Audi A6/Aut.
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 12-11-03 20:03

Jeg planlægger at købe ovennævnte årgang 95, der har kørt under 50.000 km.

Skal man være særligt opmærksom i den situation, f.eks. med hensyn til skift
af tandrem (ikke på grund af kørte kilomenter men på grund af alder),
udstødning, hjulophæng, affjedring, automatgearkasse m.v.? En del
reservedele "slides" vel på grund af alder, mens andre alene slides på grund
af mange kørte kilometer.

Hvis jeg beder om en FDM-attest fra forhandleren - vil jeg så kunne se, om
bilen er rusten, om der skal udskiftes udstødning eller andre
hensigtsmæssige oplysninger, eller viser attesten alene, om bilen lovligt
kan køre i DK?

Hilsen Henrik.

Fra : Thomas

Dato : 12-11-03 20:07

Kun hvis du er 100% sikkerhed for at den kun har kørt 50000 er det ok. Men
som nogen her i gruppen også før har påpeget. Pas på hvis den er importeret
fra Tyskland. Der foregår fusk med de KM!!! 50.000 km på 8 år i sådanne
en slæde forekommer som meget lidt. Om danske service papirer er garanti
nok, er der måske nogle i gruppen der kan svare på?

Mvh

Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 12-11-03 20:53

In news:Zwvsb.28058$jf4.1609279@news000.worldonline.dk,
Thomas <bambanos@hotmail.com> typed:
> [...]
> km på 8 år i sådanne en slæde forekommer som meget lidt. Om danske
> service papirer er garanti nok, er der måske nogle i gruppen der kan

Enig - der svindles helt vildt med km-tal. Pas godt på. Få reel
dokumentation og kontakt evt den lokale forhandler og hør om vognen er ok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 13-11-03 14:46

"Thomas" <bambanos@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> en slæde forekommer som meget lidt. Om danske service papirer er garanti
> nok, er der måske nogle i gruppen der kan svare på?

Jeg har nu fået at vide, at den er importeret fra Tyskland. Vil man ikke
kunne bruge servicehæftet+en FDM-attest+mine egne observationer om slid m.v.
til at afgøre det. Forhandleren siger (naturligvis), at den har været ejet
af en ældre mand. Forhandleren er Ryttergården i Silkeborg - har nogen
kendskab til denne?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 15:04

On Thu, 13 Nov 2003 14:45:46 +0100, "Henrik Steffensen"
<hst@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>til at afgøre det. Forhandleren siger (naturligvis), at den har været ejet

Min "kompagnon" har været udsat for en Audi 2.6, hvor der var svindlet
med km inkl. servicebogen. Du kunne ikke se noget på bilen, idet
slidte interiørdele var udskiftet. Snyderiet blev opdaget via Audi's
servicecomputer, idet han altid checker om muligt dér...

>Forhandleren er Ryttergården i Silkeborg - har nogen kendskab til denne?

Er det ham, der renoverede MB'er i "gamle dage", men "gik ned"?
Jeg kan se, han er med i handlernes samarbejde i Silkeborg, hvorfor
det vel ikke kan gå helt galt...

Og dog - Rødgård er også med dér, og ham skal man sgu ikke røre med en
ildtang! - www.bilernes-by.dk

/Mogens

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 13-11-03 15:10

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> [...]
> slidte interiørdele var udskiftet. Snyderiet blev opdaget via Audi's
> servicecomputer, idet han altid checker om muligt dér...
Servicecomputeren? Tænker du på den indbyggede serviceindikator? Hvordan kan
jeg kontrollere den?

> Er det ham, der renoverede MB'er i "gamle dage", men "gik ned"?
> Jeg kan se, han er med i handlernes samarbejde i Silkeborg, hvorfor
> det vel ikke kan gå helt galt...
Fint.

> Og dog - Rødgård er også med dér, og ham skal man sgu ikke røre med en
> ildtang! - www.bilernes-by.dk
Tak for advarslen - jeg overvejede faktisk en bil hos dem på et tidspunkt,
men var indtil videre gået bort fra den.......

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 15:20

On Thu, 13 Nov 2003 15:09:48 +0100, "Henrik Steffensen"
<hst@vip.cybercity.dk> wrote:

>Servicecomputeren? Tænker du på den indbyggede serviceindikator?

Nope - den centrale hos Audi.
For mange mærkers vedkommende kan man følge en bil via
importørens/fabrikkens servicecomputer. Det ser jo kærkeligt ud, hvis
man er ved at købe en bil med 100.000 km på klokken, og den er
registreret hos importør/fabrik ifm. 225.000 km eftersyn...

>Tak for advarslen - jeg overvejede faktisk en bil hos dem på et tidspunkt,
>men var indtil videre gået bort fra den.......

Fint. En bekendt er blevet snydt, så vandet driver, hos dén forhandler
Det samme med en anden bekendt. En bekendt fra Silkeborg bekræfter
noget tilsvarende. Hold nallerne langt, langt væk.

Vi taler i begge tilfælde om skjulte "lig", der var spartlet ud og
efterfølgende lakeret. I det ene tilfælde fandt man ud af det, fordi
bilen "en dag" skulle repareres på bagskærmen. Da maleren ville slibe
bagskærmen, "røg" pudsemaskinen igennem og ind i bagagerummet !
(og det ik' engang løwn!)

/Mogens

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-11-03 15:10

<hst@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>kunne bruge servicehæftet+en FDM-attest+mine egne observationer om slid m.v.

Hvis du har en tysk nummerplade, så kan jeg prøve, at spørge ved TÜV,
hvad de har på bilen. De skriver nemlig kilometerantallet op ved hvert
syn.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 13-11-03 17:11

> Hvis du har en tysk nummerplade, så kan jeg prøve, at spørge ved TÜV,
> hvad de har på bilen. De skriver nemlig kilometerantallet op ved hvert
> syn.

Bilens Stell: WAU4AZSN086224 Reg. Nr. K-RH1109. Jeg vil være dig meget
taknemmelig, hvis du kunne finde noget på den......

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-11-03 21:03

On Wed, 12 Nov 2003 20:02:56 +0100, "Henrik Steffensen"
<hst@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvis jeg beder om en FDM-attest fra forhandleren - vil jeg så kunne se, om
>bilen er rusten, om der skal udskiftes udstødning eller andre
>hensigtsmæssige oplysninger...

Jep - FDM skriver alt ned.

/Mogens

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-11-03 20:58

<hst@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg planlægger at købe ovennævnte årgang 95, der har kørt under 50.000 km.
[snip]

Den turde jeg ikke købe med mindre, at der var servicehæfte, og kun det
originale ville jeg accepterer, med. De oplysninger skal så checkes med
forhandlerens. Hvis det er en importbil fra Tyskalnd, ville jeg ringe
til Audi Service og forhøre mig.
Jeg tror aldrig i livet på, at en '95 A6 kun har kørt 50.000 km.
Noget andet er motorens størrelse. Min fatters bekendte solgte sin
fabrik og købte en BMW 750i til konen. Hun kørte i arbejde i den hver
dag. Cirka 5 km hver vej. Efter 100.000 km var motoren slidt op. Det er
en 5 liters V12 der ligger e sådan en dyt, og den skal altså køre lidt
mere end 5 km for at blive varm. Det er et andet aspekt, du skal have
øje for.

HTH

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 12-11-03 21:14

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

> [...]
> til Audi Service og forhøre mig.
> Jeg tror aldrig i livet på, at en '95 A6 kun har kørt 50.000 km.

Lad os antage, at bilen er dansk. Kan man så med stelnummeret i hånden -
f.eks. hos Audi DK - tjekke, om den har været serviceret ordentligt, om den
er skadet m.v.?

Jeg vil iøvrigt tro, at jeg selv kan overbevise mig om, om de 50.000 er
korrekt, f.eks. om rattet er blankt, og om sæderne er "udsiddet". Kan jeg
bruge andre "tricks"?

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-11-03 21:19

On Wed, 12 Nov 2003 21:14:21 +0100, "Henrik Steffensen"
<hst@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>f.eks. hos Audi DK - tjekke, om den har været serviceret ordentligt, om den

Prøv. Jeg tror det ikke, men du kan da prøve. Det bedste ville som sagt
være servicehæfte.

>Jeg vil iøvrigt tro, at jeg selv kan overbevise mig om, om de 50.000 er
>korrekt, f.eks. om rattet er blankt, og om sæderne er "udsiddet". Kan jeg
>bruge andre "tricks"?

Rat, pedaler og sæder kan udskiftes. Er der fusk med i spillet, så er de
udskiftede.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Aksel

Dato : 12-11-03 22:56

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilen er rusten, om der skal udskiftes udstødning eller andre
> hensigtsmæssige oplysninger, eller viser attesten alene, om bilen lovligt

Som de øvrige skriver: kontroller km tal.

Få en FDM attest, bliv på prøvestationen og tal med assistenten om bilens
stand, han kan let se om km tal er sandsynligt, og om den har været skadet.
Han har en fast checkliste men kan også lave en mere målrettet kontrol, han
har god tid til det da han ikke skal undersøge for rust på en Audi som er en
af de få biler der er ordentligt galvaniseret.

En ting du ikke behøver at bekymre dig om er rust, hvis der ikke er lavet
fusk pladereparationer ruster den ikke i karossen.
Opretning på mærkeværksted forringer ikke rustbeskyttelsen væsentligt, men
hvis der er hængt skærme fra T.Hansen på kan de ruste, og svejsninger der
ikke er efterbehandlet efter forskrifterne kan også.

Glæd dig, det er en lækker bil, især som 6 cyl. har selv en 100 fra -94.

Hilsen Aksel.