Helt på bar bund: Bil til under 50.000
Fra : Kasper Hansen

Dato : 15-11-03 22:35

Jeg har efterhånden skrevet et par indlæg vedr. subj. - og her kommer så ét
mere.
Sagen er den at jeg skal bruge en bil til under 50 kilo, da jeg kun skal
have ansvar på den. Jeg har haft et par stykker oppe at vende, men hver gang
jeg så får prøvet dem, fortryder jeg lidt igen.
Jeg kører frem og tilbage mellem Århus og Herning 3-4 gange om ugen, så med
privat kørsel løber det vel op i 35.000 km årligt.
Jeg er ikke fattig studerende, så bilen behøver ikke at køre 16-20 km pr.
liter. Den jeg har nu, kører 11, og det er ikke noget problem. Bilens
forsikringspris er heller ikke så vigtig. Jeg betaler pt. over 25 k årligt
(m. kasko), så alt derfra og under kan gå. Det vigtigste er at bilen er
behagelig at køre i, og at den er lidt "sjov" (hurtig, sjælden, flot - eller
en kombination). Jeg er ikke nogen fartdjævel, men jeg kan godt li' at bilen
er lidt levende. Bilen må også godt være over mellem klassen i størrelse -
jeg vil gerne have lidt armplads, og kan godt finde ud af at parkere ;)
Jeg har desuden en billig mekaniker, så reservedelspriser er ikke det
vigtigste - men det er selvfølgelig noget der skal overvejes.
Ang. forsikring, har jeg valgt aros-forsikring.dk. De sætter deres priser
efter bilens vægt og brugtpris (og selvf. min alder osv.). De ville ikke
forsikre en porsche, men ellers var de vist ikke så skeptiske - GTi'er var
f.eks. ikke banlyst automatisk.
Bilen må godt være relativt driftssikker - men behøver altså heller ikke at
være en toyota corolla eller mazda 323F.
Jeg elsker amerikanere og andre store flydere, men har også en forkærlighed
for gamle sportsvogne (f.eks. Supra eller 280zx) - biler der ser ud af
noget. Men jeg ved også godt at de kan være en dyr fornøjelse, og samtidigt
ikke er skidegodt egnet til at køre rundt i Danmark.
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om jeg skal finde en bil fra først i
halvfemserne (galant, accord), eller om jeg skal gå helt tilbage og finde en
fra halvfjerdserne eller starten af firserne.
Interessante eksempler, jeg selv har kunne grave frem, kan ses her:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=330038 (MB 280 S '78)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=333700 (MB 380 SE '82)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=333420 (MB 200 '83)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=334232 (Ford Capri 2,3S
V6 '82)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=333054 (Måske ikke så
fornuftig)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=330442 (Oldsmobile '80)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=318729 (Måske heller
ikke så fornuftig)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=331705 (MB 450 SL '77)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=334436 (Opel GT 1,9
'76 - + 10.000 for nysyn.)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=318344 (Opel Manta '72)
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=332789 (Supra 2,8i '83)

Bilen skal helst købes privat.
Alle gode forslag modtages med kyshånd. Men ikke alt for meget
moralprediken.

/Kasper Hansen

Fra : Brian

Dato : 15-11-03 22:45

Hejsa

Kasper Hansen wrote:

<SNIP>

> Alle gode forslag modtages med kyshånd. Men ikke alt for meget
> moralprediken.

Skal bilen på nogen måde være driftsikker ?

Hvis ja, har jeg svært ved følge (nogen af ) de biler du har fundet....
Men spændende er de

/Brian

Fra : Kasper Hansen

Dato : 15-11-03 22:53

> Skal bilen på nogen måde være driftsikker ?
>
> Hvis ja, har jeg svært ved følge (nogen af ) de biler du har fundet....
> Men spændende er de

Som sagt skal den gerne kunne fragte mig til Herning et par gange om ugen
uden større besvær. Men jeg forventer selvfølgelig ikke at den er
vedligeholdelsesfri - hvis bare den kan starte om morgenen, er det da en
begyndelse.
Jeg troede egentligt at de gamle MB'ere var nogenlunde fornuftige mht.
driftsikkerhed, men jeg har ikke så meget at bygge det på ...

/Kasper Hansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-11-03 23:04

"Kasper Hansen" <kasper_fjerndette@h-hansen.dk> skrev i en
meddelelse
> Jeg troede egentligt at de gamle MB'ere var nogenlunde
> fornuftige mht. driftsikkerhed, men jeg har ikke så meget
> at bygge det på ...

Det er de skam også, såfremt at der er blevet passet på dem
(vedligeholdelse).
Men jeg gad ikke skulle betale benzinen til nogen af dem, med de km du skal
køre.
Den eneste der har bare anelsen af benzin-økonomi, er 200 W123'eren, den kan
måske (ved meget pæn kørsel) lokkes op omkring de 9-10 km/l, de andre ligger
nok nærmere et sted mellem 6-8 km/l.

Den 450 SL du linker til, til 25000,- kr. må da være uden afgift, ellers er
det meget billigt.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home19.inet.tele.dk/perbeer/perbeer/index.htm

Fra : Kasper Hansen

Dato : 15-11-03 23:12

> [...]
kan
> måske (ved meget pæn kørsel) lokkes op omkring de 9-10 km/l, de andre

Tak for info - jeg vidste overhovdet ikke noget om deres benzinøkonomi. Og
6-8 km/l, er nok alligevel lige lidt for pebret i længden.

> Den 450 SL du linker til, til 25000,- kr. må da være uden afgift, ellers
er
> det meget billigt.

Ja, det frygtede jeg også - men det stod jo ingen steder...

/Kasper Hansen

Fra : Kasper Hansen

Dato : 15-11-03 23:14

Det skal selvfølgelig nævnes, at forslag til alle mulige andre biler også er
velkomne. Især hvis der er nogen der har erfaring med dem som
pendlerbiler...

/Kasper Hansen

Fra : Lars G

Dato : 15-11-03 23:59

> Det skal selvfølgelig nævnes, at forslag til alle mulige andre biler også
er
> velkomne. Især hvis der er nogen der har erfaring med dem som
> pendlerbiler...

Hvad med http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=328392

og hvis du er rigtig modig

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=332945

Mvh
Lars G

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 00:06

"Lars G" <lbg_sletmig_@adslhome.dk> skrev :

>og hvis du er rigtig modig

>http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=332945

Hehe - den er vist allerede på nr 2 motor ;)

Fra : Jive

Dato : 16-11-03 00:43

Øøøh -- er det en gene eller et dårligt træk ved den bil, at den kører rundt
med en anden motor end den der var i fra fabrikken ?? Så har min brors 406
HDI'er fra 2002 samme problem !!!! Jeg kan da ikke se det skulle betyde
noget som helst hvilken motor der ligger i bilen, altså om det er nummer 1,
2, 3, eller for den sags skyld nummer 17 !!! Det må da klart være sådan at
er motoren i orden, sammen med resten af bilen selvfølgelig, er det ikke en
værdinedsættelse af den -- eller er der noget jeg helt har misforstået ??

Jesper.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 01:04

"Jive" <jesper@NOSPAMjacobsen.tdcadsl.dk> skrev :

>Øøøh -- er det en gene eller et dårligt træk ved den bil, at den kører rundt
>med en anden motor end den der var i fra fabrikken ?

Nej , ikke nødvendigtvis - men visse biler har det med at spise
bestemte motorer , og hvis jeg husker bare lidt korrekt, har der været
problemer med netop 24v motoren i 605'erne

>Så har min brors 406 HDI'er fra 2002 samme problem !

Aner det ikke

>eller er der noget jeg helt har misforstået ?

Ja

Fra : Rasmus

Dato : 16-11-03 12:30

<jan@stevns.net> wrote in message

> Nej , ikke nødvendigtvis - men visse biler har det med at spise
> bestemte motorer , og hvis jeg husker bare lidt korrekt, har der været
> problemer med netop 24v motoren i 605'erne

yeps, de gamle peugeot´er og citroen´er har store problemer med 3.0
motoreren, hovedrenovering for hver 100kkm er vist ikke unormalt, samt at
gearkassen vist heller ikke er den mest holdbare...

mvh
Rasmus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-11-03 12:42

> yeps, de gamle peugeot´er og citroen´er har store problemer med 3.0
> motoreren, hovedrenovering for hver 100kkm er vist ikke unormalt, samt at
> gearkassen vist heller ikke er den mest holdbare...

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det kun 24V motoren jeg skal undgå?
Gearkassen ved jeg dog ikke noget om...

/Kasper Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 12:43

On Sun, 16 Nov 2003 12:41:34 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

>Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det kun 24V motoren jeg skal undgå?

Jep - hold dig langt væk fra dén.
3.0 12V er imidlertid okay

/Mogens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-11-03 13:01

> Jep - hold dig langt væk fra dén.
> 3.0 12V er imidlertid okay

Nu er der jo ikke ligefrem så mange der skriver 12V på bilbasen, men jeg
formoder at det er alle dem der ikke står 24V ved...?

/Kasper Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 13:07

On Sun, 16 Nov 2003 13:00:57 +0100, "Kasper Hansen [8270]"

Jep, formod det :)

/Mogens

Fra : Kasper Hansen

Dato : 16-11-03 00:47

> Hvad med http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=328392
>
> og hvis du er rigtig modig
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=332945

Hmm, de lyder faktisk begge 2 ret interessante. Især den sidste - jeg har jo
rent faktisk en Xantia fra '99 jeg kan bytte med. Jeg prøver at se om jeg
kan få dem prøvekørt i løbet af et par dage...

/Kasper Hansen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-03 01:30

On Sat, 15 Nov 2003 22:34:32 +0100, "Kasper Hansen"
<kasper_fjerndette@h-hansen.dk> wrote:

En Audi 200 turbo er ganske udemærket at køre i.
En årgang 84-87 med alt i el og klima kan måske findes til 50000.

/Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 08:05

On Sun, 16 Nov 2003 01:29:58 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>En Audi 200 turbo er ganske udemærket at køre i.
>En årgang 84-87 med alt i el og klima kan måske findes til 50000.

Inden et givent køb bør man nok læse den skribents erfaringer:
www.dkfritidbil.dk/whois/holten/holten.htm

Citat:
Er den økonomisk?
Absolut nej !! den sluger benzin (oktan 98) som en kampvogn.
Reservedele koster en formue.

/Mogens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-03 12:04

Der står alle gode argumenter for den.
Det er en dejlig maskine.

/Hans

Fra : Thomas Olsen

Dato : 16-11-03 12:19

"Kasper Hansen" <kasper_fjerndette@h-hansen.dk> skrev i en meddelelse

<SNIP>

Den brune Mercedes 200 er totalt fed. Hvem der orkede og havde evnerne.....

Thomas