Hvad er 'begyndende slør i sporestang' ??
Fra : Otto Leholt

Dato : 12-11-03 20:54

hej derude.
her en glad bilejer - Mitsubsihi Carisma (97) - som intet ved om biler !

ved 75.000 km service fik jeg at vide af Mitsubshi værksted at der var
begyndende slør i højre sporestang , og en udskiftning ville koste ca. 4100
incl moms.

en svoger fortæller mig at det er rent tyveri .... øhh .. nå!
Men hva betyder det for mig at der er slør i sporestangen ..?
Er prisen 4100 rimeligt for udskiftning ...?

Håber en af jer gider svare mig
på forhånd tak

hilsen Otto

Fra : alexbo

Dato : 12-11-03 21:33

"Otto Leholt" skrev

> Men hva betyder det for mig at der er slør i sporestangen ..?
Ingenting, det er slør hvor sporstangen går ud af tandstangen, den du drejer
hjulene med, det er ufarligt.
Din bil er fra 97 så enten er den synet med det, eller også skal du til syn,
så kan du jo se hvad synsmanden mener om det.

> Er prisen 4100 rimeligt for udskiftning ...?

Det kommer an på hvor meget de laver for den pris, det kan være lige fra
nogle bøsninger til en ny tandstang.

mvh
Alex Christensen

Fra : Otto Leholt

Dato : 12-11-03 22:54

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message >
Din bil er fra 97 så enten er den synet med det, eller også skal du til syn,
> så kan du jo se hvad synsmanden mener om det.

Jeg havde bilen til syn her i august mdr - og der var ingen bemærkninger
herom. Men jeg føler nu heller ikke at de gør andet end at checke at der er
4 hjul og at bilen kan bremse ..

Så du vil altså mene at jeg kan køre videre og glemme alt om begyndende slør
....??

hilsen otto

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-11-03 23:19

"Otto Leholt" <leholt@worldonline.dk> skrev :

>Jeg havde bilen til syn her i august mdr - og der var ingen bemærkninger
>herom. Men jeg føler nu heller ikke at de gør andet end at checke at der er
>4 hjul og at bilen kan bremse ..

Til synet ? Åehhh jo, de kan godt være grundige ;)

Fra : Christian Hansen

Dato : 12-11-03 23:41

<jan@stevns.net> wrote in message

> Til synet ? Åehhh jo, de kan godt være grundige ;)

Jo tak.. aldrig har jeg oplevet en synsmand gå en bil så meget efter i
bøsninger, bærearme, undervogn, ophæng, bremser, sænkning, slør i rat osv
som da jeg var inde til syn her for nylig (den kære Astra gik glat igennem
med 307k km på tælleren).
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-11-03 23:46

"Christian Hansen" <celeron_oc@hotmail.com> skrev :

> [...]
>som da jeg var inde til syn her for nylig (den kære Astra gik glat igennem

Fint din gik gennem ;) - Hvis nogle påstår jeg ikke får noget for
mine penge i synshallen, har jeg da en spiseseddel eller 2 på lager ,
hehe ...

Jeg vil fandme ikke spises af med et 2 minutters syn ! <<grin>>

Og så kan nogle (Nord for mig boende) måske huske hvad det endte med

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 13-11-03 14:00

"Otto Leholt" <leholt@worldonline.dk> wrote in message

> Så du vil altså mene at jeg kan køre videre og glemme alt om begyndende
slør
> ...??

På det tidspunkt begynder sløret at blive så udtalt at slitagen på dækket
bliver meget stor .. venter du for længe skal du have nye (nyt) dæk på.

En sporstang koster vel 500,- i runde tal .. og så en time eller to til at
skifte den .. så ALT over 1500,- er røveri !

/Jan

Fra : alexbo

Dato : 13-11-03 18:54

"Otto Leholt" > skrev

> Så du vil altså mene at jeg kan køre videre og glemme alt om begyndende
slør

Ja.
Og den kommer heller ikke til at slide dæk, det har intet med slør i
styrekugler eller lign. at gøre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben E

Dato : 13-11-03 19:20

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Og den kommer heller ikke til at slide dæk, det har intet med slør i
> styrekugler eller lign. at gøre.
>
> mvh
> Alex Christensen

Gør den ikke ?

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 19:35

On Thu, 13 Nov 2003 19:19:37 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Gør den ikke ?

LOL - jep, det var sgu noget af en påstand.
Selvfølgelig slider man dækkene, hvis der er slør dér

/Mogens

Fra : alexbo

Dato : 13-11-03 21:00

"Mogens Knudsen" skrev

> Selvfølgelig slider man dækkene, hvis der er slør dér

Slør hvor?
Helt præcist, hvor mener du der er slør i Carismaens sporstang, og hvilken
betydning har det for dækslid?

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 21:25

On Thu, 13 Nov 2003 21:00:01 +0100, "alexbo"
<alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

>Slør hvor?

Du skrev: "Det har intet med slør i styrekugler eller lign. at gøre"

>Helt præcist, hvor mener du der er slør i Carismaens sporstang, og hvilken
>betydning har det for dækslid?

Slør jvf. citatet giver øget dækslid. Derom INGEN tvivl.

/Mogens

Fra : alexbo

Dato : 13-11-03 22:04

"Mogens Knudsen" skrev i

> Du skrev: "Det har intet med slør i styrekugler eller lign. at gøre"

> Slør jvf. citatet giver øget dækslid. Derom INGEN tvivl.

Først nu forstår jeg ingenting.
Citatet påpeger at der ikke er slør i de dele der har med sporing at gøre,
det får du til "Slør jvf. citatet giver øget dækslid."

Personligt kan jeg jo være ligeglad, men Otto kan jo se, at der er flertal
for at der vil komme et dækslid, og derfor måske føle sig tilskyndet til at
bruge flere tusind kr. på noget, der er helt uden betydning.

Nu er dette ingen teknikNG, men jeg prøver alligevel med en forklaring.
Hvis man rækker armene ud til siden og knytter hænderne, så er kroppen en
tandstang og armene to sporstænger, hænderne er styrekugler, der har fat i
hjulene.
Hvis man løsner hænderne lidt, er der slør i styrekuglene, hjulene bliver
ikke holdt fast i ligeudstilling, det giver dækslid.
Slør i sporstangen svarer til at man kan løfte skuldrene lidt op og ned, det
flytter ikke noget på hjulene.

Begyndende slør er så lidt, at værkstedet ikke vil være bekendt at påstå at
det bør laves nu.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-11-03 22:28

> Personligt kan jeg jo være ligeglad, men Otto kan jo se,
> at der er flertal for at der vil komme et dækslid, og
> derfor måske føle sig tilskyndet til at bruge flere
> tusind kr. på noget, der er helt uden betydning.

Slør i styretøjet ubetydeligt ?

> [...]
> ligeudstilling, det giver dækslid. Slør i sporstangen
> svarer til at man kan løfte skuldrene lidt op og ned, det

Nu ved jeg ikke hvordan sådan en Mitsubishi er skruet sammen, men f.eks. en
Ford Sierra tandstang, der er enden på sporestangen en kugle, som sidder i
en nylon bøsning, og her kan der sagtens opstå slør på tværs af bilen, altså
ikke kun op/ned.

> Begyndende slør er så lidt, at værkstedet ikke vil være
> bekendt at påstå at det bør laves nu.

Jeg vil til hver en tid anbefale at slør i en tandstang/sporestang bliver
repareret hurtigst muligt.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk eller
http://home19.inet.tele.dk/perbeer/perbeer/index.htm

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-11-03 22:55

> [...]

> ikke holdt fast i ligeudstilling, det giver dækslid.
> Slør i sporstangen svarer til at man kan løfte skuldrene lidt op og ned,

Nu ved jeg ikke helt hvordan det er lavet på en Toyota, men på nogle biler
ender sporestangen i en kugle som er skruet ind i tandstangen. Er der slør i
den kugle, svarer det til at man har slør i styrekuglen.

> Begyndende slør er så lidt, at værkstedet ikke vil være bekendt at påstå
at
> det bør laves nu.

Det er jeg enig i. Dog vil jeg tilføje at det betyder at man skal have et
øje på sløret for at følge udviklingen. Vil man så ikke have dette besvær,
ja så må man få det lavet med det samme.

MVH Niels

Fra : alexbo

Dato : 13-11-03 20:57

"Torben E" > skrev

> Gør den ikke ?

Hvad var det i mit indlæg du er i tvivl om?
Hvis du har en anden mening, er denne NG meget velegnet til at udtrykke den
i.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben E

Dato : 13-11-03 21:49

> Hvad var det i mit indlæg du er i tvivl om?

Det som jeg citerede dig for, i indlæget du svarede på.

> Hvis du har en anden mening, er denne NG meget velegnet til at udtrykke
den
> i.

Okay, hvis der er slør i sporestangen / styrekuglen kan toe in/out
variere, med dækslid til følge.

At køre med sådan en defekt ville jeg forøvrigt være meget utryg
ved, man ved aldrig hvornår en slide kugleforbindelse slipper totalt.
Den ville hos mig blive udskiftet ASAP, og bilen holdt i en _lav_
hastighed til det var i orden.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 14-11-03 12:29

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

> Okay, hvis der er slør i sporestangen / styrekuglen kan toe in/out
> variere, med dækslid til følge.

Ingen tvivl om det ... jeg vil faktisk gå så vidt som at påstå, at slør i en
vilkårlig del af styrtøjet vil medføre øget dækslitage.

> [...]
> ved, man ved aldrig hvornår en slide kugleforbindelse slipper totalt.
> Den ville hos mig blive udskiftet ASAP, og bilen holdt i en _lav_

På din bil sidder der forhåbenligt også en lås til at sikre mod dette? Men
jo .. det er da ikke betryggende .. og 160Km/t i kurver er ikke rart når det
ene hjul gerne selv vil bestemme hvor det vil hen :)

/Jan