/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Aircon råd søges
Fra : Andersen [2500]


Dato : 19-11-03 12:50

Har set at man mindst en gang pr. mdr. skal
have gang i systemet for at holde det i gang.
Meeeen hvor længe ?? Det er jo kold nok i
forvejen udenfor

--
/Andersen [2500]

andersen snabela nospam dot dk



 
 
Christian B. Andrese~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-11-03 12:55


"Andersen [2500]" <virkerikke@nospam.dk> wrote in message
news:bpflep$1n6uij$1@ID-152860.news.uni-berlin.de...
> Har set at man mindst en gang pr. mdr. skal
> have gang i systemet for at holde det i gang.
> Meeeen hvor længe ?? Det er jo kold nok i
> forvejen udenfor

På biler uden klimaanlæg kan man vel bare køre med det indtil motoren er
oppe over ca. 60 grader.
På biler med klimaanlæg kan man vel bare have det på hele tiden.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Mogens Knudsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-11-03 13:08

On Wed, 19 Nov 2003 12:55:12 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>> Har set at man mindst en gang pr. mdr. skal
>> have gang i systemet for at holde det i gang.
>> Meeeen hvor længe ?? Det er jo kold nok i
>> forvejen udenfor

Manden skriver: Aircon råd søges

>På biler uden klimaanlæg kan man vel bare køre med det indtil motoren er
>oppe over ca. 60 grader.

Funny story

>På biler med klimaanlæg kan man vel bare have det på hele tiden.

Hver 14 dag skal anlægget betjenes således, at kompressoren kører
nogel minutter


/Mogens

Christian B. Andrese~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-11-03 13:12


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:r1nmrvk04n74l21r2mafg9vqspujcm48e4@4ax.com...
> On Wed, 19 Nov 2003 12:55:12 +0100, "Christian B. Andresen"
> <nobody@domain.country> wrote:
>
> >> Har set at man mindst en gang pr. mdr. skal
> >> have gang i systemet for at holde det i gang.
> >> Meeeen hvor længe ?? Det er jo kold nok i
> >> forvejen udenfor
>
> Manden skriver: Aircon råd søges

Jeg forsøgte at give en lille tommelfingerregel, formuleringen blev bare ret
knudret.

>
> >På biler uden klimaanlæg kan man vel bare køre med det indtil motoren er
> >oppe over ca. 60 grader.
>
> Funny story

Så husker man vel at få slået kompressoren fra, dem klimaanlæg slår vel selv
kompressoren fra når der ikke er brug for den.

>
> >På biler med klimaanlæg kan man vel bare have det på hele tiden.
>
> Hver 14 dag skal anlægget betjenes således, at kompressoren kører
> nogel minutter

De A/C anlæg med klima de starter og stopper vel for kompressoren efter
behov. De "simple" har vel kompressoren kørende så længe A/C knappen er
aktiveret.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Michael Olesen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 19-11-03 13:26


> De A/C anlæg med klima de starter og stopper vel for kompressoren efter
> behov. De "simple" har vel kompressoren kørende så længe A/C knappen er
> aktiveret.

I begge tilfælde styres kompressoren af en termostat, så kompressoren kører
ikke hele tiden, selvom A/C eller Klimaanlæg er slået til. Hvis kompressoren
kørte hele tiden, ville der hurtigt danne store mængder is/rim (ligesom
fryseren hjemme i huset gør). Så når køleelementet i A/C kommer over en vis
temperatur, starter kompressoren (typisk via en magnetkobling) og køler
elementet ned til en temperatur, hvor kompressoren slår fra igen...

Forskellen på klimaanlæg og A/C er blot måden temperaturen og hvor luften
skal ledes hen i kabinen. Klimaanlæg gør det selv udfra nogle programmer man
kan vælge, hvor man selv må gøre det med A/C

mvh
/Michael

NB: Så er A/C / Klima genialt til at afdugge ruder med om vinteren - så jeg
synes slet ikke der er et problem at man skal bruge A/C en gang imellem -
jeg bruger den hver dag



Mogens Knudsen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 19-11-03 13:34

On Wed, 19 Nov 2003 13:26:02 +0100, "Michael Olesen" <nosp@m.ns>
wrote:

>I begge tilfælde styres kompressoren af en termostat, så kompressoren kører
>ikke hele tiden, selvom A/C eller Klimaanlæg er slået til. Hvis kompressoren
>kørte hele tiden, ville der hurtigt danne store mængder is/rim (ligesom
>fryseren hjemme i huset gør). Så når køleelementet i A/C kommer over en vis
>temperatur, starter kompressoren (typisk via en magnetkobling) og køler
>elementet ned til en temperatur, hvor kompressoren slår fra igen...
>Forskellen på klimaanlæg og A/C er blot måden temperaturen og hvor luften
>skal ledes hen i kabinen. Klimaanlæg gør det selv udfra nogle programmer man
>kan vælge, hvor man selv må gøre det med A/C

Det er jo rørende nemt - stil temperaturen på 27 grader og kør med det
indtil niveauet er nået. Ændrér derefter temperaturen til 17 grader og
kompressoren vil køre det fornødne stykke tid...

