Lærepenge om brugt bil. Hvor laves GODE te~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-11-03 12:30

Mine forældre købte for nylig en bil privat. Ford Mondeo 1997 2,5 V6,
245.000 km på uret, 90000 kr. Pæn bil, kører godt og støjsvagt.

FDM havde ikke tid til en rigtig brugtbil-test, så vi tog deres bil-
vurdering.

FDM fandt en sygdom ved aircon ("jeg tror at kompressoren er død"), at
kølervæsken skulle skiftes og at den stod til nye bærearme. Samt burde
have en undervognsbehandling. Småting.

Konklusionen var:

Bilen er i god stand.

Men...

Nu, 4500 km senere, har dytten ædt for ca. 48000 kr i rep... (!)

Først: Automatgear døde pludseligt. Kunne lige humpe hjem. (Nej, mine
forældre kører ikke rally i deres pensionist tilværelse.)

Næst: Utæt toppakning. Værkstedet mener, at bilen har været kørt tør for
vand i topstykket, for "ellers ryger toppakningen aldrig på den motor".
Værkstedet havde fundet vand i motorolien samt CO i kølervæsken.

Det gode spørgsmål: Var toppen syg allerede da FDM så bilen? Bilen har i
hvert fald ikke manglet vand i den tid, forældrene har haft den.

FDM målte at der var lys i alle lygter, målte at kogepunket på
kølervæsken og bremsevæsken. Udstødningsgas blev checket. Bremseprøve og
en del andre ting.

Men de trykprøvede ikke hverken aircon eller kølersystem. Checkede ikke
for CO i kølervæsken. Checkede ikke for vand i motorolien. Checkede
ingenting mht. automatgearet, ikke engang oliens udseende. Ingen
cylinderbalance måling. (Nogle af disse målinger bliver lavet ved en
rigtig brugtbil test, ved jeg).

Findes der nogen test hos FDM eller andre, som udtaler sig om

- nedslidningen af automatgear
- toppakning
- aircon tilstand
- mekanisk motor tilstand
- motorstyring (kræver nok et rullefelt)

Jeg er 100% ligeglad med om der er lys i lygterne og den slags
småfnidder, for det kan jeg selv se. Det er de dyre ting, jeg ønsker at
blive advaret om.

Jeg ved fra mit arbejde, at man kan måle i olieprøver og bestemme
metallisk jern og andre metaller med måleudstyr i 200.000 kr klassen.

Findes der steder, man har den slags i brug ?

Mvh. NKJensen

P.S: En anden i familien tog en ægte brugbil test på sin bil, der overså
FDM også en utæt toppakning. Heldigvis for ham var bilen købt med
garanti.

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 17:22

> Mine forældre købte for nylig en bil privat. Ford Mondeo 1997 2,5 V6,
> 245.000 km på uret, 90000 kr. Pæn bil, kører godt og støjsvagt.

UHH det var jo lige den motor jeg mangler

> [...]
>
> FDM fandt en sygdom ved aircon ("jeg tror at kompressoren er død"), at
> kølervæsken skulle skiftes og at den stod til nye bærearme. Samt burde

Ja det er ikke det vilde at få lavet.

> Konklusionen var:
>
> Bilen er i god stand.
>
> Men...
>
> Nu, 4500 km senere, har dytten ædt for ca. 48000 kr i rep... (!)

Hmm det var dog ret voldsomt.

> Først: Automatgear døde pludseligt. Kunne lige humpe hjem. (Nej, mine
> forældre kører ikke rally i deres pensionist tilværelse.)

Har læst forskellige steder at automatgear faktisk ikke holder super længe.
Dette er ikke kun et mondeo fænomen men er gældende hos en hel række biler
(-mercedes og bmw).
Jeg kan også se på ebay at folk byder godt på de tomatkasser som bliver sat
til salg, så 8-10.000 for en brugt kasse er ikke unormalt.

> Næst: Utæt toppakning. Værkstedet mener, at bilen har været kørt tør for
> vand i topstykket, for "ellers ryger toppakningen aldrig på den motor".
> Værkstedet havde fundet vand i motorolien samt CO i kølervæsken.

Det skal værkstedet jo så bevise hvis det er der bilen er købt og der stadig
er reklamationsret osv. Desuden bruger en mondeo ikke vand hvis toppakningen
er tæt, så det er jo lidt dumt at sige at toppakningen ikke fejlede noget.

> Det gode spørgsmål: Var toppen syg allerede da FDM så bilen? Bilen har i
> hvert fald ikke manglet vand i den tid, forældrene har haft den.

Hvis den ikke har manglet vand og alligevel har brugt lidt kølervæske så har
toppen vel været utæt. Min 1.8 mondeo har i 4 år (260.000 Km) ikke brugt så
meget som 1/10 dl vand.

> FDM målte at der var lys i alle lygter, målte at kogepunket på
> kølervæsken og bremsevæsken. Udstødningsgas blev checket. Bremseprøve og
> en del andre ting.

Tja det er jo småting de afprøver af det du nævner.

> [...]
> ingenting mht. automatgearet, ikke engang oliens udseende. Ingen
> cylinderbalance måling. (Nogle af disse målinger bliver lavet ved en

men det er vel hvad dine forældre har bedt om / betalt for?

> Findes der nogen test hos FDM eller andre, som udtaler sig om
>
> - nedslidningen af automatgear

Den er godt nok svær at kunne forudse, men hvis den rykker kraftigt ved
skift osv. så skal man holde fingrene fra et sådan bilkøb.

> - toppakning

Let at måle med en læksøger, men kan i nogle tilfælde selv se det hvis man
forsigtigt letter for dækslet ved expansionbeholderen (pas på kogende vand)
og se om det ryger og lugter af udstødningsgasser.

> - aircon tilstand

Tja den skal da under alle omstændigheder kunne puste 0°C kold luft ud.

> - mekanisk motor tilstand

Motortest og/eller kompressionstest kan sige en del men dog ikke alt.

> - motorstyring (kræver nok et rullefelt)

Den fejler som regl aldrig noget. Hvis den fejler så går bilen ad h. til og
bruger meget benzin.

> Jeg er 100% ligeglad med om der er lys i lygterne og den slags
> småfnidder, for det kan jeg selv se. Det er de dyre ting, jeg ønsker at
> blive advaret om.

Tja så må man jo betale for dyrere test hvis man vil gardere sig, men 100%
sikker mod fejl bliver man ikke alligevel.

> Jeg ved fra mit arbejde, at man kan måle i olieprøver og bestemme
> metallisk jern og andre metaller med måleudstyr i 200.000 kr klassen.
>
> Findes der steder, man har den slags i brug ?

Du tænker på et refaktometer til 3-1.200 Kr? Det kan man ikke bruge til ret
meget hvis der lige er skiftet olie på bilen.

> Mvh. NKJensen
>
> P.S: En anden i familien tog en ægte brugbil test på sin bil, der overså
> FDM også en utæt toppakning. Heldigvis for ham var bilen købt med
> garanti.

Sådanne ting er også svært for forhandleren at vide. Det kræver jo at man
har bilen i længere tid samt kører en del Km. Samme gør sig gældende med
unormalt højt olieforbrug.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-11-03 22:24

> Du tænker på et refaktometer til 3-1.200 Kr? Det kan man ikke bruge til
ret
> meget hvis der lige er skiftet olie på bilen.

Et refaktometer undersøger kun selve olien, ikke evt. partikler i olien.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC