Xantia V6 spørgsmål
Fra : Funky

Dato : 16-11-03 19:44

Hej allesammen.

Tusind tak for alle besvarelserne af mit sidste indlæg "så er der købt
Xantai V6", men da jeg var væk fra maskinen i 4 dage og der var ca 50
besvarelser har jeg desværre ikke nået at besvare dem.

Jeg har lige et par spørgsmål.

1. Radiokode: Jeg pillede lige alle sikringer ud for at se om der evt var
gået en sikring til Tågelygterne foran, og jeg jed satte tænding på spørger
radioen efter en kode. Jeg har desværre ikke noget kodekort i
brugsforvirringen. Der står at jeg skal kontakte forhandleren, men findes
der en universalkode ?

2. Tågelygter: Mine tågelygter foran virker ikke. Nogen der har en ide om
hvad der er galt ?

3. Ur: uret i modterkonsollen går pludselig ud og nulstiller sig. Mens jeg
kører forsvinder tallene i uret (stadig lys i). Lansomt fader den så ind
igen og uret er nulstillet. Det sker en gang hver anden dag ca.

4. Tikken: Når motoren står i tomgang kan jeg høre at det tikker "foran
fra". Når jeg slukker motoren tikker den fortsat i et stykke tid efter. Hvad
kan det være ?

5. Nøgle: jeg fik kun en enkelt nøgle med til bilen. Vedi hvad det koster at
få en extra med fjernbetjening i ?

6. Lys: Plejer der at være lyd i bogstaverne/tallene ved automatgearet? Mine
lyser ikke, og når man er ny skal man lige finde ud af hvor de sidder.

Håber i gider at hjælpe en hjælpeløs mand/dreng som mig

MVH Frank (der synes det er fedt at flyde Xantia)

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 19:52

> Håber i gider at hjælpe en hjælpeløs mand/dreng som mig

æhhh 6 fejl på en bil du lige har købt. Hvorfor går du selv om roder med
alle de ting?
Der må da være garanti på, så det bare er at køre til sælgeren og få ham til
at lave det hele.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Funky

Dato : 16-11-03 19:54

> [...]
> alle de ting?
> Der må da være garanti på, så det bare er at køre til sælgeren og få ham

Nejda, bilen er købt privat, og jeg kendte jo godt fejlene inden jeg købte
bilen.

MVH Frank

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 19:54

On Sun, 16 Nov 2003 19:51:49 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>alle de ting?
>Der må da være garanti på, så det bare er at køre til sælgeren og få ham til

Citat: "Så har jeg langt om længe fundet den rigtige Xantia. Det
blev en 06.1998 med 196.000 på klokken. Mørkeblå og med alt udstyr
(dog mangler der læder). Der er lidt småting som skal laves, men det
får jeg kigget på i næste uge"

Det kunne være manden på jysk vis har handlet sig til den rette pris,
Tom.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 19:57

> [...]
> får jeg kigget på i næste uge"
>
> Det kunne være manden på jysk vis har handlet sig til den rette pris,

tak for citatet, der ER nemlig allerede røget ud af min liste i OE

Fra : Funky

Dato : 16-11-03 20:00

> Det kunne være manden på jysk vis har handlet sig til den rette pris,
> Tom.

Nemmerlig, og han tog min Alfa 156 i bytte med de fejl og mangler der var på
den (selvom jeg havde haft det bedst med at de var udbedret inden jeg
afleverede den).

Så jeg klager ikke.

MVH Frank

Fra : alexbo

Dato : 16-11-03 20:18

"Funky" <dick@worldonline.dk> skrev
> Der står at jeg skal kontakte forhandleren, men findes
> der en universalkode ?
Nej, men nogle skriver den på radioen, eller under bunden af askebægeret.

> 2. Tågelygter: Mine tågelygter foran virker ikke. Nogen der har en ide om
> hvad der er galt ?
Hvis du fandt sikringen må du prøve om der er strøm på den, det kan sagtens
være begge pærer.

> 3. Ur: uret i modterkonsollen går pludselig ud og nulstiller sig.
Ingen forslag.

> 4. Tikken: Når motoren står i tomgang kan jeg høre at det tikker "foran
> fra". Når jeg slukker motoren tikker den fortsat i et stykke tid efter.
Det kan være elventilatoren du hører, så skulle det stoppe en gang i mellem.

> 5. Nøgle: Ved i hvad det koster at få en extra med fjernbetjening i ?
3-600 kr.

> 6. Lys: Plejer der at være lyd i bogstaverne/tallene ved automatgearet?
Ja.

mvh
Alex Christensen

Fra : Funky

Dato : 16-11-03 20:29

Dav dav

> Nej, men nogle skriver den på radioen, eller under bunden af askebægeret.

Jeg skal da ud og kigge når det bliver lyst.

> Hvis du fandt sikringen må du prøve om der er strøm på den, det kan
sagtens
> være begge pærer.

Må pille pærene ud og kigge.

> Ingen forslag.

Øv, er bange for at det er en lodning et eller andet sted.

> Det kan være elventilatoren du hører, så skulle det stoppe en gang i
mellem.

Skulle den så også tikke et stykke tid efter ? Det lyder som hvos motoren
har kørt hårdt, og tikker bagefter

> 3-600 kr.

Var bange for at det var dyrere.

> Ja.

Arrgh, så skal jeg til at splitte, midterkonsollen ad... Nå, men det må da
kunen lade sig gøre..

Tak for hjælpen

MVH Frank

Fra : alexbo

Dato : 16-11-03 21:07

"Funky" skrev

> Arrgh, så skal jeg til at splitte, midterkonsollen ad...

Det er ikke sikkert det er så slemt, jeg husker ikke lige Xantia, men som
regel kan man pille indikatorpanelet op, så sidder pæren lige nedenunder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-11-03 20:18

Funky wrote:

> MVH Frank (der synes det er fedt at flyde Xantia)

Det er nemlig rigtig lækkert! Fuck den er dejlig på motorstien sådan en.

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-11-03 20:34

"Funky" skrev i en meddelelse:

> [...]
> radioen efter en kode. Jeg har desværre ikke noget kodekort i
> brugsforvirringen. Der står at jeg skal kontakte forhandleren, men findes

Jeg har ikke lige tjekket i min instruktionsbog, men mener dog der er en
udførlig vejledning. Måske det kun er til startspærren, jeg kan ikke huske
det. Der var et Blaupunkt kodekort med til min. Den originale Blaupunkt
radio ligger derfor og samler støv. Dog har jeg ikke prøvet det, da jeg har
en VDO MS6000 i min Xantia iøjeblikket.

> 2. Tågelygter: Mine tågelygter foran virker ikke. Nogen der har en ide om
> hvad der er galt ?

Nærlyset skal være tændt på kontaktet. Tågelyset virker ikke på kørelyset
alene.
Pærene kunne jo også være sprunget.

> 3. Ur: uret i modterkonsollen går pludselig ud og nulstiller sig. Mens jeg
> kører forsvinder tallene i uret (stadig lys i). Lansomt fader den så ind
> igen og uret er nulstillet. Det sker en gang hver anden dag ca.

Lyder lidt som en løs forbindelse i strømforsyningen til uret.

> 4. Tikken: Når motoren står i tomgang kan jeg høre at det tikker "foran
> fra". Når jeg slukker motoren tikker den fortsat i et stykke tid efter.
Hvad
> kan det være ?

Gaskuglen ude foran der sidder ved trykreguleringen af olietrykket i
hydraulikanlægget kan have mistet pusten. Jeg har netop fået genopfyldt
diverse gaskugler ved http://www.kj-auto.dk/ for en rimelig pris.

> 5. Nøgle: jeg fik kun en enkelt nøgle med til bilen. Vedi hvad det koster
at
> få en extra med fjernbetjening i ?

Der var også kun en nøgle med fjernbetjening med til min. Tror det er
standard.

> 6. Lys: Plejer der at være lyd i bogstaverne/tallene ved automatgearet?
Mine
> lyser ikke, og når man er ny skal man lige finde ud af hvor de sidder.

Der er ingen lys i konsollen lige der, lidt irreterende i starten. Men du
lærer hurtigt at betjene automatgearet i mørke.

Se også dette glimrende forum: www.citroen.nu

/Mark.

Fra : Fly Christensen

Dato : 16-11-03 20:35

On Sun, 16 Nov 2003 20:33:45 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

[snip]
>Mine
>
>Der er ingen lys i konsollen lige der, lidt irreterende i starten. Men du
>lærer hurtigt at betjene automatgearet i mørke.

Uha, pas på med "at betjene automatgearet". Det kan føre til de særeste
ting. Som for eksempel, at dækkene pludselig begynder at hyle helt vildt
og man selv bliver smidt frem i selen. Lidt træls oplevelse indtil man
finder ud af, at man altså er kommet til at "betjene automatgearet" i
bak, medens man kører 100 km/t i fremadrettet retning.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-11-03 20:49

"Fly Christensen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> finder ud af, at man altså er kommet til at "betjene automatgearet" i
> bak, medens man kører 100 km/t i fremadrettet retning.

Jeg tror slet ikke den manøvre er mulig. Jeg plejer også kun at betjene det
ved stilstand og tråd på bremsen samtidig. Dog kan jeg enkelte gange finde
på, at trække gearvælgeren et eller to hak bagud inden overhalinger. Dette
kun for at forberede en hurtig passage. For bagefter manuelt, at skifte de
samme gear op igen ved accelerationen.

/Mark.

Fra : Funky

Dato : 16-11-03 21:29

> [...]
> kun for at forberede en hurtig passage. For bagefter manuelt, at skifte de

Øhh, hvordan ? Kan man betjene det manuelt?

MVH Frank

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-11-03 21:44

"Funky" skrev i en meddelelse:

> Øhh, hvordan ? Kan man betjene det manuelt?

Det er en 4 trins aut. gearkasse.

Du kan f.eks.skifte fra stilling "D" til trin "3" og hvis situationen ellers
kræver det, videre ned til trin "2". Trin numrene 3-2-1 holder aut.
gearkassen i pågældende trin. Det er "bjerg-gear" beregnet til kørsel nedad
bakke, evt. også til kørsel med campingvogn.

/Mark.

Fra : alexbo

Dato : 16-11-03 20:51

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev

> Der er ingen lys i konsollen lige der, lidt irreterende i starten. Men du
> lærer hurtigt at betjene automatgearet i mørke.

Mon ikke bare det er gået ud,
lys i gearkonsollen blev indført i BX i 1985.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-11-03 21:12

"alexbo" skrev i en meddelelse:

> Mon ikke bare det er gået ud,
> lys i gearkonsollen blev indført i BX i 1985.

Dét skal jeg have tjekket op på. Havde ellers affundet mig med det

/Mark.

Fra : Funky

Dato : 16-11-03 21:30

> Dét skal jeg have tjekket op på. Havde ellers affundet mig med det

Gnæk, havde jeg ikke lige husket at spørge havde jeg nok også bare vænnet
mig til det

MVH Frank

Fra : Funky

Dato : 16-11-03 21:28

Hej igen.

> [...]

> det. Der var et Blaupunkt kodekort med til min. Den originale Blaupunkt

Ok, men der står bare at der skal tastes kode ind, og den har jeg ikke fået
med.

om

> Nærlyset skal være tændt på kontaktet. Tågelyset virker ikke på kørelyset

> alene.

> Pærene kunne jo også være sprunget.

Det må være pærene, har tjekket sikringen og tændt lyset

jeg

> Lyder lidt som en løs forbindelse i strømforsyningen til uret.

Yup, men der er lys i displayet mens tallene er væk, så jeg må nok have
tjekket alle lodninger

> [...]

> Gaskuglen ude foran der sidder ved trykreguleringen af olietrykket i

> hydraulikanlægget kan have mistet pusten. Jeg har netop fået genopfyldt

Ahaaa, kunne være jeg skulle få tjekket alle 8 kugler Der er bare så
langt til den lokale forhandler, så var det noget mit alm værksted kunne
klare var det det bedste.

koster

> at

> Der var også kun en nøgle med fjernbetjening med til min. Tror det er

> standard.

Vil nu gerne have en extra (bare for en sikkerhedsskyld)

> Mine

> Der er ingen lys i konsollen lige der, lidt irreterende i starten. Men du

> lærer hurtigt at betjene automatgearet i mørke.

Ok, synes bare det er lidt irriterende man ikke kan se om den står i n eller
d. Dog kan man kigge på displayet for at se hvad den står i.

> Se også dette glimrende forum: www.citroen.nu

Har kigget på det.

Tak for hjælpen.

MVH Frank

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 21:35

On Sun, 16 Nov 2003 21:27:53 +0100, "Funky" <dick@worldonline.dk>
wrote:

>>> 5. Nøgle: jeg fik kun en enkelt nøgle med til bilen.

>Vil nu gerne have en extra (bare for en sikkerhedsskyld)

Det må du da også kunne få, men sandsynligvis uden fjernbetjening.
En almindelig nøgle passer formodentlig i dørlåsen...

Til min Alfa er der 4 nøgler og een orginal fjernbetjening. Alle
nøgler er med indbygget chip for startspærren, mens een af nøglerne
ikke oplåser alt - den er til værkstedsbrug. Bruger man nøglen, kan
det normalt el-oplukkelige bagagerum ikke åbnes, ligesom nøglen ikke
passer til handskerummet...

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-11-03 21:59

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> Det må du da også kunne få, men sandsynligvis uden fjernbetjening.
> En almindelig nøgle passer formodentlig i dørlåsen...

Jo.....Citroén nøglen med fjernbetjening og lys var blevet væk
Vi brugte reservenøglerne nogle dage, indtil hovednøglen igen dukkede op fra
trævlesien i vaskemaskinen........efter en hel del kogevask og forskellige
andre vaske.

Den nøgle er nu ren og virker desuden igen, efter et par dages tørretid

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 22:52

On Sun, 16 Nov 2003 21:58:39 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]
>andre vaske.
>Den nøgle er nu ren og virker desuden igen, efter et par dages tørretid

He, he - og så siger de, at Citroën skulle ha' problemer med
elektronikken!

/Mogens

Fra : Funky

Dato : 16-11-03 21:32

Hej igen.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-11-03 21:48

"Funky" skrev i en meddelelse:

> Vil nu gerne have en extra (bare for en sikkerhedsskyld)

Rettelse: Der var 3 nøgler med til min, dog kun én med fjernbetjening

/Mark.