Batterioplader tilsluttet via cigarettænde~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-11-03 12:57

Hej alle,

I går aftes sad jeg og så et bilistprogram i tysk tv - der blev bla. snakket
om batteriladere til biler. Det nyeste var en lille sag - på størrelse med
en normal mobiltelefonlader, som endte op i et stik til cigarettænderen -
man skulle altså ikke til at åbne motorrum og rode med tilslutning direkte
til batteriet.
Opladeren ladede med en forholdsvis lav ladestrøm - 0,3A så jeg det var.
Denne langsomme ladning skulle bevirke at en begyndende fostateringsproces
blev nedbrudt, og batteriet genvandt sin oprindelige kapacitet.
En sådan slowlader kunne vel være ganske velegnet til lidt
vedligeholdsladning derhjemme i garagen ?
For mig at se var laderen en smart tingest - ikke mindst for ikke teknisk
mindede personer som ikke har lyst til at linde på motorhjelmen - er der
nogen som har set mere til en sådan lader - evt. på det danske marked ?.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 13:04

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> mindede personer som ikke har lyst til at linde på motorhjelmen - er der
> nogen som har set mere til en sådan lader - evt. på det danske marked ?.

1) Jeg har aldrig set en bil hvor cigarstikket virkede når motoren var
slukket.

2) 0.3A er desuden nok mindre end selvafladningen i akkumulatoren.
Ellers vil det ta' 60/0.3 = 200 = over 8 dage at oplade min bil. Hvis
det er en nyere Ford kan den ikke følge med ;)

3) de fleste cigarstik er sikret med en sikring. forbinder du en død
akkumulator med en superfrisk springer begge sikringer formodentlig.

Køb et ordentligt sæt kabler (min 20kvad og kobber) og en elektronisk
lader på 10-15A og hold op med at hænge foran TV_shoppen Andreas :)

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-11-03 13:16

> 1) Jeg har aldrig set en bil hvor cigarstikket virkede når motoren var
> slukket.

Det har den godtnok gjort i alle de biler jeg har haft - den er da som regel
bare koblet direkte til batteriet via en sikring skulle jeg mene.

> 2) 0.3A er desuden nok mindre end selvafladningen i akkumulatoren.
> Ellers vil det ta' 60/0.3 = 200 = over 8 dage at oplade min bil. Hvis
> det er en nyere Ford kan den ikke følge med ;)

Se det var også det jeg lurede på..

> Køb et ordentligt sæt kabler (min 20kvad og kobber) og en elektronisk
> lader på 10-15A og hold op med at hænge foran TV_shoppen Andreas :)

Det var skam ikke noget der ligner noget TVShopagtigt, men derimod et
seriøst forbrugerprogram med sagkyndige Professor Doktor DiplomIngenieure
som dig og mig, Roberto

mvh

Andeas M. Hansen
- Som har været 5volts ingeniør i snart 20 år, men altid beskæftiget sig med
bits og bytes....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 13:21

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> Det har den godtnok gjort i alle de biler jeg har haft - den er da som
regel
> bare koblet direkte til batteriet via en sikring skulle jeg mene.

Min Xsara er cigarettænderen da aktiv hele tiden.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-11-03 13:28

> Min Xsara er cigarettænderen da aktiv hele tiden.

Det er jeg skam godt klar over - det er Roberto som ikke tror på det
hint: for overskuelighedens skyld - svar venligst på den rigtige posting!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 13:31

On Thu, 13 Nov 2003 13:27:43 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Det er Roberto som ikke tror på det...

Rolig nu - hans erfaringsgrundlag er Opler fra en tid, hvor
cigartændere var ekstraudstyr

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 13:35

Mogens Knudsen wrote:

> Rolig nu - hans erfaringsgrundlag er Opler fra en tid, hvor
> cigartændere var ekstraudstyr

Har har! Meget morsomt!

Jeg skal vende mig til at Yoda'en altid har strøm på hornet (gyser).
Ekstrabremselygten i midten virker også altid!

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-11-03 13:37

> Rolig nu - hans erfaringsgrundlag er Opler fra en tid, hvor
> cigartændere var ekstraudstyr

Ja ingen skal ihvertfald fornægte en fransk livsnyder sin obligatoriske
Gauloise, når han ligger på bagsædet med elskerinden og sin
rødvinsbrandert

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 13:40

On Thu, 13 Nov 2003 13:36:34 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Ja ingen skal ihvertfald fornægte en fransk livsnyder sin obligatoriske
>Gauloise, når han ligger på bagsædet med elskerinden og sin
>rødvinsbrandert

ROFL

/Mogens
El-ingeniør, processtyring

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 13:41

Andreas M. Hansen wrote:

> Ja ingen skal ihvertfald fornægte en fransk livsnyder sin obligatoriske
> Gauloise, når han ligger på bagsædet med elskerinden og sin
> rødvinsbrandert

Han kan jo bare holde smøgen hen til flammerne fra Citroën'en :))

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 13:56

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message

> Han kan jo bare holde smøgen hen til flammerne fra Citroën'en :))

Touché !!

--
mvh/rg. Christian
El.Tekniker, har dog arbejdet som SW udvikler i ca. 6 år (Når nu vi er i

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 13:31

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
>>

> Det var skam ikke noget der ligner noget TVShopagtigt, men derimod et
> seriøst forbrugerprogram med sagkyndige Professor Doktor DiplomIngenieure

De er totalt forvirrede tyskerne.
Derfor kalder jeg mig MSc det tager man ikke fejl af.
Diplom betyder jo BSc (eller teknikum på gammel dansk) her til lands :)
Og når man nu *er* polytekniker fra Lyngby på den hårde måde.

Det er også sjovere.

Fra : TomCK

Dato : 13-11-03 14:34

> Derfor kalder jeg mig MSc det tager man ikke fejl af.
> Diplom betyder jo BSc (eller teknikum på gammel dansk) her til lands :)
> Og når man nu *er* polytekniker fra Lyngby på den hårde måde.

Se, netop dér kommer vi fra det hedengangne DIA i klemme, et sted mellem DTH
og teknikum.... Så vidt jeg ved, skal jeg også kalde mig BSc - hvilket kan
forlede folk til at tro, jeg kommer fra teknikum. Måske betegnelsen BSc++
ville kunne bruges? Eller MScLight ??

Anyway - min bil (Vitara) har heller ikke strøm til cerutten, når tændingen
er taget. Det har heller ingen af de (tælle-tælle...) 6 foregående haft.

mvh
TomCK
DIA-E(D), 1990.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 14:38

TomCK wrote:
> [...]
> forlede folk til at tro, jeg kommer fra teknikum. Måske betegnelsen BSc++

Jeg er også startet på DIA og E(D) men blev hængende i DTH.

> Anyway - min bil (Vitara) har heller ikke strøm til cerutten, når tændingen
> er taget. Det har heller ingen af de (tælle-tælle...) 6 foregående haft.

Glimrende.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 13-11-03 13:33

> 1) Jeg har aldrig set en bil hvor cigarstikket virkede når motoren var
> slukket.
Det tror jeg nu at den gøre i de fleste biler...

> 2) 0.3A er desuden nok mindre end selvafladningen i akkumulatoren.
> Ellers vil det ta' 60/0.3 = 200 = over 8 dage at oplade min bil. Hvis
> det er en nyere Ford kan den ikke følge med ;)
Hvis din bil aflader med 0,3A, så vil den jo kva dit regnestykke herover
være hel død, hvis den har stået i 8 dage.
Hvis du så samtidig lader den med 0,3A, så bibeholder du batteriets
funktionsdygtighed.

> 3) de fleste cigarstik er sikret med en sikring. forbinder du en død
> akkumulator med en superfrisk springer begge sikringer formodentlig.
Som jeg forstår Andreas' beskrivelse, så er der ikke tale om en erstatning
for startkabler, men en vedligeholdeleslader, der sluttes til 230 V. Den har
en indbygget strømbegrænser på 0,3A, så ligegyldigt om den bliver koblet på
et helt dødt batteri, vil den aldrig lade med mere end 0,3A - og derved ikke
springe den sikring på typisk 10A(?) der findes mellem cigarstikket og
batteriet.

> Køb et ordentligt sæt kabler (min 20kvad og kobber) og en elektronisk
> lader på 10-15A og hold op med at hænge foran TV_shoppen Andreas :)
Tjooo... Eller få udbedret årsagen til at bilen ikke kan holde strøm...

/Nygaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 13:40

Keld Nygaard wrote:

> Det tror jeg nu at den gøre i de fleste biler...

Ja ja da, det er en god dag hvor man kan sige at man lærte noget nyt.

> [...]
> være hel død, hvis den har stået i 8 dage.
> Hvis du så samtidig lader den med 0,3A, så bibeholder du batteriets

Korrekt observeret, men jeg simplificerede lige lidt for
overskuelighedens skyld.

For en Mondeo er 'baggrundsforbruget' uden selvafladningen cirkus 0.4A
iflg Toms i-situ målinger.

See deeds er jo en heeelt andends sag!

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-11-03 12:23

Roberto Saldo wrote:
> 1) Jeg har aldrig set en bil hvor cigarstikket virkede når motoren var
> slukket.

Har du aldrig kørt VW?

mvh
Henning

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-11-03 12:28

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> teknisk mindede personer som ikke har lyst til at linde på
> motorhjelmen - er der nogen som har set mere til en sådan lader -

Jeg har set sådan tingester i en dansk reservedelsforretning. De sidste
de havde forærede de væk med en stor advarsel om at de ikke ydede
garanti på produktet.

mvh
Henning