Erfarne bilister (i Århus-området) søges t~
Fra : Sidsel Bech-Petersen

Dato : 13-11-03 12:19

Vil du være med til at præge et nyt koncept for advarselssystemer i
biler? Så er det måske dig, vi skal have fat i. Vi søger nemlig
personer, der har lyst til enten at:
- blive interviewet om brugergrænseflader i biler
- eller deltage i en workshop, hvor vi i fællesskab skal arbejde med
udviklingen af nye koncepter for advarselssystemer og teknologi i
biler

LIWAS er en virksomhed, der er i gang med at udvikle en glatførealarm
til biler. Århus kommune og Vejdirektoratet, som arbejder med trafik
på et overordnet niveau, har allerede vist interesse for projektet,
men hvis glatførealarmen skal fungere efter hensigten, er det vigtigt
også at inddrage de brugere, der skal bruge glatførealarmen på et mere
konkret niveau.
Da vi er interessede i at snakke med erfarne bilister, har vi valgt at
lave et indlæg her på dk.fritid.bil - vi håber det er i orden.

Projektet og samarbejdspartnere:
LIWAS er et system, der skal kunne advare bilister om glatte veje –
både som en akut melding om føret under bilen her-og-nu og som en
varslende melding om føret længere fremme på bilistens rute.
Systemet er under udvikling i et samarbejde mellem virksomheden LIWAS
og kompetencecentret ISIS, der er en del af Aarhus Universitet. Vi er
som multimediestuderende blevet inddraget i projektet med henblik på
at designe brugergrænsefladen, som inde i bilen skal formidle
advarslerne til bilisten. Mens dataloger og ingeniører tager sig af
den mere tekniske del af udviklingen, arbejder vi altså på at finde ud
af, hvordan systemet skal kommunikere med bilisten.

Hvad er LIWAS?:
LIWAS-systemet består dels af sensorer, der er placeret under bilen,
og dels af standere, der står langs vejkanten i udvalgte områder, hvor
der erfaringsmæssigt er problemer med føret. Sensorerne sender
lysstråler ned på vejens overflade, der afgiver en refleksion, som er
forskellig alt efter, om vejen er tør, våd eller isbelagt. Ved hjælp
af strålernes forskelligartede refleksioner, kan systemet bedømme
vejens nøjagtige tilstand.
LIWAS-systemet udvikles så standerne og enhederne i bilerne bliver sat
sammen i et netværk. Bilerne kommer derfor i realiteten til at optræde
som mobile vejrstationer, der via netværket kan give beskeder videre
til hinanden og til de opstillede standere.

Hvem er vi?
Vi er to multimediestuderende, der er i gang med vores sidste år på
kandidatuddannelsen i Multimedier på Aarhus Universitet. Vi arbejder i
dette semester med udviklingen af LIWAS, men ser også mere generelt
på, hvordan IT bliver integreret i bilerne. I den forbindelse har vi
brug for at tale med nogle kommende brugere af det produkt, vi skal
designe, men vi vil også gerne tale med bilister, der har erfaring med
brug af mobiltelefon, GPS-system, displays og lignende under kørslen.
Derfor har vi rettet henvendelse til denne nyhedsgruppe.

Brugere i designprocessen:
Vi mener, at det er fornuftigt, at inddrage brugere i designprocessen,
fordi det er vigtigt at kende behovet og ønskerne hos de brugere, man
skal designe et system til. På den måde er der større sandsynlighed
for at ramme et design, som passer ind i brugernes adfærd og behov.
Derfor tror vi, at vi vil være hjulpet godt på vej til at designe en
hensigtsmæssig LIWAS-brugergrænseflade i bilen, som ikke forstyrrer
chaufførens fokus på trafikken, hvis vi kan få lov til at trække på
nogle af jeres erfaringer.

Kontakt:
Hvis du er interesseret i at være en del af projektet eller blot
interesseret i at høre mere om LIWAS og vores projekt, er du meget
velkommen til at kontakte os via mail eller telefon:

Sidsel Bech-Petersen, sidsel@daimi.au.dk, 86108679
Anne Rohde, arohde@daimi.au.dk, 86101426

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-03 15:21

(Er også undtagelsesmæssigt postet pr mail)

sidsel@imv.au.dk (Sidsel Bech-Petersen) skrev :

>Da vi er interessede i at snakke med erfarne bilister, har vi valgt at
>lave et indlæg her på dk.fritid.bil - vi håber det er i orden.

I har da ramt et sted, hvor der befinder sig en del mennesker, der har
erfaringer udi kørsel på vejene under forskellige vejforhold, så det
er bare at klø på ;)

>at designe brugergrænsefladen, som inde i bilen skal formidle
>advarslerne til bilisten.

Hvis man under brugergrænsefladen medtager chaufførens evne til at
observere, skal i nok være enddog meget omhyggelige med jeres valg af
den måde chaufføren får informationerne på - der er jo rigeligt der
aalerede nu fjerner folks opmærksomhed fra det væsentlige , nemlig
hvad der foregår ret forude

> [...]
>hensigtsmæssig LIWAS-brugergrænseflade i bilen, som ikke forstyrrer
>chaufførens fokus på trafikken, hvis vi kan få lov til at trække på

Et hint til jer - måske noget hjemmesideværk med muligheder for at se
nogle ide'er ???

> [...]
>interesseret i at høre mere om LIWAS og vores projekt, er du meget
>velkommen til at kontakte os via mail eller telefon:

I har valgt dette medie til at tage kontakt - så et godt råd herfra er
at følge gruppen - så får i nok al den opmærksomhed i ønsker

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 15:25

On Thu, 13 Nov 2003 15:21:26 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Et hint til jer - måske noget hjemmesideværk med muligheder for at se
>nogle ide'er ???

Sidste gang var der da vist meget godt med held i sprøjten.
(undersøgelse om NG-vaner)

Etablér jer på nettet, og folk er med på den, IMO

/Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 15:26

<jan@stevns.net> wrote in message
> [...]
>
> I har da ramt et sted, hvor der befinder sig en del mennesker, der har
> erfaringer udi kørsel på vejene under forskellige vejforhold, så det

Ja mon ikke.

> [...]
> den måde chaufføren får informationerne på - der er jo rigeligt der
> aalerede nu fjerner folks opmærksomhed fra det væsentlige , nemlig

Et Heads Up display ala F16 må vel være sagen ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-11-03 13:33

"Christian B. Andresen" wrote:

> Et Heads Up display ala F16 må vel være sagen ?

Så avanceret behøver det vel ikke være, det kan da sagtens laves
med en lampe der lyser hvis der er is på vejen, evt. blinker hvis
der er 500 meter hen til det isglatte..

Jeg er lidt modstander af alt for avancerede gadgets tæt på
chaufføren. Sidst jeg kørte i taxa, benyttede chaufføren
lejligheden til at demonstrere sit navigationssystem for mig -
mens han kørte! Min mors bil har sådan noget økonomicomputer og
den kan jeg heller ikke altid holde fingrene fra = alt andet lige
mindre opmærksomhed ud gennem forruden.

Jeg ved godt at Heads Up netop kræver at man kigger ud gennem
ruden for at betjene det, men alligevel mener jeg nu at jo mindre
gøgl der er, des mere fokus rettes mod den egentlige opgave.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-03 09:34

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> [...]
> mens han kørte! Min mors bil har sådan noget økonomicomputer og
> den kan jeg heller ikke altid holde fingrene fra = alt andet lige

Netop derfor skulle det være et heads up display.

> Jeg ved godt at Heads Up netop kræver at man kigger ud gennem
> ruden for at betjene det, men alligevel mener jeg nu at jo mindre
> gøgl der er, des mere fokus rettes mod den egentlige opgave.

Måske, men hvis speedometer, omdr. tæller, + alle de andre ting også var
projekteret op der ville det jo faktisk gøre at føreren skulle kigge mindre
væk fra trafikken. Fokus skulle jo være lidt ude.

Fra : JS

Dato : 15-11-03 13:55

> Et hint til jer - måske noget hjemmesideværk med muligheder for at se
> nogle ide'er ???

Der kan læses en del om projektet her men selvfølgelig ikke noget mht. de
konkrete ideer...
http://www.liwas.dk/