Mit svar fra Rena la Cour sell
Fra : Søren Christensen

Dato : 12-11-03 05:44

Kære Søren Christensen,

Tak for din "venlige" mail. Jeg får mange vrede mails i disse dage - ligesom
flere på BT's debatside føler sig kaldet til at skose "mit" forslag om at
hænge naboen ud som fartbølle. Lad det lige være slået fast: Rådet for
Større Færdselssikkerhed og jeg har ikke forslået, at man skal hænge naboen
ud eller at motorregistret skal gøres offentligt tilgængeligt.

BT satte en historie fra Nordjydske Stiftstidende op i en vinkel, der
handlede mere om overvågning og angiveri, end det der var min fattige
pointe. Min pointe var alene, at vi opfører os uhøfligt og upersonligt når
vi sidder i vores bil. Vi er rethaveriske og civilt ulydige. Og tænk nu.
hvis det var tydeligt, hvem der sad i hvilke biler, at man f.eks. kunne se
på nummerpladen hvem der kørte hvilke biler, ja så ville vi måske opføre os
pænere.

Det var en debat om manglende høflighed og unoder jeg ønskede - og heldigvis
fik i en række medier. I debatten i BT om angiveri og overvågning er jeg
faktisk enige med dem, der mener, at det er et tåbeligt forslag jeg (ikke)
er kommet med!

Mange venlige hilsener

René la Cour Sell

direktør

Rådet for Større Færdselssikkerhed

Lersø Parkallé 111, 2100 Kbh. Ø.

www.sikkertrafik.dk & www.rfsf.dk

tel: 3916 3939 / 4058 2200

Fra : Mark Sandberg

Dato : 12-11-03 07:31

"Søren Christensen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> på nummerpladen hvem der kørte hvilke biler, ja så ville vi måske opføre

Er han dum eller er han blot et barn man ikke kan nå?

/Mark.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 12-11-03 09:04

[snip]
> Og tænk nu.
> os
>
> Er han dum eller er han blot et barn man ikke kan nå?

Har du et argument, eller vil du bare svine manden til?

Mvh
Michael

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-11-03 09:14

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]

> se

> Har du et argument, eller vil du bare svine manden til?

Det er nemt og fejt at sparke til en der i forvejen ligger ned.
Jeg synes det er fint han (Rene) gider svare.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-11-03 22:18

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Det er nemt og fejt at sparke til en der i forvejen ligger ned.
> Jeg synes det er fint han (Rene) gider svare.

Enig...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-11-03 09:12

"Mark Sandberg" <mailto:sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Mit svar fra Rena la Cour sell"

> Er han dum eller er han blot et barn man ikke kan nå?

I dette tilfælde siger han ikke andet end hvad han har sagt hele tiden. Da jeg
hørte om forslaget første gang, i morgenradioen på vej til arbejde, fremgik det
med al ønskelig tydelighed at forslaget ikke var ment som noget der skulle eller
kunne gennemføres - men at hvis det nu var sådan, ville vi billister køre meget
mere hensynsfuldt fordi vi jo så meget nemmere ville blive stillet til regnskab
for vore handlinger.

Desværre lader det til at flere aviser, heriblandt BT og Jyllandsposten har valgt
en endog meget grov forenkling. Om det skyldes ond vilje fra journalisternes side
eller simpelthen dumhed ved jeg ikke. Men ligegyldigt hvad jeg synes godt nok ikke
journalister der i den grad forvrider en pressemedelelse er en pryd for standen.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : claus b. p.

Dato : 12-11-03 11:15

> [...]
nok ikke
> journalister der i den grad forvrider en pressemedelelse er en pryd for

Det samme kan man vel så sige om de _personlige_ udmeldinger der har været
på disse debatsider. Der er vel ingen grund til at svine RlCS til for at
passe sit arbejde. Noget andet er at jeg ikke synes om hans måde. Han har
påtaget sig en Store Bastian - rolle, som jeg ikke tror går ind hos
danskerne. Vi føler os ikke truffet, for det er jo alle de andre der kører
som tåber, ikke os selv. En lidt mere selvironisk linje ville nok virke
bedre.
/Claus

Fra : Mark Sandberg

Dato : 12-11-03 16:40

"Ebbe Kristensen" skrev i en meddelelse:

> I dette tilfælde siger han ikke andet end hvad han har sagt hele tiden.

Netop. Han har åbenbart ikke fattet mere, end at det skal gentages. Selv
efter det er gået op for mange andre, hvad den generelle holdning er. Nemlig
at det var et tåbeligt forslag. Nu er det i mine øjne ikke kun tåbeligt
længere. Men måske nærmere et middel til at profilerere sig selv med noget
andet, nu hvor hastighedskrudtet er blevet lidt vådt (utroværdigt).

/Mark.

Fra : peter

Dato : 12-11-03 18:40

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> længere. Men måske nærmere et middel til at profilerere sig selv med noget
> andet, nu hvor hastighedskrudtet er blevet lidt vådt (utroværdigt).

Sådan som jeg læser hans svar i brevet og sammenholdt med dit indlæg er det
vist dig der er en smule tåbelig

Fra : Mark Sandberg

Dato : 12-11-03 19:02

"peter" skrev i en meddelelse:

> Sådan som jeg læser hans svar i brevet og sammenholdt med dit indlæg er
det
> vist dig der er en smule tåbelig

Hans måde at markedsføre sig selv og Rådet for Større Færdselssikkerhed på,
falder måske lige i din smag?

TV 2 har nu nægtet at vise en ny reklameblok, med denne trussel og straffe
pædagogik fra RfSF og René la Cour Sell

/Mark.

Fra : peter

Dato : 12-11-03 20:36

> [...]
> falder måske lige i din smag?
>
> TV 2 har nu nægtet at vise en ny reklameblok, med denne trussel og straffe

Nu forholdte jeg mig til den aktuelle sag hvor han tydeligvis var blevet
misfortolket.

Jeg er enig i ham i at hvis man kunne finde frem til folk via deres
nummerplade, så ville folk køre mere hensynsfuldt og knap så bisset....

Ikke dermed sagt det skal være muligt....
Men i den principielle diskution er jeg enig med ham i denne sag....

Fra : Mark Sandberg

Dato : 12-11-03 21:15

"peter" skrev i en meddelelse:

> Jeg er enig i ham i at hvis man kunne finde frem til folk via deres
> nummerplade, så ville folk køre mere hensynsfuldt og knap så bisset....

Jeg er nu bange for, det ville føre til mange andre og større problemer i
vores samfund.

/Mark.

Fra : JS

Dato : 13-11-03 11:09

> Jeg er nu bange for, det ville føre til mange andre og større problemer i
> vores samfund.

Du vil bare ikke fatte at det er tænkt eksempel som kun skal bruges i dne
sammenhæng det er nævnt!

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 13:32

"JS" skrev i en meddelelse:

> Du vil bare ikke fatte at det er tænkt eksempel som kun skal bruges i dne
> sammenhæng det er nævnt!

Du mener altså, at man ikke kan regne med hvad der bliver sagt fra
direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Interessant betragtning, der i mine øjne kun øger hans utroværdighed

/Mark.

Fra : JS

Dato : 13-11-03 13:50

> Du mener altså, at man ikke kan regne med hvad der bliver sagt fra
> direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed.
>
> Interessant betragtning, der i mine øjne kun øger hans utroværdighed

Du får én chance mere til at komme ind i kampen Mark!

René siger jo netop selv at hans eksempel ikke var ment som noget der skulle
indføres på nogen måde. Det er blot et tankeeksperiment der skulle sætte en
debat i gang mht. hvad der skal til før vi begynder at køre ordentligt.
Prøv at læse mellem linierne i hans udsagn.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 14:01

"JS" skrev i en meddelelse:

> [...]
en
> debat i gang mht. hvad der skal til før vi begynder at køre ordentligt.

O.K. Men hvad så med alle de andre bombastikse udmeldinger han er kommet med
det sidste halve år om fartdjævle, livsfarlig kørsel, større straffe, 10-44
kampangen og hvad ved jeg. Hvor ved man fra, hvad der er luftballoner og
hvad der er hensigt?

/Mark.

Fra : peter

Dato : 13-11-03 14:18

> [...]
10-44
> kampangen og hvad ved jeg. Hvor ved man fra, hvad der er luftballoner og

Utroligt du læser og ser vist kun det der lige passer til dine egne
argumenter. Læs dog svaret ordentlig(Hvilket du vist endnu ikke har
formået), og se tingene i deres rette sammenhæng.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 19:16

"peter" skrev i en meddelelse:

> Utroligt du læser og ser vist kun det der lige passer til dine egne
> argumenter. Læs dog svaret ordentlig (Hvilket du vist endnu ikke har
> formået), og se tingene i deres rette sammenhæng.

Svaret er skrevet efter kritikken er haglet ned over ham. Derfor er det
bemærkelsesværdigt han bliver ved at fremture med samme postulat, men nu
opblødet med en lille undskyldning om det kun var et tankeeksperiment.

Er det forstået?

Fint, så er der måske håb for jeg også kan blive forstået.

/Mark.

Fra : JS

Dato : 13-11-03 21:13

> [...]
>
> Er det forstået?
>
> Fint, så er der måske håb for jeg også kan blive forstået.

Han har hele tiden sagt at det var et tankeeksperiment. Det er aviserne der
har fejlciteret ham.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-11-03 21:43

"JS"

> Han har hele tiden sagt at det var et tankeeksperiment. Det er aviserne
der
> har fejlciteret ham.

Jeg går ud fra du er dokumentationschef Jesper Sølund ved
RfSF..........Nydeligt billede iøvrigt

Dette er sakset fra jeres hjemmeside. Der står INTET om tankeeksperimenter.
Var det så ikke en ide at bringe den oprindelige udtalelse også?

Klip:

10. november 2003

Direktøren i Rådet for Større Færdselssikkerhed, René la Cour Sell,
kommer med et kontroversielt forslag om nummerpladeregister på nettet. Med
et offentligt nummerpladeregister på internettet vil man ifølge René la Cour
kunne finde frem til fartsynderen, mens man endnu husker det, og det vil
have en præventiv effekt. 'Jeg er godt klar over, at det her kan virke
provokerende. Og at det kan risikere at give problemer, hvis man laver et
sådant register, for det er jo ikke meningen, at folk f.eks. skal fristes
til at køre direkte hjem til en fartdjævel og dér udøve selvtægt', siger
han. Men det er netop det, der vækker bekymring hos formanden for
Færdselssikkerhedskommissionen, Karsten Nonbo (V), der kalder forslaget for
'sygt'.

Fra : Leonard

Dato : 12-11-03 21:34

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote:

>TV 2 har nu nægtet at vise en ny reklameblok, med denne trussel og straffe
>pædagogik fra RfSF og René la Cour Sell

Med en i mine øjne ret tåbelig begrundelse:

"Spottet, der er en del af en kampagne fra Rådet for Større
Færdselssikkerhed, er blevet afvist med den begrundelse, at det kan
ramme de mennesker, der har været skyld i færdselsulykker,
følelsesmæssigt."

De fleste mennesker, der har været skyld i en andens ulykke har det
ike følelsesmæssigt godt, og kan selvfølgelig blive påvirket af at
gense noget lignende. Pointen i denne kampagne er sikkert at ramme
alle følelsesmæssigt, så de fleste tænker at det vil de helst undgå.
(Jeg kender ikke kampagnens indhold).
--
Leonard http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 09:52

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote in message

> [...]
> Færdselssikkerhed, er blevet afvist med den begrundelse, at det kan
> ramme de mennesker, der har været skyld i færdselsulykker,

Så er det måske bedre bare at ramme dem der har mistet ?

> [...]
> gense noget lignende. Pointen i denne kampagne er sikkert at ramme
> alle følelsesmæssigt, så de fleste tænker at det vil de helst undgå.

Det er noget bavl at afvise spots med sådan en begrundelse.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Leif Neland

Dato : 12-11-03 21:22

> "Søren Christensen" skrev i en meddelelse:
>

> Og tænk nu.
> os
>
> Er han dum eller er han blot et barn man ikke kan nå?

Har manden ikke ret?

Der er ulemper ved det, der overgår fordelen, hvilket la Cour også selv
siger, og derfor er det ikke et godt forslag, men ville det mon ikke påvirke
folks opførsel i en positiv retning, hvis de skulle gå rundt med et skilt om
halsen med navn og adresse på?

Leif

Fra : claus b. p.

Dato : 14-11-03 10:58

> [...]
påvirke
> folks opførsel i en positiv retning, hvis de skulle gå rundt med et skilt

Nu synes jeg lige jeg vil indsparke en fodnote: Ifølge nyere undersøgelser
(der som sædvanlig viser det vi alle vidste i forvejen) er det ofte
varevogne og små lastbiler der er de værste til at køre stærkt og bøllet. På
disse er ofte et firmanavn og telefonnummer, så de kan da ikke påstås at
være anonyme. (Jeg vil gerne tilføje salgsrepræsentanter og andre med
reklamer og streamere for deres firma) Og hvad hjælper det?

/Claus

Fra : Leif Neland

Dato : 15-11-03 14:46

> [...]

> være anonyme. (Jeg vil gerne tilføje salgsrepræsentanter og andre med
> reklamer og streamere for deres firma) Og hvad hjælper det?

Til firmaskovturen for et par år siden tog vi på Bakken, og der var nogen,
der skulle køre lidt "friskt" på Lyngbyvejen derud. Det forårsagede en
brokke-email dagen efter fra een, der havde læst streameren i bagruden..

Hvem det var, der fjollede? Jo, det var chefen og hans barndomsven, der er
MC-betjent ved siden af rengøringsekstraarbejdet i firmaet :-]

Leif