Dæk der larmer
Fra : Jacob

Dato : 12-11-03 18:22

Hej...

Mine dæl er begyndt at larme/rumle når jeg kommer op i fart, 60 km/t + og drejer,
skyldes det den begyndede kulde? (Det er stadig sommerdæk jeg har på)

Mvh
Jacob

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.130.157)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-11-03 19:21

On Wed, 12 Nov 2003 18:21:38 +0100, "Jacob" <dine@sol.dk> wrote:

>Hej...
>
>Mine dæl er begyndt at larme/rumle når jeg kommer op i fart, 60 km/t + og drejer,
>skyldes det den begyndede kulde? (Det er stadig sommerdæk jeg har på)

"Hæl og tå fænomenet" - dine dæk er slidt på en sådan måde (hæl/tå),
at de nu larmer. Typisk VW Golf problem.

Du checker det "nemt..." ved enten at se på dækket i profil eller
holde/stryge hånden over dækket. På hver "lamel" (gummiet mellem 2
revner/mønstre) er der top og bund, hvilket der ikke burde være, da
lamellerne naturligvis skal være plane
(sikkert uforståeligt, dét jeg skriver?).

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 19:34

> [...]
> lamellerne naturligvis skal være plane
> (sikkert uforståeligt, dét jeg skriver?).

hmm mine vinterdæk larmer også rimelig så det må jeg lige checke skulle være
årsagen også.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-11-03 19:37

On Wed, 12 Nov 2003 19:33:55 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>mine vinterdæk larmer også rimelig så det må jeg lige checke skulle være
>årsagen også.

Man ser det ofte på italienske biler, der jo har en sportslig
afstemning. Hvorledes dét så hænger sammen med VW Golf, skal jeg være
usagt -> der er jo ikke nogen umiddelbar logisk sammenhæng mellem de 2
ting

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 20:09

> [...]
> afstemning. Hvorledes dét så hænger sammen med VW Golf, skal jeg være
> usagt -> der er jo ikke nogen umiddelbar logisk sammenhæng mellem de 2

Den fik jeg godt. Og jeg er ikke helt enig, mine tidligere Golfer samt
nuværende Bora er mindst lige så sportslig som naboen Punto 60.
Se det i øjnene Mogens 95 % af bilejerne ønsker ikke en sportslig bil.
Dermed ikke sagt at jeg ikke gør, og man kan nu godt gøre noget ved det
selv.

Hæl-tå opstår (på VW) på baghjulene.
Det er bagbroens konstruktion, samt spidsning og negative cambervinkel der
er årsagen. Og det har noget med retningsstabilltet at gøre.
Hjulet "deformeres" når det rammer kørebanen, da baghjulene spidser lidt i
mod hindnanden køre hjulet så at sige ikke lige ud.

En gammel Passat 35 har samme problem (egen erfaring), og det er mig bekendt
den første VW model der fik problemet.
Når man sænker undervognen forstærkes problemet væsentligt (egen erfaring)
nok fordi camber vinklen bliver endnu mere negativ.

Byt for og bagdæk rundt for ca. hver 5 -7000 km, så kan det holdes i ave.
Man kan ikke køre et hæl-tå dæk lige igen. Men de kan raspes ved et
dækcenter, men det svare ca. til at kører 8 - 10.000 km på dækkene.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-11-03 21:08

On Wed, 12 Nov 2003 20:09:05 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Den fik jeg godt.

:)

>Og jeg er ikke helt enig, mine tidligere Golfer samt
>nuværende Bora er mindst lige så sportslig som naboen Punto 60.

Jow, jow - VW laver da også em GTI, om end den nuværende ikke har
meget med det oprindelige koncept at gøre.

>Se det i øjnene Mogens 95 % af bilejerne ønsker ikke en sportslig bil.

OK

> [...]
>Når man sænker undervognen forstærkes problemet væsentligt (egen erfaring)
>nok fordi camber vinklen bliver endnu mere negativ.

Jeg kan godt lide at læse om din kompetence vedr. VAG.

>Byt for og bagdæk rundt for ca. hver 5 -7000 km, så kan det holdes i ave.

Ahhhh

>Man kan ikke køre et hæl-tå dæk lige igen.

Okay, så er vi enige igen

>Men de kan raspes ved et dækcenter, men det svare ca. til at kører
>8 - 10.000 km på dækkene.

Ka' ikke anbefales!

/Mogens
VAG-ejer emeritus (nye biler):
Polo 14. 16V
Golf 1.8 Variant

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-11-03 21:09

On Wed, 12 Nov 2003 21:07:42 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>/Mogens
>VAG-ejer emeritus (nye biler):
>Polo 14. 16V
>Golf 1.8 Variant

Hvad blev der af din motorvejscruiser?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-11-03 21:29

On Wed, 12 Nov 2003 20:09:16 GMT, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

>Hvad blev der af din motorvejscruiser?

Emeritus = forhenværende (mine tidligere biler)

Men jeg har min cruiser endnu, da køberne tilsyneladende har svært ved
at få bilen forsikret til fornuftige penge. Jeg eksporterer den nok
derfor efterfølgende, jeg har været til vurdering hos T&S i december.

/Mogens