Den værste bil du har prøvet ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-11-03 19:34

Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

For mit eget vedkommende, tror jeg at det må være en 1987 (Dacia) ARO 10.3
(4X4 fra Rumænien).
Bilen var helt fabriksny, og alligevel var det noget fanden havde skabt.
Motoren (gammel Renault maskine på licens) var alt for underdimensioneret
til det store "lokum", men det betød ikke så meget, for den kunne ikke
bremse særligt godt.
Til gengæld var styretøjet i en helt anden klasse, det var nemlig meget
ringere end bremserne.
Udstyrs niveauet var på højde med en VW bobbel fra starten af 60'erne.
Komforten var .... den må jeg lige lade stå et øjeblik, for jeg kan
overhovedet ikke komme i tanker om noget som helst komfortabelt ved den.
Samlekvaliteten og finishen på bilen, levede ikke engang op til de krav man
normalt stiller til 10 - 15 år gamle biler.
F.eks. kunne man stikke en finger ud mellem førerdøren og a-stolpen, vel og
mærke imens at døren var lukket.
Det kan så godt være at den kørte ad Hel**** til, og at den var utroligt
dårligt samlet, men til gengæld var den rigtig, rigtig grim

Men lad mig/os høre hvad din værste bil-oplevelse er.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home19.inet.tele.dk/perbeer/perbeer/index.htm

Fra : Søren Blom

Dato : 15-11-03 19:48

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev
> Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
> har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

Tro nok det er en Trabat for mit vedkommen eller også naboen gamle Polo, som
man altid var spæn på om man nu også kom frem i, den overlevet kun på
bekostning af Gaffetape, men heldigvis stod motoren af før tapen, så ingen
nåede at komme til skade før den blev begravet.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-11-03 20:19

> Tro nok det er en Trabat

Uha, Trabanten er nærmest en Rolls Royce i forhold til en Aro.
Jeg husker min første tur i en Trabant, tilbage i 80'erne, vi var 5 mænd der
var taget på bil-auktion, og vi fik solgt de par biler vi havde med.
Vi var så "nødt" til at købe noget at køre hjem i, og én af de sidste biler
der kom under hammeren var en Trabant.
5 voksne mænd i en Trabant, det må have været et syn for guder
Men vi kom da hjem.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-11-03 20:07

Sat, 15 Nov 2003 19:34:22 +0100, skrev Per Beer Hansen, på 31 linier,
i <bp5rgs$2b14$1@news.cybercity.dk>, :

>Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
>har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

Daf 66

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-11-03 22:08

"Karsten Andersen" <karsten@fjern.mig.jyde.dk> skrev i en
meddelelse news:laucrv0tlnhhl5b13125qdnr9oeej1dtbd@4ax.com

> Daf 66

Den er da ikke så slem, det er da en sød lille en

Fra : Christabel & Anders

Dato : 15-11-03 23:24

Kunne faktisk godt tænke mig at prøve sådan en vogn!

Mvh Anders

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 15-11-03 20:14

> Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
> har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

den er nem.. vi har nemlig en hel speciel hadebil i min omgangskreds.. Golf
2 Gammel Træt Diesel.. omend jeg kender et par eksemplarer af nævnte bil som
i og for sig er nogen fine biler, så er sådan en standard gtd'er et være
raslehus uden kræfter og kan ikke bremse.

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-11-03 22:10

"Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er nogen fine biler, så er sådan en standard gtd'er et
> være raslehus uden kræfter og kan ikke bremse.

Ja de er i hvert fald fra før common-rail og pumpedyse systemerne blev
opfundet.

Fra : Chr. L.

Dato : 15-11-03 21:21

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dårligt samlet, men til gengæld var den rigtig, rigtig grim
>
> Men lad mig/os høre hvad din værste bil-oplevelse er.

VW Fusca (boble) i Mexico sidste år...bilen var vel ca 1 år
gammel...styretøj og bremser bevirkede at jeg lavede et flyvehop over et
'fartbump' med blokerede bremser....fartbump i Mexico er næsten det samme
som en kantsten på vejen. Bortset fra veje med kæmpe huller,og et korrupt
politi der prøver at tage ens kørekort og tvinge penge af en så gik det
fint....

Chr.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-11-03 22:11

"Chr. L." <christian.lyng@REMOVETHISishoejby.dk> skrev i en
meddelelse news:bp61ka$kr9$1@news.net.uni-c.dk

> [...]
> kantsten på vejen. Bortset fra veje med kæmpe huller,og
> et korrupt politi der prøver at tage ens kørekort og

Jeg glemmer aldrig min første køretur i en Bobbel, hold da helt k**t et
chock jeg fik, da der kom en let kraftig sidevind, der skulle styres med
begge hænder og begge fødder

Fra : ENN

Dato : 15-11-03 21:41

Austin Alegro tæt forfulgt af en Citrobang AX ............ lorte spande

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-11-03 22:07

On Sat, 15 Nov 2003 21:41:13 +0100, "ENN" <enn@nomail.com> wrote:

>en Citrobang AX ............ lorte spand

Så kan du ikke ha' testet den ret meget.
I'88 købte jeg en splinterny Citroen AX GT. Det er een af de bedste
biler, jég har haft - både på den køretekniske som på den
driftsmæssige side (inkl. afskrivning).

/Mogens

Fra : ENN

Dato : 15-11-03 22:13

Tillykke med det Mogens - jeg mener det er en af de værste lortespande jeg
har kørt - og det var det der blev spurgt om.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-03 08:16

Sat, 15 Nov 2003 22:07:13 +0100, skrev Mogens Knudsen, på 11 linier, i

en AX er og bliver en kone bil...

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 09:07

On Sun, 16 Nov 2003 08:15:37 +0100, Karsten Andersen
<karsten@fjern.mig.jyde.dk> wrote:

>en AX er og bliver en kone bil...

Jow, jow - men der er stor forskel på modellerne. Idag ville jeg holde
nallerne langt væk fra sådan een grundet den ringe kollisionssikkerhed

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-11-03 22:13

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Austin Alegro tæt forfulgt af en Citrobang AX

I forhold til nutidens biler, så måske ja, men Allegro'en var da en fin bil
dengang, selvom den nok var en kende for grim
AX'eren har jeg ikke kørt særligt meget i.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-11-03 23:27

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>I forhold til nutidens biler, så måske ja, men Allegro'en var da en fin bil
>dengang, selvom den nok var en kende for grim

Grim og grim ..... det sagde man jo også om sierra'en da den kom
frem.

allegroen var ................. well ......... alternativ ;)

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-11-03 23:51

jan@stevns.net skrev:

> Grim og grim ..... det sagde man jo også om sierra'en da den kom
> frem.

....er man da holdt op med det? *G*

(jeg syntes osse at Kadett E var grim, da den kom frem - ku bedre li D)
Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 00:05

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev :

>(jeg syntes osse at Kadett E var grim, da den kom frem - ku bedre li D)

Yrffff ... D'eren var da den absolut grimmeste af dem alle - alt for
skarptskåren (Heraf Samurai kæælenavnet : hugget ud af en lerblok)

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-11-03 00:20

jan@stevns.net skrev:

> Yrffff ... D'eren var da den absolut grimmeste af dem alle - alt for
> skarptskåren (Heraf Samurai kæælenavnet : hugget ud af en lerblok)

....Kamm-hæk! - gir en go slipstrøm, der hjælper bilen fremad...

....dét, der virker er smukt, sagde englænderne...

....jeg var sq til firkantede biler - ka huske den 1. Sierra - ufff - og
så sidevindsfølsom oveni...

....nej - en gammel 412 Van - savle...

....eller en TR4...

Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 08:31

jan@stevns.net wrote:

> Grim og grim ..... det sagde man jo også om sierra'en da den kom
> frem.

Sierra er jo nærmest noget kun en mor (eller far) kan elske.
Det er ihvertfald for mig et 80'er-ikon så det batter. Den var vel
hverken værre eller bedre end andre samtidige baghjulstrækkere
(bortset fra vejbeliggenheden over 100), og så er den jo nem at skrue
på for begynderne :)

> allegroen var ................. well ......... alternativ ;)

Den med de små usle firkantede lygter? <skrap> nå nej det var jo
Mondeo MK1 </skrap>.

Austin Princess havde da i det mindste firkantet rat! (hvar h*lvede
tænkte de på!)

Dårligste bil jeg har kørt:

Svogers livsfarlige Renault 5, købt for 12.000, var 4000 værd. Han
kunne godt ha' advaret mig om at der ingen bremseforstærker eller
bremser for den sags skyld var :))

Dårligste bil jeg har kørt i:
5 voksne i en 2CV ned ad Geels bakke i virum, føreren stolt: "så
hurtigt har den aldrig kørt før!" passagererne: "aaaaaaa!".
Støjen fra 'bilen' var ubeskrivelig.

Måske en 2. plads til en mini volvo (var den en daf??) vi sad på
bagsædet og den gik direkte i hjulkasserne, men den ku ikke køre
hurtigere end 80.

Mvh
Roberto

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-11-03 13:53

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Grim og grim ..... det sagde man jo også om sierra'en da den kom
> frem.
´
Haha, den er da stadig grim den dag i dag

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 13:55

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Grim og grim .....

Jeg syntes i hvert fald at den var grim, i dag synes jeg dog at det er en
meget sød nostalgisk lille bil

> det sagde man jo også om sierra'en
> da den kom frem.

Ja, jeg husker stadig den første gang jeg så sådan én, hold da helt ferie
hvor jeg syntes den var grim.
Men så vænnede man sig ligesom til den, og i dag, ja så er det jo bare en
ganske almindelig bil.

> allegroen var ................. well .........
> alternativ ;)

Ja, meget alternativ

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-11-03 00:50

Per Beer Hansen wrote:

> I forhold til nutidens biler, så måske ja, men Allegro'en var da en fin bil
> dengang, selvom den nok var en kende for grim

Det kan du ikke mene.. Min bilglade morfar købte engang sådan en,
men solgte den meget hurtigt efter. Den var så motorsvag at han
ikke kunne overhale lastbiler, han kunne godt nå op på højde med
førerhuset, men så ville den ikke længere pga. lufttrykket foran
lastbilen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 13:58

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en
meddelelse news:3FB6BB94.FF9159E8@carftp.com

> [...]
> godt nå op på højde med førerhuset, men så ville den ikke
> længere pga. lufttrykket foran lastbilen..

Det må have været en lille model, jeg mener den jeg kørte i engang, var en
1300, den var ikke noget lyn, men kunne da sagtens følge med datidens
trafik.

Fra : Peter Weis

Dato : 16-11-03 10:16

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

> I forhold til nutidens biler, så måske ja, men Allegro'en var da en fin
bil
> dengang, selvom den nok var en kende for grim

Austin Princess var da mangefold grimmere.

mvh
Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 12:32

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev :

>Austin Princess var da mangefold grimmere.

måske - men hvis man ser f.eks på karossens udformning (kileformen),
så var den jo nærmest noget forud for sin tid.

(Med den store maskine, var den nu ikke helt ueffen)

Det samme sagde man jo også om Renault 16 da den kom frem - lidt kunne
de ane de satte trenden for bagklapbiler

Fra : Peter Weis

Dato : 16-11-03 13:05

<jan@stevns.net> wrote:

> Det samme sagde man jo også om Renault 16 da den kom frem - lidt kunne
> de ane de satte trenden for bagklapbiler

Den var da også noget kønnere.
Jeg ærgrede mig en del over at den oversteg mine forældres bilbudget.

mvh
Peter

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 14:00

> måske - men hvis man ser f.eks på karossens udformning
> (kileformen), så var den jo nærmest noget forud for sin
> tid.
>
> (Med den store maskine, var den nu ikke helt ueffen)

Ja de kørte da meget godt, men jeg har stadig ikke vænnet mig til designet
af netop dén model.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 16:39

>Ja de kørte da meget godt, men jeg har stadig ikke vænnet mig til designet
>af netop dén model.

Åehh - et lille genkig :
http://members.lycos.nl/goodoldengland/princess.html

Jeg havde en lånt 2200 HLS'er i et halvt års tid - den gik sgu' meget
godt ....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 13:58

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Austin Princess var da mangefold grimmere.

Ja den var de heller ikke særligt heldige med, da den blev designet

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-11-03 22:03

Per Beer Hansen wrote:

> Men lad mig/os høre hvad din værste bil-oplevelse er.

Selv om jeg ved min far smuglæser i gruppen her, så bliver jeg
alligevel nødt til at sige den FSO Polonez han havde på et
tidspunkt. Vi snakker om en øst-traktor af værste skuffe, tung som
et ondt år og stortset uden køreegenskaber. Jeg lånte den et par
dage engang, den gik 0-100 på 36 sekunder, bedst af tre forsøg.
Sæderne var sådan nogle superbløde "sofating" man sad _i_, ikke
_på_ og rattet var betrukket med noget læderimitation der efterlod
hænderne sorte når det var varmt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-11-03 22:14

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en
meddelelse news:3FB69489.DC2A994F@carftp.com

> [...]
> og rattet var betrukket med noget læderimitation der
> efterlod hænderne sorte når det var varmt..

Kender godt modellen, og nøjagtigt de ting du nævner.
Bare designet på den, sagde næsten alt

Fra : JBH

Dato : 15-11-03 22:57

> "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en
> meddelelse news:3FB69489.DC2A994F@carftp.com

> Kender godt modellen, og nøjagtigt de ting du nævner.
> Bare designet på den, sagde næsten alt

Det var den der lød som om man smed en håndfuld skruer i en blikspand, når
den blev startet ?

mvh
JBH

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-11-03 23:00

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var den der lød som om man smed en håndfuld skruer i
> en blikspand, når den blev startet ?

Startet ?
Vil det sige at den også kunne køre ?
)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-11-03 00:37

JBH wrote:

> Det var den der lød som om man smed en håndfuld skruer i en blikspand, når
> den blev startet ?

Det har jeg lykkeligt fortrængt = jeg aner det ikke..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-03 08:20

Sat, 15 Nov 2003 22:57:05 +0100, skrev JBH, på 29 linier, i
<3fb6a021$0$9792$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, :

>Det var den der lød som om man smed en håndfuld skruer i en blikspand, når
>den blev startet ?

tænker du ikke på en Sømkasse?
Simca 1100 feks.
Men de kan nu også være fine....
specielt med 1600 mortor med 2 dobelte webere.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-03 08:18

Sat, 15 Nov 2003 22:03:05 +0100, skrev Thomas Strandtoft, på 18
linier, i <3FB69489.DC2A994F@carftp.com>, :

> [...]
>Sæderne var sådan nogle superbløde "sofating" man sad _i_, ikke
>_på_ og rattet var betrukket med noget læderimitation der efterlod

Hmm en 125P er næsten samme bil.
Med motor og gearkasse fra en Fiat 125S var den såmen udemærket..
Og 0-100 var noget hurtigere end 36 sek

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-11-03 11:46

Karsten Andersen wrote:

> Hmm en 125P er næsten samme bil.
> Med motor og gearkasse fra en Fiat 125S var den såmen udemærket..
> Og 0-100 var noget hurtigere end 36 sek

Du kan ganske enkelt ikke have ret i alle tre sætninger på en
gang, det er umuligt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-03 15:47

Sun, 16 Nov 2003 11:45:55 +0100, skrev Thomas Strandtoft, på 14
linier, i <3FB75563.3C31CB68@carftp.com>, :

>Du kan ganske enkelt ikke have ret i alle tre sætninger på en
>gang, det er umuligt..

Har du prøvet en 125S?
Den var sgu hurtig dengang den kom frem
98Hk i en lille bil. det var sgu guf sidst i tresseren.
..

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-11-03 18:22

Karsten Andersen wrote:

> Har du prøvet en 125S?
> Den var sgu hurtig dengang den kom frem
> 98Hk i en lille bil. det var sgu guf sidst i tresseren.

Nej, jeg har ikke prøvet den, men hvis en 125P har de kvaliteter
du nævner, så kan den ikke være "næsten samme bil" som min fars
FSO. Af den grund kan du ikke have ret i alle tre sætninger på en
gang..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 19:32

On Sun, 16 Nov 2003 18:21:43 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Nej, jeg har ikke prøvet den, men hvis en 125P har de kvaliteter
>du nævner

Nu må det her stoppe - 125S og 125P har INTET med hinanden at gøre ud
over en formgivning, der ser nogenlunde ens ud.

En Fiat 125 Special ér, som en tidligere tråd angiver, et fremragende
køretøj langt forud for sin tid.

En 125P er det modsatte - håbløs bagud!

/Mogens

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-03 20:54

Sun, 16 Nov 2003 19:31:37 +0100, skrev Mogens Knudsen, på 16 linier, i
<bhgfrvgao1jfl5o728ag4hfqh6fgnl95k0@4ax.com>, :

>Nu må det her stoppe - 125S og 125P har INTET med hinanden at gøre ud
>over en formgivning, der ser nogenlunde ens ud.

Næ kun bremser undervogn osv er det samme
Alle dele incl forlygter passer lige over.
Så hvorfor har de ikke noget tilfælles?

>En Fiat 125 Special ér, som en tidligere tråd angiver, et fremragende
>køretøj langt forud for sin tid.
>
>En 125P er det modsatte - håbløs bagud!

Det er jo mange biler.
Selv den licens bygget Kadett eller for den sags skyld de Brasilianske
byggede licens biler.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 21:07

On Sun, 16 Nov 2003 20:53:50 +0100, Karsten Andersen
<karsten@fjern.mig.jyde.dk> wrote:

>Så hvorfor har de ikke noget tilfælles?

Køreteknisk og maskinelt var en Fiat 125 Special foran

/Mogens

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-11-03 00:06

On Sun, 16 Nov 2003 20:53:50 +0100, Karsten Andersen
<karsten@fjern.mig.jyde.dk> wrote:

>Næ kun bremser undervogn osv er det samme
>Alle dele incl forlygter passer lige over.
>Så hvorfor har de ikke noget tilfælles?

Det er vist ikke helt så enkelt

Det er korrekt, at 125P havde samme udseende som Fiat 125, men hvor
Fiat 125S havde en forholdsvis moderne drivlinie (motor og
transmission), anvendte polakkerne drivlinien og bremser fra den ældre
Fiat 1300/1500, dog med polsk bygget Weber karburator.

Hjulophængene kom oprindeligt fra Fiat 125, men blev tilpasset
østeuropæiske forhold.

Fra starten i 1967 - 68 blev 125P hovedsageligt samlet at Italienske
stumper, men ret hurtigt blev disse stumper videresendt til Rusland,
og erstattet af andre østeuropæisk fremstillede dele.
Mange dele, el-systemer, bremser, instrumenter, ventiler mm blev
fremstillet af Zastava i Jugoslavien.

Jeg har, så vidt jeg husker, desværre aldrig haft fornøjelsen af
at køre et sådant køretøj.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-11-03 07:40

Sun, 16 Nov 2003 23:05:44 GMT, skrev Verner Johnsen, på 33 linier, i
<snufrv81i0lgm3scmlvcrorda8di7274oc@4ax.com>, :

> [...]

>og erstattet af andre østeuropæisk fremstillede dele.
>Mange dele, el-systemer, bremser, instrumenter, ventiler mm blev

67-68?
Den kom først til danmark i 78

Fordi bremserne blev fremstillet i østen kan orginalt Fiat udstyr
stadigt passe der på

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-11-03 07:54

> [...]

>fremstillet af Zastava i Jugoslavien.
>
>Jeg har, så vidt jeg husker, desværre aldrig haft fornøjelsen af

Den kom føst til Danmark i 1978
Og ja de "orginale Polski" dele var også licens lavet (kopi) men Fiat
dele passede nu fint.
Og Det var Fiat 125 dele
Har selv været med til og ligge motor og gearkasse i en 125P fra en
125S
I 78 var en 125P udstyret med en 4 trins gearkasse. hvor 125S var med
5 gear.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-11-03 22:44

On Mon, 17 Nov 2003 07:53:35 +0100, Karsten Andersen

Nu kan jeg ikke huske hvor det var jeg havde læst, at også bremserne
var fra Fiat 1300/1500, så det kan muligvis være forkert, men både
Fiat 1500 og Fiat 125 havde skiver ved alle 4 hjul. Jeg tror dog ikke,
at det var samme stumper der anvendtes.

>Den kom føst til Danmark i 1978

Yes.

>Og ja de "orginale Polski" dele var også licens lavet (kopi) men Fiat
>dele passede nu fint.
>Og Det var Fiat 125 dele

Man kan sige hvad man vil om Fiat, men jeg tror personligt mere på
bremser fremstillet af Fiat end bremser fremstillet af Zastava.
Og så er det ligegyldigt hvem der har lavet tegningerne

>Har selv været med til og ligge motor og gearkasse i en 125P fra en
>125S

Og VUPTI, så var bilen 7 gange så meget værd

>I 78 var en 125P udstyret med en 4 trins gearkasse. hvor 125S var med
>5 gear.

Yes

Jeg læste et eller andet sted, at nogle år efter introduktionen i DK,
begyndte importøren at prøvekøre alle biler, og var der nogen lejer,
der støjede, blev de udskiftet til SKF lejer.
Mon ikke det var forårsaget af en *for* dårlig kvalitet af de
"originale" Fiat 125 stumper ?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 22:54

On Mon, 17 Nov 2003 21:43:50 GMT, Verner Johnsen
<vejoh@post10.tele.dk> wrote:

<clip af en masse c***>
Jeres omtaker behandler ikke en Fiat 125 Special med den agt, bilen
bør behandles med, IMO !

>Mon ikke det var forårsaget af en *for* dårlig kvalitet af de
>"originale" Fiat 125 stumper ?

Ja - jeg skiftede også mine lejer i 125 S'eren til SKF. Det var klart
bedre (piece of cake - blot åbne og lukke).
(fik alle reservedelsnumre hos Fiat og købte efterfølgende SKF-lejerne
en gros hos en grossist - til under halv pris...)

/Mogens

Fra : Verner Johnsen

Dato : 18-11-03 00:16

On Mon, 17 Nov 2003 22:54:10 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Jeres omtaker behandler ikke en Fiat 125 Special med den agt, bilen
>bør behandles med, IMO !

Hov - hov

Jeg undgik bevidst at omtale Fiat 125 Special og Polski Fiat 125P i
samme indlæg.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-11-03 08:07

Mon, 17 Nov 2003 21:43:50 GMT, skrev Verner Johnsen, på 51 linier, i
<igdirvkqqgk25ve832tgj2gps4af1vt1b7@4ax.com>, :

> [...]
>der støjede, blev de udskiftet til SKF lejer.
>Mon ikke det var forårsaget af en *for* dårlig kvalitet af de

Det problem havde vi ikke da bilen ikke havde kørt ret længe da Motor,
gearkasse og bagtøj blev skiftet.
Køre egenskaberne syntes jeg ikke var 125/FSO største problem.

Næ de var næsten rustet op inden garantien udløb.
Men det var Zastava jo også...

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : K

Dato : 19-11-03 09:51

Hmm - jeg var engang passager i en 2 år gl. Polonez (samme udgangspunkt). Da
døren blev lukket, faldt et håndtag. Førerens (ejerens datter) eneste
kommentar var: "Der falder så tit noget af.....!"

Det gjorde mig jo helt tryg ved at køre med..

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-11-03 19:34

Sun, 16 Nov 2003 18:21:43 +0100, skrev Thomas Strandtoft, på 23
linier, i <3FB7B227.545C3615@carftp.com>, :

> [...]
>du nævner, så kan den ikke være "næsten samme bil" som min fars
>FSO. Af den grund kan du ikke have ret i alle tre sætninger på en
en 125P ligner en Fiat 125 og har selvfølgelig ikke værdens bedste
undervogn.
Den blev jo lavet i tredserne.
Men til 40 K som den kostede fra ny var jo til og komme over
Alle biler kan jo blive kvikere hvis en bedre motor kommer i.
1600 TC motoren passer lige i.. det gjorde den sikkert også i FSO'en.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : BennyS

Dato : 18-11-03 08:41

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> Sæderne var sådan nogle superbløde "sofating" man sad _i_, ikke
> _på_ og rattet var betrukket med noget læderimitation der efterlod

Hej søn ...

Ja,ja men jeg var nu alligevel glad for den.
Da jeg købte den, var den kun tre år gammel, havde kun kørt 36.000 og
kostede 14.000
Jeg var arbejdsløs, så prisen betød ret meget.
Det var simpelt hen den billigste bil, jeg har haft.

Den havde alt det udstyr som man kunne ønske (dengang)
dvs ur, radio, omdrejningstæller, viskerobot, tågelygter, fem døre.
Der var fin plads til haveaffald, og man behøvede ikke at være øm om den.

Fra starten af var det klart, at der ikke skulle ofres noget på den,
og den holdt trods alt i seks-syv år.

Det var bestemt ikke den bedste bil på vejene, som du selv siger; men
jeg kunne ha' den i fred for mine sønner

Hygge ...

- far

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-11-03 20:52

BennyS wrote:

> Hej søn ...

Så fik jeg lokket dig ud af busken..

> Det var bestemt ikke den bedste bil på vejene, som du selv siger; men
> jeg kunne ha' den i fred for mine sønner

Jep, den havde du helt for dig selv..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-11-03 22:08

Per Beer Hansen skrev:

> Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv
> biler vi har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

....naboens Renault Daupine - tror den var skæv - var til gengæld let at
skifte cylindre på (våde foringer)...

....da min onkel fik sit 1. eksemplar af en sådan, kom han fra en
Chervolet med ratgear - han troede Daupinen var bygget op på samme måde,
og sad et øjeblik efter med afviserarmen i hånden...

....osse min gudfars Standard Vanguard var noget for sig; man sagde at
motoren var det eneste på den model, der duede til noget - og den fandt
man da osse senere i Triumph 2000 (fin bil)...

....gudfar fik senere en Simca Aronde - heller ikke noget at skrive hjem
om - så ku jeg faktisk bedre li hans Ford B - den kunne smadre en Boble
uden selv at få en skramme...
Hans

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-11-03 22:25

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
> har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

Opel Kadett (Model D) 1.3... Mage til skrammelkasse skal man lede længe
efter :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : JBH

Dato : 15-11-03 23:00

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> Opel Kadett (Model D) 1.3... Mage til skrammelkasse skal man lede længe
> efter :)

Så slem var den da ikke. (efter den tids standard) men jeg medgiver at
rusten ikke var nem at holde væk....

mvh
JBH

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 08:35

Anders Houmark wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Opel Kadett (Model D) 1.3... Mage til skrammelkasse skal man lede længe
> efter :)

Du kan betragte dig selv som priviligeret :)

Mvh
Roberto

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 15-11-03 22:42

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
> har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

VW Lupo 3L.

-M

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 23:36

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-11-03 17:55

Skræmmende at den er så nærliggende...

-M

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 08:36

Morten Lorenzen wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> VW Lupo 3L.

Hey ikke snyde, han sagde specifikt *bil*.

Mvh
Roberto (en rigtig *bil* går dælme ikke i dvaletilstand når man
venter på grønt)

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 17-11-03 17:55

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Hey ikke snyde, han sagde specifikt *bil*.

Nå jah, det er også rigtigt... Desværre har jeg ikke prøvet ringere
køretøjer end denne :)

-M

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-11-03 23:34

> Men lad mig/os høre hvad din værste bil-oplevelse er.

helt klart mit første møde med en af postvæsnets Bedford kassevogne dengang
i min ungdom da jeg var postbud imens jeg læste.
Jeg husker stadigvæk den første - een med 2,3 l Vauxhall motor og
automatgear. Det var næsten umuligt at få den startet. Jeg husker specielt
mit første møde med den - en frostklar morgen, og da jeg endelig fik den
startet med fuld choke, hev jeg den naturligvis i "R" uden et ben på
bremsen - jeg havde jo aldrig kørt med automatgear før
Senere blev vi dog ganske gode venner, Bedforden og mig - specielt på en
varm sommerdag var det skønt at suse ud af landevejen med speederen i bund -
120 på klokken - skydedøren åben - venstre ben parkeret på sidespejlet -
ingen sikkerhedssele...... det er faktisk et under at man stadigvæk er i
live
Specielt når det var glat, var den en oplevelse for sig - den havde
tvillinghjul bagpå, og kørte fast i den mindste smule sne. Man udviklede
hurtigt en teknik som gik ud på at sætte gearvælgeren i "D" - hive chokeren
lidt ud så den fik et par omdrejninger - derefter stod man ud og
lokaliserede det spinnende baghjul, hvor man så smed en tom postsæk foran.
Dette fik så ofte kareten i bevægelse, og man kunne forholdsvis nemt løbe
den op, og hoppe ind af skydedøren....
Bedforden blev senere opgraderet til en Mercedes kassevogn - den var jævnt
kedelig, alting fungerede jo hele tiden....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-11-03 00:46

"Andreas M. Hansen" wrote:

> lokaliserede det spinnende baghjul, hvor man så smed en tom postsæk foran.
> Dette fik så ofte kareten i bevægelse, og man kunne forholdsvis nemt løbe
> den op, og hoppe ind af skydedøren....

Åhædr, fantastik fortælling...

Min kammerat arbejde på et tidspunkt som vinduespudser. Mester
havde den her gamle Wartburg, og hver gang de drejede til højre,
satte skidtet ud. Med tiden udviklede de en teknik hvor Mester
kørte tilstrækkeligt langsomt omkring hjørnet, mens min kammerat
hoppede ud af den stadigt kørende bil, løb ved siden af den,
skubbede på A-stolpen indtil de var om hjørnet og hoppede ind i
den kørende bil igen.. Efter et halvt års tid på den måde, var
bilen endelig til service og mekanikeren fandt den afisolerede
ledning der svingede ind og ramte motorblokken..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 23:40

> Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
> har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

Som passager var det vel nok en lille fiat 600 i polen for 15 år siden. Vi
kørte 5 mand i sådan en lille møgæske med >100 Km/t gennem warsava, aldrig i
mit liv har jeg været så hundræd og sidde med en motor lige i nakken på
bagsædet.

Ellers som chaufør må det være min tidl. Sierra som der gik ild i motoren
på, mens jeg kørte 220+

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 08:41

Tom wrote:

> [...]
> bagsædet.
>
> Ellers som chaufør må det være min tidl. Sierra som der gik ild i motoren

Nå så det var derfor ;) spontan selvantændelse!

Nej du skal sgu være glad for at du kom ud.

Har lige været til 14 timers førstehjælpskursus hos Røde Kors, det
burde fandme være et krav i forbindelse med kørepappet.

Mvh
Roberto (hey - jeg kan hjertemassage!)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 09:16

On Sun, 16 Nov 2003 08:41:00 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Har lige været til 14 timers førstehjælpskursus hos Røde Kors - dét
>burde fandme være et krav i forbindelse med kørepappet.

Hvorfor dog det - hvor tit har du i din karriere som bilist været
udsat for at skulle bruge førstehjælp af dén kaliber?

I min 29 årige karriere som bilist og med et astronomisk antal km bag
sig har det vildeste vilde været anvendelse af pulverslukkere. Dog har
jeg en enkelt gang været vidne til en påkørsel, som indebar
kvalificeret førstehjælp, men hér var der en falckredder blandt
"tilskuerne".

Hjertemassage er en god ting at lære - ingen tvivl om det. Men bruge
14 timer alene på førstehjælpsundervisning ifm. kørekortet er
overkill, IMO...

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 09:24

Mogens Knudsen wrote:

> Hvorfor dog det - hvor tit har du i din karriere som bilist været
> udsat for at skulle bruge førstehjælp af dén kaliber?

Det kunne måske begrænses til det helt grundlæggende:

1. Stands ulykken
2. Giv livreddende førstehjælp
3. Tilkald hjælp
4. Giv alm førstehjælp

Standse livstruende blødninger, lægge folk så de har frie luftveje
osv, osv.

Der er 14 timer et rent minimum.
Det kostede mig 498, det 100 var til materialer.
Billigt.

> [...]
>
> Hjertemassage er en god ting at lære - ingen tvivl om det. Men bruge
> 14 timer alene på førstehjælpsundervisning ifm. kørekortet er

Tja som en mand der i en alder af 32 har fået en moderat delle på
maven kan jeg kun sige at jeg er rolig ved tanken om at min kvinde kan
hjælpe mig når jeg får mine første hjerteproblemer ;)

Mvh
Roberto

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 14:03

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en
meddelelse

> Som passager var det vel nok en lille fiat 600 i polen
> for 15 år siden.

Jeg var faktisk ude at køre i den's lillebror her for nyligt, nemlig en Fiat
500.
Den er da meget sød, selvom jeg ikke lige kunne tænke mig den som brugbar
til noget som helst

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 15:56

> [...]
> 500.
> Den er da meget sød, selvom jeg ikke lige kunne tænke mig den som brugbar

hmm, den blev ellers brugt vildt meget i polen dengang. Men for s.... hvor
det er ubehagelig at køre med 100+ i sådan en lille potte gennem en storby
og så oven i købet på bagsædet. Chafutten gav den ekstra hele armen så det
føltes som vi kørte på 2 hjul i sningene og dækkene hylede som en gal.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-03 16:40

> [...]

>500.
>Den er da meget sød, selvom jeg ikke lige kunne tænke mig den som brugbar

Hvordan dælen fik du skruet den på ?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 16:45

> Hvordan dælen fik du skruet den på ?

He he, ja jeg undrede mig også hvordan det ku' la' sig gøre
Endvidere var bilen monteret med (meget små) bucket seats, så jeg havde nær
aldrig kommet ud igen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-11-03 01:24

Per Beer Hansen wrote:
> For mit eget vedkommende, tror jeg at det må være en 1987 (Dacia) ARO
> 10.3 (4X4 fra Rumænien).

Opnåede ikke at køre i en sådan, men har skruet i sådan et bæst. Den skulle
have nye trækaksler. Vi blev enige på værkstedet om at modellen skulle hedde
ARO lort.

Den værste spand jeg nogen sinde har kørt i er Simca 1100. Op til flere af slagsen
Selv FIAT 128 og 127 var kvalitet ved siden af.

mvh
Henning

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 14:06

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en
meddelelse

> Opnåede ikke at køre i en sådan,

Vær du bare gled for det

> men har skruet i sådan
> et bæst. Den skulle have nye trækaksler. Vi blev enige på
> værkstedet om at modellen skulle hedde ARO lort.

Det er nok også den værste bil (helhedsindtrykket) jeg kan komme i tanker
om.
Simpelt hen ALT var elendigt, køreegenskaber, komfort, acceleration,
topfart, samlekvalitet, finish osv.

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 15:58

> Det er nok også den værste bil (helhedsindtrykket) jeg kan komme i tanker
> om.
> Simpelt hen ALT var elendigt, køreegenskaber, komfort, acceleration,
> topfart, samlekvalitet, finish osv.

Designet ligner da eller nogle af de tidl Volvo 460ér

Fra : Martin Sand.

Dato : 16-11-03 04:21

Per Beer Hansen wrote:
> Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv
> biler vi har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

En Fiat 127 fra 1986... bygget i Brasilien. Men originalen kører sikkert
ligeså elendigt! Fy for satan jeg sidder sgu og får brækfornemmelser bare
ved tanken om den lortespand!

Samt en Citroen Xara 1,6 fra 2001. Efter 45.000 km's almindelig kørsel
føltes det som om det var ved at rasle fra hinanden... gearkassen er på Fiat
127-niveau. Præcisionen er ikke-eksisterende. Det er en parodi på en bil...
som alle andre franske biler!
MUST go an puke now.... C-ya!

MVH Martin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 08:43

Martin Sand. wrote:

> [...]
> 127-niveau. Præcisionen er ikke-eksisterende. Det er en parodi på en bil...

Det tror jeg ikke Buksti mener. Hans speeder må ha' sat sig ;)

Mvh
Roberto (hvis man er gammel nok til at køre for hurtigt er man
gammel nok til at ta' straffen som en Mand)

Fra : Olesen

Dato : 16-11-03 09:27

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Fiat
> 127-niveau. Præcisionen er ikke-eksisterende.

...derfor de sælges billigt ? *S*

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 09:21

On Sat, 15 Nov 2003 19:34:22 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
>har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

Den ringeste nye bil, jeg har kørt, er en Toyota Carina 1.6, men dét
kan man jo læse om i "Hvilken bil er din favorit?" af 8/11 2003.
Det bør nok nævnes at jeg aldrig har kørt Dacia, Lada, Aro og lign...

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 09:38

Mogens Knudsen wrote:

> Den ringeste nye bil, jeg har kørt, er en Toyota Carina 1.6, men dét
> kan man jo læse om i "Hvilken bil er din favorit?" af 8/11 2003.

Næh der står bare (imellem linierne) at du ikke havde prøvet en før du
købte.

"Carina'en blev leveret tilbage efter 5 hverdage . mage til æske skal
man dælme lede længe efter. Jeg FATTER slet slet ikke, at folk er
vilde med dén bil, men det KAN skyldes, at de ikke har prøvet en
rigtig bil..."

Carina er jo en gammel 70'er bagskubber der intet har tilfældes med de
nyere æsker, II og E.

Carina-E i en G**-model er noget helt andet kan jeg forsikre dig om.

Jeg har også været ude i en 1.6 Xls, en sløv, støjende blikkasse.
En 2.0 GLi derimod er nærmest som en Mercedes taxa, tyst og den
flytter sig når man giver hestene havre.

Hver alder sine biler, ældre mænd har tit en svaghed for sofa-biler
med tomatkasse, doven motorkarakterestik og bagskub. Det er et faktum.

Mvh
Roberto (der sikkert har en sofabil med tomatgear om 30år)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 09:41

On Sun, 16 Nov 2003 09:37:37 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Næh der står bare (imellem linierne) at du ikke havde prøvet en før du
>købte.

Købte?

>Carina er jo en gammel 70'er bagskubber der intet har tilfældes med de
>nyere æsker, II og E.

Og?

>Carina-E i en G**-model er noget helt andet kan jeg forsikre dig om.

Sikkert...

>Jeg har også været ude i en 1.6 Xls, en sløv, støjende blikkasse.

Nå dog!

>En 2.0 GLi derimod er nærmest som en Mercedes taxa, tyst og den
>flytter sig når man giver hestene havre.

Kender den godt - jeg kan blot ikke være i den uden, at soltaget er
åbent...

>Hver alder sine biler, ældre mænd har tit en svaghed for sofa-biler
>med tomatkasse, doven motorkarakterestik og bagskub. Det er et faktum.

Jeg føler ovenstående er myntet på mig - hvor meget "sofa" er der
liige over min "bilpark"?

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 10:02

Mogens Knudsen wrote:
> Nå dog!

En bone-stock Ford, Opel eller (gud forbyde det) 'folkevogn' er heller
ikke nogen fornøjelse.

Vi (mig og kvinden) er inde på en vej der siger "hellere en tilkørt
luksusbil end en spritny dusinbil i skrabeudgave" inden for de
økonomsik afstukne spilleregler (betalt kontant).

> Kender den godt - jeg kan blot ikke være i den uden, at soltaget er
> åbent...

Ah! der er hunden begravet, min har ikke noget soltag og der er masser
af headroom :))

> Jeg føler ovenstående er myntet på mig - hvor meget "sofa" er der
> liige over min "bilpark"?

Altså Mogens, ligemeget hvor mange ventiler, knastaksler og undervogne
spændt til bristepunktet den har så er en Alfa 164 Quadrofoglio eller
Omega 3000 da en sofabil. En meget hurtig og smidig een, mind you -
Ikke fordi den er hurtig men fordi den er stor.

Græd ikke du får gode point for finesse og rafinnement!

Håber ikke nogen begynder med de kluntede amerikanere, der giver det
sig selv.

Mvh
Roberto

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 12:25

On Sun, 16 Nov 2003 10:02:21 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>undervogn spændt til bristepunktet den har,
>så er en Alfa 164 da en sofabil.

En Alfa Romeo 164 med elektrisk undervogn er ikke "sofa" - det ved du
sandsynligvis intet om, idet du nok aldrig har sat dine ben i een. Dém
der har dét, vil gi' mig ret.

Tillad mig venligst at gøre opmærksom på, at i "sport-mode" kan man
ikke trykke fjedrene ned (som på din), når man hænger på forskærmen.
End ikke kabinen med de fire Recarosæder har "sofa" over sig - dé
sæder er skabt til race.

/Mogens

Fra : Frederik

Dato : 16-11-03 14:04

Den Sun, 16 Nov 2003 12:25:05 +0100. skrev Mogens Knudsen:

> [...]
> ikke trykke fjedrene ned (som på din), når man hænger på
> forskærmen. End ikke kabinen med de fire Recarosæder har "sofa" over

Mogens! Du har helt ret. Alfa 164 "Firkløver" er i en klasse for sig, og
det er bestemt ikke sofa-klassen jeg hentyder til.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 14:03

On Sun, 16 Nov 2003 14:03:30 +0100, "Frederik" <nospam@ingenmail.dk>
wrote:

>Mogens! Du har helt ret. Alfa 164 "Firkløver" er i en klasse for sig

Tak :)

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 15:44

Mogens!

Du skal lære at citere korrekt, ellers vil jeg for fremtiden titulere
dig, 'injurie-Mogens'.

Det du påstår jeg har skrevet er ikke engang en hel sætning.

Sofa eller er.

Roberto

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 15:47

On Sun, 16 Nov 2003 15:44:05 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

> Du skal lære at citere korrekt, ellers vil jeg for
> fremtiden titulere dig, 'injurie-Mogens'. Det du
> påstår jeg har skrevet er ikke engang en hel sætning.

Du er næppe i tvivl om, hvad jeg citere og efterfølgende kommenterer.
Din kritik er taget til efterretning...

/Mogens
som lige har sendt en bil til Portugal

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-11-03 16:09

Mogens Knudsen wrote:

> Du er næppe i tvivl om, hvad jeg citere og efterfølgende kommenterer.

Nej men det er andre måske.

> Din kritik er taget til efterretning...

Mange tak, så er jeg glad.

Du har ganske ret, jeg har ikke været heldig nok til at prøve en
Quadrofoglio, men som jeg også begrundede i det du så gavmildt
bortklippede er størrelsen ikke uden betydning.
Mine forældres Lancia'er har aldrig været hverken bløde, svampede
eller sløve i optrækket, men det er stadig sofabiler.

De kørte hjem fra Rivieraen (I), startede klokken 0600 og var hjemme i
Kbh inden 2300. De havde oven i købet checket ind på et motel for
aftenen i nordtyskland men så kunne min far ikke sove :))

Det er en sofabil.

> /Mogens
> som lige har sendt en bil til Portugal

Hvordan sendt?
I en kasse med plasticskumfiduser?
Da ikke din Omega?

Mvh
Roberto

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 16:53

On Sun, 16 Nov 2003 16:08:32 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Mange tak, så er jeg glad.

Åh gud...

>Du har ganske ret, jeg har ikke været heldig nok til at prøve en
>Quadrofoglio, men som jeg også begrundede i det du så gavmildt
>bortklippede er størrelsen ikke uden betydning.

Altså ved du stadig ikke, hvad du taler om.

>Mine forældres Lancia'er har aldrig været hverken bløde, svampede
>eller sløve i optrækket, men det er stadig sofabiler.

Lanciaerne var næppe med den elektriske undervogn, der bl.a. sidder i
832 ?

>Det er en sofabil.

Jeg har kun prøvet 832...

>Hvordan sendt?
>I en kasse med plasticskumfiduser?
>Da ikke din Omega?

Næh - og klippet var en fejl.

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 14:09

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i
en meddelelse

> Den ringeste nye bil, jeg har kørt, er en Toyota Carina
> 1.6, men dét kan man jo læse om i "Hvilken bil er din
> favorit?" af 8/11 2003.

Hvilken årgang er der tale om ?

> Det bør nok nævnes at jeg aldrig
> har kørt Dacia, Lada, Aro og lign...

Du er ikke gået glip af noget særligt.
Dacia'en (dengang) blev jo bygget på licens fra Renault, og var såmænd bare
en gammel Renault 12.
Den kørte såmænd meget godt (lige som Renault'en), men samlekvaliteten,
eller manglen på samme, gjorde at den ikke kunne sælges her i landet.
ARO'en var derimod Dacia's egen udvikling, og det kunne mærkes.
En Lada er jo det rene luksus ved siden af en ARO.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 14:13

On Sun, 16 Nov 2003 14:09:24 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Hvilken årgang er der tale om ?

Det må ha' været i midt-90'erne

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-03 14:22

> Det må ha' været i midt-90'erne

OK var det på grund af pladsmangel ?
Eller var det manglende køreegenskaber ?

Jeg synes dem jeg har prøvet har fungeret meget godt, omend 1,6'eren var en
noget død fornøjelse.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 14:30

On Sun, 16 Nov 2003 14:22:04 +0100, "Per Beer Hansen"
> [...]

>Eller var det manglende køreegenskaber ?
>Jeg synes dem jeg har prøvet har fungeret meget godt, omend 1,6'eren var en

Det var på grund af helheden - alene førerstilling (rat/mand). Gosh...

Som jeg skrev, fatter jeg ikke, folk er/var vilde med dén bil, men
måske de ikke har prøvet noget "ordentligt". Sierra giver langt mere
for pengene, IMO

/Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 16-11-03 10:13

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

> Men lad mig/os høre hvad din værste bil-oplevelse er.

En taxa i Bogota:

Det var vist en Opel/Chevrolet i Corsa størrelse.
Lød som om den kørte uden udstødning.
Trækkraften kunne dog på ingen måde leve op til støjudviklingen. Op ad bakke
slæbte den sig med ca 15 km/t, ned ad bakke gik det med 80-90 km/t.
Tilsyneladende havde den et moment på max 44 Nm i et snævert
omdrejningsområde omkring 3000 omdr./min.
Bagtøjet var hævet med ca 15 cm. Den stod på nogle enorme heavy-duty
bladfjedre. Ti gengæld havde den vist ingen dæmpere, så turen ned af bakke
føltes ret vild. Nærmest som at være rytter i gallop på dækket af et mindre
skib i stormvejr.
Kabinen var ekstremt lille, så bagsædepassagererne måtte sidde sidelæns for
at kunne have benene derinde.
Sædepolstringen var en saga blot, så det vær næsten umuligt at komme ud af
bilen med ikke-flænset tøj.

Det eneste gode, jeg kan sige om turen, er at den var kort.

mvh
Peter

Fra : C. Caspersen

Dato : 16-11-03 15:40

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
> har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

Lada Samara, afgjort !!! Mage til plastikskraller og dårlige forbindelser
skal man lede længe efter - for ikke at tale om bremserne..

/Caspersen

Fra : margit

Dato : 16-11-03 16:42

En af mine venners Lada 1200 med defekt laderelæ og firkantede hjul samt
halvanden omgang ratslør er uden tvivl den værste lortespand jeg nogensinde
har kørt. Var nødt til at køre med vidt åbne vinduer i 10 graders frost da
det væltede ind i kabinen med en liflig duft af kogende batterisyre......

Nam nam for en bil

Mvh

Kenny

Fra : Verner Johnsen

Dato : 16-11-03 20:11

> [...]

>Afledt af tidligere tråde, om de bedste, hurtigeste, sejeste osv biler vi
>har prøvet, hvad er så den værste du nogensinde har prøvet ?

Det er en svær en

Når jeg tænker tilbage, dukker der to op, og jeg ved ikke rigtigt
hvem, der var den værste.

Den ene var en FIAT 127 fra 1977 eller 1978. En udlejningsvogn, som en
kollega og undertegnede fik udleveret i Kastrup lufthavn.
Vi skulle bare en tur til Ringsted og tilbage igen.
Min lidt ældre kollega sad bag rattet fra starten, men han havde ikke
kørt ret langt før han tilbød mig at køre resten af vejen.
Jeg fandt hurtigt ud af hvorfor. Den bil var simpelt hen gennemført
elendigt at køre, at man var radbrækket efter få kilometer.

Den anden var en Nissan Micra fra midt i firserne. Køreturen var en
prøvetur i forbindelse med et åbent-hus arrangement.
Efter en kort tur på landevejen turde jeg simpelt hen ikke køre i
bilen mere. Når man kørte 80 km/t, føltes det, som man var ved at
blæse i grøften , bare man mødte en Morris Mascot.

Jeg har kørt både gamle Folkevogne, Lada 1200, Fiat 850, Simca 1000
og lignende, og de gav alle væsentligt bedre køreoplevelser end de to
ovennævnte.

Til gengæld har jeg aldrig prøvet en Dacia, som min meget bilkyndige
nevø en gang kom til at købe ved et uheld, og som han erklærede var
den suverent dårligste bil han nogensinde har kørt i.

Fra : Olesen

Dato : 16-11-03 20:17

> [...]
>
> Jeg har kørt både gamle Folkevogne, Lada 1200, Fiat 850, Simca 1000
> og lignende, og de gav alle væsentligt bedre køreoplevelser end de to

En Micra ligger okay på vejen og har betydelig
bedre komfort end alt det du stiller den op imod..

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-11-03 00:18

On Sun, 16 Nov 2003 20:16:42 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>En Micra ligger okay på vejen og har betydelig
>bedre komfort end alt det du stiller den op imod..

Nu er der en hel del andet end komfort, der tæller, og den gamle
(dengang nye) Micra var efter min bedste overbevisning en møjspand, og
den lå aldeles ikke okay på vejen.
Det er da ikke umuligt, at det prøvede eksemplar var behæftet med fejl
på dæk, fjedre, støddæmpere eller styretøj, men whatever, så var jeg
hurtigt kurreret.

Den Fiat 127, jeg nævnte, dumpede totalt på komforten.
Rat, pedaler og førersæde sad så forkert i forhold til hinanden, at
den var uudholdelig at køre ret langt i.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-11-03 14:19

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:vchfrvcbuk1b8gsuurn14qsqnjevdm95r9@4ax.com

> [...]
> ud af hvorfor. Den bil var simpelt hen gennemført
> elendigt at køre, at man var radbrækket efter få

Jeg synes nu ikke at 127'eren var så slem som du beskriver den, men det er
jo også en hel del år siden jeg sidst bevægede mig rundt i sådan én

> Den anden var en Nissan Micra fra midt i firserne.

Uha ja, det er dem der altid lugter af brændt olie når man kører bagved

> [...]
> simpelt hen ikke køre i bilen mere. Når man kørte 80
> km/t, føltes det, som man var ved at blæse i grøften ,

Personligt ville jeg også foretrække Mascot'en, den har da lidt "sjæl" og
var faktisk ganske morsom at køre i.

> [...]
> bilkyndige nevø en gang kom til at købe ved et uheld, og
> som han erklærede var den suverent dårligste bil han

Jeg synes nu ellers ikke at Dacia'en var specielt slem (bortset fra
samlekvalitet + finish), men dem jeg prøvede var også helt nye.
Den kørte stort set lige som den's "Far" Renault 12 (at den så var faldet
fra hinanden inden første service, er jo så en anden historie

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home22.inet.tele.dk/perbeer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-11-03 14:28

On Tue, 18 Nov 2003 14:18:56 +0100, "Per Beer Hansen"

>Jeg synes nu ikke at 127'eren var så slem som du beskriver den

Mener jeg nu heller ikke, at den var. Min 127'er var fra '72, og den
tjente mig godt i læretiden, indtil jeg mødte en mekaniker, som ville
sælge/bytte med sin '70 Fiat 125 Special.

Dét var et rigtig godt bytte, men dét har I jo hørt om tidligere :)
(jeg gav ca. 3.000 kr i bytte i '76...)

/Mogens

Fra : Lars

Dato : 17-11-03 20:47

> [...]
> dårligt samlet, men til gengæld var den rigtig, rigtig grim
>
> Men lad mig/os høre hvad din værste bil-oplevelse er.

Simca 1100.

Den havde et styretøj som var det en damptromle.
Den jeg kørte i var knækket på midten i vangen i den ene side.
Alle dørene kunne åbnes med en skruetrækker.
Der blev ved med at komme vand i karburatoren selv om alt blev gået efter
for utætheder.
Den kunne snige sig op på 125 - 130 hvis det var med vinden i ryggen, ned ad
bakke og med varme frikadeller hjemme på bordet.

Værst var dog styretøjet. Nogle gange troede jeg at jeg ville flå rattet fra
hinanden......så meget hev jeg i det for at få den rundt i svingene.

Lars

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-11-03 08:02

Mon, 17 Nov 2003 20:46:52 +0100, skrev Lars, på 53 linier, i
<3fb925ad$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

> [...]
>
>Værst var dog styretøjet. Nogle gange troede jeg at jeg ville flå rattet fra
>hinanden......så meget hev jeg i det for at få den rundt i svingene.

Altså en defekt udgave.
Jeg har selv haft en 1100E den kørte fint da der kom en lidt støre
motor i
Styrtøj var da ikke så elendigt.
Karsten
Opel Vectra DTI