"Klippekortet" indføres...
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 07:29

Så bliver det til virkelighed - vi får 99% sikkert klippekort i DK.
3 klip indenfor 3 år, og man har en betinget frakendelse af
kørekortet. Unge mennesker må nøjes med 3 klip på 2 år.

Jég synes sgu, det er iorden.

/Mogens

Fra : Thostrup

Dato : 13-11-03 08:24

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> [...]
> 3 klip indenfor 3 år, og man har en betinget frakendelse af
> kørekortet. Unge mennesker må nøjes med 3 klip på 2 år.

Øhh - burde det ikke være omvendt, at unge skulle miste kortet hurtigere?
Eller vil de nu fjerne de "ældre" chaufører fra vejene, da de kan genkende
deres fotovogne ?

Mvh Thostrup

Fra : John Sahl

Dato : 13-11-03 08:30

Thostrup wrote:
> Øhh - burde det ikke være omvendt, at unge skulle miste kortet
> hurtigere? Eller vil de nu fjerne de "ældre" chaufører fra vejene, da
> de kan genkende deres fotovogne ?

Mon ikke du skal læse det Mogens har skrevet igen?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 08:30

On Thu, 13 Nov 2003 08:29:36 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Mon ikke du skal læse det Mogens har skrevet igen?

Jeg citerede faktisk forkert. Beklager!

Regeringen foreslår at skærpe sanktionerne mod trafiksyndere.
I et nyt klippekortsystem skal en for­seelse koste et klip, og tre
klip på tre år vil udløse en betinget fraken­delse af kørekortet. Hvis
forseelserne fortsætter, ryger kørekortet.

For unge mennesker vil to klip på tre år udløse kørselsforbud.

Fremover skal der udløses en betinget frakendelse af kørekortet ved
60% fartoverskridelse mod 70% nu. Dertil skærpes bødeniveauet for 30
pct. overskridelse på almindelige veje.

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 13-11-03 08:36

Mogens Knudsen wrote:
> Jeg citerede faktisk forkert. Beklager!

I'm shocked, men sådan er det jo med de ingeniører her
i gruppen !

> [...]
> klip på tre år vil udløse en betinget fraken­delse af kørekortet. Hvis
> forseelserne fortsætter, ryger kørekortet.

God idé, længe ventet.

> For unge mennesker vil to klip på tre år udløse kørselsforbud.

Det er simpelthen for latterligt at de slipper billigere.

> Fremover skal der udløses en betinget frakendelse af kørekortet ved
> 60% fartoverskridelse mod 70% nu. Dertil skærpes bødeniveauet for 30
> pct. overskridelse på almindelige veje.

Hvor læser man mere?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 08:34

On Thu, 13 Nov 2003 08:35:44 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>I'm shocked, men sådan er det jo med de ingeniører her
>i gruppen !

He, he...

>Det er simpelthen for latterligt, at de slipper billigere.

Gør de vel heller ikke?

>Hvor læser man mere?

Kommer nok i løbet af dagen.

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 08:36

On Thu, 13 Nov 2003 08:34:28 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Kommer nok i løbet af dagen.

Der står en hel afhandling hér.
http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=70568

Hvor det gælder osv.

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-11-03 22:59

Mogens Knudsen wrote:

> Der står en hel afhandling hér.
> http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=70568

Jeg synes det ligner noget makværk..

For det første kan jeg ikke se hvorfor man skal have ekstra forsøg
ved overtrædelse af de vilkår der er skrevet på siden, en gang
burde være nok. Faktisk kan jeg hele 4 gange lave samme tåbelighed
før jeg ikke må køre længere, de første 3 klip giver jo kun en
betinget dom, så det er først 4. gang fælden for alvor klapper.
Jeg kan altså 4 gange sætte farten op når jeg bliver overhalet før
jeg mister retten til at føre bil, personligt mener jeg at 1 gang
er mere end rigeligt til at kortet burde ryge.

Jeg kan heller ikke se hvorfor jeg som rutineret bilist skal have
et ekstra forsøg i forhold til de unge. Min erfaring gør åbenbart
at jeg 4 gange kan "få lov til" at tilsidesætte min vigepligt,
mens den unge bilist kun "må" gøre det 3 gange. Igen er jeg af den
holdning at 1 gang må være rigeligt. Jeg er tilhænger af lige
vilkår for alle. Hvis jeg skal have tre forsøg, så skal de unge
også. Hvis det så viser sig at de unge kører så meget dårligere,
så vil de jo blot få deres tre hak hurtigere end jeg gør, det
justerer sig selv helt automatisk..

Set herfra er det temmeligt inkonsekvent, men uden tvivl godt for
justitsministerens medietække..

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 13-11-03 08:47

Mogens Knudsen wrote:
> Gør de vel heller ikke?

Næh, det gør de vel reelt ikke, jeg burde være ingeniør,
eller sove lidt længere inden jeg skriver på news

Ellers ser det, ved en hurtig gennemlæsning, faktisk ret
fornuftigt, ud det man kan læse på det linket du sendte.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 07:58

> Det er simpelthen for latterligt at de slipper billigere.

Hvad kommer først?
2 eller 3?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 14-11-03 08:24

Morten Fruergaard wrote:
> Hvad kommer først?
> 2 eller 3?

Hvem kom først med at rette min fejl, dig eller Mogens?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 09:19

> Hvem kom først med at rette min fejl, dig eller Mogens?

Underordnet.
Men det er sjovest at trampe på dem der ligger ned...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 14-11-03 10:47

Morten Fruergaard wrote:
> Men det er sjovest at trampe på dem der ligger ned...

Godt jeg kan tåle det.

Fra : EjS

Dato : 13-11-03 08:59

> Jég synes sgu, det er iorden.

Enig!

MVH EjS

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 10:41

> Jég synes sgu, det er iorden.

Ahh... så har mit "psykopatiske lobbyarbejde" (iflg. Thomas H.) alligevel
virket!

Jeg synes det er godt at myndighederne og medierne så småt viser tegn på at
være bevidste om, at det ikke _kun_ handler om fart.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 11:05

On Thu, 13 Nov 2003 10:41:00 +0100, "Vestman"
<vestmanFJERNES@adslhome.dk> wrote:

>Ahh... så har mit "psykopatiske lobbyarbejde" (iflg. Thomas H.) alligevel
>virket!

He, he...

>Jeg synes det er godt at myndighederne og medierne så småt viser tegn på at
>være bevidste om, at det ikke _kun_ handler om fart.

Næh, det ka' du ha' ret i:
De forseelser, der foreslås omfattet af ordningen, er kendetegnet ved
at være trafikfarlige forseelser, det vil sige navnlig adfærdsbaserede
forseelser, som er væsentlige for færdselssikkerheden. Det drejer sig
om følgende forseelser:

-Fremkørsel mod rødt lys
-Kørsel i nødspor
-Kørsel over jernbanespor
-Kørsel med for kort afstand til forankørende
-Kørsel venstre om helleanlæg
-Ændring af færdselsretning og placering mv.
-Overskridelse af spærrelinier ved overhaling
-Tilsidesættelse af krav til og forbud mod overhaling
-Øget hastighed, når man bliver overhalet
-Forbikørsel/slalomkørsel
-Overhaling ved fodgængerfelt
-Tilsidesættelse af vigepligt
-Tilsidesættelse af forbud mod kap- og væddekørsel

-Tilsidesættelse af pligt til at påse, at børn under 15 år er
fastspændt under kørslen

-Overskridelse af hastighedsgrænser med mere end 30 pct.
-Kørsel med en promille på mellem 0,51-0,80

/Mogens

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 11:14

> [...]
> at være trafikfarlige forseelser, det vil sige navnlig adfærdsbaserede
> forseelser, som er væsentlige for færdselssikkerheden. Det drejer sig
[.....]

Jeg bliver i bedre og bedre humør ved tanken om, at læse remsen.... Så må vi
bare håbe på at det virker.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 11:16

On Thu, 13 Nov 2003 11:13:38 +0100, "Vestman"
<vestmanFJERNES@adslhome.dk> wrote:

>Jeg bliver i bedre og bedre humør ved tanken om, at læse remsen.... Så må vi
>bare håbe på at det virker.

Og jég blev glædeligt overrasket, da jeg nærlæste remsen, idet punktet
"Overskridelse af hastighedsgrænser med mere end 30 pct." jo betyder,
at man først får et hak ved 169 km/t

/Mogens

Fra : Max[DK]

Dato : 13-11-03 11:37

> Og jég blev glædeligt overrasket, da jeg nærlæste remsen, idet punktet
> "Overskridelse af hastighedsgrænser med mere end 30 pct." jo betyder,
> at man først får et hak ved 169 km/t

Huh...? På motorvej mister du vel stadig kortet ved hastigtheder over
160km/t?

Anyway, hvordan får du det til 169km/t ved 30%?

/Max

Fra : JS

Dato : 13-11-03 11:46

"Max[DK]" <maxses@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Huh...? På motorvej mister du vel stadig kortet ved hastigtheder over
> 160km/t?
>
> Anyway, hvordan får du det til 169km/t ved 30%?

0,3-130 = 39 + 130 = 169...

Fra : Hjalte

Dato : 13-11-03 12:10

On Thu, 13 Nov 2003 11:45:55 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

>0,3-130 = 39 + 130 = 169...

Du mener vel:
(0,3*130)+130 = 169

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Fra : Erik BH

Dato : 13-11-03 17:36

> "Overskridelse af hastighedsgrænser med mere end 30 pct." jo betyder,
> at man først får et hak ved 169 km/t

Mon det var derfor Buksti var imod hastighedsopsættelsen til 130? Lige nu er
grænsen jo 187

vh, Erik BH.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-03 14:38

Mogens Knudsen wrote:
:: færdselssikkerheden. Det drejer sig om følgende forseelser:
::
:: -Fremkørsel mod rødt lys
:: -Kørsel i nødspor
:: -Kørsel over jernbanespor

???

[...]

Håber de har omløb i hovedet nok til, at dette ikke gælder på motorvejen!!

:: -Øget hastighed, når man bliver overhalet
:: -Forbikørsel/slalomkørsel

Alt øvrigt er ok.

M.v.h.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-11-03 14:41

Henrik B. <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> [...]
>:: -Tilsidesættelse af krav til og forbud mod overhaling
> Håber de har omløb i hovedet nok til, at dette ikke gælder på motorvejen!!

Ahva'?

Du mener altså at tailgating ikke skal give et klip?
Eller at lastbilerne ikke skal have et klip for at overhale i de zoner
på motorvejen hvor der er overhaling forbudt for lastbiler mv.?

--
-René
http://www.taabelig-turbo-klub.dk/

Fra : JS

Dato : 13-11-03 14:49

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eller at lastbilerne ikke skal have et klip for at overhale i de zoner
> på motorvejen hvor der er overhaling forbudt for lastbiler mv.?

Mon ikke det er det med overhaling på motorvejen der henvises til?!

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-03 14:52

Rene Joergensen wrote:
[...]
::::: -Tilsidesættelse af krav til og forbud mod overhaling Håber de
[...]

Hvor kommenterer jeg tailgating??????

:: Eller at lastbilerne ikke skal have et klip for at overhale i de
:: zoner på motorvejen hvor der er overhaling forbudt for lastbiler mv.?

M.h.t. lastbiler/busser/campingvogn m.m.m. på motorvejen, så JA! Jeg mener
absolut ikke at det skal give et klip, da det på ingen måde er betydende for
trafiksikkerheden. Bødestraf på 5-800,- er helt fint - mangler bare a
politiet også uddeler dem!!!

M.v.h.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-11-03 15:06

> [...]

>::::: har omløb i hovedet nok til, at dette ikke gælder på motorvejen!!
>:: Du mener altså at tailgating ikke skal give et klip?

Enten er det din citat-teknik eller også misforstår jeg "-Kørsel med for
> [...]

> trafiksikkerheden. Bødestraf på 5-800,- er helt fint - mangler bare a

Jeg kunne sagtens undvære det punkt, men det gør mig ikke noget at det
er der (Jeg er så heller ikke lastvognschauffør, og har ej heller
anhængertræk på min bil). Derimod finder jeg det irriterende når
lastbilerne skal overhale hinanden midt i myldretiden på sydmotorvejen
og derved lave lange køer bagved sig SELVOM der er overhaling forbudt,
og tit sker det med marginalt afstand til de bagfra kommende at
lastbilerne vælter ud. Men til de danske chaufførers forsvar skal det
siges at det tit er udenlandske lastbiler der gør det.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-03 18:25

Rene Joergensen wrote:
[...]

::::: Du mener altså at tailgating ikke skal give et klip? Hvor
::::: kommenterer jeg tailgating??????
::
:: Enten er det din citat-teknik eller også misforstår jeg "-Kørsel med
:: for kort afstand til forankørende"

Nej, Mogens citerer en hel del punkter - jeg indsætter så et spørgsmål tegn
efter det sidste punkt.

M.v.h.

Fra : Peter Weis

Dato : 13-11-03 21:58

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> Nej, Mogens citerer en hel del punkter - jeg indsætter så et spørgsmål
tegn
> efter det sidste punkt.

Så ser det unægteligt ud som om du citerer hele striben af punkter.
Skær det væk som du ikke kommenterer, så bliver det tydeligere.

mvh
Peter

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 15:25

> On Thu, 13 Nov 2003 10:41:00 +0100, "Vestman"
> <vestmanFJERNES@adslhome.dk> wrote:

> -Overskridelse af hastighedsgrænser med mere end 30 pct.

Ak ja, det måtte jo komme, med den røde regering vi har i øjeblikket !!
Men det er jo ret typiske, at man sammenligner med andre lande, og så
straffer 10 gange hårdere end dem man sammenligner med. Jeg tror ikke man
mister kortet i 3 år, med efterfølgende prøve i Tyskland, men reglerne
kopierer man ...typisk dansk.
65 km/t i et øde industrikvarter, og man bliver dømt uegnet til at føre bil
i 3 år, at nogen normalt tænkende kan kalde det en rimelig straf, er mig en
gåde...

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 17:22

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Ak ja, det måtte jo komme, med den røde regering vi har i øjeblikket !!

Det sagde du også, da vi havde den gamle regering. Det er sør´me ikke let...

> [...]
bil
> i 3 år, at nogen normalt tænkende kan kalde det en rimelig straf, er mig

Ja, 3. gang. Hvis man er "normalt tænkende sker det ikke tre gange.

/Caspersen

Fra : René Lønstrup

Dato : 13-11-03 18:38

Mogens Knudsen wrote:
> -Kørsel over jernbanespor

Hehe, må man ikke længere køre over jernbanespor? Hvordan hulen skal så
komme over på den anden side?

> -Ændring af færdselsretning og placering mv.

Mao. skal alle bilister køre lige ud hele tiden )

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 21:23

> [...]
> at være trafikfarlige forseelser, det vil sige navnlig adfærdsbaserede
> forseelser, som er væsentlige for færdselssikkerheden. Det drejer sig

pyha så er de heldigvis ikke ude efter biler som er 495 mm fra vej til
nederste kant på parabol og med xenonlys uden lygtevaskere

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 08:03

> -Kørsel med en promille på mellem 0,51-0,80

Hmm. Jeg troede man ville miste kørekortet, hvis man blev taget med over 0,5
promille...
Men sådan er det åbenbart ikke. Få man en betinget dom i dag?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 15:27

"Vestman" <vestmanFJERNES@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Ahh... så har mit "psykopatiske lobbyarbejde" (iflg. Thomas H.) alligevel
> virket!

Ja du er sateme en ven af alle bilfolk !
Skal du ikke også ind i edb-grupperne, og prale med at du skriver daglige
mails til APG ?

> Jeg synes det er godt at myndighederne og medierne så småt viser tegn på
at
> være bevidste om, at det ikke _kun_ handler om fart.

Hvorfor så straffe folk med sanktioner på 20-30.000 kroner, for at køre 65
km/t på 4-sporet veje om natten ?

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 15:31

> Hvorfor så straffe folk med sanktioner på 20-30.000 kroner, for at køre 65
> km/t på 4-sporet veje om natten ?

Ok, min fejl, det var kun skærpet straffe ved 30% ... men alle de røde og
diverse råd, så jo gerne at kortet også røg, så det er nok kun et spørgsmål
om tid...

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 15:41

"Thomas H." skrev i en meddelelse:

> Hvorfor så straffe folk med sanktioner på 20-30.000 kroner, for at køre 65
> km/t på 4-sporet veje om natten ?

Fordi det er en ulovlig handling, takseret som en af de værste forbrydelser
et menneske kan lave.

Prøv at køre ud i et øde sommerhusområde, hvor kun tyveknægte har deres gang
på denne tid af året. Der er landeveje med nyopsatte 40Km/t.
hastighedstavler, hvor der før måtte køres 80 Km/t. Det er vel for at
feriegæsterne om sommeren skal kunne føle sig trygge. Nu om vinteren, hvor
der kun kommer én bil i døgnet, kan du miste pappet ved at køre mere end 52
Km/t.

Hold kæft, hvor det giver respekt for lovens lange arm

/Mark.

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 17:24

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> Hold kæft, hvor det giver respekt for lovens lange arm

....som jo ikke lige er dem, der har bestemt det. Husk på det.

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 17:25

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ...som jo ikke lige er dem, der har bestemt det. Husk på det.

Det kan man tilsyneladende ikke forklare (visse) folk.

Det kræver jo indsigt og viden omkring samfundet...

Hr. Bjørn

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 19:02

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse:

> Det kan man tilsyneladende ikke forklare (visse) folk.
>
> Det kræver jo indsigt og viden omkring samfundet...

Det er måske ikke nødvendigt at pointere dette, over for en kløgtig person
som dig Hr. Bjørn Jørvad. Men mit forrige svar andesteds i denne tråd til
Hr. C. Caspersen, gælder også dit indlæg

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 19:08

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
til
> Hr. C. Caspersen, gælder også dit indlæg

Man må altså være usigelig snot dum for at mene politiet er skyld i
fartbøderne mv.

Politiet passer blot deres arbejde.

Et arbejde som politikerne/lovgivningsmagten 100% har afstukket.

Efterkommer politiet ikke dette, har vi intet grundlag for at have et
sådan.

Du er måske tilhænger af anarki..?

Hr. Bjørn

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 19:29

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse:

> Man må altså være usigelig snot dum for at mene politiet er skyld i
> fartbøderne mv.

Hvem har skrevet det ?

> Politiet passer blot deres arbejde.

Ja, nogen med større nidkærhed end andre.

> Et arbejde som politikerne/lovgivningsmagten 100% har afstukket.

Nogen der skal udføre dette arbejde, laver altså også lobbyarbejde for mere
kontrol, flere ressourcer og flere muligheder for at straffe borgerne. Se
bare op til denne sidste finanslov.

> Efterkommer politiet ikke dette, har vi intet grundlag for at have et
> sådan.

Næe, men kritik skal der vel være plads til.

> Du er måske tilhænger af anarki..?

Nej! Men alligevel........i så tåbelig en situation, som beskrevet med
sommerhusområdet.

Derudover findes der personer ved politiet der med loven i hånd, kunne finde
på at udøve deres magt sådanne steder. Trods det er åbenlyst ude af
proportioner med sådan en skiltning om vinteren.

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 19:34

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem har skrevet det ?

Indtil flere har gennem tiderne bl.a. i denne NG, både inddirekte og
direkte givet udtryk for dette.

> Ja, nogen med større nidkærhed end andre.

Lov er lov eller mener du - sådan generelt - hver enkelt
politimand/kvinde skal arbejde 100% efter for godt befindende..?

> [...]
mere
> kontrol, flere ressourcer og flere muligheder for at straffe borgerne.

Det kaldes at leve i et demokrati og et frit land.

> Næe, men kritik skal der vel være plads til.

Den kritik skal rettes mod politikerne og *de* skal "bløde" for
tåbelighederne.

> Nej! Men alligevel........i så tåbelig en situation, som beskrevet
med
> sommerhusområdet.

Er du sikker på, politiet ikke er beordret ud i slige situationer (af
nidkære politikere)..?

> [...]
> på at udøve deres magt sådanne steder. Trods det er åbenlyst ude af
> proportioner med sådan en skiltning om vinteren.

Politiet kan altså ikke handle efter for godt befindende, dog er der
(heldigvis) politifolk som udviser konduite (og det med deres job som
indsats).

Hr. Bjørn

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 19:45

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse:

> Lov er lov eller mener du - sådan generelt - hver enkelt
> politimand/kvinde skal arbejde 100% efter for godt befindende..?

Nogen enkelte er desværre blevet farveblinde med alderen og det er i sådan
en grad, de nu kun kan se alting i sort og hvid.

Jeg kender mange betjente med et sundt og godt farvesyn, men desværre også
enkelte med det modsatte.

Desværre for politiet er det, som så mange andre steder i samfundet, de få
der ødelægger helhedsindtrykket af politiet blandt borgerne.

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 19:49

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nogen enkelte er desværre blevet farveblinde med alderen og det er i
sådan
> en grad, de nu kun kan se alting i sort og hvid.

Jeg kender og har oplevet unge (spille stærk) politimand som ikke engang
kan se af bare iver for at vise sig.

> Jeg kender mange betjente med et sundt og godt farvesyn, men desværre
også
> enkelte med det modsatte.

Thats life.

> Desværre for politiet er det, som så mange andre steder i samfundet,
de få
> der ødelægger helhedsindtrykket af politiet blandt borgerne.

Her er vi nok 100% uenige, da den overvejende del af befolkningen er
tilfredse med politiets indsats.

Dem der er mest utilfredse, er nok dem som har en del med politiet at
gøre ... altså i/omkring politiforretninger.

Hr. Bjørn

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 20:03

"Bjørn Jørvad" skrev i en meddelelse:

> Dem der er mest utilfredse, er nok dem som har en del med politiet at
> gøre ... altså i/omkring politiforretninger.

Mener du i kontrol/bøde situationer, for da et mit kenskab ret begrænset

Ellers er mit indtryk generelt også godt, bortset lige fra enkelte magtsyge
betjente.
Dem jeg så kender privat, kan jeg jo ikke udtale mig om, da privat/arbejde
er to vidt forskellige ting.

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 20:08

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

magtsyge
> betjente.
> Dem jeg så kender privat, kan jeg jo ikke udtale mig om, da

Politiet afspejler vel den danske befolkning .... på både godt og ondt.

Jeg har haft fornøjelsen at være til flere fester, hvor politifolk var i
stærkt overtal.

Det har været nogen af de sjoveste fester, jeg har deltaget i...

Hr. Bjørn

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 20:16

> [...]

> stærkt overtal.
>
> Det har været nogen af de sjoveste fester, jeg har deltaget i...

Enig......

Blot er det synd, som jeg indledte og nu vil slutte denne diskussion, at
respekten for politiet mistes. Med disse mulige og da meningsløse
frakendelser af kørekortet.

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 20:20

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Blot er det synd, som jeg indledte og nu vil slutte denne diskussion,
at
> respekten for politiet mistes. Med disse mulige og da meningsløse
> frakendelser af kørekortet.

Jeg tror at respekten for andre mennesker generelt er ved at være "en by
i Rusland"....og basalt set, kan vi jo alle blot holde os indenfor loven
eller i det mindste øge respekten dramatisk for vore medmennesker.

Her tror jeg desværre politiet står magtesløs.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 21:58

> Blot er det synd, som jeg indledte og nu vil slutte denne diskussion, at
> respekten for politiet mistes. Med disse mulige og da meningsløse
> frakendelser af kørekortet.

hvori man forudsætter at folk ikke fortsætter med at køre bil når de ikke
længere er i besiddelse af gyldig førerbevis.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 22:03

"Tom" skrev i en meddelelse:

> hvori man forudsætter at folk ikke fortsætter med at køre bil når de ikke
> længere er i besiddelse af gyldig førerbevis.

Hvad! Hvorfor tilknyttes denne kommentar mit indlæg ?

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 22:24

> at

> Hvad! Hvorfor tilknyttes denne kommentar mit indlæg ?

Et eller andet sted skulle den jo ind
Hvad gavner det at snakke om folk der mister kørekort osv ved 3
overskridelser?
Hvis en person er så langt ude at man ikke forstår 3 klip hvorfor skulle
vedkommende så holde op med at køre bil fordi denne ikke har et førebevis
mere?
Straffen for at køre bil uden førerbevis er jo også latterlig lav

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 22:29

> Straffen for at køre bil uden førerbevis er jo også latterlig lav

Bopbop, det koster alligevel 5000,- i førstegangstilfælde, 6000, 7000 og
spjæld (tror jeg nok)

Det er meget i forhold til at skabe sig tosset i en brandert og skubbe og
sparke til alt og alting. Det koster vist 600,-

/Caspersen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 22:34

"Tom" skrev i en meddelelse:

> Et eller andet sted skulle den jo ind

O.K.

> Hvad gavner det at snakke om folk der mister kørekort osv ved 3
> overskridelser?

Det gavner vel altid lidt at folk generelt tænker sig mere om.

> Hvis en person er så langt ude at man ikke forstår 3 klip hvorfor skulle
> vedkommende så holde op med at køre bil fordi denne ikke har et førebevis
> mere?

Dem vil der altid være nogle af, ikke mindst hvis de ikke forstår
frakendelsen.

> Straffen for at køre bil uden førerbevis er jo også latterlig lav

Den burde da mindst være dødstraf, med mange af de holdninger der bliver
fremlagt herinde

/Mark.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-11-03 23:07

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Du er måske tilhænger af anarki..?

Ingen bestemmer over andre og hver mand passer sit, count me in..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 23:10

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ingen bestemmer over andre og hver mand passer sit, count me in..

Du køber dig blot en øde ø i Stillehavet, så kan du være konge, prins,
herremand og arbejder i én og samme person.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-11-03 13:05

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Du køber dig blot en øde ø i Stillehavet, så kan du være konge, prins,
> herremand og arbejder i én og samme person.

Der er noget med at Australien netop har frasagt sig et par øer,
det er da en oplagt mulighed..

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor jeg skal ud på en øde ø, blot
fordi jeg er tilhænger af at hver mand passer sit?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 13:15

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg forstår dog ikke helt hvorfor jeg skal ud på en øde ø, blot
> fordi jeg er tilhænger af at hver mand passer sit?

Tjaee .... så lang tid du ønsker betaling for din indsats eller ønsker
at lære noget, vil der altid være nogen, der stiller krav til dig.

Du kan blive selvstændig erhvervsdrivende. Dette er vel den ultimative
frihed, da du selv skal skaffe til føden.

Selv som landstryger stilles der krav til dig (fra staten).

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-11-03 19:49

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Selv som landstryger stilles der krav til dig (fra staten).

Du er galt på den hvad angår definitionen på anarki, men det er
vist temmeligt OT herinde.

Jeg prøvede at "dekryptere" din mailadresse, så jeg kunne sende
dig et privat svar, men det fungerede ikke. Hvis du sender mig en
email med en fungerende mailadresse, så skal jeg gerne genposte
det brev jeg forsøgte at sende dig for et øjeblik siden. Adressen
i min header virker.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 12:19

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du er galt på den hvad angår definitionen på anarki, men det er
> vist temmeligt OT herinde.

Ingen lov og orden (i ordets bredeste forstand) ender op i anarki.

Men lad det bare ligge.

Hmm ... testede den lige selv ved at fjerne alle tegn og indsætte et @.

Det virker fint.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-11-03 21:05

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Hmm ... testede den lige selv ved at fjerne alle tegn og indsætte et @.
>
> Det virker fint.

Jamen så må du jo hygge dig med at sende mails til dig selv, for
jeg har lige fået endnu en "550 Invalid recipient" da jeg prøvede
at sende til din reply-to adresse (modificeret så mellemrummene
var væk, minusset forsvandt og AT blev til @). Hvis ikke jeg
husker helt forkert, så var der en i dk.binaer.motor der havde et
tilsvarende hyr med at sende til dig. Anyway, det er dit problem,
ikke mit..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 23:11

> Ingen bestemmer over andre og hver mand passer sit, count me in..

Er vi startet på en ny Robinson

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-11-03 13:11

Tom wrote:

> Er vi startet på en ny Robinson

Robinson har intet med anarki at gøre, det er tæt på at være
antianarki idet alle blander sig i hvad alle andre laver, stemmer
folk hjem og hvad ved jeg..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 18:58

"C. Caspersen" skrev i en meddelelse:

> ...som jo ikke lige er dem, der har bestemt det. Husk på det.

Tjaee, det er jeg klar over C. Caspersen.

Jeg kunne også ha' skrevet:

Hold kæft, hvor det giver respekt for myndighederne, politikerne,
lobbyisterne, RfFS og alle andre der er fortalere for disse hysteriske
regler. Der alle SKAL gælde for "laveste fællesnævner" i alle situationer
døgnet rundt året rundt.

Dét skrev jeg ikke fordi jeg tænkte, dét kan læseren vel selv tænke sig til

/Mark.

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 15:46

alligevel

> Ja du er sateme en ven af alle bilfolk !

Ja, og også en ven af alle potentielle trafikofre.

> Skal du ikke også ind i edb-grupperne, og prale med at du skriver daglige
> mails til APG ?

APG? Det ved jeg ikke hvad er...

> at
>
> Hvorfor så straffe folk med sanktioner på 20-30.000 kroner, for at køre 65
> km/t på 4-sporet veje om natten ?

Du vil have elastiske færdselsregler, ja? Ok. Hvem skal så regnes for
værende i stand til at vurdere præcis _hvor_ meget reglerne må/kan brydes,
og hvordan skal dette administreres?

Jeg er, hvis du skulle være i tvivl, tilhænger af varierende
hastighedsgrænser, da mange tilsyneladende ikke er i stand til at vurdere
korrekt mht. "at køre efter forholdene". Men jeg ved også, at det ville
koste kassen at sætte lysskilte op og følere for trafiktæthed o.m.a., og
derfor er det altså meget nemmere at overholde reglerne. Så må du lide det
enorme tab ikke at kunne træde speederen så langt ned som du gerne vil, hvis
du vil undgå bøderne.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 16:28

> Ja, og også en ven af alle potentielle trafikofre.

Gu' fanden er du ej, du udnytter døde og lemlestet, til at missionere for
dine meninger. Hvis jeg kendte en der var blevet dræbt af en der kørte
hamrende ukoncentret, ville jeg da blive tosset af at skulle høre på alle
mulige hellige idioter, der forklarer at en 20% overskridelse af en generel
grænse, kan redde mine kære! Det er noget vrøvl

> APG? Det ved jeg ikke hvad er...

Anti Pirat Gruppen, jeg tror lige det er noget for dig, de bruger næsten
samme metoder som myndihederne...

> Du vil have elastiske færdselsregler, ja? Ok. Hvem skal så regnes for
> værende i stand til at vurdere præcis _hvor_ meget reglerne må/kan brydes,
> og hvordan skal dette administreres?

En dommer der vurderer forbrydelsen, lige som ved alle andre
straffeudmålinger med så store omkostninger!

> [...]
> enorme tab ikke at kunne træde speederen så langt ned som du gerne vil,

Jeg synes retssikkerhed er vigtigere end penge..

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 16:41

> Gu' fanden er du ej, du udnytter døde og lemlestet, til at missionere for
> dine meninger.

Du har hermed tydeliggjort at du ikke har noget som helst begreb om mine
hensigter, og jeg vil ikke spilde min tid på at prøve at argumentere mere
med dig om dette emne.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 16:59

> [...]

> hensigter, og jeg vil ikke spilde min tid på at prøve at argumentere mere

Fint med mig! Over 200.000 bilister fik sidste år en ekstra afgift ind af
døren, for fuldstændig latterlige og ligegyldige overtrædelser, og at du
sidder og praler i en bilgruppe med, at du skriver små søde breve til
myndighederne og takker dem, synes jeg er ret utroligt... jeg kan ikke se
hvem du beskytter.

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 17:27

> [...]
> sidder og praler i en bilgruppe med, at du skriver små søde breve til
> myndighederne og takker dem, synes jeg er ret utroligt... jeg kan ikke se

Hold da op, mand. Du tror da ikke at Lars Vestman ene mand har lavet de
regler, hva´ ?

Snak da ordentlig til ham (også i de andre indlæg) selv om du ikke er af
samme mening.

/Caspersen

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 17:32

> Hold da op, mand. Du tror da ikke at Lars Vestman ene mand har lavet de
> regler, hva´ ?

Nej da, men han er ivrig fortaler for det, og mit had kulminerede, da han
sidste gang lavede et hånligt indlæg, at alle hans breve måske havde en
virkning ... jeg synes ikke om den slags

> Snak da ordentlig til ham (også i de andre indlæg) selv om du ikke er af
> samme mening.

Jeg er og bliver et dumt svin, prøv at spørg lidt omkring dig ...

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 17:43

> Jeg er og bliver et dumt svin, prøv at spørg lidt omkring dig ...

Såså, rolig nu

/Caspersen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 17:05

On Thu, 13 Nov 2003 16:41:19 +0100, "Vestman"
> [...]

>hensigter, og jeg vil ikke spilde min tid på at prøve at argumentere mere

Jeg forstår dig, LV -> plat argumentation og ikke mindst udtryksmåde.

/Mogens

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 17:13

> Jeg forstår dig, LV -> plat argumentation og ikke mindst udtryksmåde.

Sjovt som alle efterhånden er blevet hellige, og leger rygklappere, i stedet
for at sige hvad de mener!
Jeg bryder mig på ingen måde om ham og hans meninger, det vil jeg ikke lægge
skjul på, ligesom jeg tit for af vide, at folk synes jeg er latterlig, men
det rager mig langsomt ...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 17:24

On Thu, 13 Nov 2003 17:13:23 +0100, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>Sjovt som alle efterhånden er blevet hellige

Hvor spotter du dét?

>og leger rygklappere

???

>i stedet for at sige hvad de mener!

Jeg tror nu nok, at jeg plejer at gøre dét, makker!

>Jeg bryder mig på ingen måde om ham og hans meninger,
>det vil jeg ikke lægge skjul på

Dét er vel også okay - du behøver blot ikke svine manden til, IMO.
(din stil er efter min mening "lidt" a la "Overdrivelsen fremmer
forståelsen", hvilket ikke altid virker befordrende for forståelse af
indholdet!)

>ligesom jeg tit for af vide, at folk synes jeg er latterlig,
>men det rager mig langsomt ...

Sikkert -> indtil en vis grænse vel? -> hvorefter du plejer at forlade
gruppen for en tid -> og dét er helt okay...

/Mogens

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 17:32

> Sikkert -> indtil en vis grænse vel? -> hvorefter du plejer at forlade
> gruppen for en tid -> og dét er helt okay...

Jeg kigger herind en eller to gange om ugen, så i har fået jaget mig mere
eller mindre ud ... men LV lovede da også en gang at holde sig væk?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 17:40

On Thu, 13 Nov 2003 17:31:32 +0100, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>Jeg kigger herind en eller to gange om ugen,
>så i har fået jaget mig mere eller mindre ud ...

Prøv at kigge i din mailbox - lang tid tilbage. Hvor mange mails fra
mig indikerer, at jeg jager dig ud af NG'en?
Godt - la' så være med at sige I...!

>men LV lovede da også en gang at holde sig væk?

LV har været væk i længe, fordi det tog for meget af hans tid.
Dét kan man sgu godt forstå, fordi denne gruppe fylder ret meget
(fysisk og mentalt). At LV pt. er syg og derfor kommenterer lidt, kan
ingen vel have noget imod (en offentlig gruppe)

/Mogens

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 17:53

> Sjovt som alle efterhånden er blevet hellige, og leger rygklappere, i
stedet
> for at sige hvad de mener!

Er det noget du tror, eller ved? Eller er du bare en smule paranoid?

> Jeg bryder mig på ingen måde om ham og hans meninger, det vil jeg ikke
lægge
> skjul på, ligesom jeg tit for af vide, at folk synes jeg er latterlig, men
> det rager mig langsomt ...

Jeg er da ked af at du hader/ikke bryder dig om undertegnede. Jeg kan ikke
sige det samme om dig, da jeg ikke kender dig personligt. Faktisk tror jeg
vi griner af de samme ting, f.eks. er den humoristiske del af din hjemmeside
lige efter "min bog". Nå, men det rager dig jo sikkert langsomt, hvilket
fint harmonerer med din trafikmoral.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 17:17

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Anti Pirat Gruppen, jeg tror lige det er noget for dig, de bruger
næsten
> samme metoder som myndihederne...

Du mener altså også, det helt o.k. ikke at betale for varerne i eks.
Netto, når du går ud af butikken..?

Betal for varen og du er med til at stoppe APG...!!!!

Hr. Bjørn

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 17:32

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener altså også, det helt o.k. ikke at betale for varerne i eks.
> Netto, når du går ud af butikken..?

Nææ..

> Betal for varen og du er med til at stoppe APG...!!!!

Jamen så prøv da at gå ind i musik- og edb-grupperne og sig at i sender søde
breve til APG, og se om i bliver lige så populær og respekteret som Lars er
i denne gruppe..

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 17:36

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
sender søde
> breve til APG, og se om i bliver lige så populær og respekteret som

Ja, det er utroligt som nogle mener, der ikke skal betales for varerne.

Det er sikkert de samme mennesker som klager deres nød i
dk.videnskab.jura, når de er blevet knaldet for piratkopiering.

PS: Der er mange, der angiver deres "venner" for
piratkopiering-/tv-modtagelse, da de med rette er godt sure over at have
betalt fuld pris, medens naboen eller "vennerne" kører på "fribillet".

Du finder sikkert også nogle ting forkerte i din dagligdag .....
specielt hvis nogle bliver (efter din mening) forfordelte.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-03 18:35

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

Nu vil jeg så gerne indføre min mening:

Intet, jeg gentager absolut intet på denne klode refærdiggør en pris på en
Office-pakke på 7.000,- Med sådanne priser be'r man jo om piratkopiering!
Specielt når man selv demonstrer overprisen ved at sælge samme produkt til
studerende for 1.500,- Eller andre selskabers tilsvarende produkt kan købes
til hvad der svarer til prisen på et par CD'er. Kunne jeg som person købe en
Office-pakke til, lad os sige, 2.000,- til 2.500.- ville jeg købe den fra
MS. Som det ud i dag - nope.

M.h.t. musik og film, tjah jeg har ikke ét sekunds sympati for plade- og
filmselskaberne. De ligger som de har redt - høster som de har sået - o.s.v.
Jeg har personligt gennem over 10 år haft diskussioner med forskellige
pladeselskaber om deres prispolitikker. De har ikke ønsket at lytte til
fornuft, når det gælder internet (og muligheder), eller heller når det
gælder priser. De har stædigt holdt fast på at f.eks. en CD skulle være
20-40% dyrere end en LP-plade. Det samme ser vi i dag med DVD-film. Nej,
glem dem, lad røven brænde under dem fordi de har sovet godt og grundigt i
timen. Dén dag de får taget sig sammen til en fornuft I-net og prispolitik,
nåh ja, så vil det være noget skidt med piratkopiering...

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 19:09

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
købe en
> Office-pakke til, lad os sige, 2.000,- til 2.500.- ville jeg købe den

Hmmm .... hvad med de dans´ke bilpriser.

Kan de retfærdiggøres..?

Stjæler du også biler..?

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-03 19:35

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

Nej, kan de ikke, p.g.a. regeringen - ikke bilproducenterne. Bl.a. også
p.g.a. regeringens skatte- og afgiftspolitik at der er så meget sort arbejde
og (forsøg på) svindel.

[...]

Nej, men køber dem brugte = staten får ingen nyprisafgift ud af det.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 19:42

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
også
> p.g.a. regeringens skatte- og afgiftspolitik at der er så meget sort

Jeg kan ellers som flådeejer købe biler billigere end du kan (eks.)

PS: Du kan også købe OEM-versioner af MS pakker til dramatisk billigere
priser end dem du nævnte tidligere.

Eks.: MS Office PRO OEM DK koster ca. 2.200 kr. eksl. moms og Basis
koster ca. 1.500 kr.

> Nej, men køber dem brugte = staten får ingen nyprisafgift ud af det.

Det må der sgú gøres noget ved, for du betaler vel forskelsmoms....

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-03 20:21

Bjørn Jørvad wrote:
[...]

Jeg kan købe biler billigere end du kan, hvis jeg vil - qua mit bi-job.
)

[...]

Det er korrekt, men ingen løsning, fordi M$ har lavet deres fuldstændig
tåbelige registreringsproces. Men mine ændringer/opgraderinger flere gange
om året, vil de hurtigt lukke for det varme vand. Har prøvet med en bekendt,
som købte en Dell bærbar og en Office OEM til, Den bærbare var defekt og han
valgte at får den bytte til en anden større model. Tror du M$ ville åbne for
OEM-udgaven til den nye bærbare - nope!!

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 22:07

> PS: Du kan også købe OEM-versioner af MS pakker til dramatisk billigere
> priser end dem du nævnte tidligere.
>
> Eks.: MS Office PRO OEM DK koster ca. 2.200 kr. eksl. moms og Basis
> koster ca. 1.500 kr.

købe en office-pakke?????
I firmaet har vi da en Microsoft aftale som gør at ALLE ansatte må bruge en
kopi af officepakken hjemme sålænge de er ansat i firmaet

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 22:43

KLIP

> købe en office-pakke?????
> I firmaet har vi da en Microsoft aftale som gør at ALLE ansatte må
bruge en
> kopi af officepakken hjemme sålænge de er ansat i firmaet

Det er jo ikke alle virksomheder, der har en sådan licens.

Derfor må mange mennesker selv bekoste en enkeltbrugerlicens.

Nogle er endda så heldige, de vederlagsfrit får stillet SW til
rådighed...

Hr. Bjørn

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 17:45

> [...]
søde
> breve til APG, og se om i bliver lige så populær og respekteret som Lars

Det tåler da overhovedet ingen sammenligning. Prøv lige at tælle til ti
inden du svarer igen

/Caspersen

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 18:58

> [...]
> søde
> er
>
> Det tåler da overhovedet ingen sammenligning. Prøv lige at tælle til ti

Det gør det da i høj grad, inde i musik- og edb-grupperne er der fyldt med
folk der med garanti bryder loven hver eneste dag, hvilke er både ulovligt
og forkert, men hvis du stiller dig op der, og siger at du synes de er
idioter og at du skriver breve til myndighederne om hvordan man lettest kan
fange dem, tror jeg der er mere end én person, der ligesom mig skriver hvad
de mener om personen. Husk på, at de 200.000 der fik brev fra politiet
sidste år, for det meste drejer sig om overskridelser på 5-10 km/t, og jeg
nægter at tro på, at de fleste herinde ikke overskrider denne grænse hver
eneste dag. Derfor synes jeg det er et underligt forum, at udbrede at man
synes det er fedt med disse fotofælder, og andre tiltag der generer folk
mere end de gavner noget som helst.

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 17:26

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes retssikkerhed er vigtigere end penge..

Færdselsloven er retssikkerhed.......det sikrer ens vilkår for alle. Derfor
bør også du overholde den...

/Caspersen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-11-03 23:16

"Thomas H." wrote:

> [...]
> mulige hellige idioter, der forklarer at en 20% overskridelse af en generel
> grænse, kan redde mine kære! Det er noget vrøvl

Det er da vist også en lige vel sammenfattet tolkning af det Lars
har givet udtryk for gennem tiderne. Jeg har også hørt Lars tale
for bedre trafikkultur, opmærksomhed, høflighed og den slags, det
er ikke kun "farten dræber". Jeg formoder at du i ovenstående
situation ikke ville have noget problem med at Lars "missionerede"
imod det at køre når man er træt og ukoncentreret?

> Jeg synes retssikkerhed er vigtigere end penge..

Ditto..

--
Hygge..
Thomas

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 17:23

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Ja du er sateme en ven af alle bilfolk !
> Skal du ikke også ind i edb-grupperne, og prale med at du skriver daglige
> mails til APG ?

Skal du ikke lige tage en slapper og lade være med at komme med sådanne
beskyldninger ?

> Hvorfor så straffe folk med sanktioner på 20-30.000 kroner, for at køre 65
> km/t på 4-sporet veje om natten ?

Vær dog lidt saglig. Ovenstående hænger jo ikke sammen med noget.

/Caspersen

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 17:32

> Skal du ikke lige tage en slapper og lade være med at komme med sådanne
> beskyldninger ?

Jeg bliver kaldt fartpsykopat, det bryder jeg mig heller ikke om ...

> Vær dog lidt saglig. Ovenstående hænger jo ikke sammen med noget.

Saglig? Har du regnet på, hvad det koster at miste kørekortet i 3 år?

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 17:37

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Saglig? Har du regnet på, hvad det koster at miste kørekortet i 3 år?

Har du regnet på, hvad det koster en familie at miste hovedforsørgeren
(eks. faderen) *FOR ALTID*...?

Hr. Bjørn

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 17:40

> Har du regnet på, hvad det koster en familie at miste hovedforsørgeren
> (eks. faderen) *FOR ALTID*...?

Nej, men hvad fanden har det med 15 km/t at gøre?

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 17:45

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, men hvad fanden har det med 15 km/t at gøre?

Hvis de 15 Km/t er nok til at slå ihjel, er det jo ganske vigtigt.

Vi kan evt. diskutere om samtlige hastighedsbegrænsninger (skiltningen)
er korrekt.

Ikke alle skiltninger modsvarer de reelle forhold, da forholdene klart
er til højere hastighed.

Eks. 50 km/t skulle være 70 km/t. Det er der selv politifolk, der finder
burde justeres.

Politikerne kan blot ikke finde penge på finansloven til at opsætte nye
skilte, men det kunne en skattestigning måske råde bod på..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 22:13

> Har du regnet på, hvad det koster en familie at miste hovedforsørgeren
> (eks. faderen) *FOR ALTID*...?

- 20-40.000 Kr til begravelsen
+ ½-1 million i udbetalt livsforsikring
+ 1-200.000 kr for en tilsvarende bil
+ 500.000 kr udbetalt ATP, og andre pensioner

Så det er mest de MENNESKELIGE afsavn og tab der fylder

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 22:45

KLIP

> - 20-40.000 Kr til begravelsen
> + ½-1 million i udbetalt livsforsikring
> + 1-200.000 kr for en tilsvarende bil
> + 500.000 kr udbetalt ATP, og andre pensioner

Hvor lang tid kan en familie eksisterer for 1 til 1½ mill. kr., såfremt
husstanden skal bruge eks. 300.000 kr. til de faste omkostninger..?

Din udregning/konklusion er mildest talt noget mangelfuld.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 22:59

> KLIP

> Hvor lang tid kan en familie eksisterer for 1 til 1½ mill. kr., såfremt
> husstanden skal bruge eks. 300.000 kr. til de faste omkostninger..?

De udbetalte engangsydelser bliver ikke (nødvendigvis) modregnet i sociale
ydelser, understøttelse m.m.

> Din udregning/konklusion er mildest talt noget mangelfuld.

ja den kunne pensles meget mere ud hvis man fik bedre data for
hovedforsørgerens alder, indkomst, partners indkomst, antal børn osv osv.
Men som udgangspunkt er familien nu hjulpet pænt på vej (økonomisk). Men
selvfølgelig er man ikke forsørget til sine dages ende fordi et
familiemedlem er bortgået.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 23:03

KLIP

> Men som udgangspunkt er familien nu hjulpet pænt på vej (økonomisk).

1 mill. kr. er ikke ret mange penge i dagens Danmark.

For at kunne leve af kapitalen, skal du helst have min. 5 mill. kr. og
meget gerne 10. mill. kr. (set i renteindtægternes kolde lys).

> Men
> selvfølgelig er man ikke forsørget til sine dages ende fordi et
> familiemedlem er bortgået.

Det har du ret i. og den hensynsløse dødskører burde understøtte
familien til hans/hendes dages ende.

Hr. Bjørn

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-11-03 09:01

"Tom" skrev i en meddelelse
"Re: "Klippekortet" indføres..."

> Så det er mest de MENNESKELIGE afsavn og tab der fylder

Jamen de kan skam også koste penge. I de tilfælde hvor et hidtil arbejdende
familiemedlem går psykisk ned med flaget kommer samfundet til at bekoste
understøttelse og i visse tilfælde behandling f.eks. psykologhjælp - og da man
samtidig mister en skatteindbetaler, er det faktisk temmelig dyrt.

Og nej, jeg har ingen præcise tal :-/

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : Vestman

Dato : 14-11-03 10:32

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> samtidig mister en skatteindbetaler, er det faktisk temmelig dyrt.

Kommer her:
http://www.vd.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=69653

I alt 15.583.000.000,- danske kroner.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-03 20:32

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev :

>Saglig? Har du regnet på, hvad det koster at miste kørekortet i 3 år?

Sådan helt nede på jorden igen - Thomas , hvis man er afhængigt af
sit kørekort, så er man nødt til at gøre sit til at undgå at miste
det, og så er den egentligt ikke ret meget længere.

Jeg har mødt et par sælgertyper med spritmarkeringer på speedometeret
- og fortalt dem, at de er nogle tåber, hvis de tror at bare de holder
sig på den lave side af stregen, så er kortet ikke i fare .....

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 20:40

On Thu, 13 Nov 2003 20:31:35 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Jeg har mødt et par sælgertyper med spritmarkeringer på speedometeret

Den moderne form finder du i en Audi - dén har akustisk lydgivning,
når du passere den hastighed, du har programmeret den til!

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 13-11-03 20:56

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Den moderne form finder du i en Audi - dén har akustisk lydgivning,
>når du passere den hastighed, du har programmeret den til!

I en Mercedes kan du stille fartbegrænseren til en vilkårlig
hastighed.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Torben E

Dato : 13-11-03 22:00

> Den moderne form finder du i en Audi - dén har akustisk lydgivning,
> når du passere den hastighed, du har programmeret den til!

Og forøvrigt også i en Saab, det tog mig flere dage at få det skrammel
slukket

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-03 23:47

Torben E wrote:
:: Og forøvrigt også i en Saab, det tog mig flere dage at få det
:: skrammel slukket

Huh??? Endnu en ukendt feature - jeg må sgu til at læse op på det skidt.
))

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 10:49

> [...]
> 3 klip indenfor 3 år, og man har en betinget frakendelse af
> kørekortet. Unge mennesker må nøjes med 3 klip på 2 år.

Hvad er definitionen af "unge"? Er det personer under en hvis alder, eller
personer der har haft kørekort i under 2 år?

--
Mvh Bjørn,
Opel Kadett E 2.0i Club Caravan

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 11:03

On Thu, 13 Nov 2003 10:48:34 +0100, "Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk>
wrote:

>Hvad er definitionen af "unge"? Er det personer under en hvis alder, eller
>personer der har haft kørekort i under 2 år?

Sidstnævnte - ligesom ifm. ulykker mm.

/Mogens

Fra : Thomas

Dato : 13-11-03 11:24

Jeg synes nu det skulle være ens for alle. Hvis et "fjols" på 40 år kan
rende ind i 3 forseelser på 3. år, er han vel lige så farlig i traffikken
som det unge "fjols" på 20 der også laver 3 forseelser?? Så kan jeg ikke se
at folk skal have mere lov til at overtræde færdselsloven bare fordi man er
gammel? Det er jo reelt det der ligger for dagen!

Mvh

Thomas

Fra : Brian

Dato : 13-11-03 11:34

Hejsa

Thomas wrote:
> Jeg synes nu det skulle være ens for alle. Hvis et "fjols" på 40 år
> kan rende ind i 3 forseelser på 3. år, er han vel lige så farlig i
> traffikken som det unge "fjols" på 20 der også laver 3 forseelser??

Den holdning er jeg enig i.
Det næste bliver vel en stramning på området omkring unge mænd i alderen
18-25 år.
Lidt ligesom det forsikringsselskaberne har kørende :(

> Så kan jeg ikke se at folk skal have mere lov til at overtræde
> færdselsloven bare fordi man er gammel? Det er jo reelt det der
> ligger for dagen!

Måske menes der at en mere rutineret bilist, er mere forsvarlig mens han/hun
overtræder loven
I alle fald, er det en mærkelig måde at behandle folk forskelligt på.

/Brian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 11:39

On Thu, 13 Nov 2003 11:23:45 +0100, "Thomas" <bambanos@hotmail.com>
wrote:

>Jeg synes nu det skulle være ens for alle. Hvis et "fjols" på 40 år kan
>rende ind i 3 forseelser på 3. år, er han vel lige så farlig i traffikken
>som det unge "fjols" på 20, der også laver 3 forseelser?

TM:
"Da unge trafikanter er stærkt overrepræsenteret i
ulykkesstatistikken, og da andelen af unge trafikanter i de kommende
år vil stige, bør der efter regeringens opfattelse rettes en særlig
indsats mod denne trafikantgruppe. Det foreslås derfor, at alene to
grovere forseelser inden for en periode på tre år skal medføre
kørselsforbud, hvis forseelserne er begået inden for de første tre år
efter førstegangserhvervelse af førerret."

>Så kan jeg ikke se at folk skal have mere lov til at overtræde
>færdselsloven, bare fordi man er gammel?

Man er ikke gammel, fordi man er blevet 40 !
Man er gammel, når man når de 60 og dermed pensionen !

Jeg synes ikke engang, "den" er sjov, idet I sikkert mener det...?
Jeg kan blot se tilbage på mit forløb og vedgår da 100%, at man i en
yngre alder var mere "overmodig" end nu (47). Det ændrer sig, når du
avler et par børn, men det finder du nok ud af en gang...

Man er _langt fra_ en ringere chauffør i min alder, fordi man bærer
rundt på en helvedes masse erfaring, som er guld værd, når man skal
køre bil !

/Mogens

Fra : Max[DK]

Dato : 13-11-03 11:43

> [...]
>
> Man er _langt fra_ en ringere chauffør i min alder, fordi man bærer
> rundt på en helvedes masse erfaring, som er guld værd, når man skal

Synes at du skal prøve at læse lidt her:

http://www.respekt.dk/medier/medier.html

Her tænker jeg især på:
Politikken skrev 13. juli 2003
Vejle Amts Folkeblad/Fredericia Daglad skrev 7. maj 2003

Mvh Max
/Fra Vejle amt!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 12:39

On Thu, 13 Nov 2003 11:43:11 +0100, "Max[DK]" <maxses@hotmail.com>
wrote:

>Synes at du skal prøve at læse lidt her:
>http://www.respekt.dk/medier/medier.html
>Her tænker jeg især på:
>Politikken skrev 13. juli 2003
>Vejle Amts Folkeblad/Fredericia Daglad skrev 7. maj 2003

Du tænker på familiefaderen, der blot braser ud foran de 2
væddeløbskører? - en situation, jeg selv har oplevet uden at blive
ramt, fordi jeg havde det fornødne overblik ift. den lastbil, jeg var
ved at passere på en landevejen mellem Varde-Grindsted.

Jeg hænger ikke nogen ud og bliver blot let prikeret over, at en
tilsyneladende "ung mand" er lynhurtig til at hænge en 40-årig ud som
gammel og grå ift bilkørsel (min opfattelse). Den unge mand ved ikke,
hvad han taler om, idet han ikke kender til situationen (og evnerne)
som 40-årig. Dét gør jeg.

/Mogens

Fra : Max[DK]

Dato : 13-11-03 12:52

> [...]
> ramt, fordi jeg havde det fornødne overblik ift. den lastbil, jeg var
> ved at passere på en landevejen mellem Varde-Grindsted.

Fint nok... det var nu ikke den jeg tænkte på.

> [...]
> gammel og grå ift bilkørsel (min opfattelse). Den unge mand ved ikke,
> hvad han taler om, idet han ikke kender til situationen (og evnerne)

Jeg vil heller ikke udtale mig om alder, jeg er dog p.... træt af altid at
blive generaliseret. Det jeg henviser til: Politikken, 2. kolonne midt
for(De 158 unge....)

Jeg har selv gennemført kurset og synes at jeg lærte noget. Jeg prøver ikke
på at sige at du ikke har mere erfaring, men det er jo nemt at sige: "DE
unge..." istedet for at gennemføre kurset i hele landet, for alle unge som
en del at kørekortet. Tallene viser jo at kurset har en god effekt, derfor
har det også undret mig hvorfor det _stadig_ kun er i vejle.

/Max

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 12:58

On Thu, 13 Nov 2003 12:51:49 +0100, "Max[DK]" <maxses@hotmail.com>
wrote:

>Jeg er dog p.... træt af altid at blive generaliseret.

Forståeligt.
Ganske som jeg netop blev det ifm. de 40.

> [...]
>en del at kørekortet. Tallene viser jo at kurset har en god effekt, derfor
>har det også undret mig hvorfor det _stadig_ kun er i vejle.

Uden tvivl en god idé. Derfor irriterer det mig også voldsomt, at ikke
flere unge under 25 deltager på KTI i den klub der er oprettet til
formålet. Der er sgu ALT for ringe tilslutning, IMO

Check dog ind hér, mand!
Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

/Mogens

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 13-11-03 13:14

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message news:29s6rvocdtqumee8a3n646l47bijs49q6c@4ax.com...

> Uden tvivl en god idé. Derfor irriterer det mig også voldsomt, at ikke
> flere unge under 25 deltager på KTI i den klub der er oprettet til
> formålet. Der er sgu ALT for ringe tilslutning, IMO

Hvad der irriterer mig mest er at den slags tilbud ikke eksisterer
for "unge" over 25 år.
Jeg tror der er rigtig mange (inkl. undertegnede) der har købt deres
første bil efter de er fyldt 25 og dermed ville have god gavn af den
slags kurser. For mit vedkommende har jeg haft mit kørekort i ca.
8½ år - hvoraf jeg brugte retten til at føre bil regelmæssigt de første
2 år, havde en pause på ca. 5 år og nu har brugt den regelmæssigt
igen de sidste 1½ år - altså kun ca. 3½ års egentlig kørselserfaring.

Faktisk tror jeg at langt de fleste danske bilister vil kunne lære
meget på sådan et kursus f.eks. en gang om året.

/Jakob

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 13:50

On Thu, 13 Nov 2003 13:13:56 +0100, "Jakob Jeppesen"
<for_news_only@hotmail.com> wrote:

>Hvad der irriterer mig mest er at den slags tilbud ikke eksisterer
>for "unge" over 25 år.

???

>Jeg tror der er rigtig mange (inkl. undertegnede) der har købt deres
>første bil efter de er fyldt 25 og dermed ville have god gavn af den
>slags kurser.

Jeg kan nævne dig de første 5 arrangementer - vi har i såvel Alfa- som
Jaguarklubben gentagne gange afholdt noget sådant. Det har sågar været
nævnt i denne nyhedsgruppe.

Godt råd:
Meld dig ind i den mærkeklub, som din bil hidrører under. Findes den
ikke (Opel, eksempelvis), så vælger du blot Alfa Romeo klubben
(www.alfaklub.dk). Alene klubbladet i AR-klubben er alle pengene værd!

>Faktisk tror jeg at langt de fleste danske bilister vil kunne lære
>meget på sådan et kursus f.eks. en gang om året.

Enig -> Langt de fleste bilister lukker øjnene for at bruge lidt krudt
(penge) på et køreteknisk kursus !

/Mogens

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 13-11-03 14:06

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message news:b8v6rvceq4dsp86v895evp41e2ajlcdjej@4ax.com...

> ???

Ok - jeg forstår dine ??? - jeg tror jeg fik formuleret mig lidt kluntet

Det der undrer mig er, at f.eks. ktklub og forsøget i Vejle Amt ikke
gælder for personer der har rundet 25 idet det at være over 25
ikke nødvendigvis medfører 7-8 års rutine - kan du se min pointe?

> [...]
> Meld dig ind i den mærkeklub, som din bil hidrører under. Findes den
> ikke (Opel, eksempelvis), så vælger du blot Alfa Romeo klubben

Det er selvfølgelig en mulighed jeg ikke havde overvejet (har netop
en Opel).

> Enig -> Langt de fleste bilister lukker øjnene for at bruge lidt krudt
> (penge) på et køreteknisk kursus !

Jeg tror det skyldes prisen - hvis den var så lav som i ktklub tror
jeg de færreste ville lade være med at tage kurset. En udskrivning
på op imod 1000,- for sådan et kursus er også en slat penge ...

/Jakob

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 12:11

Det har man jo heller ikke, sanktionerne er bare endnu skrappere.
Den samme overtrædelse er lige ulovlig uanset hvem der begår den, men
nyudklækkede chauffører er da væsentligt mere tilbøjelige til at reagere
urutineret pga. manglende ....ja, rutine.

> Man er ikke gammel, fordi man er blevet 40 !
> Man er gammel, når man når de 60 og dermed pensionen !

Ahh, man er først gammel når man selv opfatter sig som gammel, og/eller er
begyndt at få nedsat reaktionstid og overblik.

> [...]
> yngre alder var mere "overmodig" end nu (47). Det ændrer sig, når du
> avler et par børn, men det finder du nok ud af en gang...

Jep. Når man er blevet forælder er man mere tilbøjelig til at være mere
eftertænksom - ingen tvivl om det. Man oplever bl.a. direkte hvor impulsive
og ubetænksomme børn kan være ("Pas på - legende børn").

> Man er _langt fra_ en ringere chauffør i min alder, fordi man bærer
> rundt på en helvedes masse erfaring, som er guld værd, når man skal
> køre bil !

De siger de, blandt visse, forhadte statistikker jo også...

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 12:26

On Thu, 13 Nov 2003 12:10:33 +0100, "Vestman"
<vestmanFJERNES@adslhome.dk> wrote:

>Ahh, man er først gammel når man selv opfatter sig som gammel, og/eller er
>begyndt at få nedsat reaktionstid og overblik.

Næh, det var mere tænkt som et begreb.

>De siger de, blandt visse, forhadte statistikker jo også...

?

/Mogens

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 12:37

> Næh, det var mere tænkt som et begreb.

Nåe, ja - men det er jo også et relativt begreb.

Ja, de midaldrende bilister er jo de sikreste. Iflg. samme statistik som
påviser at unge bilister er overordentligt farlige, hvilket en del herinde
ikke er enige i.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 12:52

On Thu, 13 Nov 2003 12:36:38 +0100, "Vestman"
<vestmanFJERNES@adslhome.dk> wrote:

>Nåe, ja - men det er jo også et relativt begreb.

Læs igen - så ved du, hvad der menes. Især hvis du læser mit uddybende
svar ift. din kommentar og sætter dét ift. skribenten, jég svarer...
(næsten helt Erhard Jacobsensk)

>Iflg. samme statistik som påviser, at unge bilister er overordentligt
>farlige, hvilket en del herinde ikke er enige i.

Dét er jeg heller ikke enig i - ligesom at ikke alle 40-60 årig er
gode bilister. Men "det hele" kommer jo en løs generel kommentar :)

Iøvrigt er det bedste jo, at man som ung lærer af den gamle. Dét kan
f.eks. gøres ved at køre en del med "børnene" og "lære dem/undervise
i", hvorfor man gør sådan og sådan. Dét har jeg faktisk rimelig gode
erfaring med, ligesom diverse "PC-spil/PS2-spil" har haft sin
indvirkning. INGEN tvivl om det (hint: racerkører bruger samme teknik)

/Mogens

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 13:03

> Læs igen - så ved du, hvad der menes. Især hvis du læser mit uddybende
> svar ift. din kommentar og sætter dét ift. skribenten, jég svarer...
> (næsten helt Erhard Jacobsensk)

"Det har jeg aldrig sagt!"

> Dét er jeg heller ikke enig i - ligesom at ikke alle 40-60 årig er
> gode bilister. Men "det hele" kommer jo en løs generel kommentar :)

Nej, det gælder selvfølgelig ikke _alle_, men er et gennemsnit.

> [...]
> erfaring med, ligesom diverse "PC-spil/PS2-spil" har haft sin
> indvirkning. INGEN tvivl om det (hint: racerkører bruger samme teknik)

Helt enig. Erfaring, rutine og almen livsvisdom er noget undervurderet IMO.
Og ja, man lærer mange reflekser via bilspil - min kone kører nu ganske
hæderligt i GT3

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Thomas

Dato : 13-11-03 14:42

Hej Mogens

Jeg tror ikke du læser det rigtigt, det jeg skriver. Jeg skriver ikke noget
om at alle kører lige godt. Jeg tror gerne på uheldsstatistikerne at de unge
er indblandet i mest. Det jeg skriver er: Hvorfor skal en på 40 der kører
råddent kunne få 3 klip, hvor imod en på 20 der kører råddent kun får 2 klip
?

Rådden kørsel er rådden kørsel. Netop fordi folk bliver bedre billister
generelt med alderen, burde 2 klip også være rigeligt til den ældre
generation (os over 30) Du skriver netop selv at man har masser af
erfaring.

Mvh

Thomas

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 14:46

"Thomas" skrev i en meddelelse:

> Netop fordi folk bliver bedre billister
> generelt med alderen, burde 2 klip også være rigeligt til den ældre
> generation (os over 30) Du skriver netop selv at man har masser af
> erfaring.

Det er korrekt, men nu er det jo de unge der er målgruppen.

/Mark.

Fra : Thomas

Dato : 13-11-03 14:52

Jo, men hvorfor ikke bremse alle syndere i trafikken uanset alder? Det er
jeg overbevist om at 2 klip vil gøre

Mvh
Thomas

Fra : Max[DK]

Dato : 13-11-03 15:21

> Det er korrekt, men nu er det jo de unge der er målgruppen.

Ja...men for hvad....?!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 14:47

On Thu, 13 Nov 2003 14:41:42 +0100, "Thomas" <bambanos@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>råddent kunne få 3 klip, hvor imod en på 20 der kører råddent kun får 2 klip

OK

>Rådden kørsel er rådden kørsel. Netop fordi folk bliver bedre billister
>generelt med alderen, burde 2 klip også være rigeligt til den ældre
>generation (os over 30)

I så fald kunne dét jo opfattes som skærpende - at der skal færre klip
til. Dét ville jég opfatte det som.

Jo længere tid man har været i ilden -> jo større hånd holdes der over
een. Se blot betjenten i Århus, der kom til at slette et par kolleger
i fartdatabasen -> han fik "rabat" (ej fyret), fordi hans fortid var
pletfri

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-03 14:53

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Alt andet lige, er det et fsktum at jo flere km man har under speederen, jo
bedre er man (som regel) til at forudse og reagere korrekt i "skarpe"
situationer.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 22:32

> Alt andet lige, er det et fsktum at jo flere km man har under speederen,
jo
> bedre er man (som regel) til at forudse og reagere korrekt i "skarpe"
> situationer.

Nu skal man ikke gå hen og lade erfaring blive til en sovepude. For ej så
længe siden var jeg nær blevet ramt et et 18t vogntog fordi chauføren sad og
sov og pludselig røg over i min vognbane.

Erfaring, alder osv spiller ingen rolle når uheldet først ER indtruffet, så
er vi lige skrøbelige alle sammen.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-11-03 23:33

Mogens Knudsen wrote:

> Jeg synes ikke engang, "den" er sjov, idet I sikkert mener det...?

Jeg mener det, 100%..

> Jeg kan blot se tilbage på mit forløb og vedgår da 100%, at man i en
> yngre alder var mere "overmodig" end nu (47). Det ændrer sig, når du
> avler et par børn, men det finder du nok ud af en gang...

Ingen tvivl om det, det har jeg også selv oplevet, selv om jeg
endnu har ungerne til gode..

Pointen er at man ikke behøver forskelsbehandle folk for at opnå
den effekt der ønskes. Lad os for eksemplets skyld sige at alle
får 3 chancer/klip uanset alder. Som 47-årig, familiefar og det
hele vil dine tre klip sandsynligvis holde meget længe. Som ung og
"overmodig" vil de tre klip ryge i en hulens fart. Hvis nu det
unge mennesker viser sig at være lige så besindig som du er, vil
vedkommendes klip holde akkurat lige så længe som dine, og det er
vel egentlig okay, er det ikk'??

Den med 2 klip til unge og 3 klip til "gamle" svarer til at
forhåndsstraffe alle unge over en kam. Det har jeg svært ved at se
det rimelige i.. 3 klip til alle vil i stedet straffe alle
"overmodige" uanset alder lige hårdt og samtidigt lade alle
"besindige" uanset alder nyde godt af deres besindighed.

> Man er _langt fra_ en ringere chauffør i min alder, fordi man bærer
> rundt på en helvedes masse erfaring, som er guld værd, når man skal
> køre bil !

Helt enig, men skulle en ung bilist vise sig at have samme talent,
ser jeg ingen grund til at vedkommende skal være straffet på
forhånd.. Lige regler for alle, så kan man selv justere hvor mange
gange og hvor hyppigt man mener man vil i konflikt med disse
regler.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 12:07

"Væddekørsel"? Haha. Hvad århundrede lever de i?

I øvrigt er det her så tydeligt et skrivebordsprojekt. Måske er en 30%
hastighedoverskridelse farligt i Kbh. midtby, men det er den sgi da ikke på de
tomme jyske landeveje! 104 km/t her er direkte latterligt og stort set ingen kører
under den hastighed. Dem, der skaber de farlige situationer, er dem, som
insisterer på at overholde fartgrænsen og dermed tvinger alle andre til at
overhale.

Men som så mange andre kameler sluges også denne, når bare propagandaen er i
orden... "Antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken er efter regeringens
opfattelse uacceptabelt højt. Regeringen lægger derfor stor vægt på at øge
færdselssikkerheden og fremme en mere hensynsfuld adfærd i trafikken." Helt
ærligt...! Hvis regeringen interesserede sig en døjt for dræbte og tilskadekomne i
trafikken, hvorfor får de danske veje så lov at forfalde? Hvorfor er der så
afsindige bilafgifter, at almindelig dødelige har opgivet ethvert håb om at købe
en ny bil med tidssvarende sikkerheds udstyr, aktivt som passivt, og nu i stedet
må købe de gamle nedslidte biler, vi førhen sendte til østlandende med et
overbærende smil?

Fint nok med indgreb mod dem, der ikke respekterer de mest grundlæggende regler
for forsvarlig afvikling af trafikken. At køre over for rødt eller at overhale op
ad bakke eller i et uoverskueligt sving er dødsensfarligt, det ser mange af os
næsten dagligt. Men til gengæld erindrer jeg ikke, hvornår en medbilists forøgede
hastighed på nogen måde har truet min sikkerhed. Pånær et par unge rødder med
splinternyt kørekort, kører de færreste hurtigere end deres evner tillader. For
hvor tit hører man om en husmor på vej i Brugsen, der lige kom til at køre med 2x
den tilladte hastighed og af den grund forårsagede et større uheld?

Nej, den sande dræber er ikke fart, men politikernes grådighed. Hvor mange
menneskeliv kunne ikke skånes hvert år, hvis vi fik lov at udnytte den moderne
bilteknik, som man gør i resten af Vesten, og i det hele taget den civiliserede
verden?

Man føler sig unægtelig lidt latterliggjort af den regering, der gik til valg på
lavere bilafgifter og i stedet nu gennemtvinger endnu højere afgifter på det at
have bil. For afgifter, det er lige, hvad det er. Tag ikke fejl af det...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.167.223.84)

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 12:20

<John P.> skrev i en meddelelse

[...]
> Dem, der skaber de farlige situationer, er dem, som
> insisterer på at overholde fartgrænsen og dermed tvinger alle andre til at
> overhale.

Definér venligst din opfattelse af begrebet "tvang". Og også gerne hvordan
dit princip kan bruges i andre sammenhænge. Jeg venter med spænding!

Det hverken kan, skal eller vil blive, forankørendes ansvar at bagvedkørende
vælger at bryde færdselsloven, forudsat at forankørende selv overholder
loven.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 12:25

Du bor i Kbh. centrum eller lignende, ikke sandt? Enhver, der tilbringer mange
timer på de større jyske landeveje, ved, hvad jeg taler om. Er du i tvivl, så læs
min tekst igen, for der finder du forklaringen...

"Re: "Klippekortet" indføres..."

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 12:42

<John P.> skrev i en meddelelse
> [...]
så læs
> min tekst igen, for der finder du forklaringen...

Jo, jeg bor i byen, men har også boet og kørt både bil og MC ude på
bøhlandet, hvor der blev kørt meget stærkt på landevejene. Så jeg kender det
fra egne oplevelser.

Men du har ikke svaret mig på det mere principielle i, at pådutte en
lovoverholder for en lovovertræders handlinger. Er det f.eks. ok at stjæle
noget der er så dyrt at man ikke har råd til at købe det?

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-11-03 12:44

On Thu, 13 Nov 2003 12:42:27 +0100, "Vestman"
> [...]

>lovoverholder for en lovovertræders handlinger. Er det f.eks. ok at stjæle
>noget der er så dyrt at man ikke har råd til at købe det?

Ja da. Især når isbjørnene begynder at fange pingviner.

Du kan ikke sammenligne tyveri med en hastighedsovertrædelse. I det
første tilfælde foreligger der en berigelse af egen person på bekostning
af andre. Det er der ikke tale om ved en hastighedsoverskridelse.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : JS

Dato : 13-11-03 13:03

> [...]
> første tilfælde foreligger der en berigelse af egen person på bekostning
> af andre. Det er der ikke tale om ved en hastighedsoverskridelse.

Næh, men du bringer andres sikkerhed i fare ved at overhale!

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 13:05

> Ja da. Især når isbjørnene begynder at fange pingviner.

Huh?

> Du kan ikke sammenligne tyveri med en hastighedsovertrædelse. I det
> første tilfælde foreligger der en berigelse af egen person på bekostning
> af andre. Det er der ikke tale om ved en hastighedsoverskridelse.

Jeg er godt klar over forskellen, men John P.'s princip er da uholdbart så
det sjasker.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-11-03 15:33

On Thu, 13 Nov 2003 13:05:18 +0100, "Vestman"
<vestmanFJERNES@adslhome.dk> wrote:

>Huh?

Ikke noget. Fald mig bare lige ind. Det skulle vise, at din
sammenligning mere end halter - hvilket du jo selv er klar over,ser jeg.

>Jeg er godt klar over forskellen, men John P.'s princip er da uholdbart så
>det sjasker.

Jeg har ikke nærlæst det, da det krævede lidt mere energi, end jeg havde
lyst til at ofre på daværende tidspunkt.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 15:48

> [...]

> Jeg har ikke nærlæst det, da det krævede lidt mere energi, end jeg havde
> lyst til at ofre på daværende tidspunkt.

Ok, så vil jeg heller ikke bruge mere krudt på dit indlæg.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 13:05

Blot fordi en lov eksisterer, betyder det ikke nødvendigvis at den er god og
retfærdig. Hvis flertallet af befolkningen overtræder en lov, er der formentlig
noget galt med den. I det mindste beviser det at der ikke er lovgivet ud fra de
demokratiske principper om at flertallet bestemmer.

I øvrigt vil du næppe finde en eneste færdselsbetjent, der ville stoppe dig for at
køre 100 på en øde landevej. Heldigvis er Danmarks betjente realistiske mennesker,
der selv er i stand til at vurdere og bedømme om en situation er farlig eller ej.
Det er jo netop årsagen til at de berømte fotofælder er så forhadte. Her afgøres
om du får en bøde eller ej ikke af et levende menneskes bedømmelse at du har være
til fare for omgivelserne, men derimod af et stykke teknik, der bedømmer om din
bevægelseshastighed er over eller under et vilkårligt tal.

Fra : Vestman

Dato : 13-11-03 14:46

<John P.> skrev i en meddelelse
> [...]
fra de
> demokratiske principper om at flertallet bestemmer.

Det er jo blot fordi du hylder demokratiet. Hvem siger at flertallet har
ret, eller ved bedst? (Dette er ikke et udtryk for min egen overbevisning,
men blot en tydeliggørelse af, at det ikke er et ubestrideligt faktum, at
fordi flertallet gør sådan og sådan, så er det det bedste at gøre.)

I øvrigt er færdselsloven jo ikke lavet for at forhindre fremkommeligheden
og genere bilisterne, men for at lave nogle sikre regler for adfæren i
trafikken med det formål at redde menneskeliv. Så har vi jo blot den
beskedne opgave at rette os efter dette og så måske tage tidligere afsted,
hvis problemet f.eks. ofte er, at man skal skynde sig...

> I øvrigt vil du næppe finde en eneste færdselsbetjent, der ville stoppe
dig for at
> køre 100 på en øde landevej.

Jo, det vil jeg. Jeg kender allerede to.

> Heldigvis er Danmarks betjente realistiske mennesker,
> der selv er i stand til at vurdere og bedømme om en situation er farlig
eller ej.

Deres job er, at sikre at loven bliver overholdt. At nogle af dem så
tilsidesætter dette i.f.t. egne vurderinger er så blot en gevinst for dem
som vælger at bryde loven. Der findes også betjente som vurderer forkert.

> [...]
om din
> bevægelseshastighed er over eller under et vilkårligt tal.

Ja, jeg så gerne fotofælder som registrerede mange flere overtrædelser,
f.eks. for lidt afstand, manglende sele, forkert lygteføring, farten i.f.t.
forholdene (d.v.s. at man kan få en foto-bøde for at køre f.eks. 46 km/t på
sneglatte veje i byen).

PS: er du ikke rar at svare _under_ det du svarer på - det gør tingene
nemmere for os andre (á la idéen med færdselsloven).

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 21:54

> [...]

> men blot en tydeliggørelse af, at det ikke er et ubestrideligt faktum, at
> fordi flertallet gør sådan og sådan, så er det det bedste at gøre.)

Så nu skal vi altså ophæve demokratiet, for at kunne forsvare disse latterlige
hastighedsgrænser? Ja, hvorfor ikke. Den totalitære stat er alligevel ved at
indsnige sig via f.eks. disse skrivebordslove, der fuldstændig fratager individet
indflydelse på eget liv.

> Deres job er, at sikre at loven bliver overholdt. At nogle af dem så
> tilsidesætter dette i.f.t. egne vurderinger er så blot en gevinst for dem
> som vælger at bryde loven. Der findes også betjente som vurderer forkert.

Da jeg var barn havde jeg samme lettere naive forhold til tingene. I dag, som
voksen, har jeg en bedre forståelse af hvordan et demokratisk samfund fungerer.
Men det er måske der, den svipser?

Politiet er der IKKE for kontrollere at alle mennesker overholder alle love. De er
der for at sørge for ro og orden, og da der ikke er en betjent for hver enkelt
borger, kan vi altså ikke mandsopdækkes. I stedet må hver enkelt betjent forsøge
at opretholde en verden, vi alle kan fungere og eksistere i. Hvis du mener at alle
politiets ressourcer er bedst brugt på at opstøve trafiksyndere, der kører et par
kilometer for hurtigt, kan jeg godt se at vi aldrig vil blive enige.

Ganske som betjentene er nødt til at bruge deres sunde fornuft i hverdagen og
foretage individuelle vurderinger, mener jeg også at vi trafikanter kan tage et
medansvar og selv tænke lidt. Men der kan ikke herske nogen tvivl om at jo mere
politikerne pådutter os disse stramme, allestedsnærværende love, jo mere mister vi
selvstændighed og medborgersind. Vi bliver simpelthen så vant til at der er love
for alt, at hvis der pludselig opstår en situation, der ikke er lovgivet omkring,
aner vi ikke, hvad vi skal stille op eller tror, at alting er tilladt.

> [...]
> forholdene (d.v.s. at man kan få en foto-bøde for at køre f.eks. 46 km/t på

Jo mere overvågning, jo mindre frihed. Hvorfor er det lige præcis i trafikken at
vi skal overvåges? Hvad er det, der gør, at så mange danskere i den grad hader
biler? Er det fordi det efterhånden er det eneste sted, hvor vi har en lille stump
af selvbestemmelse tilbage? At vi her stadig kan føle os lidt som individer, der
både lever og ånder, i vores egen lille afkrog af verdenen? Eller har det måske
slet intet at gøre med trafikken? Skal vi til at overvåges 24 timer i døgnet, alle
som en? Hvad med at vi alle fik indopereret en chip, så vi kan spores 24/7, via
GPS? På den måde kan man nemt se om folk bevæger sig for hurtigt eller foretager
sig andre kriminelle handlinger. Har du f.eks. en biblioteksbog, der skulle have
været afleveret i går, kan politiet nemt finde dig (loven skal jo overholdes).
Meget smartere end alle de kameraer og ca. lige så sygt...

Det er så uendelig nemt at give afkald på friheden. Der skal blot et par
manipulerende ord til fra politikernes side om gode hensigter, og straks tillader
vi enhver form for overvågning og kontrol. Men lige så nemt som det er at indføre,
lige så svært er det at slippe af med igen...

> PS: er du ikke rar at svare _under_ det du svarer på - det gør tingene
> nemmere for os andre (á la idéen med færdselsloven).
OK. Så gør jeg det. Men i de 15 år, jeg har brugt denne form for kommunikation,
har det altid været god tone at skrive i toppen. På den måde er det langt
hurtigere at gennemgå en komplet tråd, da man slipper for at læse det hele 15
gange...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.167.223.84)

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 22:19

<John P.> skrev i en meddelelse

> [...]
> hurtigere at gennemgå en komplet tråd, da man slipper for at læse det hele

Jeg ved ikke lige hvor du så har brugt denne kommunikation, for jeg har
altid skrevet og fået foreskrevet at skrive nedenunder

Iøvrigt sletter man det, som man ikke kommenterer. Så slipper man for at
læse 15 indlæg.

/Caspersen

Fra : Vestman

Dato : 14-11-03 10:45

<John P.> skrev i en meddelelse

> Så nu skal vi altså ophæve demokratiet, for at kunne forsvare disse
latterlige
> hastighedsgrænser? Ja, hvorfor ikke.

Bemærk min kommentar i parantes.
Desuden, at du mener at fartgrænserne er latterlige berettiger dig ikke til
at bryde dem. Men det ved du sikkert...

> Den totalitære stat er alligevel ved at
> indsnige sig via f.eks. disse skrivebordslove, der fuldstændig fratager
individet
> indflydelse på eget liv.

Du kan da bare blande dig i den offentlige debat...?
Jeg er selv modstander af, at alting skal reguleres, men da afvigelse fra
loven koster menneskeliv når det gælder trafik, synes jeg nok det er værd at
stramme lidt op. Specielt da vi tilsyneladende er så dårlige til at være
gode, venlige og hjælpsomme overfor hinanden.
Men læs gerne min nøjagtige holdning på min hjemmeside, så ser du måske hvad
det er jeg er ude på.
http://www.vestman.subnet.dk/_749501.html

Og mht. overvågning er det ikke noget jeg principielt bryder mig om. Jeg vil
langt hellere bruge pengene på, at fordre en begavet og ansvarsfuld
opdragelse af vore børn og unge som minimerer, at de ender som selvcentrede
individualister der lider af overstimuleret selvhævdelse.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 17:35

<John P.> skrev i en meddelelse
> [...]
så læs
> min tekst igen, for der finder du forklaringen...

Jeg har boet begge steder. Jeg kan ikke finde det....

/Caspersen

Fra : JS

Dato : 13-11-03 12:27

<John P.> skrev i en meddelelse
> [...]
på de
> tomme jyske landeveje! 104 km/t her er direkte latterligt og stort set

Ah, det er vist ikke rigtigt. Jeg vil give dig ret i at en generel
marchhasighed ligger på 95-100 km/t på de mest øde strækninger. Det er dog
ikke ufarligt, hvis der pludselig kommer en traktor ud fra en markvej eller
lign.
Husk nu at det ikke er alle der kører lige godt, hvilket loven må tage
hensyn til.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 12:58

Ved nu ikke om der er så voldsom stor forskel på at køre 104 eller 100? Ikke nok
til at jeg vil tage en diskussion om det.

Ok, man kører i gennemsnit ca. 4 km under den grænse, der nu skal straffes
hårdere. Men for at nå et gennemsnit, tæller man både dem over og dem under og
lægger dem sammen. Dermed dømmer man altså 50% af landevejenes brugere som værende
fartbøller. Ikke rimeligt...

I øvrigt er pointen i det med øde strækninger jo netop at man kan se langt og uden
hindringer. De steder, hvor der er risiko for at rende ind i en traktor eller
lignende, må man være gal i hovedet for at køre så hurtigt.

Min pointe er blot at politikerne har så hulens travlt med at laver regler om
alting. Der strammes konstant op, så hvis man kommer blot en anelse uden for deres
regelsæt, skal man straffes hårdt. Hvor er der blevet af respekten for det
individuelle menneske og dets evne til at træffe selvstændige, rationelle
beslutninger?

"Re: "Klippekortet" indføres..."

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 13:13

<John P.> wrote in message
> [...]
eller
> lignende, må man være gal i hovedet for at køre så hurtigt.

Der er ikke ret mange landeveje i Jylland som opfylder både det at man kan
se langt og så er uden små sideveje eller markveje.

> [...]
> individuelle menneske og dets evne til at træffe selvstændige, rationelle

Det strammes ikke altid op, man må snart køre 130 km/t på motorvejene.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 21:58

> Der er ikke ret mange landeveje i Jylland som opfylder både det at man kan
> se langt og så er uden små sideveje eller markveje.

Det var lige godt satans! Jeg har kørt nogle hundrede tusinde kilometer på de
jyske landeveje og nu fortæller du mig, at de ikke eksisterer?

Det her begynder altså at blive for latterligt! Hold op, hvor er der mange hellige
herinde! Men nu ved jeg i det mindste hvor dem, der leger politi og kører 110 km/t
i ydersporet på motorvejen, holder til...!

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.167.223.84)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-11-03 13:20

John P." skrev i en meddelelse
"Re: "Klippekortet" indføres..."

> Dem, der skaber de farlige situationer, er dem, som
> insisterer på at overholde fartgrænsen og dermed tvinger alle andre til at
> overhale.

Der er ikke nogen der tvinger dig til at overhale andre end dig selv. Det er altid
den overhalende der vælger om der skal overhales og ingen andre. Dermed er det
osse den overhalende - og KUN den overhalende - der skaber en eventuel farlig
situation.

> Men til gengæld erindrer jeg ikke, hvornår en medbilists forøgede
> hastighed på nogen måde har truet min sikkerhed.

Okay, du kan håndtere at nogen kører stærkere end dig men ikke at nogen kører
langsommere. Var det ikke på tide du fik lært at køre bil?

At kunne håndtere at der er trafikanter der vælger at overholde
hastighedsgrænserne er en del af at "kunne køre efter forholdene". Det er nu en
gang ikke blevet ulovligt at overholde loven.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 13:38

On Thu, 13 Nov 2003 13:20:07 +0100, "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> wrote:

>Dermed er det osse den overhalende - og KUN den overhalende - der
>skaber en eventuel farlig situation.

Hamrende forkert !
Ham, der skal overhales, har selvfølgelig en kæmpestor andel i dén
øvelse. Læs een/to dag tilbage i trådene.

>At kunne håndtere at der er trafikanter der vælger at overholde
>hastighedsgrænserne er en del af at "kunne køre efter forholdene".
>Det er nu en gang ikke blevet ulovligt at overholde loven.

Heldigvis...

/Mogens

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-11-03 14:43

"Mogens Knudsen" <mailto:dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
"Re: "Klippekortet" indføres..."

> Hamrende forkert !
> Ham, der skal overhales, har selvfølgelig en kæmpestor andel i dén
> øvelse. Læs een/to dag tilbage i trådene.

Det kommer du godt nok til at forklare nærmere, f.eks. ved at fortælle mig hvad du
vil have jeg skal gøre i følgende eksempel:

Jeg kommer kørende med højeste lovlige hastighed på en trafikeret landevej. En
anden billist kommer med højere hastighed bagfra og vil gerne overhale men kan
ikke gøre det umiddelbart på grund af modkørende trafik. Jeg vil under ingen
omstændigheder bryde loven (det lader jeg andre om

...og udover at jeg gerne vil have at vide hvad jeg skal gøre, kunne jeg også godt
tænke mig at vide hvordan det kan være min fejl at andre vælger at køre hurtigere
end loven tillader.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 14:55

On Thu, 13 Nov 2003 14:42:35 +0100, "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> wrote:

>Det kommer du godt nok til at forklare nærmere

Jep - kein Problem :)

> f.eks. ved at fortælle mig hvad du vil have jeg skal gøre i følgende eksempel:

Vi lever i 2 forskellige verdener, kan jeg straks læse. Jeg bor i
Nordsjælland og kører 98% motorvej. Du bor nok i den modsatte ende af
landet

Min kommentar gik på motorvejskørsel, hvor det er en særdeles udbredt
misforståelse, at kan man blot "nå ud" inden "påkørse"l, er det manden
bag ved, der har skylden. Wrong - du må ikke drøne ud foran en
bagfrakommende, hvis dét betyder, at han skal røre bremsen.

> [...]
>ikke gøre det umiddelbart på grund af modkørende trafik. Jeg vil under ingen
>omstændigheder bryde loven (det lader jeg andre om

I dit skitserede eksempel er der jo ingen tvivl. Den bagfrakommende må
slække på tempo'et. DOG skal du være opmærksom på, at der ér frit, når
DU vil til overhale. Dét kunne jo være, han var noget hurtigere end
dig til øvelsen og ikke mindst antrittet...

>..og udover at jeg gerne vil have at vide hvad jeg skal gøre, kunne jeg også godt
>tænke mig at vide hvordan det kan være min fejl at andre vælger at køre hurtigere
>end loven tillader.

Næh - det er forhåbentligt deres "fejl"

/Mogens

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-11-03 15:14

> [...]

> Vi lever i 2 forskellige verdener, kan jeg straks læse. Jeg bor i
> Nordsjælland og kører 98% motorvej. Du bor nok i den modsatte ende af

Faktisk ikke. Jeg har postnummer 2860 og tilbringer ca. 75% af tiden i bil på
motorring 3.

Men du havde vist ikke lige lagt mærke til at jeg oprindelig svarede på John P's
indlæg, der handlede om halvtomme jyske *landeveje*. Det der med motorvejen er
noget du har fundet på helt af dig selv

> [...]
> bag ved, der har skylden. Wrong - du må ikke drøne ud foran en
> bagfrakommende, hvis dét betyder, at han skal røre bremsen.

Enig. Og det gør jeg heller ikke. Faktisk finder jeg det mest afslappende at holde
mig i højre vognbane og så bare følge med trafikken. Hvis der er frit hæver jeg
selvfølgelig hastigheden for ikke at sinke trafikken men hvis der ligger en
lastbil kører jeg da bare 80.

> Næh - det er forhåbentligt deres "fejl"

Heldigvis er vi ikke så uenige endda.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-11-03 15:14

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 15:22

On Thu, 13 Nov 2003 15:13:37 +0100, "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> wrote:

>Men du havde vist ikke lige lagt mærke til at jeg oprindelig svarede på John P's
>indlæg, der handlede om halvtomme jyske *landeveje*. Det der med motorvejen er
>noget du har fundet på helt af dig selv

He, he - det er dælme vanskeligt at følge med her og arbejde
samtidigt. Man mister overblikket eet af stederne

/Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 15:27

John P's

> He, he - det er dælme vanskeligt at følge med her og arbejde
> samtidigt. Man mister overblikket eet af stederne

Ja

dk.fuldtid.bil er sagen

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 22:03

"Ebbe Kristensen" <mailto:ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
"Re: "Klippekortet" indføres..."
> Okay, du kan håndtere at nogen kører stærkere end dig men ikke at nogen kører
> langsommere. Var det ikke på tide du fik lært at køre bil?
Haha. Det her er min første dag i gruppen og formentlig også den sidste! Så mange
røde sataner har jeg sjældent set samlet på et sted før! Kære ven, jeg har nok
tilbragt flere kilometer i bil/på motorcykel end du nogensinde kommer til, og jeg
har naturligvis aldrig haft et eneste uheld! Hvorfor? Fordi jeg er et levende
menneske, der selv er i stand til at tænke! Ikke en slave af den barnagtige
politiske korrekthed, som visse andre...

> At kunne håndtere at der er trafikanter der vælger at overholde
> hastighedsgrænserne er en del af at "kunne køre efter forholdene". Det er nu en
> gang ikke blevet ulovligt at overholde loven.
For dælen da...! På visse sogneveje kan du se 30 meter frem, og alligevel må du
køre 80 km/t. Andre steder kan man se bogstaveligt talt flere kilometer frem, og
alligevel er der samme hastighedsgrænse. Hvorfor? Fordi vi indtil nu er blevet
anset for at være intelligente nok til selv at vurdere en situation, uden at
skulle slå op i en lovtekst først. Men den tid er tydeligvis over, og åbenbart med
god grund!

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.167.223.84)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-03 22:21

<John P.> skrev :

>Det her er min første dag i gruppen og formentlig også den sidste! Så mange
>røde sataner har jeg sjældent set samlet på et sted før!

Du skal da vist søge læge ;)

(Blodsprængte øjne ?)

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-11-03 22:22

<John P.> skrev i en meddelelse
> [...]
> menneske, der selv er i stand til at tænke! Ikke en slave af den
barnagtige
> politiske korrekthed, som visse andre...

Åh ja, du har altså aldrig overholdt en eneste paragraf i færdselsloven. Du
har kørt flere kilometre end vi har spist ærter og det har du klaret ved kun
at følge din egen selvtænkende hjerne.

Ja undskyld mig, men du har vist kun kørt på uåbnede motorvejsstrækninger
uden anden trafik

/Caspersen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-11-03 09:44

"John P." skrev i en meddelelse
"Re: "Klippekortet" indføres..."

> For dælen da...! På visse sogneveje kan du se 30 meter frem, og alligevel må du
> køre 80 km/t.

Nej, det må du ikke for forholdene er ikke til det. Husk, de der "forhold" man
altid skal køre efter. Og nej, den del af færdselsloven er ikke blevet ændret
selvom der er kommet nye begrænsninger.

> [...]
> skulle slå op i en lovtekst først. Men den tid er tydeligvis over, og åbenbart

Problemet er at langtfra alle er en så god billist som du åbenbart er. Det betyder
at man er nødt til at lovgive således at også de mindre rutinerede billister kan
færdes nogenlunde sikkert.

Samfundet har ikke oceaner af penge (tydeligt illustreret af hver eneste
finanslovsforhandling) og derfor har man fra politikernes side valgt en ikke
videre retfærdig men til gengæld billig løsning. Det er ikke ideelt - men den
idelle løsning vil vi skatteborgere til gengæld ikke betale for. Jeg synes min
skat er tilstrækkelig høj og det gør du sikkert osse.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 13:45

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> Jég synes sgu, det er iorden.

Jep, så kan det være man kan slippe for chikanekørsel af selvhøjtidige
bilister, der forarget forsøger at forhindre overhalinger eller
forbikørsler, fordi de selv kører det tilladte. Nu kan de selv risikere et
"klip" for deres generende chikane kørsel

/Mark.

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 14:01

On Thu, 13 Nov 2003 13:45:03 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]
>forbikørsler, fordi de selv kører det tilladte. Nu kan de selv risikere et
>"klip" for deres generende chikane kørsel

ROFLMAO

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 14:08

Mogens Knudsen wrote:

> ROFLMAO

Desværre falder der alt for sjældent bøder for fex for kort
bremseafstand (skubbere), pludselige og farlige vognbaneskift uden
foregående bagudorientering (kællingevejbaneskift) og
højreomsoverhalinger via afkørselsbaner (Briiiiiaaaann).

Æv hvor kan det bare ødelægge ens dag når den starter med at man
bliver forulempet i trafikken af folk der tror de kan slippe afsted
med den slags.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 14:17

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message

> Desværre falder der alt for sjældent bøder for fex for kort
> bremseafstand (skubbere),

budbiler,
håndværkere,
Varevogne,
sælgere,
taxaer.

Heldigvis har jeg herinde fået det gode råd med sprinklerne. Det virker
faktisk

> pludselige og farlige vognbaneskift uden
> foregående bagudorientering (kællingevejbaneskift)

Brian'ere

> og højreomsoverhalinger via afkørselsbaner (Briiiiiaaaann).

Beskriv lige det ?
Jeg kan da ikke forestille mig at nogen kan være så hjernedød at race op af
rampen, over den ubetingede vigepligt som der oftest er, ned igen og gøre
dette så hurtigt at de overhaler en bil.

> Æv hvor kan det bare ødelægge ens dag når den starter med at man
> bliver forulempet i trafikken af folk der tror de kan slippe afsted
> med den slags.

De slipper jo også afsted med det.

Fra : JS

Dato : 13-11-03 14:43

> Heldigvis har jeg herinde fået det gode råd med sprinklerne. Det virker
> faktisk

Hvad går det ud på?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 14:46

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> Hvad går det ud på?

Ligger der en tåbe bag ved dig tæt på, vast dine ruder med sprinkleren. Der
flyver næsten altid en stor sky bagud, og den rammer den bagvedkørende på
ruden. Han skal så til selv og vaske rude.

Effekten er selvfølgelig total hvis han er løbet tør for sprinklervædske.

De fleste forstår hentydningen.
Det er godt at kombinere dette fremgangsmåde med et medlemsskab af
Sprinklerklubben hos Bildillen.

http://www.bildillen.dk/?mode=text&ID=166

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 14:50

"JS" skrev i en meddelelse:

> Hvad går det ud på?

Stil den højre sprinkler dyse lidt højere, så den foruden at ramme din egen
frontrude, også sprøjter op over taget. Hjulpet af vinden, pisser du herved
på den røvhænger bagved og han må også igang med vinduesvask

/Mark.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 14:45

Christian B. Andresen wrote:

> Beskriv lige det ?

For eksempel ved Jægersborgvej-afkørslen på motorring-3 sydgående i
Lyngby. Der er en lang strækning med en lang ud/ind-fletningsbane og
senere ved Nybrovej/Buddingevej.

Ligger man i langsomme (højre) vognbane med feks 90 (det der står på
skiltene) og den hurtige (venstre/overhalings) også er fyldt godt op,
racer Galningen ind i den tomme flettebane med stor hast (anslået
130+) og tilbage ind på vejen. Det er sket for mig 2 gange i denne uge.

> [...]
> rampen, over den ubetingede vigepligt som der oftest er, ned igen og gøre
> dette så hurtigt at de overhaler en bil.

Ja indtil de karambulerer med en 'uskyldig' (lidt skyldig er man vel
altid) der i hvert fald ikke har fortjent at dø en ubehagelig død.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 14:51

> [...]
> racer Galningen ind i den tomme flettebane med stor hast (anslået
> 130+) og tilbage ind på vejen. Det er sket for mig 2 gange i denne uge.

Sådan noget er også fuldstændigt sindsygt.

> Ja indtil de karambulerer med en 'uskyldig' (lidt skyldig er man vel
> altid) der i hvert fald ikke har fortjent at dø en ubehagelig død.

Det er rigtigt. Hvis bare de kunne nøjes med sig selv, men oftest tager de
andre med.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-11-03 14:53

Christian B. Andresen wrote:

> Sådan noget er også fuldstændigt sindsygt.

Ja for et er at bevare overblikket over folk der følger spillereglerne
nogenlunde, noget andet er folk der opfører sig som havde de stjålet
bilen og var på flugt fra Politiet.

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-11-03 14:29

> [...]
> 3 klip indenfor 3 år, og man har en betinget frakendelse af
> kørekortet. Unge mennesker må nøjes med 3 klip på 2 år.

Også mig.. Går ud fra, at det fungere sådan, at vi "unge" først får 1
stempel, så det næste og ved 3. gang man bliver taget så klipper de kortet
midt over?

Og lige til en lille smule andet, men stadig ontopic.. Hvad med min
situation? Mit kørekort (B) er udstedt d. 12 juni 2002 og jeg tager 99%
sikkert motorcykelkort (A) mellem 6 februar og 12 juni 2003 (Pga. jeg d. 6
fylder 21 og jeg derfor kan tage det store MC kort) Vil min periode som "ny
kørekort indehaver" så begynde forfra på det tidspunkt?

Og nårja.. Jeg er ikke bange for at få klip, politiet har jo ikke tid til at
patruljere, så risikoen for at blive snuppet er minimal..Måske situationen
vender her når de begynder at tage flere politibetjente ind..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 16:59

On Thu, 13 Nov 2003 14:28:46 +0100, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

> Går ud fra, at det fungere sådan, at vi "unge" først får 1
> stempel, så det næste og ved 3. gang man bliver taget så
> klipper de kortet midt over?

Helt sikkert - ellers lyder det i mine ører forkert.
Samme for de lidt mere erfarne, som har 3 chancer, hvorefter bægeret
er fuldt, og man må "op igen".

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 13-11-03 18:53

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

>Vil min periode som "ny
>kørekort indehaver" så begynde forfra på det tidspunkt?

Nej.
--
Leonard http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 15:29

> Jég synes sgu, det er iorden.

Ok, så håber jeg snart du bliver nakket med 105 km/t på en jysk landevej, så
du kan tage toget de næste 3 år....

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 15:31

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 15:41

On Thu, 13 Nov 2003 15:31:08 +0100, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>Ok, så håber jeg snart du bliver nakket med 105 km/t på en jysk landevej, så
>du kan tage toget de næste 3 år....

1) Mine biler giver mig muligheden -> hva' med dig?
2) Jeg har taget toget i MANGE år, Thomas !

>Ok, min fejl, det var kun skærpet straffe ved 30% ... men alle de røde og
>diverse råd, så jo gerne at kortet også røg, så det er nok kun et spørgsmål
>om tid...

En klog mand fra Vejle sagde engang til mig, at man fra tid til anden
med fordel kan "sætte sig på hænderne" -> dén info hermed givet videre
ROFL

/Mogens

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-11-03 15:44

On Thu, 13 Nov 2003 15:41:02 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

[snip]
>En klog mand fra Vejle sagde engang til mig, at man fra tid til anden
>med fordel kan "sætte sig på hænderne" -> dén info hermed givet videre
>ROFL

Den mand kender ikke Thomas H. :-}

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 15:51

On Thu, 13 Nov 2003 14:43:35 GMT, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

>Den mand kender ikke Thomas H. :-}

Jow, jow...
(mandens udtryk)

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-03 15:51

> [...]

>En klog mand fra Vejle sagde engang til mig, at man fra tid til anden
>med fordel kan "sætte sig på hænderne" -> dén info hermed givet videre

og det er så noget han har lært af andre ;) - ham Bjørn ;()

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 15:53

On Thu, 13 Nov 2003 15:50:43 +0100, jan@stevns.net wrote:

>og det er så noget han har lært af andre

Så bogstaveligt, at han aldrig... er "på" mere !

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-03 16:01

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Så bogstaveligt, at han aldrig... er "på" mere !

Hvilket er stærkt beklageligt - når det så er sagt, synes jeg da at
spotte ham af og til alligevel ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 16:05

On Thu, 13 Nov 2003 16:01:10 +0100, jan@stevns.net wrote:

> synes jeg da, at spotte ham af og til alligevel...

Nogle fylder jo mere end andre -> på den ene og anden måde/vej...

/Mogens

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 16:32

> 1) Mine biler giver mig muligheden -> hva' med dig?

ikke forstået...

> 2) Jeg har taget toget i MANGE år, Thomas !

Nå, fint for dig...

> En klog mand fra Vejle sagde engang til mig, at man fra tid til anden
> med fordel kan "sætte sig på hænderne" -> dén info hermed givet videre
> ROFL

Ja ja, og dog, de 60% er jo øjeblikkelig napning af kortet, de 30% giver et
klip, som jo efter 3 styks, KAN gøre at man bliver erklæret uegnet til at
føre en bil ... og det mener jeg stadig er at skyde gråspurve med kanoner.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-11-03 22:42

Mogens Knudsen wrote:

> Så bliver det til virkelighed - vi får 99% sikkert klippekort i DK.
> 3 klip indenfor 3 år, og man har en betinget frakendelse af
> kørekortet. Unge mennesker må nøjes med 3 klip på 2 år.

Vil det sige at vi går fra at 1 forseelse kan koste kortet til at
der nu skal 3 til?

> Jég synes sgu, det er iorden.

Jeg venter lige et øjeblik med at rive armene i vejret..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-03 22:47

> Så bliver det til virkelighed - vi får 99% sikkert klippekort i DK.
> 3 klip indenfor 3 år, og man har en betinget frakendelse af
> kørekortet. Unge mennesker må nøjes med 3 klip på 2 år.

Jeg er nærmest ligeglad. De 4 Km til og fra arbejde gider jeg alligevel ikke
køre med mere end 60-70 Km/t (som er tilladt).
De fleste af vores store indkøb foregår alligevel i tyskland hvor det meste
er billigere og hvor man må køre 100 Km/t på hovedvej og fri hastighed på
motorvej.
Så de få gange jeg skal "nordpå" i danmark overlever jeg nok at køre det man

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 23:33

> [...]
> motorvej.
> Så de få gange jeg skal "nordpå" i danmark overlever jeg nok at køre det

Jeg er minister, og får ikke selv fartbøden når vi kører for hurtigt,
desuden har jeg også masser af penge, så jeg er også ligeglad ... kunne kan
også forstille sig nogen side.