111111128923047


/Mogens

Steen F. (27-11-2003)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 27-11-03 14:56

Mogens Knudsen wrote:
> Jeg synes, du skal overveje at sammenligne Starmark med et tysk køb.
> Hér er et eksempel på en brugtvogn fra Kiel, hvor der ovenikøbet er
> brugtvognsgaranti: Jeg kender ikke afgiften, men bilen har kørt meget
> mindre end en dansk vogn - alene dét ville være nok for mig
> (samme pris)
> www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=19&id=11111111128923017&
>
> Hér er een ved samme forhandler, men med navigation og noget mere
> udstyr: www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=all&id=11111111128923047

Jeg kan se at du linker til C-modellen. Det var egentlig E-klassen jeg var
interesseret i
Jeg er bestemt åben for import. Men i Danmark er prisen på en frikørt taxa
er betydelig lavere end en brugt privatejet MB. Og ved import går jeg ud
fra, at T&S vurderer afgiften efter en tilsvarende dansk privatejet MB, og
så bliver anskaffelsesprisen økonomisk uoverkommeligt for mig.
Men jeg vil prøve at undersøge idéen med import alligevel - det koster jo
heldigvis ikke noget!

Hilsen Steen



claus b. p. (29-11-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 29-11-03 00:13


"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> wrote in message
news:3fc60286$0$27324$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Mogens Knudsen wrote:
> > Jeg synes, du skal overveje at sammenligne Starmark med et tysk køb.
> > Hér er et eksempel på en brugtvogn fra Kiel, hvor der ovenikøbet er
> > brugtvognsgaranti: Jeg kender ikke afgiften, men bilen har kørt meget
> > mindre end en dansk vogn - alene dét ville være nok for mig
> > (samme pris)
> > www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=19&id=11111111128923017&
> >
> > Hér er een ved samme forhandler, men med navigation og noget mere
> > udstyr: www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=all&id=11111111128923047
>
> Jeg kan se at du linker til C-modellen. Det var egentlig E-klassen jeg var
> interesseret i
> Jeg er bestemt åben for import. Men i Danmark er prisen på en frikørt taxa
> er betydelig lavere end en brugt privatejet MB. Og ved import går jeg ud
> fra, at T&S vurderer afgiften efter en tilsvarende dansk privatejet MB, og
> så bliver anskaffelsesprisen økonomisk uoverkommeligt for mig.
> Men jeg vil prøve at undersøge idéen med import alligevel - det koster jo
> heldigvis ikke noget!
>
> Hilsen Steen
>
Jeg ved ikke om det gør nogen forskel for T&S vurderingen om bilen har kørt
taxi, men det er stensikkert at kilometertallet gør en forskel, så man får
ikke bare en tysker med 100k på klokken til samme pris som en dansk taxi med
250k. Formentlig er det en gambling om man overhovedet kan få en tysker ind
til samme pris som en tilsvarende dansker når vi snakker 2-3 år gamle biler.
Ikke ifølge www.bilpriser.dk ihvertfald.
/Claus



claus b. p. (29-11-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 29-11-03 00:36


"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> wrote in message
news:3fc5170c$0$24838$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> claus b. p. wrote:
> >> Er der justerbart rat i den faceliftede model fra 2000?
> > Ja.
>
> Er det el-justerbar rat eller som på alle andre biler (altså med et
> "håndtag" der hives ud?)
> Er det både højde OG længdejusterbart? Det var nemlig ingen af delene på
> modeller fra omkring '97 (utroligt egentlig, men jeg sad nu udemærket
> alligevel).
>
Både længde og højde. Mekanisk med et håndtag.

> > Held og lykke med at finde en. Hvis du kører taxi som passager en gang
> > imellem, er der mange guldkorn at få fra chaufførene. Også af og til
> > et tip om en god vogn til salg.
>
> Jeg kører desværre sjældent med taxa, og selvom jeg skulle få fingre i et
> eksemplar direkte fra en vognmand, så ville jeg ikke ane hvordan jeg
skulle
> få den "klargjort" med udskiftning af sliddele osv. (jeg har hverken
> værkstedsfaciliteter eller viden, tror jeg. Ellers var jeg helt klar på at
> give bilen en omgang selv).
Man kan få lavet et brugtvognscheck hos Mercedes eller FDM for et beskedent
beløb. Om man så vil lade Mercedes eller et andet værksted stå for
reparationerne er jo op til ens temperament.
> Jeg har overvejet at kigge hos Starmark i Vejle. Har du nogen erfaringer
med
> dem?
>
Har ikke hørt noget dårligt, de giver gode garantier, og bilerne er flot
klargjorte, men priserne er jo også derefter.
/Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste