Benzinøkonomi, gearskift og omdrejninger..~
Fra : Hjalte

Dato : 17-11-03 19:23

Hejsa...

Jeg har eksperimenteret lidt med min bil, jeg har haft det problem at
hele bilen gav et "ryk" når jeg skiftede gear.
Jeg tænkte lidt over det og prøvede mig lidt frem, og har fundet ud af
at det var fordi at jeg trak den for langt i hver gear. Jeg skiftede
først gear når den nåede op omkring de 25-2700 omdrejninger.

Hvis jeg skifter når den er omkring de 2000 istedet får jeg en mere
blød overgang, er det normalt?

Så var det at jeg kom til at tænke på at jeg engang har hørt at man
altid skal køre i det højest mulige gear, men uden at den sejtrækker,
for at køre mest økonomisk.

Så er det at i kommer ind i billedet

Hvornår skifter i gear, og hvad går i efter. hastighed eller
omdrejninger, eller måske lyden?

Og hvornår kan man sige at en bil sejtrækker. Er det når den kommer
ned under 1000 omdrejninger, hvis det da overhovedet har noget med det
at gøre.

Håber i kan kaste lidt lys over det .-)

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Fra : Olesen

Dato : 17-11-03 19:30

"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:gc4irv4m01u85ok57iibr7ji0hcif3spqg@4ax.com...

> Hvornår skifter i gear, og hvad går i efter. hastighed eller
> omdrejninger, eller måske lyden?

Jeg skifter kun, når jeg kan høre ventilerne flyder....
Det gir' den mest optimale udnyttelse af omdrejningerne
i hvert gear.
Motoren rotationsenergi ved de 5-6.000 omdrejninger
er desuden med til at slæbe den igang i det næste valgte gear
uden den skal arbejde for meget..

Fra : Brian

Dato : 17-11-03 19:47

Hejsa

Olesen wrote:

> Motoren rotationsenergi ved de 5-6.000 omdrejninger
> er desuden med til at slæbe den igang i det næste valgte gear
> uden den skal arbejde for meget..

Betyder det at du først skifter ved de nævnte omdrejninger ?

/Brian

Fra : Lars G

Dato : 17-11-03 21:26

"Brian" <Nej@tak.dk> skrev i en meddelelse news:bpb53m$ong$1@sunsite.dk...
> Hejsa

> Betyder det at du først skifter ved de nævnte omdrejninger ?

Det vil da i det mindste give nogle hurtige 0-100km/t tider

\Lars G

Fra : EjS

Dato : 18-11-03 08:53

> Hvornår skifter i gear, og hvad går i efter. hastighed eller
> omdrejninger, eller måske lyden?

Det kommer an på bilen man kører i. En HDi er mest økonomisk ved gearskifte
mellem 1800-3000 o/min. Men det kan sagtens lade sig gøre at skifte meget
tidligere...

MVH EjS

Fra : Kasper Hansen

Dato : 18-11-03 11:05

> [...]
> at det var fordi at jeg trak den for langt i hver gear. Jeg skiftede
> først gear når den nåede op omkring de 25-2700 omdrejninger.

Det kan jeg nu ikke forstå. Lyder som om at du ikke helt har det rigtige
koblingspunkt. Jeg kan f.eks. sagtens skifte gear ved 4000 omdr. uden at
bilen giver det omtalte ryk - jeg ved dog udemærket godt hvad du taler om.
Mit gæt er at du slipper koblingen lidt for meget (og måske også for
hurtigt), inden du giver gas. Hvis du prøver at give lidt mellemgas (giver
en smule gas, for tidligt), vil du opleve at rykket forsvinder. Opgaven er
så bare at finde det præcise punkt der gør at bilen ikke rykker, og at du
samtidig ikke giver nogen mellemgas.
Jeg er også ny billist, og efter 20.000 km, er jeg stadig ikke specielt god
til det - men det går den rigtige vej... ;)

> Hvis jeg skifter når den er omkring de 2000 istedet får jeg en mere
> blød overgang, er det normalt?

