/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opel Kadett motorproblemmer (1.6i C16NZ)
Fra : Jeppe Ladefoged


Dato : 19-11-03 18:55

Min Kadett med en 1.6i motor (C16NZ) er begyndt er opføre sig lidt
underligt:

Problem 1: Den har nogle gange problemmer med at tage gas. Det går
nogenlunde hvis man trykker let på speederen, men hvis den får for meget
begynder den at hakke/lagge. Det virker som om det kun er der når det er
fugtigt.

Problem 2: Olielampen blinker og samtidig med det går bilen fra nærlys til
positionslys. Nærlyset virker fint når jeg selv tænder for det. Det er nok
olie på (står mellem min og max på pinden). Mit gæt er en løs
stedforbindelse, er det helt ved sidden af?

Jeg har haft den i 2 år og det eneste, der er lavet ved motoren er et
olieskift. Den har kørt ca 25000km mens jeg har haft den.
Jeg er ikke specielt bilkyndig, men har da en Haynes manual til den.

--
mvh
Jeppe Ladefoged
http://www.underflow.dk
degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk (Spamfilter: Fjern ÆØÅ)



 
 
Paw Jensen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Paw Jensen


Dato : 19-11-03 21:55

> Problem 2: Olielampen blinker og samtidig med det går bilen fra nærlys til
> positionslys. Nærlyset virker fint når jeg selv tænder for det. Det er nok
> olie på (står mellem min og max på pinden). Mit gæt er en løs
> stedforbindelse, er det helt ved sidden af?

Mit gæt:
Der er kørelysrelæ eftermonteret på bilen.
Når din bil kommer for langt ned i omdrejninger, lader din generator ikke
nok.
Derfor falder spændingen til under 12 volt på "ladeledningen" og relæet tror
bilen er standset og slipper. Herrved slukker lyset.
Prøv at stille den lidt op i tomgang.

Paw
>
> Jeg har haft den i 2 år og det eneste, der er lavet ved motoren er et
> olieskift. Den har kørt ca 25000km mens jeg har haft den.
> Jeg er ikke specielt bilkyndig, men har da en Haynes manual til den.
>
> --
> mvh
> Jeppe Ladefoged
> http://www.underflow.dk
> degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk (Spamfilter: Fjern ÆØÅ)
>
>



Erik W. (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Erik W.


Dato : 19-11-03 22:28

"Jeppe Ladefoged" <degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk> skrev i en
meddelelse news:bpgaot$sks$1@sunsite.dk...
> Min Kadett med en 1.6i motor (C16NZ) er begyndt er opføre sig lidt
> underligt:
> Problem 2: Olielampen blinker og samtidig med det går bilen fra nærlys til
> positionslys. Nærlyset virker fint når jeg selv tænder for det. Det er nok
> olie på (står mellem min og max på pinden). Mit gæt er en løs
> stedforbindelse, er det helt ved sidden af?

Min Kadett 1.6i havde nøjagtigt samme problem i sommer. Problemet viste sig
at være en utæt føler til olietryksmåleren, så der stod en fin olietåge ud
ved føleren. Det fik olielampen til at lyse af to grunde kombineret (tror
jeg) Dels gav resulterede lækagen i lavt olietryk omkring sonden. - Dels
fedtede olien stikket til så der kom dårlig forbindelse. Problemet på min
motor blev først løst da min mekaniker skiftede føleren, men jeg kunne
mindske problemet midlertidigt ved at rense stikket, og det kan være at det
er nok at gøre på din.
Hvis du står med næsen ind under klappen, så sidder føleren på bagsiden af
blokken til venstre.

Mvh Erik



Fam. Olsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 19-11-03 23:47


"Jeppe Ladefoged" <degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk> skrev i en
meddelelse news:bpgaot$sks$1@sunsite.dk...

> Problem 2: Olielampen blinker og samtidig med det går bilen fra nærlys til
> positionslys. Nærlyset virker fint når jeg selv tænder for det. Det er nok
> olie på (står mellem min og max på pinden). Mit gæt er en løs
> stedforbindelse, er det helt ved sidden af?

