Fiks af håndbremse på Escort Mk. V.
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-11-03 11:25

Hej!

Først og fremmest tak til dem, som svarede på min tidl. post om skift af
bremserør på en Colt. Alle rør og slanger er nu skiftede og bilen bremser
perfekt igen efter udluftning :)
T-Hansen er iøvrigt nogle kvaj til at levere stumper. Deres bremseslanger passer
slet ikke (de er for lange) så mig om min kammy kørte ned til Ford på Firskovvej
istedet. De har Mitsubishi stumper(!) som passer perfekt :)

Nu til problemet:

Nu er tiden så kommet til at fikse håndbremsen på min elskede Escort 1.6i fra
'96.

Problemet er, at håndbremsen kun tager fat på det ene baghjul og det hjælper
ikke at spænde kablet inde i kabinen. Jeg har været nede og kigge ved
"fordelerleddet" over udstødningen, men det bevæger sig frit og er helt
rustfrit. Inderlederne i kablerne bevæger sig iøvrigt begge frit og uden
friktion af nævneværdig grad. Bremsearmen bevæger sig i begge tromler når man
bruger håndbremsen.

Så er der vel kun tromlebremserne tilbage (og de bremser iøvrigt fint med
bremsepedalen). Hvad kan der mon være gået galt siden den ene tromle tager
hurtigere fat end den anden? Der er lige meget tilbage på begge sæt bremsebakker
og de er iøvrigt selvjusterende... :)

Ideer?

Der er iøvrigt ikke lige meget bremsebelægning på bakkerne. Der er hhv. 2 og 4mm
pr. side og det er "symmetrisk slid" så jeg tror bare det "skal være sådan".

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 14-11-03 19:17

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> bremsepedalen). Hvad kan der mon være gået galt siden den ene tromle tager
> hurtigere fat end den anden? Der er lige meget tilbage på begge sæt

Skal dine bremsepedal trædes længere ned end normalt når du bremser? kan
være fordi selvjusteringen er groet fast/går stramt.. det ser jeg jævnligt..
det mærkes som regel ved at bremsen kan jokkes lidt længere ned end
"normalt" fordi bakkerne skal skubbes længere ud før de får kontakt og der
dannes tryk i bremsekredsen.. det samme gør at håndbremsen skal trækkes
længere op end normalt

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-11-03 11:16

Hej!

Bo Lynnerup wrote:

> Skal dine bremsepedal trædes længere ned end normalt når du bremser? kan
> være fordi selvjusteringen er groet fast/går stramt.. det ser jeg jævnligt..

Hmm, det har jeg såmend ikke lagt mærke til. Men jeg vil da checke
selvjusteringen (selvom jeg mener, at jeg var nødt til at udløse den for at få
kablet på igen, da jeg havde det af).

Fra : Carsten P

Dato : 14-11-03 21:23

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mvh, Kim Voss Schrader (aktiv skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)
>
> "Sir, we are in the vicinity of an area adjacent to a location!"

Hej

På dine selvjusterende arme (inden i tromlen) sider der et lille "hjul" med
en masse stråler disse har det med at forsvinde lige på det punkt hvor de er
i kontakt med modparten, det ses tydligt hvis du tager det fra hinanden.
Det kan fikses på 2 måder. 1 du køber nye "arme" kender ikke prisen 2 du
"slår" "hjulet løst og drejer det en halv omgang og svejser det fast igen.
Jeg skal selv til denne operation til foråret, Øv.

Håber du kunne bruge dete

Vh Carsten

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-11-03 11:18

Hej!

Carsten P wrote:

> [...]
> "slår" "hjulet løst og drejer det en halv omgang og svejser det fast igen.
> Jeg skal selv til denne operation til foråret, Øv.

Okay, det vil jeg kigge på. I er begge to inde på dette problem, så der kunne jo
være noget om snakken :)

Tak til jer begge.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-11-03 23:05

Hej!

Så har jeg fået min håndbremse til at virke igen! Det var ganske rigtigt den ene
selvjustering i tromlen som virkede dårligt. Både hjulet og strammeren var ret
løse i det og formåede ikke at justere bremsebakkerne.

Et "selvjusteringssæt" med to stk. kostede 250,- og nu (hånd-) bremser bilen
perfekt igen :)

Har iøvrigt også skiftet gearkasseolien nu jeg var igang... Den var kulsort,
hvilket jeg egentligt ikke havde forventet.

Tak til jer begge!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 27-11-03 00:32

On Wed, 26 Nov 2003 23:04:58 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>løse i det og formåede ikke at justere bremsebakkerne.
>Et "selvjusteringssæt" med to stk. kostede 250,- og nu (hånd-) bremser bilen

Er du så glad nu?

>Har iøvrigt også skiftet gearkasseolien nu jeg var igang... Den var kulsort,
>hvilket jeg egentligt ikke havde forventet.

Hvilken farve havde det ved "loadingen"?

/Mogens

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-11-03 10:41

Hej!

Mogens Knudsen wrote:

> Er du så glad nu?

MON ikke

> Hvilken farve havde det ved "loadingen"?

Det lignede motorolie til forveksling. Dog en del tykkere.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 27-11-03 11:06

On Thu, 27 Nov 2003 10:40:35 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Det lignede motorolie til forveksling. Dog en del tykkere.

OK - man skifter jo sjældent den olie, så derfor er erfaringen ikke
voldsom. Var der iøvrigt grater på "bundproppen"

/Mogens

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-11-03 13:49

Hej!

Mogens Knudsen wrote:

> OK - man skifter jo sjældent den olie, så derfor er erfaringen ikke
> voldsom.

Det er korrekt. Dog kan jeg ikke forstå hvorfor olien er blevet sort -
den skal jo ikke ligefrem opfange røgpartikler e.lign... Men ok,
206000km kan vel sætte sine spor.

> Var der iøvrigt grater på "bundproppen"

Den så fin ud, og der kom ikke metalspåner ud ved dræningen :)

Dog var der ca. 3dL for lidt olie i gearkassen fandt jeg ud af... Håber
der er lidt at give af... Nu er den fyldt op til bristepunktet.

--
Mvh, Kim