>NB: Så er A/C / Klima genialt til at afdugge ruder med om vinteren - så jeg
>synes slet ikke der er et problem at man skal bruge A/C en gang imellem -
>jeg bruger den hver dag

Jow, jow...


/Mogens

IN (19-11-2003)
Kommentar
Fra : IN


Dato : 19-11-03 13:47


"Michael Olesen" <nosp@m.ns> wrote in message
news:bpfnhi$d41$1@sunsite.dk...
>
> NB: Så er A/C / Klima genialt til at afdugge ruder med om vinteren - så
jeg
> synes slet ikke der er et problem at man skal bruge A/C en gang imellem -
> jeg bruger den hver dag

Hvordan bruges A/C til det?



Michael Olesen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 19-11-03 14:18

> > NB: Så er A/C / Klima genialt til at afdugge ruder med om vinteren - så
> jeg
> > synes slet ikke der er et problem at man skal bruge A/C en gang
imellem -
> > jeg bruger den hver dag
>
> Hvordan bruges A/C til det?

Tænd A/C
Skru op for varmen
Led luften op på forrude/sideruder

Forklaring:
A/C nedkøler luften, hvilket resulterer i at meget af den fugtighed der er i
luftet kondenserer (Sker i køleelementet og løber ud under bilen - samme
effekt man får når man lige snupper en flaske snaps fra fryseren)
Den tøre kolde luft varmes herefter op af bilens varmeapperat, hvilket
medfører at luften kan optage mere fugtighed end hvis den er kold (ellers
ville vandet ikke kondensere når den nedkøles), og når luften ledes hen over
de tilduggede ruder, ja - så forsvinger duggen som - øhhh - dug for solen


/Michael



Christian B. Andrese~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-11-03 13:50


"Michael Olesen" <nosp@m.ns> wrote in message
news:bpfnhi$d41$1@sunsite.dk...
>
> > De A/C anlæg med klima de starter og stopper vel for kompressoren efter
> > behov. De "simple" har vel kompressoren kørende så længe A/C knappen er
> > aktiveret.
>
> I begge tilfælde styres kompressoren af en termostat, så kompressoren
kører
> ikke hele tiden, selvom A/C eller Klimaanlæg er slået til. Hvis
kompressoren
> kørte hele tiden, ville der hurtigt danne store mængder is/rim (ligesom
> fryseren hjemme i huset gør). Så når køleelementet i A/C kommer over en
vis
> temperatur, starter kompressoren (typisk via en magnetkobling) og køler
> elementet ned til en temperatur, hvor kompressoren slår fra igen...
>
> Forskellen på klimaanlæg og A/C er blot måden temperaturen og hvor luften
> skal ledes hen i kabinen. Klimaanlæg gør det selv udfra nogle programmer
man
> kan vælge, hvor man selv må gøre det med A/C

Tak fordi du satte de enkelte ting helt på plads for mig.

>
> mvh
> /Michael
>
> NB: Så er A/C / Klima genialt til at afdugge ruder med om vinteren - så
jeg
> synes slet ikke der er et problem at man skal bruge A/C en gang imellem -
> jeg bruger den hver dag

Jeg synes dog det virker som om man skal bruge kold luft til afdugningen.
Desuden er der vis nogle A/C anlæg der slår fra under en vis udetemp.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Michael Olesen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 19-11-03 14:13

> > Forskellen på klimaanlæg og A/C er blot måden temperaturen og hvor
luften
> > skal ledes hen i kabinen. Klimaanlæg gør det selv udfra nogle programmer
> man
> > kan vælge, hvor man selv må gøre det med A/C
>
> Tak fordi du satte de enkelte ting helt på plads for mig.

Velbekommen

> > NB: Så er A/C / Klima genialt til at afdugge ruder med om vinteren - så
> jeg
> > synes slet ikke der er et problem at man skal bruge A/C en gang
imellem -
> > jeg bruger den hver dag
>
> Jeg synes dog det virker som om man skal bruge kold luft til afdugningen.
> Desuden er der vis nogle A/C anlæg der slår fra under en vis udetemp.

Det er også rigtigt... der er fordi at køleelementets termostat slår
kompressoren fra, men når bilen bliver varm skal den nok få varmet
køleelementet så meget op at kompressoren går i gang på et eller andet
tidspunkt...

/Michael



Christian B. Andrese~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-11-03 14:16


"Michael Olesen" <nosp@m.ns> wrote in message
news:bpfq9f$c6q$1@sunsite.dk...
> > > Forskellen på klimaanlæg og A/C er blot måden temperaturen og hvor
> luften
> > > skal ledes hen i kabinen. Klimaanlæg gør det selv udfra nogle
programmer
> > man
> > > kan vælge, hvor man selv må gøre det med A/C
> >
> > Tak fordi du satte de enkelte ting helt på plads for mig.
>
> Velbekommen
>
> > > NB: Så er A/C / Klima genialt til at afdugge ruder med om vinteren -

> > jeg
> > > synes slet ikke der er et problem at man skal bruge A/C en gang
> imellem -
> > > jeg bruger den hver dag
> >
> > Jeg synes dog det virker som om man skal bruge kold luft til
afdugningen.
> > Desuden er der vis nogle A/C anlæg der slår fra under en vis udetemp.
>
> Det er også rigtigt... der er fordi at køleelementets termostat slår
> kompressoren fra, men når bilen bliver varm skal den nok få varmet
> køleelementet så meget op at kompressoren går i gang på et eller andet
> tidspunkt...

Hvad så med temp. instillingen ?
Jeg synes ikke jeg har så meget held med afdugningen i min Xsara med
klimaanlæg.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Michael Olesen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 19-11-03 14:30

> > > Jeg synes dog det virker som om man skal bruge kold luft til
> afdugningen.
> > > Desuden er der vis nogle A/C anlæg der slår fra under en vis udetemp.
> >
> > Det er også rigtigt... der er fordi at køleelementets termostat slår
> > kompressoren fra, men når bilen bliver varm skal den nok få varmet
> > køleelementet så meget op at kompressoren går i gang på et eller andet
> > tidspunkt...
>
> Hvad så med temp. instillingen ?
> Jeg synes ikke jeg har så meget held med afdugningen i min Xsara med
> klimaanlæg.
>

Klimaanlæg styrer også hvornår kompressoren skal køre ud fra
kabinetemperaturen, og hvis det er koldere udenfor end indenfor (hvilket
typisk er situationen om vinteren) bliver kompressoren ikke aktiveret.
Derfor er der på visse klimaanlæg en knap til at afdugge forruden, hvor
kompressoren bliver aktiveret, hvis der ikke er sådan en knap kan man
sikkert slå automatikken fra og manuelt indstille den til at afdugge
forruden. Hvis man heller ikke kan slå automatikken fra - så må du bruge en
klud

/mic



Christian B. Andrese~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-11-03 14:39


"Michael Olesen" <nosp@m.ns> wrote in message
news:bpfr9g$qhr$1@sunsite.dk...
> > > > Jeg synes dog det virker som om man skal bruge kold luft til
> > afdugningen.
> > > > Desuden er der vis nogle A/C anlæg der slår fra under en vis
udetemp.
> > >
> > > Det er også rigtigt... der er fordi at køleelementets termostat slår
> > > kompressoren fra, men når bilen bliver varm skal den nok få varmet
> > > køleelementet så meget op at kompressoren går i gang på et eller andet
> > > tidspunkt...
> >
> > Hvad så med temp. instillingen ?
> > Jeg synes ikke jeg har så meget held med afdugningen i min Xsara med
> > klimaanlæg.
> >
>
> Klimaanlæg styrer også hvornår kompressoren skal køre ud fra
> kabinetemperaturen, og hvis det er koldere udenfor end indenfor (hvilket
> typisk er situationen om vinteren) bliver kompressoren ikke aktiveret.
> Derfor er der på visse klimaanlæg en knap til at afdugge forruden, hvor
> kompressoren bliver aktiveret, hvis der ikke er sådan en knap kan man
> sikkert slå automatikken fra og manuelt indstille den til at afdugge
> forruden. Hvis man heller ikke kan slå automatikken fra - så må du bruge
en
> klud

Eller fuld køl
Eller måske åbne inst. bogen :-0


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Michael Olesen (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 19-11-03 14:52