Kørelysautomatikken er sikkert styret af olielampen.

> Jeg har haft den i 2 år og det eneste, der er lavet ved motoren er et
> olieskift. Den har kørt ca 25000km mens jeg har haft den.
> Jeg er ikke specielt bilkyndig, men har da en Haynes manual til den.

Få dit tændingsanlæg gået efter. Dvs. nye tændrør, målt dine tændrørskabler
igennem og smurt med silikone, og få kontrolleret tændingstidspunkt. Og få
evt. luftfilteret skiftet også. Hvis du selv udfører arbejdet, så husk at
når man justerer på tændingstidspunktet, så ændrer man også på
karburatorjusteringen. Så den skal stilles bagefter (tomgang og co).

Får du det gjort, så vil jeg tro at problem 1 bliver løst.


MVH Niels



Karsten Andersen (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 20-11-03 09:04

Wed, 19 Nov 2003 18:54:33 +0100, skrev Jeppe Ladefoged, på 24 linier,
i <bpgaot$sks$1@sunsite.dk>, :

>Min Kadett med en 1.6i motor (C16NZ) er begyndt er opføre sig lidt
>underligt:
>
>Problem 1: Den har nogle gange problemmer med at tage gas. Det går
>nogenlunde hvis man trykker let på speederen, men hvis den får for meget
>begynder den at hakke/lagge. Det virker som om det kun er der når det er
>fugtigt.

Skift tændrør.
Det virker

>Problem 2: Olielampen blinker og samtidig med det går bilen fra nærlys til
>positionslys. Nærlyset virker fint når jeg selv tænder for det. Det er nok
>olie på (står mellem min og max på pinden). Mit gæt er en løs
>stedforbindelse, er det helt ved sidden af?

Evt skift din olietryks føler.
Det er let og ikke særligt dyrt.

>Jeg har haft den i 2 år og det eneste, der er lavet ved motoren er et
>olieskift. Den har kørt ca 25000km mens jeg har haft den.
>Jeg er ikke specielt bilkyndig, men har da en Haynes manual til den.

Ja de køre fint uden meget vedligehold.


--
Med venlig hilsen
Karsten
Opel Vectra DTI

Bo Gundersen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Bo Gundersen


Dato : 21-11-03 07:21

Jeppe Ladefoged wrote:

> Min Kadett med en 1.6i motor (C16NZ) er begyndt er opføre sig lidt
> underligt:
>
> Problem 1: Den har nogle gange problemmer med at tage gas. Det går
> nogenlunde hvis man trykker let på speederen, men hvis den får for meget
> begynder den at hakke/lagge. Det virker som om det kun er der når det er
> fugtigt.

Begge vores kadett'er har haft samme problem, og i begge tilfælde var
det en ire/rust i strømfordeleren. Prøv at tage strømfordeler dækslet af
og se om de små kontakt punkter (ja ja, de hedder sikkert noget fancy
men jeg kender ikke lige ordret :) er rustene, hvis de er så giv dem en
omgang med en stålbørste eller noget ståluld (evt. fra køkkenet, det
brugte jeg).
Og hvis du så også vil være lidt fremtidssikret så giv det hele
(strømfordeler, tændkabler, etc.) en gang silikone når du er færdig, det
gjorde jeg nemlig ikke første gang også kom problemet igen temmeligt
hurtigt...

> Jeg har haft den i 2 år og det eneste, der er lavet ved motoren er et
> olieskift. Den har kørt ca 25000km mens jeg har haft den.
> Jeg er ikke specielt bilkyndig, men har da en Haynes manual til den.
>

Det her er til at lave, selv uden haynes :)

--
Bo Gundersen


Jeppe Ladefoged (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Ladefoged


Dato : 21-11-03 07:32

> Min Kadett med en 1.6i motor (C16NZ) er begyndt er opføre sig lidt
> underligt:

Tak for alle de gode svar.
Nu har jeg lidt at kigge på i weekenden når jeg alligevel skal have
vintersutter på bilen

--
mvh
Jeppe Ladefoged
http://www.underflow.dk
degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk (Spamfilter: Fjern ÆØÅ)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste