Vinterdæk - hvis du vil vide mere....!
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 01:08

Hejsa

Det er jo et "up comming emne" hvert efterår - hvordan er det nu med vinter
og sommerdæk....?

Jeg orker ikke endnu engang at fortælle det, men vil blot smide dette "fact
sheet" fra Færdselsstyrelsen. Rapportens konklusioner er ikke blevet
anfægtet af "seriøse spillere" endnu.

Dermed står konklusionen ved magt.

Der en måske nok lidt snørklet - men kan læses her: http://tinyurl.com/8hxa

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 01:19

On Tue, 11 Nov 2003 01:07:42 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>Jeg orker ikke endnu engang at fortælle det, men vil blot smide dette "fact
>sheet" fra Færdselsstyrelsen. Rapportens konklusioner er ikke blevet

I rapporten er vist en grafik fra "Autobild" - jeg kan ikke se
sammenhængen med nedenstående citat fra Autobild og må drage den
konklusion, at dé skønner, hvad der gennemsnitligt (hvis man kan
måle/vurdere dét) er bedst for bilisten. Fordi:

Wer braucht Winterreifen?
Winterreifen benötigen alle Autofahrer, die in der Zeit von Oktober
bis März/April auf ihr Auto nicht verzichten können. Also vor allem
Berufspendler, Vielfahrer und Außendienstler. "Winterreifen sind nicht
nur die beste Wahl, wenn man im Schnee fahren muss", erklärt dazu
DTM-Meister Bernd Schneider. "Schon wenn man bei Temperaturen unter
zehn Grad auf nasser Straße fährt, wird schnell deutlich, dass der
Winterreifen viel besseren Grip hat. Der Bremsweg ist kürzer, die
Lenkung greift besser, man fährt wesentlich sicherer als mit
Sommerreifen."

Er vi monstro ude i noget a la:
Een ting er teori - noget andet er praksis :)
Velvidende at rapporten er en kombination af det...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 01:26

Mogens Knudsen wrote:

> Er vi monstro ude i noget a la:
> Een ting er teori - noget andet er praksis :)

Mit korte svar - nej.

Rapporten har en endegyldig konklusion, som ikke kan anfægtes, IMO.

Det som der efter min mening er fornuft i at diskutere, er hvornår der kan
siges at være et behov for vinterdæk. PÅ den anden side er den diskution
hurtig overstået, for svaret er, at det er der, hvis man ikke uden problemer
kan lade bilen stå, den dag rigtig sner, og man har vanskeligt ved at komme
frem på almindelige dæk.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 01:31

On Tue, 11 Nov 2003 01:26:22 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>kan lade bilen stå, den dag rigtig sner, og man har vanskeligt ved at komme

Autobild har faktisk svaret i en anden testrapport - asfaltoverfladen
er det kardinale punkt:
Bester Bremsreifen auf trockener und nasser Piste ist mit deutlichem
Abstand der Sommerreifen. Auf griffigem Asphalt wird nämlich die
weiche, lamellierte Lauffläche der Winterreifen zum Handicap,
besonders bei Temperaturen über dem Gefrierpunkt.

Konklusion:
Also doch besser auf Sommerreifen durch die kalte Jahreszeit?
Auf keinen Fall!
(Der står på dansk, at man under ingen omstændigheder bør vælge
sommerdæk til vinterkørsel)

Fordi:
Die Schwächen bei nasser und trockener Fahrbahn können durch
umsichtiges und vorausschauendes Fahrverhalten weitgehend ausgeglichen
werden.
(vinterdækkenes svagheder på fugtige og tørre overflader kan NEMT
omgås/håndteres ved at tænke dig lidt om under dé forhold -> thi
dækkene er bedre i ALLE andre situationer!)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 01:42

Mogens Knudsen wrote:

> (Der står på dansk, at man under ingen omstændigheder bør vælge
> sommerdæk til vinterkørsel)

Nu er det vigtigt at notere sig, at jég ikke diskuterer om "man" skal vælge
vinterdæk eller sommerdæk. Dette har jeg på intet tidspunkt gjort. Jeg har
alene redegjort for, hvordan tingene forholder sig, og så må det være den
enkeltes afgørelse at træffe - for dén slags beslutninger er personlige.

> [...]
> (vinterdækkenes svagheder på fugtige og tørre overflader kan [...]
> omgås/håndteres ved at tænke dig lidt om [...])

Igen tager denne konklusion udgangspunkt i, at man ikke kan lade bilen stå
de måske 5 dage om året, hvor der ligger meget sne i Danmark, og hvor man
ikke kan komme frem, hvis man kun skal køre i byområder.

Konklusionen er utvetydigt ikke "videnskab", som rapportens redegørelse er -
men en subjektiv holdning - en anbefaling.

Man kan med fornuft vende potten om og sige, at når der er meget sne på
vejene sker der praktisk talt ingen trafikulykker - kun uheld. Det gør der
til gengæld på november, december og januar-kolde og våde motorveje, hvorfor
man hér har brug for maksimalt greb.

Men igen, igen, igen - forholdene er nøjagtig, som jeg har beskrevet dem.

Den egentlige afgørelse er personlig og må tages efter en nærmere vurdering
af ens eget kørselsmønster og behov, IMO.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 01:54

On Tue, 11 Nov 2003 01:42:28 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>enkeltes afgørelse at træffe - for dén slags beslutninger er personlige.

OK - det var en anden "sang" :)

>Igen tager denne konklusion udgangspunkt i, at man ikke kan lade bilen stå
>de måske 5 dage om året, hvor der ligger meget sne i Danmark, og hvor man
>ikke kan komme frem, hvis man kun skal køre i byområder.

Se'fø'li - det gælder jo for de fleste.

>Konklusionen er utvetydigt ikke "videnskab", som rapportens redegørelse er -
>men en subjektiv holdning - en anbefaling.

Dét er jo noget, man som bilist ka' bruge til noget !

> [...]
>til gengæld på november, december og januar-kolde og våde motorveje, hvorfor

Læs venligst "Autobild's" anbefaling i dén forbindelse.

>Den egentlige afgørelse er personlig og må tages efter en nærmere vurdering
>af ens eget kørselsmønster og behov, IMO.

Og hvad vil du så foreslå en ganske almindelig gennemsnitlig dansk
bilist, som kører i en bil med en topfart på under 190 km/t og som
skal på arbejde hver dag vinteren igennem?

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 11:02

Mogens Knudsen wrote:

> Dét er jo noget, man som bilist ka' bruge til noget !

Helt sikkert, og det er jo også derfor, AutoBild vælger at komme med den.
Det samme har danske aviser gjort.

Sagen her er jo ret kompiceret, hvorfor man vælger at helgaredere sig og
alligevel give de læsere, der ikke selv kan sætte sig ind i hele sagen et
råd uden rigtigt at kende de enkelte forhold.

Mange læsere af almindelige aviser i Danmark, ved jo ikke engang, hvordan de
aflæser hastighedskoden på deres dæk.

> Og hvad vil du så foreslå en ganske almindelig gennemsnitlig dansk
> bilist, som kører i en bil med en topfart på under 190 km/t og som
> skal på arbejde hver dag vinteren igennem?

Hvis man ikke kan vælge en anden transportform, hvis man bor uden for byen,
hvis man bor for enden af en privat vej, der ofte ikke ryddes, hvis man ikke
kan arbejde hjemmefra, eller hvis man ikke har mulighed for at komme til
arbejde på anden måde den måske ene dag, man ikke kan komme frem på
almindelige dæk, så skal man - som jeg har skrevet utallige gange - købe sig
et sæt vinterdæk. Det øger sandsynligheden for, at man kan komme frem også
de dage, hvor der er meget sne.

I øvrigt kunne man efter samme tankegang argumentere for, at de skulle købe
et sæt kæder også.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 11:55

On Tue, 11 Nov 2003 11:02:10 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Helt sikkert, og det er jo også derfor, AutoBild vælger at komme med den.

Altså det bedste valg for en bilist vil være vinterdæk.
Hver anden tyske bilist har det.

>Sagen her er jo ret kompiceret, hvorfor man vælger at helgaredere sig

Nemlig - helgardering er jo bedst og giver den største gevinst ifm.
tipning. Men måske det er anderledes ifm. dæk

ROFL

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 02:13

> [...]

>Jeg orker ikke endnu engang at fortælle det, men vil blot smide dette "fact
>sheet" fra Færdselsstyrelsen. Rapportens konklusioner er ikke blevet

Læs det interessante afsnit på side 8. Siden omhandler dén udligning,
der er mellem vinter- og sommerdæks bremseevne og -længde ifm. slid.
Dér er sommerdæk markant ringere stillet end vinterdæk !!!

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 10:56

Mogens Knudsen wrote:

> Læs det interessante afsnit på side 8. Siden omhandler dén udligning,
> der er mellem vinter- og sommerdæks bremseevne og -længde ifm. slid.
> Dér er sommerdæk markant ringere stillet end vinterdæk !!!

Står der ikke ntop, at almindelige dæk bremser langt bedre end vinterdæk (op
til 20 procent), men at denne klare forskel dog mindskes, når dækkene bliver
slidt ned....?

Altså - at hvis du sammenligner et totalt nedslidt vinterdæk med et totalt
nedslidt almindelige dæk, så er det ikke længere sikkert, man har nogen
fordel på almindelig dæk..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 11:27

On Tue, 11 Nov 2003 10:56:24 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Står der ikke ntop, at almindelige dæk bremser bedre end vinterdæk (op
>til 20 procent), men at denne forskel dog mindskes, når dækkene bliver
>slidt ned....? - ("redigeret cut")

Jow, altså vand på min mølle

>Altså - at hvis du sammenligner et totalt nedslidt vinterdæk med et totalt
>nedslidt almindelige dæk, så er det ikke længere sikkert, man har nogen
>fordel på almindelig dæk..?

Præcis - jo mere slid, jo mindre fordel ved sommerdæk!
Sommerdæk:   Nye = 41 - slidte 44
Vinterdæk:   Nye = 49 - slidte 45

Dét er argumentation nok for mig, idet nedslidning er en proces, der
kun går een vej...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 11:33

Mogens Knudsen wrote:

> Dét er argumentation nok for mig, idet nedslidning er en proces, der
> kun går een vej...

Kan man så sige, at hvis de almindelige dæk er totalt nedslidte, så skal man
bare skifte dem til nye almindelige dæk, og så er man igen bedre
kørende....?

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 11:39

On Tue, 11 Nov 2003 11:33:02 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Kan man så sige, at hvis de almindelige dæk er totalt nedslidte, så skal man
>bare skifte dem til nye almindelige dæk, og så er man igen bedre
>kørende....?

Man skal holde sig til vinterdæk, fordi så er man godt kørende i hele
forløbet. Altså summarisk set a la din Fabia-teori i en anden tråd

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 11:42

Mogens Knudsen wrote:

> Man skal holde sig til vinterdæk, fordi så er man godt kørende i hele
> forløbet. Altså summarisk set a la din Fabia-teori i en anden tråd

Forkert.

Man skal købe vinterdæk, fordi man så er kørende i hele forløbet. Dette
hvis der altså er behov for dette.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 11:49

On Tue, 11 Nov 2003 11:42:14 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Man skal købe vinterdæk, fordi man så er kørende i hele forløbet.
>Dette hvis der altså er behov for dette.

LOL - det kan man jo ikke vide på forhånd.
Kører du med slicks om sommeren?
Hvorfor ikke - det giver jo den bedste kontakt med overfladen, og der
er som regel langt mellem regnbygerne

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 11:34

On Tue, 11 Nov 2003 11:26:33 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> [...]
>Sommerdæk:   Nye = 41 - slidte 44
>Vinterdæk:   Nye = 49 - slidte 45
>Dét er argumentation nok for mig, idet nedslidning er en proces, der

Vinterdæk bliver bedre med tiden jvf. tallene...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 11:40

Mogens Knudsen wrote:

> Vinterdæk bliver bedre med tiden jvf. tallene...

Nej, altså Mogens.

NU må du sgu ige stramme dig an. Hvad er dert for tal, du snakker om..? Og
hvis du mener relativt bedre, må du lige skrive det også...?

Vinterdæk bliver ringere til at bremse, når de slides. Og de bliver aldrig
bedre end almindelige dæk - heller ikke selvom de begge er slidt ned.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 11:52

On Tue, 11 Nov 2003 11:40:23 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>NU må du sgu ige stramme dig an. Hvad er dert for tal, du snakker om..?
>Vinterdæk bliver ringere til at bremse, når de slides.

Er fra 49 som nye til 45 m som slidte en ringere bremselængde....

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 12:42

Mogens Knudsen wrote:

> Er fra 49 som nye til 45 m som slidte en ringere bremselængde....

Som vi lige har talt om i telefonen - vinterdæk bremser dårligere på tør og
våd vej, når de er nye end når de er slidte.

Årsagen er ifølge ledende eksperter, at de høje lameller, der gør dækket
godt på sne og is, på tør og våd vej får dækket til at "glide" på sin egen
overflade.

--
Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-11-03 08:52

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
>
> Jeg orker ikke endnu engang at fortælle det, men vil blot smide dette "fact
> sheet" fra Færdselsstyrelsen. Rapportens konklusioner er ikke blevet

Jeg kan ikke lide den amatøragtige statistik på første side.

ca 45 og 25% sammenlignes med uspecificerede intervaller 0-20% eller
5-35%. Det giver ingen mening.

Så kan man bare vælge; vinterdæk bremser 0% længere på våd asfalt en
helårsdæk!

De burde skamme sig.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 09:26

On Tue, 11 Nov 2003 08:51:38 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Jeg kan ikke lide den amatøragtige statistik på første side.
>ca 45 og 25% sammenlignes med uspecificerede intervaller 0-20% eller
>5-35%. Det giver ingen mening.

Dét skyldes, at bremseevnen for sommerdæk er MEGET afhængig af dækkets
slidmæssige status. Et argument mere for at vælge vinterdæk, IMO

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 11:05

Mogens Knudsen wrote:

> Dét skyldes, at bremseevnen for sommerdæk er MEGET afhængig af dækkets
> slidmæssige status. Et argument mere for at vælge vinterdæk, IMO

Alle dæk slides jo ned - både vinterdæk og almindelige dæk.

Ydermere er der ikke skyggen af dokumentation for, at vinterdækkene i
forhold til de almindelige dæk bliver bedre til at bremse, når de begge er
slidt ned.

Til gengæld bliver det almindelige dæk jo helt umuligt at køre med i sne,
når det er slidt op. Derfor bør det også eaf den grund skiftes.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 11:24

On Tue, 11 Nov 2003 11:04:36 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ydermere er der ikke skyggen af dokumentation for, at vinterdækkene i
>forhold til de almindelige dæk bliver bedre til at bremse, når de begge er
>slidt ned.

Dét passer jo ikke - prøv at læse side 8 igen:
Sommerdæk:   Nye = 41 - slidte 44
Vinterdæk:   Nye = 49 - slidte 45

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 11:33

On Tue, 11 Nov 2003 11:23:48 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Dét passer jo ikke - prøv at læse side 8 igen:
>Sommerdæk:   Nye = 41 - slidte 44
>Vinterdæk:   Nye = 49 - slidte 45

Hvis ovenstående undrer, gør det tilsvarende hér.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 11:37

Mogens Knudsen wrote:

> Dét passer jo ikke - prøv at læse side 8 igen:
> Sommerdæk: Nye = 41 - slidte 44
> Vinterdæk: Nye = 49 - slidte 45

Jo, det passer..

Selvom begge typer dæk er slidt ned, bremser almindelige dæk (det du kalder
sommer dæk) jvf de tal, som du angiver fra rapoorten stadig 2 procent bedre.

Hvor hurtigt kører man egentlig, når man stadig mangle OTTE meter for at
holde stille. Mit bud er, at man kører noget hurtigere, end når man kører på
100 % sne.

Mon man kører 40 km/t..? Det kan man jo dø af, Mogens..

--
Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 12:01

"Jan W Nielsen" <mailto:intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
"Vinterdæk - hvis du vil vide mere....!"

> Dermed står konklusionen ved magt.

Jeg har det sådan lidt tvivlende med vinterdæk kontra sommerdæk diskussionen. For
på den ene side er jeg jo ikke dum og jeg kan godt se at sommerdæk bremser bedre
på tør og våd vej. Men det er jo ikke der vi ser alle ulykkerne om vinteren det er
jo de dage hvor der kommer sne og islag. Jeg husker en vinter for et par år siden
der kom der pludseligt et islag da jeg skulle ud af parkeringspladsen kom en bil
stille og roligt glidende ligeud hvor han skulle have drejet til højre. Kun
begrænset materiel skade men selv 10 kmt kan være farligt hvis der i stedte for en
hæk havde gået en mor med barnevogn (i ved hvordan det i vognen er det eneste man
opfatter . Ikke langt derfra holdt så en men motoren flettet ind i et autoværn
den bil havde simpelthen ikke kunne dreje skarpt nok or fortsatte ligeud havde man
været uheldig havde personen kørt 5 km/t hurtigere og der havde været en cyklist
på cykelstien, for så havde bilen undgået autoværnet og taget den op på cykelstien
i stedet. De slemme ulykker sker fordi folk er kørt hjemmefra og bliver overrasket
af at det er så glat og i den situation er vinterdæk altså de bedste.

Personligt kører jeg på sommerdæk på min bil men det er mindst lige så meget af
økonomiske årsager da vi skal bruge en hulens bunke penge på vores ferie her til
januar (ikke til steder med sne og når jeg har sagt vinterdæk så skal jeg
også have alu'er på den og det løber op

Thomas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 12:42

Thomas wrote:

> [...]
> se at sommerdæk bremser bedre på tør og våd vej. Men det er jo ikke
> der vi ser alle ulykkerne om vinteren det er jo de dage hvor der

Nej, det er ikke rigtigt.

Overordnet set kan man sige, at sneklædte veje kun giver buler, fordi
hastigheden er lav. Altså er der primært UHELD på sneklædte veje, hvorimod
der er ULYKKER, når vejene er våde.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mikael L

Dato : 11-11-03 13:55

> Nej, det er ikke rigtigt.
>
> Overordnet set kan man sige, at sneklædte veje kun giver buler, fordi
> hastigheden er lav. Altså er der primært UHELD på sneklædte veje, hvorimod
> der er ULYKKER, når vejene er våde.

Ahva for en fisk?

Mikael

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 14:12

Mikael L wrote:

> Ahva for en fisk?

Var der nogle svære ord, du ikke forstod..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 14:17

On Tue, 11 Nov 2003 14:11:42 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Var der nogle svære ord, du ikke forstod..?

Din definition var måske liiige "moderne" nok!

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 14:26

Mogens Knudsen wrote:

> Din definition var måske liiige "moderne" nok!

