Den nye FSI motorer fra VW skal have 98 bl~
Fra : JK

Dato : 14-11-03 12:47

Hej

Jeg læser om de nye FSI benzin motorer fra VW, der lanceres sammen med
den nye Golf, at de helst skal have 98 blyfri.

Standere med dette er forholdsvist ualmindelige i DK, ca. 1000
standere med det.

Når man hælder 95 blyfri på dem, så falder ydelsen med ca. 10 %.

Det synes jeg ikke er spor sjovt. Man har revet lommeulden ud
allerede, og så får man dårlige specifikationer.

Hvordan er den problematik for konkurrenternes benzinmotorer ?

hos Peugeot, Renault, Opel, Fiat ?

ellers skal jeg vel købe Octavia for at få en god gammel VW motor.

Diesel er mit kørselsbehov ikke stort nok til.

Kommentarer ?

hilsen

John

Fra : Snusken

Dato : 14-11-03 21:48

Ja, spar lidt og få en med "en god gammel VW motor". Den skal have hydr.
ventilløftere skiftet ved ca. 200000 km. og runder 300-400000 km uden
det store olieforbrug ved alm. kørsel og vedligeholdelse.

mvh Eric
-------------------------------->

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 22:22

"Snusken" <snusken@REMOVETHISpc.mu> skrev i en meddelelse
> Ja, spar lidt og få en med "en god gammel VW motor". Den skal have hydr.
> ventilløftere skiftet ved ca. 200000 km. og runder 300-400000 km uden
> det store olieforbrug ved alm. kørsel og vedligeholdelse.

Hvorfor skifte ventilløftere efter 200.000? Dårlig olie? Korte ture?

Min egen Golf III 1.8 har skam rundet 200.000 km og der er stadig ingen
klapren fra de hydrauliske ventilløftere.

På de sidste knap 9.000 km siden sidste olieskift har den i øvrigt kun brugt
knap 0,4 liter olie.

De første 15.000 km er kørt på den oprindelige olie og siden på Shell Helix
Ultra 5W-40.

Mvh
Claus

http://www21.brinkster.com/cnp/golf/s&v.htm

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 14-11-03 21:59

> Standere med dette er forholdsvist ualmindelige i DK, ca. 1000
> standere med det.

Der er i øjeblikekt 125 steder med 98, fra engang næste år er der vist kun
100.

Fra : Torben E

Dato : 14-11-03 22:18

"B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:3fb5421d$0$29369$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Der er i øjeblikekt 125 steder med 98, fra engang næste år er der vist kun
> 100.

123 ifølge bilmagasinet, reduceres til de 100

VW´s 150 hk motor blev målt af BM til 147 hk på 98, og 135 på 95,
trist for dem der har en sådan. :-/

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Henrik B.

Dato : 15-11-03 00:09

Torben E wrote:
:: 123 ifølge bilmagasinet, reduceres til de 100
::
:: VW´s 150 hk motor blev målt af BM til 147 hk på 98, og 135 på 95,
:: trist for dem der har en sådan. :-/

Ja, latterligt at man ikke sælger bilen som en 135 Hk - med gevinst for dem
der kører på 98. Men sådan er det jo med marketing-afdelinger.

Kunne f.eks. lyde: Hér køb denne bil, koster 200.000,-, har 300 Hk og kører
45 km/l.....og så det med småt: "Hvis du investerer 150.000,- i
opgraderinger, speciel brændstof og olie, og altid triller". :(

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 16:51

> [...]
dem
> der kører på 98. Men sådan er det jo med marketing-afdelinger.

Hvad vrøvler du om ?
Bilen er lavet til Super (98/100 oktan) benzin, at du nogen så vælger at
hælde 95 Oktan på, det kan da virkelig ikke være producentens problem.

I min Bora står der 98/95 bensin ved tankklappen, når man så kigger i
instruktionsbogen står der at bilen er lavet til 98 oktan, men at den pga.
bankeføler reguleret tænding kan køres med 95 oktan med et mindre effekttab.

Jeg har fået den målt på 2 forskellige rullefelter, med påfyldt 95 oktan
giver den hhv. 169 og fornylig fik jeg den så målt med 98 oktan til 177 Hk.
Jeg er så ikke i tvivl om at jeg fremover forsøger at køre på 98, men det
irritere mig at der er så langt mellem tankstationerne med 98 oktan.

I øvrigt fornemmer jeg at den kører længere på 98 oktan en 95 men jeg vil
lige se over en længere periode om det også vedbliver.

> [...]
> 45 km/l.....og så det med småt: "Hvis du investerer 150.000,- i
> opgraderinger, speciel brændstof og olie, og altid triller". :(

Hold en kende, i Tyskland hvor VW jo kommer fra er Oktan 100 benzin alm.
f.eks er Shells V-power i Tyskland oktan 100 hvorimod det i Danmark kun er
95. Det er jo ikke bil producenternes skyld at man i danmark har langt
mellem 98 standerne. Derudover er kvaliteten af den danske bensin betydelygt
ringere en den tyske, vistnok noget med svovl indholdet.

Faktisk har VW/Audi i flere år holdt deres FSI motorer af markedet i Danmark
af samme årsag - og af frygt for de klager der unægteligt vil komme over de
problemer det dårlige bensin medfører. (Tænk bare på de problemer Mitsufisji
havde med GDI motorene).

Men nu er de i gang med at udfase de gamle motorer, de kan jo ikke stoppe
udviklingen pga "die dumme dännen".

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Torben E

Dato : 15-11-03 17:17

> Men nu er de i gang med at udfase de gamle motorer, de kan jo ikke stoppe
> udviklingen pga "die dumme dännen".

Nej det er sørgeligt, er din med FSI motor ?

Man skal være opmærksom på at en rulning en kold dag godt
kan vise et højt resultat på 95, hvis man så ruller den feks 3 gange i
træk i 30 grader, så vil der være langt større forskel mellem 95-98

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 19:59

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> Nej det er sørgeligt, er din med FSI motor ?

Nej !

> Man skal være opmærksom på at en rulning en kold dag godt
> kan vise et højt resultat på 95, hvis man så ruller den feks 3 gange i
> træk i 30 grader, så vil der være langt større forskel mellem 95-98

Målingen er foretaget hhv 29/10 2002 (95) og 7/10 2003, så der har ikke
været direkte varmt ved nogle af testene.
Bilen havde gået hhv. ca 39.000 og 60.000 km.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Olesen

Dato : 15-11-03 18:12

> Jeg er så ikke i tvivl om at jeg fremover forsøger at køre på 98, men det
> irritere mig at der er så langt mellem tankstationerne med 98 oktan.

Hvordan er det med højoktan i alle nabolande ?

Hvis det er lige så svært som i DK at tanke 98,
så er det sært, VW udvikler motorer til "uddøende benzin"...

Fra : Torben E

Dato : 15-11-03 18:34

> Hvis det er lige så svært som i DK at tanke 98,
> så er det sært, VW udvikler motorer til "uddøende benzin"...

Jeg tror kun det er her og i Polen, MTBE er kun tilladt på tankstationer
der er særligt milliøgodkendte og kan dukumentere deres tanke
ikke er utætte, alle stationerne med utætte tanke må ikke føre 98
oktan da det giver grundvandet en grim smag.

Vi må derfor konkludere at de Tyske tankstationer har tætte
tanke eller deres drikkevand smager grimt.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 20:03

> [...]
>
> Vi må derfor konkludere at de Tyske tankstationer har tætte
> tanke eller deres drikkevand smager grimt.

Eller at vi her i landet er lidt hysteriske.
Al respekt for at vi skal passe på miljøet. Det har min fulde opbakning.

Men her tæt ved hvor jeg bor er der inden for et halvt bygget to helt ny
tank anlæg.
Det må være den simpleste sag at bygge dem efter reglerne og at dokumentere
det. Men ingen af dem fører 98 oktan.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 16-11-03 01:21

Claus Petersen wrote:
[...]

På ingen måde. Kan ikke se, at du skal have 10 hk mere, med risiko for at
der på et tidspunkt kommer en ødelæggende forurening af grundvandet - måske
ikke i denne genration, men så i den næste. Næææh, relevans!

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-11-03 02:07

"Henrik B." wrote:

> På ingen måde. Kan ikke se, at du skal have 10 hk mere, med risiko for at
> der på et tidspunkt kommer en ødelæggende forurening af grundvandet - måske
> ikke i denne genration, men så i den næste. Næææh, relevans!

Mon ikke hellere du skulle rette skytset mod ejerne af de utætte
tanke? Jeg synes det er gak at man fjerne MTBE fra benzinen fordi
det forurener grundvandet, mens man ignorerer at der fortsat
spildes masser af benzin til undergrunden, nu bare uden MTBE..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 16-11-03 02:33

Thomas Strandtoft wrote:
[...]

Enig, men mener ikke at man skal spille i lotteriet, blot for at nogle biler
yder et par procent mere.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-11-03 11:39

"Henrik B." wrote:

> :: spildes masser af benzin til undergrunden, nu bare uden MTBE..
>
> Enig, men mener ikke at man skal spille i lotteriet, blot for at nogle biler
> yder et par procent mere.

Hvis det er med den på, skal man vist afskatte benzin og diesel
helt og finde noget mere velegnet brændsel.

Noget andet jeg ikke fatter er hvorfor man ikke bare har en
supersikret beholder til MTBE og så tilsætter denne MTBE når folk
trykker på 98 knappen på standerne. Jeg har ladet mig fortælle at
additiverne til de forskellige benzintyper først tilsættes til
allersidst, så i stedet for at tankstationerne har 3 forskellige
jordtanke til 3 forskellige slags benzin, så kunne de vel lige så
godt have en stor jordtank og 3 beholdere til "mixtur" og så
tilsætte "mixturen" direkte i standeren?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 16-11-03 12:57

Thomas Strandtoft wrote:
[...]

Sikkerhed og frem for alt - omkostninger.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-11-03 14:17

"Henrik B." wrote:

> :: godt have en stor jordtank og 3 beholdere til "mixtur" og så
> :: tilsætte "mixturen" direkte i standeren?
>
> Sikkerhed og frem for alt - omkostninger.

Hvorfor er det sikrere at have tre tanke med færdigtblandet
fremfor en tank + tilsætningstanke?? Er det fordi det er farligere
at have en stor tank i stedet for tre mindre? I så fald vil jeg
gerne have lov til at justere spørgsmålet til: Hvorfor har man
ikke samme "råbenzin" i de tre tanke, men venter med at tilsætte
"mixturen", fx. MTBE til sidste øjeblik, så det ikke er en del af
den benzin der siver ud fra jordtankene??

Omkostningerne kan ikke være en parameter når udgangspunktet er
"ikke at spille i lotteriet"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 17-11-03 00:12

Thomas Strandtoft wrote:
[...]

Med én stor tank er det måske 50.000 liter der siver ud i jorden, det er det
ikke med f.eks. 2 x 20.000 og 1x10.000.

:: Omkostningerne kan ikke være en parameter når udgangspunktet er
:: "ikke at spille i lotteriet"..

Det vil koste en krig at bygge additiveringsanlæg på alle tankstationer i
Danmark. Derudover er det problematisk med additiverne, som er giftigere
koncentreret, end selv brændstoffet. Additiverne vil altså udgøre en endnu
større forurenings risiko ude på stationerne.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-03 06:57

"Henrik B." wrote:

> Med én stor tank er det måske 50.000 liter der siver ud i jorden, det er det
> ikke med f.eks. 2 x 20.000 og 1x10.000.

Okay..

> [...]
> koncentreret, end selv brændstoffet. Additiverne vil altså udgøre en endnu
> større forurenings risiko ude på stationerne.

Så undrer det mig at jeg kan købe oktanbooster og "blytilsætning"
opbevaret i alm. plastikdunke på nær sagt enhver tankstation og
selv stå og fumle med at få det hældt i tanken. Hvis det kan
opbevares i dunke i et stativ, så må det også kunne lade sig gøre
at opbevare det i en mere permanent beholder..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 17-11-03 12:09

Thomas Strandtoft wrote:
:: Så undrer det mig at jeg kan købe oktanbooster og "blytilsætning"
:: opbevaret i alm. plastikdunke på nær sagt enhver tankstation og
:: selv stå og fumle med at få det hældt i tanken. Hvis det kan

Fordi ingen af delene er det samme, som de additiver der tilsættes.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-11-03 20:14

"Henrik B." wrote:

> [...]
> :: selv stå og fumle med at få det hældt i tanken. Hvis det kan
>
> Fordi ingen af delene er det samme, som de additiver der tilsættes.

De udfylder da samme funktion?!? Okay, der er nok flere additiver
end dem jeg må købe på hylden, men så kunne man vel bare lavet
oktanbooster og blytilsætningen som add-ons når nu de er for
farlige til at være en del af blandingen i tankene..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-03 02:18

Thomas Strandtoft wrote:
[...]

De udfylder samme funktion -ja! Men de ting du køber på tanken er langt
dyrere end de additiver man benytter. Jeg er overbevist om, at skulle man
lave forsvarlige additivløsninger på stationerne, ville du skulle bøde 2-3
kroner mere pr. liter.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 14:04

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> :: spildes masser af benzin til undergrunden, nu bare uden MTBE..
>
> Enig, men mener ikke at man skal spille i lotteriet, blot for at nogle

Klap nu lige hesten.

Hvis vi skulle være så møljihellige skulle vi helt lade være med at
forbrænde benzin.

Man skal opveje mod hindnanden hvilken risiko at man vil løbe, MTBE er efter
min målestok en lille risiko.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Torben E

Dato : 16-11-03 14:22

> Hvis vi skulle være så møljihellige skulle vi helt lade være med at
> forbrænde benzin.

Man må heller ikke glemme at en bil konstrueret til 98 typiskt
kører noget mindre per liter benzin når den tvinges til at køre
på 95, det kan da heller ikke være godt for miliøet.

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 16:16

> [...]
> kører noget mindre per liter benzin når den tvinges til at køre
> på 95, det kan da heller ikke være godt for miliøet.

Netop !

Jeg har i over 2 år kørt på 95 på min Bora selv om den er konstrueret til
98.
Jeg har nu i en månedes tid kørt på 98 og har allerede en fornemmelse af at
den køre 5-8 pct længere på literen, jeg synes dog at det er for tidligt at
juble endnu.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 17-11-03 00:13

Claus Petersen wrote:
:: Klap nu lige hesten.
::
:: Hvis vi skulle være så møljihellige skulle vi helt lade være med at
:: forbrænde benzin.

Man kan sige at der er valget mellem pest og kolera. Enten får en procentdel
af befolkningen kræft, eller også bliver drikkevandet udrikkeligt - hvad
rammer flest?

:: Man skal opveje mod hindnanden hvilken risiko at man vil løbe, MTBE
:: er efter min målestok en lille risiko.

En unødvendig risiko - der er forskellen.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 19:23

> [...]
> :: er efter min målestok en lille risiko.
>
> En unødvendig risiko - der er forskellen.

Sludder.

Risikoen er i mine øjne nødvendig hvis man vil følge de tiltag som
bilfabrikkerne laver netop for at skøne miljøet når bilerne forbrænder
benzinen.
MTBE har udover at hæve oktan tallet også den egenskab at den udvikler ilt
under fobrændingen og derfor gør den mere effektiv og bilen dermed mere
økonomisk = længeren på literen.

Hvis man udstak nogle regler om at en tankstation skulle have en membran
under en lukket overflade f.eks betonarmeret asfalt.
Istedet for nogle fliser der bare ligger i sand hvor spildt benzin kan løbe
ned igennem.
Ja så er risikoen stort set lig nul.

Men istedet har man erklæret at man vil udrydde MTBE som netop er det mindst
skadelige af de stoffer som hæver Oktan tallet.
Og modarbejder dermed de tiltag der gøres for at skåne miljøet.

Og her taler jeg ikke om at man mister 7-10 hk men om at bilen kører flere
km på literen ved brug af MTBE bensin.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-03 02:26

Claus Petersen wrote:
:: Sludder.
::
:: Risikoen er i mine øjne nødvendig hvis man vil følge de tiltag som
:: bilfabrikkerne laver netop for at skøne miljøet når bilerne
:: forbrænder benzinen.

Gu' er den ej. Man skal ikke risikere millioner af liter grundvand, for at
du kan hente et par procent ud af din moter - uanset om det er ydelse eller
økonomi.

:: MTBE har udover at hæve oktan tallet også den egenskab at den
:: udvikler ilt under fobrændingen og derfor gør den mere effektiv og
:: bilen dermed mere økonomisk = længeren på literen.

Igen - og? Så længe at det kan "ødelægge" grundvandet, er økonomien
ligegyldig.

[...]

Jeg kan høre at du ikke kender noget til danske tankstationers opbygning.
Alle steder omkring pejlehuller, aflæssepladser og tankanlæg ligger der
beton, eller fliser - asfalt kan ikke bruges! Under denne beton eller
fliser, er der olie/benzin-udskiller. Problemet er, at f.eks. MTBE (og andre
additiver + farve-/sporstof) er vandblandbart. D.v.s. at en evt.
olie/benzinudskiller ikke kan stoppe MTBE. Skulle det gøres effektivt, ville
al regnvand på alle tankstationer skulle samles op og køres til destruktion.
Hvad tror du den fornøjelse koster?

:: Men istedet har man erklæret at man vil udrydde MTBE som netop er
:: det mindst skadelige af de stoffer som hæver Oktan tallet.
:: Og modarbejder dermed de tiltag der gøres for at skåne miljøet.

Nu er det at skåne miljøet jo mange ting. Og ved at beskytte grundvandet,
mener jeg nu at man gør MEGET for at beskytte miljø og mennesker.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-03 19:06

> [...]
ville
> al regnvand på alle tankstationer skulle samles op og køres til

Jeg kender temmeligt meget til tankstationer, min forældre havde en
tankstation i mange år.
Bemærk venligst at jegt skrev betonarmeret asfalt, men det kender du vil
intet til.

Men lad os da smide alle bilerne i havnen, og gå tilbage til kakkelovn og
stearinslys, så gør vi virkeligt noget for miljøet der batter.

/Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 21-11-03 01:08

Claus Petersen wrote:
[...]

Havde? Hvor mange tankstationsbekendtgørelser er der kommet siden?

:: Bemærk venligst at jegt skrev betonarmeret asfalt, men det kender du
:: vil intet til.

Asfalt = Tjæreholdigt = går ikke sammen med benzin.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 16-11-03 15:12

In news:3fb64b62$0$7145$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
Claus Petersen <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> typed:

[klip]

> [...]
> instruktionsbogen står der at bilen er lavet til 98 oktan, men at den
> pga. bankeføler reguleret tænding kan køres med 95 oktan med et

Samme gælder PSA's motorer - de er udviklet til 98 oktan men kører på 95.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : JK

Dato : 17-11-03 10:18

On Sun, 16 Nov 2003 15:11:51 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
>
>[klip]

>Samme gælder PSA's motorer - de er udviklet til 98 oktan men kører på 95.

Aha, jamen med PSA dækker vi en stor del af de europæiske
konkurrenter, ikke sandt ?

Hvordan får man så en lille, højtydende 16 ventilet benzinmotor på ca.
1.4 til 1.6 liter ?

Er det ikke bare et spørgsmål om at skifte chippen ?

mvh

John

Fra : Fly Christensen

Dato : 16-11-03 15:08

On Sat, 15 Nov 2003 16:50:57 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

[snip]
> [...]
>f.eks er Shells V-power i Tyskland oktan 100 hvorimod det i Danmark kun er
>95. Det er jo ikke bil producenternes skyld at man i danmark har langt

Til gengæl koster 100 oktan en del mere end 98. Selv om du skulle kunne
køre længere på literen på 100 en dpå 98, så er det altså mange
kilomater, der skal til, før end det kan betale sig.

>Derudover er kvaliteten af den danske bensin betydelygt
>ringere en den tyske, vistnok noget med svovl indholdet.

Den vil jeg gerne se dokumenteret.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Torben E

Dato : 16-11-03 15:53

> Den vil jeg gerne se dokumenteret.

Det står i Bilmagasinet´s artikel om effekttab ved 95 for biler
der er lavet til 98.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-11-03 00:14

Torben E wrote:
::: Den vil jeg gerne se dokumenteret.
::
:: Det står i Bilmagasinet´s artikel om effekttab ved 95 for biler
:: der er lavet til 98.

Dansk råbenzin er ikke ringere end f.eks. tysk eller svensk. Der er blot
mere svovl i.

M.v.h.