Uden at vide noget om det, kunne jeg forestille mig at det er fordi bilen
har større moment ved 2000 omdr., og derfor har næmmere ved at trække den
store modstand der pludselig kommer når du slipper koblingen, og samtidig
ikke giver gas.

> [...]
> for at køre mest økonomisk.
>
> Så er det at i kommer ind i billedet
>
> Hvornår skifter i gear, og hvad går i efter. hastighed eller

Jeg gør det, at jeg som regl kører bilen langt ud i gearene når jeg
accelererer. Når jeg så har nået den ønskede hastighed, springer jeg et gear
over. Dvs. at i byen hopper jeg 3. gear over, og kører 50 kmt i 4. gear, og
på landevej er det 4. gear jeg hopper over. Det skulle ifølge en eller anden
rapport jeg læste give samme benzinøkonomi som hvis man snegler sig op i
fart, og desuden får det trafikken til at glide væsentligt bedre. Jeg føler
også lidt at man kan få styret noget af sin trang til fart - bilen lyder
rigtigt godt når den får lov at køre gearene ud, og man kan sagtens time det
så man ikke kommer til at køre for hurtigt.

> Og hvornår kan man sige at en bil sejtrækker. Er det når den kommer
> ned under 1000 omdrejninger, hvis det da overhovedet har noget med det
> at gøre.

Som regel er det ikke noget problem at mærke hvis den sejtrækker. Det er som
regel ganske markant, når den begynder at ryste. Prøv f.eks. at smide bilen
i 5. gear når du kører 40. Jeg formoder at det afhænger af bilens moment.
Læste f.eks. at en dodge viper kunne starte direkte i 4. gear, og så stadig
overhale en farrari inden de havde nået 200 eller sådan noget... Mit gæt er
at den ikke sejtrækker ;)
På den anden side kan man sagtens tøffe rundt i 5. gear med 60 km/t, uden at
den sejtrækker (min kan i hvert fald), men så snart man forsøger at
accelerere, vil du mærke at bilen dør helt.

> Håber i kan kaste lidt lys over det .

Det ved jeg ikke om jeg kunne, men det er i hvert fald mine erfaringer som
ny billist.

/Kasper Hansen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-11-03 13:39

On Mon, 17 Nov 2003 19:22:48 +0100, Hjalte
<hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote:

> [...]
>først gear når den nåede op omkring de 25-2700 omdrejninger.
>
>Hvis jeg skifter når den er omkring de 2000 istedet får jeg en mere

Tja det der ryk hra jeg også været ude for en par gange. Vil antage at
det er fordi at man måske slipper koblingen lidt for hurtigt så at
syncromeshen ikke helt når at spinde de 2 koblingsplader op til samme
fart

> [...]
>for at køre mest økonomisk.
>
>Så er det at i kommer ind i billedet
>
>Hvornår skifter i gear, og hvad går i efter. hastighed eller

Afhængigt af mit humør eller temperament skifter jeg enten efter den
gamle parole

20=2 Gear
40=3 Gear
60=4 Gear
80=5 Gear

Eller også lader jeg bilen trække igennem helt op til det røde felt
(bliver ofte nødvendigt på motorvejstilkørsler hvis at man skal nå op på
de 110 inden at man kommer ud på motorvejen)

30-40= 2 Gear
60-70= 3 Gear
90-100 = 4 Gear
(Er ikke 100% sikker på de her tal, men er næsten sikker på dem)

>Og hvornår kan man sige at en bil sejtrækker. Er det når den kommer
>ned under 1000 omdrejninger, hvis det da overhovedet har noget med det
>at gøre.

At sejtrække er når at motoren kommer så langt ned i omdrejninger at den
har svært ved at trække bilen fremad. Dette betyder som regel at man har
mindre moment tilgængeligt end at der er brug for for at accelerer bilen
optimalt. Den eneste løsning er at skifte senere og ved højere
omdrejninger
Flemming Jacobsen