Xsara HDi 90hk/110hk - forskel..?
Fra : Asger Ellekrog

Dato : 11-11-03 21:03

Overvejer at købe en 1½ år gammel Citroën Xsara HDi st.car (110hk). Med
70.000km på tælleren.
Den fås også med 90 hk, men to forskellige Citroén-forhandlere gav hver sin
forklaring på, hvad den tekniske forskel på hhv. 90 hk og 110 hk udgaven er.
Den ene siger: 'ren chip-tuning', den anden: 'intercooler'. Hvem har ret?
Hvordan kan jeg forresten være sikker på, at det er en 110 hk-udgave jeg har
fat i?
Hvad skal jeg i øvrigt være opmærksom på ved sådan en fætter fra primo
2002..? Var ud og prøve den idag. Ganske positiv oplevelse, dog føltes
gearskiftet en anelse 'knoklet', uden dog at være generende.

/Asger Ellekrog

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 21:10

Asger Ellekrog wrote:

> [...]
> hver sin forklaring på, hvad den tekniske forskel på hhv. 90 hk og
> 110 hk udgaven er. Den ene siger: 'ren chip-tuning', den anden:

Den mand, der siger intercooler har ret. Der sidder blandt andet en ekstra
køler på den ene.

Det er da en sørgelig historie, at en citroënforhandler ikke kender de mest
solgte produkter i sin egen butik.

90 hk-versionen kan godt få mere end 110 hk med en boks/chip. Jeg har set en
306 stationcar, der havde 90 standard blive målt til 90 uden boks - og
straks derefter blive målt til 120 hk med boks. Du behøver i øvrigt ikke
være bange for at få lavet en chiptuning, hvis du vælger en ordentlig
leverandør.

Der kører langt over 20.000 HDi´eren i Danmark, og Peugeots tekniske chef
(der tordner mod chiptuning) kender kun til tre tilfælde, hvor man maner, at
et motorhavari skyldes en overdreven chipning.

Jeg chippede på sekundet, hvis jeg havde en HDI.

> Hvordan kan jeg forresten være sikker
> på, at det er en 110 hk-udgave jeg har fat i?

Find en med 110 hk. Få manden til at pege intercooleren ud for dig. Så vil
du kunne se, om den næste, du kikker på, også har sådan en. Den sidder lige
bag den almindelige køler såveidt jeg husker.

Det er i øvrigt en fin bil - har kørt til Schweiz og retur i sådan en.
Dejligt bundtræk.

--
Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 11-11-03 21:24

> [...]
lige
> bag den almindelige køler såveidt jeg husker.

Uden at vide det vil jeg tro den sidder foran vandkøleren.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 21:25

Torben E wrote:

> Uden at vide det vil jeg tro den sidder foran vandkøleren.

Det ved DU med garanti meget bedre, end jeg gør.

Kan du ikke forklare Asger, hvordan han genkender den..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 11-11-03 21:48

> Kan du ikke forklare Asger, hvordan han genkender den..?

Joo, kik efter en køler der typiskt har noget tykkere rør end en
vandkøler, det gælder både til + fra tilslutningerne samt selve
lamellerne på kølefladen.
Den er tilsluttet turboladeren i den ene ende, og indsugningen i
den anden.
Håber det hjalp.

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 11-11-03 22:04

Jeg vil kigge efter den ved næste lejlighed. Dog er det meste af motorrummet
dækket af et sort plastik 'skjold'. Nu kiggede jeg i dag desværre heller
ikke specifikt efter intercooleren. Det var mere oliespild mv. jeg så efter,
og motorens generelle tilstand - som i øvrigt var ganske sund.

Tak for vejledningen!

/Asger Ellekrog

Fra : kr

Dato : 11-11-03 23:26

Motorkodedelen i chassisnummeret hedder RHY hvis det er en 90 hk og RHZ hvis
det er en 110 hk

dvs VF7 ??RHY? 12345678 er en 90hk

? dækker over koder for karrosseri og gearkasse

Gælder iøvrigt for alle nyere PSA produkter Peugeot hedder bare VF3 først

Keld

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-03 09:14

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote in message
> [...]
> Hvordan kan jeg forresten være sikker på, at det er en 110 hk-udgave jeg

Intercooler.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Brian M

Dato : 12-11-03 18:21

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message news:<3fb1ebd2$0$30078$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> "Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote in message
> sin
> er.
> har
>
> Intercooler.

Og en anden turbo med variable geometri, Det er sansynlig vis for at
give den større turbo bedre effekt ved lave omdr.
En 90Hk kan få 120Hk for bare 2500kr. Og den almindelige mening er at
motoren kommer til at køre noget bedre, mere omdrejningsvilig og nogen
gange mere økonomisk, hvis man bruger en af de løse bokse som hæver
trykket ved dyserne. Kan f.eks købes her www.ls-diesel.dk . Men
hvilket system der virker bedst er også afhængig af om bilen har Bosch
eller Siemens indsprøjtning.

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 12-11-03 22:30

(klip)

Men
> hvilket system der virker bedst er også afhængig af om bilen har Bosch
> eller Siemens indsprøjtning.

Er det 'årgangs-bestemt' hvilke 90hk-modeller der har det ene eller det
andet system..?

/Asger

Fra : Brian M

Dato : 13-11-03 07:42

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote in message news:<bou8ol$15os$1@news.cybercity.dk>...
> (klip)
>
> Men
>
> Er det 'årgangs-bestemt' hvilke 90hk-modeller der har det ene eller det
> andet system..?
>
> /Asger

Det har jeg ikke lige styr på,i starten var det hele Bosch. Jeg ved at
Peugeot begyndte at bruge Siemens i 307, som findes med begge
systemer.De erfarne siger at man kan mærke forskel mellem de to
systemer, når man kører i bilen. Siemens køre med højere tryk end
Bosch.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-11-03 09:27

"Asger Ellekrog" <mailto:asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en
meddelelse
"Xsara HDi 90hk/110hk - forskel..?"

> Overvejer at købe en 1½ år gammel Citroën Xsara HDi st.car (110hk). Med
> 70.000km på tælleren.

Vores af samme slags har snart et-års fødselsdag

> Hvad skal jeg i øvrigt være opmærksom på ved sådan en fætter fra primo
> 2002..?

Ikke det store. Xsara er på slutningen af sine "karriere" så børnesygdommene er
overstået. Før købet spurgte jeg en af mine venner, der har en fire år gammel
Xsara st.car. om hvad han havde haft af problemer. "Ingen" var svaret. Hans er med
benzinmotor så bortset fra face-liftet er det den eneste forskel på vores biler.

> Var ud og prøve den idag. Ganske positiv oplevelse, dog føltes
> gearskiftet en anelse 'knoklet', uden dog at være generende.

Jeps, det er faktisk min væsentligste anke på den bil - og det er stadig i
småtingsafdelingen. Alt i alt er vi meget tilfredse med vores Xsara.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : EjS

Dato : 12-11-03 13:07

> [...]
> Hvordan kan jeg forresten være sikker på, at det er en 110 hk-udgave jeg

110 Hk har intercooler der sidder svjh i højre side af køleren. Du kan se
der er flere rør til og fra intercooleren og fylder kun en del af motorens
køler. 110 Hk versionen giver iøvrigt en meget mere afslappende kørsel.
Meget god motor!

> Hvad skal jeg i øvrigt være opmærksom på ved sådan en fætter fra primo
> 2002..? Var ud og prøve den idag. Ganske positiv oplevelse, dog føltes
> gearskiftet en anelse 'knoklet', uden dog at være generende.

Jep - gearskiftet er lidt knoklet men hurtigt nok. I de nyeste modeller ved
jeg instrumentbordslyset er tændt hele tiden. Tjek om alle pærer virker. Det
er bøvlet at skifte. Iøvrigt - nu da bilen sikkert har sædevarme - tjek om
det virker. Der skal ikke andet end et knæ ned i sædet (hvis man fx skal nå
noget omme på bagsædet) før varmelegemet går i stykker...

MVH EjS

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-03 13:52

"EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk> wrote in message

> [...]
> køler. 110 Hk versionen giver iøvrigt en meget mere afslappende kørsel.

Det samme siger en af mine kollegaer som har en fra i år (2003)

> [...]
> det virker. Der skal ikke andet end et knæ ned i sædet (hvis man fx skal

> noget omme på bagsædet) før varmelegemet går i stykker...

Det gælder også for min 11/98 2.0i 16V'ers inst. bord.
Jeg har heldigvis ingen sædevarme.

Men skal franske biler ikke have lidt med det elektriske ?

Fra : EjS

Dato : 12-11-03 14:21

> Men skal franske biler ikke have lidt med det elektriske ?

Tja - min far har haft 4 franske biler i perioden 1988-2003. Ud over
sædevarmen har der faktisk aldrig været problemer. Hans Xsara HDi Stc. der
nu har kørt 22kkm med multiplex system fungerer upåklageligt uden en eneste
lille bitte fejl...

MVH EjS

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-03 14:39

> [...]
> sædevarmen har der faktisk aldrig været problemer. Hans Xsara HDi Stc. der
> nu har kørt 22kkm med multiplex system fungerer upåklageligt uden en

Så er det nok multiplexen der er løsningen.

Den 605'er jeg havde før min Xsara havde også el problemer:
- sædevarmen defekt (trådene ødelagt inden i sæderne
- det ene el justerbare sidespejl virkede ikke
- pærer i inst. brættet gået
- sikkert andet som jeg har glemt

Min nuværende Xsara:
- bagrude viskeren virker ikke
- budstykket i tændingslåsen vil kun aktivere kørelys+blæser hvis der bliver
sprøjtet WD40 i hvor ledninger er
- pærer i inst. brættet gået

Men jeg vil ikke betænke mig for at købe en PSA bil igen. Man får meget bil
for pengene.

Fra : EjS

Dato : 12-11-03 15:05

> Men jeg vil ikke betænke mig for at købe en PSA bil igen. Man får meget
bil
> for pengene.

Det er jo præcist det...

Men jeg snakkede med en direktør for et firma i Gøteborg igår der har en
næsten ny C5. Han har haft grotesk mange problemer med multiplex systemet og
styringen i automatgearkassen. Så multiplex kan også fejle.

Generelt er udviklingen gået så hurtigt at det er blevet muligt at indbygge
en masse ting i bilen for opnå nogle umiddelbart bedre egenskaber. Dog har
man i farten ikke haft mulighed for at indbygge effektive diagnosesystemer
og fejl tolerante systemer der eliminerer periodiske elektriske fejl.

Men det er bestemt også på vej i bilerne ikke mindst pga. strenge lovkrav i
eks. USA...

MVH EjS

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 12-11-03 22:31

Takker for alle svarene - ganske informativt! Vha. Keld´s (kr)
motor-koder kan jeg konstatere, at der 'kun' er tale om en 90 hk, men den er
jo heller ikke tosset og chiptuning mv. er jo opfundet...

/Asger

Fra : Brian M

Dato : 13-11-03 07:46

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> wrote in message news:<bou8pt$15r7$1@news.cybercity.dk>...
> Takker for alle svarene - ganske informativt! Vha. Keld´s (kr)
> motor-koder kan jeg konstatere, at der 'kun' er tale om en 90 hk, men den er
> jo heller ikke tosset og chiptuning mv. er jo opfundet...

Et godt sted at få noget information er www.hi-speed.dk på forummet er
der nogle folk med stor erfaring HDI og Xsara.