> > Klimaanlæg styrer også hvornår kompressoren skal køre ud fra
> > kabinetemperaturen, og hvis det er koldere udenfor end indenfor (hvilket
> > typisk er situationen om vinteren) bliver kompressoren ikke aktiveret.
> > Derfor er der på visse klimaanlæg en knap til at afdugge forruden, hvor
> > kompressoren bliver aktiveret, hvis der ikke er sådan en knap kan man
> > sikkert slå automatikken fra og manuelt indstille den til at afdugge
> > forruden. Hvis man heller ikke kan slå automatikken fra - så må du bruge
> en
> > klud
>
> Eller fuld køl

Mjaaa.... men afkølet luft der derefter er blevet opvarmet er _væsentligt_
bedre - og så fryser man ikke

> Eller måske åbne inst. bogen :-0

Hvilken gru

/Michael



Niels Kristian Jense~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 19-11-03 13:19

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in
news:r1nmrvk04n74l21r2mafg9vqspujcm48e4@4ax.com:

>>> Har set at man mindst en gang pr. mdr. skal
>>> have gang i systemet for at holde det i gang.
>>> Meeeen hvor længe ?? Det er jo kold nok i
>>> forvejen udenfor
>
> Hver 14 dag skal anlægget betjenes således, at kompressoren kører
> nogle minutter

Hvorfor det? (Jeg forstår ikke den tekniske grund til det.)

Mvh. NKJensen

Christian B. Andrese~ (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 19-11-03 13:22


"Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> wrote in message
news:Xns9438874EA4FEnews2002eboxdk@62.243.74.163...
> Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in
> news:r1nmrvk04n74l21r2mafg9vqspujcm48e4@4ax.com:
>
> >>> Har set at man mindst en gang pr. mdr. skal
> >>> have gang i systemet for at holde det i gang.
> >>> Meeeen hvor længe ?? Det er jo kold nok i
> >>> forvejen udenfor
> >
> > Hver 14 dag skal anlægget betjenes således, at kompressoren kører
> > nogle minutter
>
> Hvorfor det? (Jeg forstår ikke den tekniske grund til det.)

Det er for at pakningerne fx. omkring akselen og i samlingerne ikke skal
blive møre.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Thomas Krath (19-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 19-11-03 17:39

> Har set at man mindst en gang pr. mdr. skal
> have gang i systemet for at holde det i gang.
> Meeeen hvor længe ?? Det er jo kold nok i
> forvejen udenfor

Jeg kører altid med mit tændt. Du kan jo også bruge det med varme på og
A/C'en er en god til at afdukke med.

I min Almera GTI tændte jeg det et par gange om ugen og havde anlæget
kørende en 3-4 minutters tid. Det må være fint nok, idet system blot skal
køre og "motioneres".

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk



Morten Larsen (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Larsen


Dato : 20-11-03 19:55


"Andersen [2500]" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:bpflep$1n6uij$1@ID-152860.news.uni-berlin.de...
> Har set at man mindst en gang pr. mdr. skal
> have gang i systemet for at holde det i gang.
> Meeeen hvor længe ?? Det er jo kold nok i
> forvejen udenfor
>

Du kunne jo skrue over på varm, AC-en kører fint af den grund.

Morten



Andersen [2500] (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Andersen [2500]


Dato : 21-11-03 00:33

Takker for rådene.
Jeg vil nu ikke lade AC køre konstant idet man
tydeligt kan mærke på effekten at motoren mangler
lige det sidste, for at kunne foretage en rap manøvre.

--
/Andersen [2500]

andersen snabela nospam dot dk
"Andersen [2500]" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:bpflep$1n6uij$1@ID-152860.news.uni-berlin.de...
> Har set at man mindst en gang pr. mdr. skal
> have gang i systemet for at holde det i gang.
> Meeeen hvor længe ?? Det er jo kold nok i
> forvejen udenfor
>
> --
> /Andersen [2500]
>
> andersen snabela nospam dot dk
>
>



E. Jensen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : E. Jensen


Dato : 21-11-03 08:36

Jeg slår også altid AC fra ved betalingsbåsene på de franske motorveje. Man
skal helst have noget kraftoverskud til at accelerere med, når betalingen er
foretaget :)

mvh E

> Takker for rådene.
> Jeg vil nu ikke lade AC køre konstant idet man
> tydeligt kan mærke på effekten at motoren mangler
> lige det sidste, for at kunne foretage en rap manøvre.



Thomas Krath (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 21-11-03 18:39

> Jeg slår også altid AC fra ved betalingsbåsene på de franske
> motorveje. Man skal helst have noget kraftoverskud til at accelerere
> med, når betalingen er foretaget :)

Eller når man skal over Storebælt og holder klar til green light, green
light - go go go ;)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste