AFgift på bil ved motorskift??
Fra : kim014

Dato : 19-11-03 20:31

Jeg er ejer af Golf 2 TD årg 91 , min motor (født 60 hk. miljø turbodiesel)
er lige stået af, og jeg er blevet tilbudt en 80 hk TD motor i virkelig god
stand , min problem er imidlertid at jeg kun må sætte 7o hk. TD motor i, for
at holde 20 % regel, Mit spørgsmål er så hvad kan jeg forvente at skulle
betale i afgift for en sådan motorskift?? Jeg synes ikke selv at den bliver
, mere værd i handel, men kender nogen noget til dette vil jeg gerne høre
nærmere. Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 23:10

"kim014" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bliver
> , mere værd i handel, men kender nogen noget til dette vil jeg gerne høre

De eneste der kan svare på det er "Told og Skat" i princippet skal der vel
betales ny afgift af hele bilen.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 19-11-03 23:18

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> De eneste der kan svare på det er "Told og Skat" i princippet skal der vel
> betales ny afgift af hele bilen.

Nej .. men det kommer til at koste kassen alligevel. Jeg har forhørt mig ..
og for 20% +2hk ville T&S have 22.000 i afgift for en bil der var vurderet
til 20.000 - 25.000.

/Jan

Fra : kim014

Dato : 20-11-03 06:25

Tak for svarene , Jeg kan se det hvis er en dårlig Ide.

Mvh. Kim

Fra : p.jarnbak

Dato : 20-11-03 08:37

"kim014" <kim014@mail.dk> wrote in message
> Tak for svarene , Jeg kan se det hvis er en dårlig Ide.

En anden mulighed er at få den på rullrfelt og så justere pumpen ned
til den har 72 hk og så medbringe papirene til syn.Forskellen ligger kun
i pumpe/dyser og turbo med og uden intercooler så basis motoren er
den samme. Det er hvad motoren yder, ikke hvad fabrikanten siger den måske
kan yde
Hej Palle

Fra : Jonas R.

Dato : 20-11-03 09:24

p.jarnbak wrote:

> [...]
> kun i pumpe/dyser og turbo med og uden intercooler så basis motoren er
> den samme. Det er hvad motoren yder, ikke hvad fabrikanten siger den

Det er det da ikke. Det bliver målt udfra DIN HK altså netop hvad fabrikken
forskriver! Du kan ikke bare få taget en rullefeltsmåling og tage den med.
Det er noget sludder.

Jonas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 09:41

"Jonas R." <corolla.turboNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det da ikke. Det bliver målt udfra DIN HK altså netop hvad
fabrikken
> forskriver! Du kan ikke bare få taget en rullefeltsmåling og tage den med.
> Det er noget sludder.

Men hvis blokken er den samme, kan man da bare skifte hele motoren, montere
turboen fra den gamle - hvis den er i orden - og så kører til syn...
Eller også bare montere det hele, skrue den lidt ned i pumpen, så den ikke
føles så frisk og så lade være med at sige, at man har skiftet motor...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jonas R.

Dato : 20-11-03 09:48

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> Eller også bare montere det hele, skrue den lidt ned i pumpen, så den
> ikke føles så frisk og så lade være med at sige, at man har skiftet

Jep det kan man helt klart godt, men du kan ikke medbringe et papir på en
rulefelts attest!

Jonas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 10:02

"Jonas R." <corolla.turboNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jep det kan man helt klart godt, men du kan ikke medbringe et papir på en
> rulefelts attest!

Korrekt.(Hvilket jeg heller ikke har påstået...)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jonas R.

Dato : 20-11-03 10:27

Morten Fruergaard wrote:
> Korrekt.(Hvilket jeg heller ikke har påstået...)

Nej har jeg heller aldrig sagt, jeg startede faktisk bare med at kommentere
til Palle's svar!

Fra : kim014

Dato : 20-11-03 16:04

Problemet er nok bare at HVIS de opdager det koster det måske 20.000 kr. og
det vil jeg ikke betale Mvh. Kim

Fra : Morten Larsen

Dato : 20-11-03 19:12

> Problemet er nok bare at HVIS de opdager det koster det måske 20.000 kr.
og
> det vil jeg ikke betale Mvh. Kim

Arghh, næppe. Hvis synsmanden skulle opdage det, så kan man jo sige: "af
hvad for noget - sidst jeg
var til syn var den motor også i, og der var der ikke noget galt - i øvrigt
fatter jeg ikke en skid af mekanik,
og jeg har købt den sådan" Så skulle det undre mig meget hvis ikke man højst
kunne
risikere at få vognen kasseret.

Morten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-11-03 21:44

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk>
skrev i en meddelelse

> Arghh, næppe. Hvis synsmanden skulle opdage det, så kan
> man jo sige: "af hvad for noget - sidst jeg
> var til syn var den motor også i, og der var der ikke
> noget galt -

Så risikerer du en bøde for den tid du har kørt med det.

> i øvrigt fatter jeg ikke en skid af mekanik,

Uvidenhed er ikke en gyldig undskyldning.

> og jeg har købt den sådan"

Så sporer de den (hvis de kan).

> Så skulle det undre mig meget
> hvis ikke man højst kunne
> risikere at få vognen kasseret.

Jeg var engang for mange mange år siden (tilbage i 80'erne) med til at lægge
en 2,0 maskine i en kammerats Ascona (kan ikke lige huske hvad
motorstørrelse den var født med, men det var i hvert fald ikke lovligt).
Ca 10 år senere bliver jeg ringet op af Politiet, der gerne ville vide lidt
mere om det projekt.
Bilen havde været handlet en 3 - 4 gange siden da, og den nye ejer var
blevet taget med den ulovlige maskine stadig i bilen.
De sporede den helt tilbage til min kammerat, og hans sagde så at det var
mig der havde lagt den i (hvilket det jo også var), men da der var tale om
en "venne tjeneste" nøjedes de med at give kammeraten en bøde (samt ham der
var blevet taget, fik også en bøde, samt indkaldelse til syn).

Om de stadig er så grundige, det ved jeg dog ikke, dette er nok en små 10 år
siden.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-11-03 21:50

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

> [...]
>en "venne tjeneste" nøjedes de med at give kammeraten en bøde (samt ham der
>var blevet taget, fik også en bøde, samt indkaldelse til syn).

Kammeraten fik en bøde ? for hvad ?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-11-03 21:53

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Kammeraten fik en bøde ? for hvad ?

For at have foranlediget at den ulovlige motor blev lagt i.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-11-03 21:59

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>For at have foranlediget at den ulovlige motor blev lagt i.

ok - *den* har jeg godtnok aldrig hørt om før ;)

(den sag er da ret tåsset håndteret af de implicerede ejere, hvis den
gav bøder)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-11-03 22:04

> ok - *den* har jeg godtnok aldrig hørt om før ;)

Næh jeg lurede også noget dengang Policen ringede mig op, og spurgte mig i
detaljer om en bil jeg hacde lavet ca. 10 år før !
Det er sq ikke lige det man går og husker mest på

> (den sag er da ret tåsset håndteret af de implicerede
> ejere, hvis den gav bøder)

Det blev den også.
Jeg ved ikke hvad han havde håbet på at opnå, ved at give dem mit
navn/adresse, men på det tidspunkt havde han allerede selv, overfor
Politiet, indrømmet at det var ham der havde fået lagt maskinen i, og så
klappede fælden for ham.

Jeg fik desuden at vide af Politiet, at hvis det havde været lavet med
regning på et værksted, så havde værkstedet fået en bøde (om det er korrekt
eller ej, det har jeg ikke undersøgt).

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-11-03 22:10

> [...]

>detaljer om en bil jeg hacde lavet ca. 10 år før !
>Det er sq ikke lige det man går og husker mest på

Åehhhh..... man husker da de sjove ting ;) - Jeg havde nu fortalt dem
at det husker jeg ikke noget om (citat: Viggo Fischer)

>Det blev den også.

Klaphatte !

> [...]
>navn/adresse, men på det tidspunkt havde han allerede selv, overfor
>Politiet, indrømmet at det var ham der havde fået lagt maskinen i, og så

Suk ! .... <grin>

>Jeg fik desuden at vide af Politiet, at hvis det havde været lavet med
>regning på et værksted, så havde værkstedet fået en bøde (om det er korrekt
>eller ej, det har jeg ikke undersøgt).

Det tror jeg ganske ikke holder vand i byretten - det er ikke ulovligt
at lægge en anden motor i en bil - det er ejerens ansvar at bilen
efterfølgende bliver synet/registreret med hvad det indebærer ... ikke
ham der laver arbejdet

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-11-03 22:17

> Åehhhh..... man husker da de sjove ting ;)

He he, jeg havde nok af "sjove" ting selv, som jeg skulle huske på

>- Jeg havde
> nu fortalt dem at det husker jeg ikke noget om (citat:
> Viggo Fischer)

Ja det skulle man jo nok have sagt, men jeg blev sq taget på "sengen" (jeg
arbejdede dengang om natten, og sådan nogen ta'r jo intet hensyn)

> Suk ! .... <grin>

Ja jeg kunne også kun grine af det, han prøver at "tørre" den af på mig, og
ender selv i fedtefadet
Jeg har i øvrigt ikke set personen siden, så nogen rigtig kammerat var han
jo ikke.

> [...]
> ejerens ansvar at bilen efterfølgende bliver
> synet/registreret med hvad det indebærer ... ikke ham der

Næh det ka godt være du har ret, men jeg klarede jo "frisag" alligevel

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-03 19:26

meddelelse news:3fbc7e9a$0$29337$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> føles så frisk og så lade være med at sige, at man har skiftet motor...

Nu er vi vist ude i noget snyd.
Bilinspektionen og toldvæsnet går efter motornummeret som netop er ihugget
blokken, når de ser det er en RA eller SB motor slår de lige op i tabellen
og siger a-haaa 80 HK.
En rullefelts attest vil du bare puste grise i. det kan jo i princippet være
en den gamle motor eller en helt anden bil målingen er lavet på.

Skal vi snyde kan han lige så godt bare ligge den 80 Hk motor i og slå
korsets tegn, chancen for at de kontrollere motornummeret uopfordret er nok
minimal

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Tom

Dato : 20-11-03 19:58

> [...]
> blokken, når de ser det er en RA eller SB motor slår de lige op i tabellen

hvis vi er derude så er det heller ikke særlig svært at hugge et nyt
motornummer.

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-11-03 06:41

> montere
> >

> Nu er vi vist ude i noget snyd.

Ja.

> Bilinspektionen og toldvæsnet går efter motornummeret som netop er ihugget
> blokken, når de ser det er en RA eller SB motor slår de lige op i tabellen
> og siger a-haaa 80 HK.

Ja, derfor gælder det om at man ikke kan se, at det er en anden motor...

> En rullefelts attest vil du bare puste grise i. det kan jo i princippet
være
> en den gamle motor eller en helt anden bil målingen er lavet på.

Jeg har ikke nævnt noget med et rullefelt. Og vi er enige...

> Skal vi snyde kan han lige så godt bare ligge den 80 Hk motor i og slå
> korsets tegn, chancen for at de kontrollere motornummeret uopfordret er
nok
> minimal

Der er da ingen grund til at vise for meget, at der er tale om en anden
motor.
Hvis den eneste forskel er turbo, og man sætter den gamle på, skal man da
være uheldig, hvis de begynder at kigge på motorens stelnummer.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-03 08:37

"kim014" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svarene , Jeg kan se det hvis er en dårlig Ide.

Hvis de finder ud af det...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-03 19:21

> [...]
> og for 20% +2hk ville T&S have 22.000 i afgift for en bil der var vurderet

Det lyder altså også i mine ører som om du skal betale afgift af hele bilen.
Jeg mener helt betstemt at tidligere tiders praksis med at betale forskellen
imellem afgiften på "orginal" bilen og den ombyggede er passé.

Jeg søgte afgift på min Passat fra gule til hvide plader, der var ikke noget
med at betale forskellen mellem gule og hvide plader. Det var fuld afgift
som om bilen lige var importeret til landet.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk