Q: Platinafstand Sierra 2.0?
Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 19:31

Hej gruppe.
Familien har købt "ny" gammel autocamper. I den ligger en god frisk 2.0
motor fra en Ford Sierra. Årgang ukendt. Motoren er med enkelt overliggende
knastaksel og tændrør i overstørrelse. Men det er vist normalt for den motor
har jeg fået at vide.

Platinerne var defekte og jeg har skiftet dem. Men jeg kender ikke den
rigtige platinafstand. Jeg har pt stillet dem 0.6 mm, men er det godt nok?
Jeg synes ikke at motoren kører så godt som den gjorde, inden platinerne
brændte af. Har i det rigtige mål?

Mvh
Jarl
www.pcman.dk
--
Ford Transit autocamper 1979
Dnepr med sidevogn 1966

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 19:40

> [...]
> Jeg synes ikke at motoren kører så godt som den gjorde, inden platinerne

Hmm det lyder nu lidt skummel at der skulle være tale om en Sierra motor.
ALLE Sierra'er har elektronisk tænding
Der må være tale om en gammel Taunus motor som kun de "gamle" her i gruppen
kender noget til.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-11-03 19:48

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Der må være tale om en gammel Taunus motor som kun de "gamle" her i gruppen
>kender noget til.

Ja, og nej , iflg autodata er f.eks en 78'er transit med 2.0 motor
uden elektronisk tænding - så mon ikke bare "man" tror det er en
Sierra motor ?

Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 20:01

<jan@stevns.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:q7qkrvoeoq5flr0m0s4ei2acqrnr1kmiv6@dtext2.news.tele.dk...

> Ja, og nej , iflg autodata er f.eks en 78'er transit med 2.0 motor
> uden elektronisk tænding - så mon ikke bare "man" tror det er en
> Sierra motor ?

Jep, det har nok lige været det der berømte forhandlertrick. Hmm, det er
måske den originale motor der ligger i. Hvis den er i lige så god stand som
resten af bilen, så er jeg en glad mand.
Mvh
Jarl
www.pcman.dk

Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 19:59

Tom <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fba6777$0$147$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> ALLE Sierra'er har elektronisk tænding
> Der må være tale om en gammel Taunus motor som kun de "gamle" her i

LOL, nu har jeg det kun fra forhandleren. Og den eneste Ford jeg har haft
var V6 og 3 liter.
Mvh
Jarl

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-11-03 19:43

"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev :

>Jeg har pt stillet dem 0.6 mm, men er det godt nok?

Jep

Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 20:03

<jan@stevns.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2qkrv8r3iaj36sndphr9k0hku9bgkoj8b@dtext2.news.tele.dk...

> Jep

Og når den så pludselig banker i tændingen??
Da jeg købte den kørte den fint. Efter ca 700 km kørte den baglæns og så gik
den i stå. Platinerne var brændte og de blev skiftet og stillet 0.6mm. Den
skal måske skydes i tændingen?
Mvh
Jarl
www.pcman.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-11-03 21:12

"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev :

>Den skal måske skydes i tændingen?

Øehh ? Den skal stå korrekt - og efter du har stillet
platinafstanden, skal du nok også lige hive pistolen på for at se om
tingene passer (og så er der lige de forbistrede vaccum slanger)

Man kan jo også gafle en komplet strømfordeler fra en Sierra, og et
modul - så er tændingsindstilling er saga blot fremover

Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 22:14

<jan@stevns.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:94vkrvc3uu2620p07gd36u9u8vr1bjrj0p@dtext2.news.tele.dk...

> Øehh ? Den skal stå korrekt - og efter du har stillet
> platinafstanden, skal du nok også lige hive pistolen på for at se om
> tingene passer (og så er der lige de forbistrede vaccum slanger)

Godt nok, så må jeg lige forbi mekkeren en tur.

> Man kan jo også gafle en komplet strømfordeler fra en Sierra, og et
> modul - så er tændingsindstilling er saga blot fremover

Jasåå. Gad vide om det er det som Harry har gjort i sin Taunus. ROFL.

Mvh
Jarl
www.pcman.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 22:22

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Man kan jo også gafle en komplet strømfordeler fra en
> Sierra, og et modul - så er tændingsindstilling er saga
> blot fremover

Mon ikke bare det er platin justeringen man så kan springe over

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 22:29

Per Beer Hansen <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bpe2fa$ulp$1@news.cybercity.dk...
> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Mon ikke bare det er platin justeringen man så kan springe over

Jeps og udskiftningen af dem når de bliver slidt.
Mvh
Jarl

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-11-03 23:13

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>Mon ikke bare det er platin justeringen man så kan springe over

Man husker vel at stramme skruen på fordelerhuset ?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-11-03 09:47

> Man husker vel at stramme skruen på fordelerhuset ?

Jo jo, men derfor kan man jo godt komme ud for at tændingen skal justeres
aligevel.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 19:49

"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
> Familien har købt "ny" gammel autocamper. I den ligger en
> god frisk 2.0 motor fra en Ford Sierra.

Det er nok nærmere en Taunus/Granada/Capri motor der ligger i den, alle
Sierra'er er med elektronisk tænding.

> [...]
>
> Platinerne var defekte og jeg har skiftet dem. Men jeg
> kender ikke den rigtige platinafstand. Jeg har pt stillet

Ja det er den korrekte justering.

> Jeg synes ikke at
> motoren kører så godt som den gjorde, inden platinerne
> brændte af. Har i det rigtige mål?

Har du husket at justere tændingen også ?
Når du skifter platinerne ændrer du (afhængigt af om de gamle stod korrekt)
også tændingen.
Den skal forøvrigt stå 6 grader før top ved 800 omdr (uden vacuumslange på
fordeleren).

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-03 19:54

> Det er nok nærmere en Taunus/Granada/Capri motor der ligger i den, alle
> Sierra'er er med elektronisk tænding.

du kom 10 min for sent

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 19:58

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en
meddelelse

> du kom 10 min for sent

Endelig, det plejer altid at være mig der kommer først )

Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 20:06

Per Beer Hansen <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fba6958$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> også tændingen.
> Den skal forøvrigt stå 6 grader før top ved 800 omdr (uden vacuumslange på

Jeg regner da med at tændingen stod rigtigt og at det blot var platiner der
skulle skiftes. Har desværre ingen tændingspistol Og jeg har heller ikke
lært at anvende den. Så må nok til mekkeren en tur?

Mvh
Jarl
www.pcman.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 20:15

> Jeg regner da med at tændingen stod rigtigt og at det
> blot var platiner der skulle skiftes. Har desværre ingen
> tændingspistol Og jeg har heller ikke lært at anvende
> den. Så må nok til mekkeren en tur?

Det er heller ikke sikkert at den er rykket, det afhænger af hvordan de
gamle platiner var justeret.

Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 20:31

Per Beer Hansen <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fba6f78$0$148$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er heller ikke sikkert at den er rykket, det afhænger af hvordan de
> gamle platiner var justeret.

Umiddelbart synes jeg at afstanden på de gamle var mindre end 0.6. Men det
er jo svært at måle, når platinerne er brændt. Skulle man mon prøve med lidt
mindre afstand, for at se om den holder op med at banke? Jeg er desværre
ikke så glad for de mekkere, er blevet snydt lidt for ofte.
Mvh
Jarl
www.pcman.dk

Fra : alexbo

Dato : 18-11-03 21:10

"Pcman" skrev

>Har desværre ingen tændingspistol Og jeg har heller ikke
> lært at anvende den. Så må nok til mekkeren en tur?

Hvis du kan skifte platiner, kan du også stille tænding.
Forøvrigt tror jeg du har givet den for stor afstand, 0,40 ville jeg give
den.
Men for at begynde et andet sted, hvis platinerne var blå, bør du skifte
kodensatoren.
Det er en lille dims med en ledning i enden, den sidder nede i eller på
siden af strømfordeleren.

Stille tænding.
Fjern først det tykke tændkabel fra tændspolen, det er for at undgå at
motoren starter mens du har fingrene nede i den.
Sæt tænding på, en lampe mellem platiner og stel, drej motoren langsomt, når
lampen lyser har du fundet tændingstidpunktet.
Mærkerne sidder på krumtapremskiven, og forkammerdækslet.

mvh
Alex Christensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-11-03 21:16

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev :

> [...]
>lampen lyser har du fundet tændingstidpunktet.
>Mærkerne sidder på krumtapremskiven, og forkammerdækslet.

Njaehhhh....... det er jo kun den statiske tænding ;)

Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 22:28

<jan@stevns.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:revkrvg1d1i3211jtn8d5haltfvlmc0oqa@dtext2.news.tele.dk...

> Njaehhhh....... det er jo kun den statiske tænding ;)

Du mener at tændingen forskyder sig under drift. På min gamle 250 ccm
totakter fra 1960 skal tændingen stilles statisk. Når motoren snurrer rundt
er der nogle svingklodser som forskyder tændin til høj tænding. Men det
passer jo når det bliver stillet med slukket motor. Er det ikke sådan på
Fordmotoren?
Mvh
Jarl

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-11-03 23:13

"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev :

>Du mener at tændingen forskyder sig under drift.

Jada - den er både vaccumstyret, og har skam også
centrifugalavancering (Føj for et ord ;)

> [...]
>er der nogle svingklodser som forskyder tændin til høj tænding. Men det
>passer jo når det bliver stillet med slukket motor.

Joehhh - jeg har nu altid stillet den, med lav tomgang, og slangen til
vaccum frakoblet - og så kontrolleret at avanceringen virker - ellers
banker lortet jo ;)

Fra : Pcman

Dato : 18-11-03 22:25

alexbo <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bpduc2$m7n$1@news.cybercity.dk...

> "Pcman" skrev

> Hvis du kan skifte platiner, kan du også stille tænding.

Oki, ku være jeg skulle bruge værkstedspengene til at købe en tændingspistol
i stedet.

> Forøvrigt tror jeg du har givet den for stor afstand, 0,40 ville jeg give
> den.

Det tror jeg også passer bedre ifht afstanden på de gamle platiner.

> Men for at begynde et andet sted, hvis platinerne var blå, bør du skifte
> kodensatoren.

De var ikke blå (sidder og kigger på dem nu). Der er krater på den ene
kontakt og fordybning i den anden.

> Det er en lille dims med en ledning i enden, den sidder nede i eller på
> siden af strømfordeleren.

Jeps, kender godt den lille fyr fra totakterne. Skal bare være iorden. De
nye platiner er heller ikke slidt det mindste på trods af 200 km meget
nødvendig kørsel.

> Stille tænding.

Skal der ikke bruges pistol?

> [...]
når
> lampen lyser har du fundet tændingstidpunktet.
> Mærkerne sidder på krumtapremskiven, og forkammerdækslet.

Hvad står der så på det mærke. Ved du tilfældigvis det?
I så tilfælde må man jo kunne stille motoren på mærket og så dreje
strømfordeleren til lampen lyser? Og så iøvrigt spare penge til en
tændingspistol...

Mvh
Jarl
www.pcman.dk

Fra : alexbo

Dato : 19-11-03 20:53

"Pcman" skrev

> Hvad står der så på det mærke. Ved du tilfældigvis det?
Så vidt jeg husker en række streger, med 2 gr. interval på remskiven og en
støbestreg på dækslet.

> I så tilfælde må man jo kunne stille motoren på mærket og så dreje
> strømfordeleren til lampen lyser? Og så iøvrigt spare penge til en
> tændingspistol...
Ja, men for at få evt. slør korrekt er det bedre at dreje motoren i
omløbsretningen, som kontrol.

Med hensyn til avanceringen er det uden betydning, der er så stort spillerum
at en lille fejl i grundindstilling ingenting betyder.

Jeg mener din motor er forsynet med Boschanlæg, og så er 0,40 platinafstand
rigtig, men der findes motorer med Lucas/motorkraft anlæg og de kører med
0,60.
På et Boschanlæg sidder dækslet fast med to clips, mens Lucas er skruet på.
Du skal ikke lade dig forvirre af at boschplatiner sælges under navnet
Motorkraft.

mvh
Alex Christensen

Fra : Pcman

Dato : 20-11-03 09:05

Hej.
alexbo <alexbo@post.cybercity.dk> der skrev i en
nyhedsmeddelelse:bpghjr$2gea$2@news.cybercity.dk...

> "Pcman" skrev

> Så vidt jeg husker en række streger, med 2 gr. interval på remskiven og en
> støbestreg på dækslet.

Hvordan finder jeg så øverste dødspunkt (ot)? Kan jeg evt jage noget ned i
cylinderen for at tjekke om motoren står OT og så rotere motoren 6 grader
tilbage? Altså sikre mig at det er de rigtige mærker jeg måler efter.

> Ja, men for at få evt. slør korrekt er det bedre at dreje motoren i
> omløbsretningen, som kontrol.

Ok!

> Med hensyn til avanceringen er det uden betydning, der er så stort
spillerum
> at en lille fejl i grundindstilling ingenting betyder.

Jeg tror godt at jeg tør prøve efter denne instruktion :)

> [...]
på.
> Du skal ikke lade dig forvirre af at boschplatiner sælges under navnet

Jeg har 2 clips og må derfor køre med Bosch. Jeg har allerede stillet
afstanden til 0.4 med en meget nemmere start til følge. Efter jeg skiftede
platinerne kunne motoren næsten ikke trække sig igang ved start. Det gik
allerede bedre da jeg stillede platinerne på 0.4. Når vejret bliver lidt
bedre her, vil jeg tjekke grundindstillingen efter dine anvisninger. Men jeg
gider godt nok ikke i det møgvejr vi har på Sydsjælland lige i øjeblikket.

Takker mange gange til alle.

> mvh
> Alex Christensen

Med venlig hilsen
Jarl
www.pcman.dk - email virker via hjemmeside
--
som jeg i øjeblikket ikke kan komme opdatere, da min pc er brændt af og
koderne ligger på harddisken, som jeg ikke kan komme til pga. sikkerhed i

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 22:43

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kan skifte platiner, kan du også stille tænding.
> Forøvrigt tror jeg du har givet den for stor afstand,
> 0,40 ville jeg give den.

Ifølge bøgerne skal den stå 0,6 og ikke 0,4.

> Stille tænding.
> Fjern først det tykke tændkabel fra tændspolen, det er
> for at undgå at motoren starter mens du har fingrene nede
> i den.

Hvis du har taget fordelerdækslet af, så starter motoren altså ikke bare
sådan lige.

> Sæt tænding på, en lampe mellem platiner og stel,
> drej motoren langsomt, når lampen lyser har du fundet
> tændingstidpunktet. Mærkerne sidder på krumtapremskiven,
> og forkammerdækslet.

Der er ikke (i hvert fald ikke i nogle af mine bøger) opgivet nogle mål for
statisk tændingsindstilling på sådan en model, kun 6 grader før top ved 800
omdr.