Det er da en kendt sag, at politiet efter hver snestorm og lignende siger,
at der ikke er sket alvorlige ulykker, men at mange har fået buler..

Selvfølgelig bliver folk også dræbt på sneklædte veje - men jeg mener, det
er forkert at skrive, at "vi ser alle ulykkerne om vinteren - det er jo de
dage hvor der kommer sne og islag."

Jeg tror, der måske menes uheld.

Samtidig mener jeg, at jeg tager forbehold for undtagelser idet jeg bruger
ordet "primært" i sætningen:

"Altså er der primært UHELD (og ikke ulykker, red.) på sneklædte veje"

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 14:30

On Tue, 11 Nov 2003 14:26:06 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>forbehold for undtagelser idet jeg bruger ordet "primært" i sætningen:
>"Altså er der primært UHELD (og ikke ulykker, red.) på sneklædte veje"

Så hvis et sammenstød blot resultere i en blød bule i karrossen, kan
man sige, at det var held i uheld, der ikke skete en ulykke?

/Mogens

Fra : Mikael L

Dato : 11-11-03 14:36

> [...]
> ordet "primært" i sætningen:
>
> "Altså er der primært UHELD (og ikke ulykker, red.) på sneklædte veje"

Har jeg forstået det rigtigt. Et uheld er en bulet bil uden personskade og
en ulykke er en bulet bil med personskade?

Så kommer mit næste spørgsmål. Hvad er det når en bil med sommerdæk ryger af
vejen i snevejr og ingen kommer til skade, og hvad er det når en bil med
vinterdæk ryger af vejen i regnvejr, og ingen kommer til skade? Jeg vil jo
mene det første er idioti og det næste et uheld.

Mikael

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 15:11

Mikael L wrote:

> Har jeg forstået det rigtigt. Et uheld er en bulet bil uden
> personskade og en ulykke er en bulet bil med personskade?

Det bliver først en ulykke, når er er tale om alvorlig personskade.

> Så kommer mit næste spørgsmål. Hvad er det når en bil med sommerdæk
> ryger af vejen i snevejr og ingen kommer til skade..?

Et uheld.

> og hvad er det
> når en bil med vinterdæk ryger af vejen i regnvejr, og ingen kommer
> til skade..?

Et uheld.

> Jeg vil jo mene det første er idioti og det næste et uheld.

Tja.

Måske kunne man også sige, at der var omvendt. Hvis man kører af en vej, der
ikke er klædt i sne og is, så har man kørt forholdsvis stærkt. Måske
ligefrem idiotisk.

På is og sne kan der være så glat så en stillestående bil glider sidelæns -
og ud over kanten på vejbanen. Så er det vel bare et uheld.

Jeg tror ikke, der er noget entydigt svar på det.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mikael L

Dato : 11-11-03 18:16

> [...]
der
> ikke er klædt i sne og is, så har man kørt forholdsvis stærkt. Måske

Det er en mulighed. Men det sker jo ofte, hvordan folk gør det har jeg ingen
anelse om

> På is og sne kan der være så glat så en stillestående bil glider
sidelæns -
> og ud over kanten på vejbanen. Så er det vel bare et uheld.

Det er godt nok sjældent det sker. Jeg har kun oplevet det en gang i mine 12
år som billist.

> Jeg tror ikke, der er noget entydigt svar på det.

Det er nok rigtig.
Er der nogen der ved om der er lavede undersøgelser om hvilke type dæk der
sidder på de biler der havner i grøften når vejen er hvid?

Mikael

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-11-03 15:18

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>"Altså er der primært UHELD (og ikke ulykker, red.) på sneklædte veje"

Er det ikke mere tidssvarende at sige uheld, indtil der er mennesker
indblandet, hvorefter det bliver til en ulykke ?
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : ..Møller

Dato : 11-11-03 15:29

<jan@stevns.net> wrote in message

> [...]
> --
> jan@stevns.net - www.stevns.net
> "There is no replacement for displacement......! "

Nudansk ordbog:

ulykke [ZuYløge] subst. -n, -r, -rne
1. en situation med modgang og sorg d børskrakket blev hans ulykke · det var
en stor ulykke for familien da farens firma måtte lukke e ulykkelig
2. en sørgelig og pludselig hændelse hvor en person skades el. dør =
ULYKKESTILFÆLDE d der er sket en frygtelig ulykke i vejkrydset · han blev
dræbt ved en ulykke · omkomme ved en ulykke · der er hændt hende en ulykke ·
være forfulgt af ulykker e ulykkesbil · ulykkesforsikring · ulykkessted ·
ulykkestilfælde e bilulykke · dødsulykke · enmandsulykke · flyulykke ·
togulykke
3. i forsk. forb.: · gøre en ulykke på sig selv begå selvmord · komme i
ulykke (ældre) blive gravid uden for ægteskab · lave ulykker lave
narrestreger · være grim som en ulykke være uhyrlig grim

uheld [ZuYhælO] subst. -et, uheld, -ene
1. mangel på held = VANDHELD c HELD d han havde uheld i spil · de sad i
uheld · hun er forfulgt af uheld e uheldig
· en mindre hændelse hvor der uforsætligt sker skade på en person el. ting d
han var ude for et uheld i trafikken · have et uheld med bilen · teknisk
uheld · ved et uheld tabte hun glasset e uheld(s)svanger · uheld(s)varslende
e færdselsuheld · trafikuheld

--
Møller

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 19:23

...Møller wrote:

> Nudansk ordbog:
> ulykke [ZuYløge] subst. -n, -r, -rne

*LOL*

Der er sgu styr på sagerne her i klubben...!

Hatten af for alle der gider gøre en ekstra indsats for mere info til NG´en.

--
Jan W Nielsen

Fra : .Møller

Dato : 11-11-03 20:23

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der er sgu styr på sagerne her i klubben...!
>
> Hatten af for alle der gider gøre en ekstra indsats for mere info til

Skal altså sendes i HTML for at undgå forvirring, jeg skal beklage de
latteranfald det må afstedkomme, men fraskrive mig enhver skade der måtte
være fremkommet som følge heraf.

Jeg havde ikke forudset, at: ['u.hæl'] blev til [ZuYhælO]
og at [ZuYløge] blev til [ZuYløge]

Håber det bliver bedre denne gang, eller må jeg holde mig fra den fonetiske
gengivelse.
--
Møller

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 20:33

..Møller wrote:

> Jeg havde ikke forudset, at: ['u.hæl'] blev til [ZuYhælO]
> og at [ZuYløge] blev til [ZuYløge]
> Håber det bliver bedre denne gang, eller må jeg holde mig fra den
> fonetiske gengivelse.

Det havde jeg ikke bidt mærke i - kun at der kom en komplet forklaring fra
ordbogen.
--
Jan W Nielsen

Fra : Mikael L

Dato : 11-11-03 14:21

> Var der nogle svære ord, du ikke forstod..?

Måske bare din definition af uheld og ulykker. Men som Mogens skriver, så er
jeg måske bare ikke moderne nok.

Mikael

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 14:27

Mikael L wrote:
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

> Måske bare din definition af uheld og ulykker. Men som Mogens
> skriver, så er jeg måske bare ikke moderne nok.

Ok..

Polisen og redningsfolk bruger de samme termer.

Jeg er i øvrigt heller ikke moderne.

Det skulle da lige være "lidt FOR moderne"

--
Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-11-03 16:52

On Tue, 11 Nov 2003 14:11:42 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Var der nogle svære ord, du ikke forstod..?

>--

Jeg har sagt det før, og gentager det gerne.

Kig lige ned og se om dine fødder stadig når jorden. Gør de ikke
det, er det jo lige meget om du har lædersåler eller rågummi/ditto
under skoene.

Samtidigt slipper du også for at uhensigtsmæssigt store mængder vand
kommer ind i dit hovede, hvis der kommer en byge, idet güntheren så
vil vende nedad, og derved forhindre at regnvandet løber ind via
næseborene. Noget som ellers godt kan forekomme, hvis man har næsen i
sky.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 19:24

Folmer Rasmussen wrote:

> Jeg har sagt det før, og gentager det gerne.

Ja, ja.. Jeg har hørt det, og jeg ska nok..

En skam tonefald ikke slår igennem på skrift. Det var ment som emn sjov/fræk
bemærkning.

*ROFL*

--
Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 09:39

"Jan W Nielsen" <mailto:intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Vinterdæk - hvis du vil vide mere....!"

> Nej, det er ikke rigtigt.
>
> Overordnet set kan man sige, at sneklædte veje kun giver buler, fordi
> hastigheden er lav. Altså er der primært UHELD på sneklædte veje, hvorimod
> der er ULYKKER, når vejene er våde.

Nu ved jeg godt at man ikke skal tro alt hvad ekstrabladet skriver og jeg ved jo
heller ikke hvilke dæk bilerne kørte på. Men nu har du altså udbasuneret at
glatføre kun giver buler og vi derfor skal køre på sommerdæk så her er lige en
artikel der giver 3 dødsfald til min teori http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?
PageID=226776. Jeg ved godt at det er svært at sige hvad der er skylden udfra en
kort EB artikel men jeg tror stadig at det der er farligst er at blive overrasket
over det glatte føre. Det er ikke de situationer hvor der allerede ligger 10 cm
sne for der kan de fleste godt gætte at det er glat.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 12:50

On Tue, 11 Nov 2003 12:01:11 +0100, <Thomas> wrote:

> [...]
>af at det er så glat og i den situation er vinterdæk altså de bedste.

Det er meget nemt at afgøre, om din bil skal have vinterdæk eller den
kan klare sig med sommerdækkene. Dét afhænger primært af
sommerdækkenes beskaffenhed, hvilket vil sige, at lavprofil ikke er
godt nok om vinteren. Men der er også andre forhold...

>Personligt kører jeg på sommerdæk på min bil

Dimension?

>men det er mindst lige så meget af økonomiske årsager da vi skal bruge en hulens
>bunke penge på vores ferie her til januar

Jow, jow - men vil du køre bil, må du nødvendigvis ofre dé penge, der
skal til

/Mogens

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 13-11-03 02:09

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> [...]
> sommerdækkenes beskaffenhed, hvilket vil sige, at lavprofil ikke er
> godt nok om vinteren. Men der er også andre forhold...

Jeg er skam ikke i tvivl, hvis økonomien bød det i år så kørte jeg på
vinterdæk i vinter halvåret.

> Dimension?

185/60-15 så den holder sig væk fra de meget brede og lave dæk typer

> Jow, jow - men vil du køre bil, må du nødvendigvis ofre dé penge, der
> skal til

Jow men til tider må man indrømme at 3 uger i Thailand om vinteren er meget
sjovere end nogle nye sutter men det står på ønskelisten sammen med de
17" alu fælge jeg også gerne vil have til at skjule at jeg bare kører rundt
i en almindelig familie stationcar

Thomas

Fra : anders majland

Dato : 11-11-03 11:42

Jan W Nielsen <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in
3fb02842$0$4353$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
> Der en måske nok lidt snørklet - men kan læses her:
> http://tinyurl.com/8hxa

På side 2 har de et skema der medtager et helårsdæk på is - Det ligger
det pænt midt imellem sommer og vinter.

Og når man så ser at deres konklusion om sommer eller vinterdæk skifter
lidt afhængigt af forudsætninger savner jeg at de også havde medtaget
nogle helårsdæk.

Det er ihvertfald mit valg til vores ældre bil hvor jeg ikke forventer
at den kan nå at slide 2 sæt dæk op inden den er udtjent (et sæt sommer
+ et sæt vinter).

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : claus b. p.

Dato : 11-11-03 21:43

> Der en måske nok lidt snørklet - men kan læses her:
http://tinyurl.com/8hxa

Jeg kan ikke få linken til at virke, men hvad med at oprette en nyhedsgruppe
der hedder "Jan-og-Mogens-diskuterer-vinterdæk.bil.fritid.dk"

/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 22:05

On Tue, 11 Nov 2003 21:42:43 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke få linken til at virke, men hvad med at oprette en nyhedsgruppe
>der hedder "Jan-og-Mogens-diskuterer-vinterdæk.bil.fritid.dk"

Rapporten er under revidering efter, at man har fulgt med hér

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 17:52

> [...]

>Jeg orker ikke endnu engang at fortælle det, men vil blot smide dette "fact
>sheet" fra Færdselsstyrelsen. Rapportens konklusioner er ikke blevet

Jeg har lige set en udsendelse fra Vox, hvor "Auto, Motor und Sport"
kører en udsendelse om biler. Dér skar de ud i pap, at man burde køre
på vinterdæk, når temperaturen kom under 7 grader. Uanset hvad!
Prominente gæster, der til daglige underviser biblister, kunne kun
bekræfte, at sådan var dét !!!
(Christian Danner, Armin Schwartz)

/Mogens

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-12-03 18:01

> [...]
> på vinterdæk, når temperaturen kom under 7 grader. Uanset hvad!
> Prominente gæster, der til daglige underviser biblister, kunne kun

De er ikke lige dem jeg vil kalde uvildige, da de jo bl.a. er sponsoreret af
diverse dækfirmaer.
Selv John Nielsen garanterede i gamle dage i reklamer for at Swedol virkede.

Niels

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 18:56

On Sun, 7 Dec 2003 18:00:41 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@hotmail.com> wrote:

>De er ikke lige dem jeg vil kalde uvildige, da de jo bl.a. er sponsoreret af
>diverse dækfirmaer.
>Selv John Nielsen garanterede i gamle dage i reklamer for at Swedol virkede.

Et godt eksempel - Swedol var ikke godt.
Men det sår alligevel tvivl i mit sind, når de SÅ kraftigt som i
udsendelsen idag slår på tromme for det vanvittige IKKE at køre på
vinterdæk...

/Mogens

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-12-03 19:30

> Et godt eksempel - Swedol var ikke godt.
> Men det sår alligevel tvivl i mit sind, når de SÅ kraftigt som i
> udsendelsen idag slår på tromme for det vanvittige IKKE at køre på
> vinterdæk...

Jeg har også altid troet på vinterdæk. Jeg så dog test på dansk tv med
bremselængder på biler med og uden vinterdæk under forhold med 5-7 graders
varme og der var vinterdækkene noget dårligere. Det er dog svært som
forbruger at vide hvad man skal stole på, når man får både argumneter for
det ene og det andet.

Niels

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 19:34

On Sun, 7 Dec 2003 19:29:44 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@hotmail.com> wrote:

> [...]
>varme og der var vinterdækkene noget dårligere. Det er dog svært som
>forbruger at vide hvad man skal stole på, når man får både argumneter for

Toyota-testen?
(blå Carina)

Testen blev pillet fra hinanden bagefter, fordi man ikke havde brugt
samme Carina til de 2 forsøg med og uden vinterdæk, men en stand in.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 19:38

> Et godt eksempel - Swedol var ikke godt.

Er det ligefrem skadeligt ? Eller har det bare ingen dokumenteret effekt ?
Nysgerrig....

/Christian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 20:18

On Sun, 7 Dec 2003 19:37:53 +0100, "Christian Meinert" <m> wrote:

>Er det ligefrem skadeligt ? Eller har det bare ingen dokumenteret effekt ?
>Nysgerrig....

Folk fik ødelagt deres motorer på dén konto.
Min kollega gjorde i alt fald.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 22:08

> Folk fik ødelagt deres motorer på dén konto.
> Min kollega gjorde i alt fald.

Har lige smidt det i BMW'en.....spændende....

/Christian

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-12-03 22:15

> Har lige smidt det i BMW'en.....spændende....

Jeg vil nu tage det roligt. Jeg kan ikke forestille mig der sker noget ved
at hælde det på, hverken positivt eller negativt.
Der er jo ikke tale om noget nyt produkt og hvis det var direkte skadeligt
ville man nok have taget det af hylderne.

Niels

Fra : claus b. p.

Dato : 07-12-03 22:09

> [...]
> på vinterdæk, når temperaturen kom under 7 grader. Uanset hvad!
> Prominente gæster, der til daglige underviser biblister, kunne kun
Ja, det er jo muligt at være både prominent, have en mening og have uret på
en gang. (Hov det er jo hele 3 ting.)
Selv de danske dækimportører indrømmer jo at 7 graders regelen ingen
relevans har for moderne dæk.

/Claus
(Der kører på vinterdæk alligevel.)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-12-03 22:26

vinterdæk, når temperaturen er under 7 grader.

> Ja, det er jo muligt at være både prominent, have en mening og have
> uret på en gang. (Hov det er jo hele 3 ting.)

Fuldstændig korrekt. Det er mig, der lavede historien i TV-Avisen, og jeg
har beskæftiget mig indgående med det her emne gennem det seneste par år.
Jeg har talt med snart hele branchen, og jeg har talt med diverse eksperter.
IKKE EN PERSON har kunnet endsige forsøgt at tilbagevise Færdselsstyrelsens
notet. Der har endda været holdt møder mellem Færdselsstyrelsen og ansatte
fra de tyske dækfabrikker. (Læs: Dækproducenterne havde slæbt deres
ingeniørere med herop for at "knække Færdselsstyrelsen").

Resultatet af mødet blev, at markedsførings-folkene i dækfirmaerne langsomt
måtte erkende, at ingeniørerne var enige (om at det forholdt sig som
Færdselsstyrelsen sagde), og at markedsføringsfolkene måtte sande, at deres
"forbrugerinformation" ikke var god nok. Istedet forsøger man nu at hænge
sin argumentation op på andre ting.

Det er direkte vammelt, at korrupte/uvidende folk stiller sig op på tysk TV
og fortæller, at 7 graders reglen stadig er gældende.

> Selv de danske dækimportører indrømmer jo at 7 graders regelen ingen
> relevans har for moderne dæk.

Der er INGEN tvivl om, at det forholder sig således, at alm gode sommerdæk
bremser bedre end vinterdæk - OGS når temperaturen er under 7 grader. (blot
ikke på is og sne)

Der er forøvrigt "rumlerier" på højeste plan i EU om fælles retingslinier
for, hvad der må siges om sommer- og vinterdæk i reklamer. Dette har jeg fra
fortrolig kilde, og det kan jeg derfor ikke dokumentere. Men det er en
milliardindustris interesse, man er oppe imod her.

Sådan ligger landet - tro det eller lad være. Jeg kan/vil ikke dokumentere
det sidste.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 22:30

On Sun, 7 Dec 2003 22:25:36 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det er direkte vammelt, at korrupte/uvidende folk stiller sig op på tysk TV
>og fortæller, at 7 graders reglen stadig er gældende.

Må man sige - der var faktisk en "Sachverständiger" (dog hverken fra
Dekra eller TÜV), som mejslede det ud foran skærmen

> [...]
>milliardindustris interesse, man er oppe imod her.
>Sådan ligger landet - tro det eller lad være. Jeg kan/vil ikke dokumentere

Når jeg får lidt tid til overs i morgen eftermiddag, vil jeg tage
kontakt til den tyske journalist, der har lavet udsendelse. Nu skal vi
sgu høre, hvad de siger til det :)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-12-03 23:08

Mogens Knudsen wrote:

> Når jeg får lidt tid til overs i morgen eftermiddag, vil jeg tage
> kontakt til den tyske journalist, der har lavet udsendelse. Nu skal vi
> sgu høre, hvad de siger til det :)

Ja, gør lige det. Det kunne jeg sgu odt tænke mig at høre, hvad hun siger
til.

Hvis jeg var dig, ville jeg desuden være klar med dokumentation i form af de
tyske videnskablige undersøgelser, der er lavet. Evt spørge hende, om hun er
bekendt med sagen.

Jeg tror, det er journalistik lavet "på den hurtige måde", hvor hun bare
ganske hurtigt har indkaldt lidt folk "til en snak".

Såvidt jeg husker er der henvisninger til undersøgelserne i notatet.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-12-03 23:20

On Sun, 7 Dec 2003 23:08:28 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ja, gør lige det. Det kunne jeg sgu odt tænke mig at høre, hvad hun siger
>til.

Hun? - det er en mand.

>Hvis jeg var dig, ville jeg desuden være klar med dokumentation i form af de
>tyske videnskablige undersøgelser, der er lavet. Evt spørge hende, om hun er
>bekendt med sagen.

Jow, jow...
Men tyske undersøgelser bli'r nok svært at skaffe. Hun må se lidt på
den danske, som jo ikke er SÅ svær at forstå (grafer/tabeller)

>Jeg tror, det er journalistik lavet "på den hurtige måde", hvor hun bare
>ganske hurtigt har indkaldt lidt folk "til en snak".

Nope. Moderatoren var en tur på Audi's testbane i Finland!

>Såvidt jeg husker er der henvisninger til undersøgelserne i notatet.

Jeg checker...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-12-03 23:37

Mogens Knudsen wrote:

> Men tyske undersøgelser bli'r nok svært at skaffe.

Nej, nej - der linkes til dem - flere tyske endda. Jeg kikkede lige.

> Jeg checker...

Guddi..

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 10:04

On Sun, 7 Dec 2003 23:36:56 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Nej, nej - der linkes til dem - flere tyske endda. Jeg kikkede lige.

Korrekt - og jeg har nu mailet gutten på VOX TV

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 16:09

On Mon, 08 Dec 2003 10:03:45 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Korrekt - og jeg har nu mailet gutten på VOX TV

Og der er netop meget ringe svaret
"Wir haben Ihre Anmerkung erhalten. Wir wissen, dass viele Autofahrer
auch im Winter mit Sommerreifen fahren, aber es ist nicht gut. Denn
für Sommer und Winter brauchen Sie unterschiedliche Reifen, die den
jeweiligen Beedingungen entsprechen. Das sind grund verschiedene.
Deswegen sind Winterreifen besser als Sommerreifen - im Winter - und
im Sommer Sommmerreifen"

"Vi har modtaget Deres bemærkninger. Vi er klar over, at mange
bilister også om vinteren kører på sommerdæk, men dette er ikke godt.
Fordi De til henholdsvis sommer og vinterbrug behøver forskellige dæk,
som svarer til de gældende/foreliggende betingelser. Og de er
grundlæggende forskellige (Red.: betingelserne). Derfor er vinterdæk
bedre end sommerdæk - om vinteren - og om sommeren tilsvarende
sommerdæk"

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 00:54

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> jeweiligen Beedingungen entsprechen. Das sind grund verschiedene.
> Deswegen sind Winterreifen besser als Sommerreifen - im Winter - und

Totalt ubegavet og fjoget svar, IMO.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-12-03 01:02

> Totalt ubegavet og fjoget svar, IMO.

Typisk tysk, arrogant og afvisende.
Det er blot ét svar nedfældet med venstre hånd, til en dum dansker.

Undskyld Mogens, det var ikke personligt ment.

Overhovedet ikke

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-12-03 01:04

On Sat, 13 Dec 2003 01:01:42 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]

Sekretæren

>Typisk tysk, arrogant og afvisende.
>Det er blot ét svar nedfældet med venstre hånd, til en dum dansker.

Jep - virkeligt ringe svaret. Og der var ellers henvisninger til Jan's
tyske link, men dét var de sgu ligeglade med.

Sådan noget for mig til at tænke på, at VOX's reklamefinansierede
virksomhed slår igennem hér!!

>Undskyld Mogens, det var ikke personligt ment.
>Overhovedet ikke

Okay

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 12:04

Mogens Knudsen wrote:

> Sekretæren

På DR får journalisten en kopi af seerens henvendelse - og mulighed for
selv at svare. Hvis man ikke mener, man har tid eller lyst, kan man bede en
"dertil ansat" person gøre det for en. Jeg vælger altid selv at svare.

Enten véd journalisten ikke noget om emnet - eller også er der tale om
manipulation. I alle tilfælde er besvarelsen under lavmålet for begavet
respons.

> Sådan noget for mig til at tænke på, at VOX's reklamefinansierede
> virksomhed slår igennem hér!!

Formentlig. Hvor meget mon dækfirmaerne betalte her..

(Nej, SÅ langt går de nok ikke. Man må håbe, der er vandtætte skotter mellem
reklameafdelingen og redaktionen)

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

begin 666 frown.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$``````+V]O8RM_[V]O2'Y! $```,`+ `````/``\```(O
MG V9QY,"X6) QBK P?A*E$5BI76/9*:7*K:K"Y^H,CK6^-GPM>U9(T,U-@H-
$HP``.P``
`
end

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 12:20

> Jan W Nielsen
> Vectra 2.0

Er du blevet radikal med de smileys der ikke kan bestemme sig?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 12:31

Tom wrote:

> Er du blevet radikal med de smileys der ikke kan bestemme sig?

*LOL*

Jeg ved faktisk ikke, hvor den sure smiley kommer fra..

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 12:44

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> for selv at svare. Hvis man ikke mener, man har tid eller lyst, kan
> man bede en "dertil ansat" person gøre det for en. Jeg vælger altid

Det skal siges, at man altid lige skrive en pointe eller to stikord ned til
den person, der eventuelt svarer for en.

Svaret fra Fox vidner om enten total ligegyldighed - eller om manglende
indsigt.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-12-03 12:48

On Sat, 13 Dec 2003 12:44:19 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Svaret fra Fox vidner om enten total ligegyldighed

Præcis min opfattelse:
"Vi hører da, hvad du siger, men rend os i r****"

>- eller om manglende indsigt.

Sikkert - VOX læner sig op af "Auto, Motor und Sport", som i
artiklerne om vinterdæk refererer til/interview'er Continental-dæk!

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 13:06

Mogens Knudsen wrote:

> Sikkert - VOX læner sig op af "Auto, Motor und Sport", som i
> artiklerne om vinterdæk refererer til/interview'er Continental-dæk!

*LOL*

Det var netop ingeniørere fra Continental, der var med oppe i DK for at
"knække" Færdselsstyrelsen.

Det er helt til grin at tage udsagn fra en part i sagen for gode varer -
uden på samme tid at forsøge at få dem verificeret af uafhængig kilde eller
"videnskablig" afprøvning.

Desværre er journalist-uddannelserne i Tyskland nogle gange af meget ringe
kvalitet. Der er en håndfuld "elite-skoler" tilknyttet store anderkendte
medier, men mange af de andre er under dansk lavmål.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Fly Christensen

Dato : 08-12-03 10:51

On Sun, 07 Dec 2003 22:29:56 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Må man sige - der var faktisk en "Sachverständiger" (dog hverken fra
>Dekra eller TÜV), som mejslede det ud foran skærmen

De "Sachverständige" kan nu altså også komme meget galt afsted. Du må
ikke sammenligne danske og tyske forhold her. Hvor man i DK godt kan
tage fejl som ekspert, er det nærmest en dødssynd i D at modsige en
ekspert. Uha, jeg har haft mange slåskampe på den konto! Både med
svigerforældre og andre, som absolut tror på en "ekspert" som er Dr.
eller Dipl. et eller andet. Folk med sådan en titel tager bare ikke
fejl!

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 12:07

On Mon, 08 Dec 2003 09:50:51 GMT, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

> [...]
>svigerforældre og andre, som absolut tror på en "ekspert" som er Dr.
>eller Dipl. et eller andet. Folk med sådan en titel tager bare ikke

Igen - du har fat i pointen. Jeg kender dét med de tyske forhold og
respekt for "personligheder" som "Sachverständige, dr. dr. og lign.
Derfor min postings ordlyd

/Mogens

Fra : Hit

Dato : 08-12-03 20:19

>Der er INGEN tvivl om, at det forholder sig således, at alm gode sommerdæk
>bremser bedre end vinterdæk - OGS når temperaturen er under 7 grader. (blot
>ikke på is og sne)

Gælder det også mine 225/60-15 vinterdæk, eller skal jeg sætte mine
sommerdæk 235/45-17 på igen.

Niels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-03 22:02

Hit wrote:

> Gælder det også mine 225/60-15 vinterdæk, eller skal jeg sætte mine
> sommerdæk 235/45-17 på igen.

Jeg har ingen grund til at tro andet.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-12-03 23:30

On Mon, 8 Dec 2003 22:01:30 +0100, "Jan W Nielsen"

At han skal montere sommerdækkene?
ROFL

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-12-03 08:25

Mogens Knudsen wrote:

> At han skal montere sommerdækkene?
> ROFL

Jeg haraldrig set undersøgelser, der viser, at det ikke forholder sig
således, at alm gode sommerdæk
bremser bedre end vinterdæk - OGSÅ når temperaturen er under 7 grader. (blot
ikke på is og sne)

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-12-03 09:15

On Tue, 9 Dec 2003 08:24:39 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>således, at alm gode sommerdæk bremser bedre end vinterdæk
>OGSÅ når temperaturen er under 7 grader. (blot ikke på is og sne)

235/45x17 = alm. sommmerdæk?

Eksemplet er ekstremt - jeg er ikke overbevist om vinterdækkets
kvalitet. Vi kender ikke dæktypen/-model/-fabrikat.

Det er blot slående, at Mercedes/BMW og andre Sachverständige i dén
grad slår på tromme for, at vinterdæk bør anvendes - og dét ikke kun
så langt sydpå, hvor der altid er sne om vinteren, men generelt.

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-12-03 09:28

Mogens Knudsen wrote:

> Det er blot slående, at Mercedes/BMW og andre Sachverständige i dén
> grad slår på tromme for, at vinterdæk bør anvendes - og dét ikke kun
> så langt sydpå, hvor der altid er sne om vinteren, men generelt.

Jeg går som sagt ikke ind i en snak om, hvad der "bør" anvendes. Det kommer
an på flere ting.

Jeg forholder mig rent til bremseevne, når der ikke er is og sne.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Hit

Dato : 09-12-03 10:32

Mine vinterdæk er Nokian 225/60-15 og sommerdæk Yokohama AVS Sport
235/45-17.

Så vidt jeg kan læse i notatet, så er ydelsen den samme på tør og våd
når man kommer op på størrelse 195/65-15 (side 6).

Jeg tror mere på FDM, og det er også min egen erfaring, at hvis man
kører på højtydende sommerdæk i brede profiler, så kan man med fordel
anvende vinterdæk.
Jeg ved godt, at du ikke giver meget for folks erfaringer, men kun vil
forholde dig til faktuelle oplysninger, men vil du stadig pastå, at
jeg med fordel kan beholde mine sommerdæk på selv her til vinter hvor
temperaturen kommer under 7 grader. ? ?

Niels

P.S. Hvis du nærlæser afsnittet om hjulslip (side 18-19), vil du se,
at et af problemerne med vinter contra sommer dæk, er indbygget i ABS
systemerne, da de netop er optimeret til sommerdæks hjulslip, og vil
derfor ikke være optimeret til det hjulslip som vinterdæk kræver.
Hvad med at indføre en knap som skifter ABS'en til vinter mode. ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 00:56

Hit wrote:

> Så vidt jeg kan læse i notatet, så er ydelsen den samme på tør og våd
> når man kommer op på størrelse 195/65-15 (side 6).

Jeg laver en ny tråd i morgen, når jeg har tid. Så kommer der mere info på
netop det.

> [...]
> derfor ikke være optimeret til det hjulslip som vinterdæk kræver.
> Hvad med at indføre en knap som skifter ABS'en til vinter mode. ?

Du har faktisk helt ret - det ville optimere enhver bils bremseevne på
vinterdæk. Der er flere dækeksperter i Færdselsstyrelsen, som også gerne så
sådan en knap.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0