Olielampen blinker uden synlig grund?
Fra : Brian \(Guruen\)

Dato : 10-11-03 22:56

Jeg kører rundt i en golf 2 1.8 fra 84-85. Den kører udmærket, og der er
ikke nogle egentlig fejl ved den (udover jeg synes ventilerne måske klaprer
lidt for meget, har jeg hellere ikke en ide til hvad man kan gøre for at
ændre, hvis det overhovedet kan laves anderledes). Men den har en fejl som
jeg, og svigerfar (som har totalrenoveret den), bare ikke kan finde
løsningen på. Problemet er at når bilen er varm og man har kørt lidt frisk
til, eller bare har lagt på motorvejen på 110-120 km/t. Så lige så snart man
kommer ned i hastigheden igen og ligger og kører som man normalt gør i
bykørsel, så begynder olielampen at blinke og en alarm begynder at hyle.
Dette ser ud til at ske når man falder til under ca. 2500 omdrejninger, hvis
man så får motoren over det forsvinder problemet igen. Dette fortsætter
indtil man slukker motoren, og starter igen når motoren er varm igen.
Der skal siges at alle sensorer/kontakter der har med olietryk osv er blevet
skiftet, der er kommet nyt olie filter og olie på motoren uden held.
Er der nogle derude som har en ide til hvad problemet kan være og evt.
hvordan det kan afhjælpes. Mail er meget velkomne, men svar i NG er også
ok..

Mvh Brian - Som krydser fingre for at der findes nogle der kan hjælpe...

Fra : Brian \(Guruen\)

Dato : 10-11-03 23:12

<snip>

Postet på www.golf2.dk også

Fra : Rasmus

Dato : 10-11-03 23:52

"Brian (Guruen)" <Guruen_fjerndether_@Geez.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogle derude som har en ide til hvad problemet kan være og evt.
> hvordan det kan afhjælpes. Mail er meget velkomne, men svar i NG er også

Det er et generelt problem på Golf II.....

Har i prøvet at måle olietrykket?, noget kunne jo tyde på at det er for
lavt, og så skal der nok en ny pumpe til.
Men problemet kan også ligge i ledningsnettet.

Er i 100% sikre på at det er den rigtige sensor der sidder på?....de findes
i en brun sort og hvid så vidt jeg husker, og de giver udslag ved
forskelligt tryk

Grunden til at den ikke hyler over 2500rpm er at sensoeren slår fra der....,
og en anden sensor tager over, som ikke er nær så følsom.

....en tykkere olie(f.eks 20/50W) kan hæve trykket lidt hvis motoren lider af
lavt olietryk

mvh
Rasmus

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 11-11-03 01:29

> Er i 100% sikre på at det er den rigtige sensor der sidder på?....de
findes
> i en brun sort og hvid så vidt jeg husker, og de giver udslag ved
> forskelligt tryk

De findes i Sort, brun, grå og hvid. Når den er lidt gammel og sveden kan
det være svært at se om den var hvid eller grå / sort eller brun.

Det sikreste er at løse bag på føleren.

Jeg har en sort og en hvid liggene. De er mærket:

Sort: 1.2-1.6 bar
Hvid: 1.6-2.0 bar

Jeg kan ikke huske hvad der er der sidder på min golf, men jeg har prøvet at
montere en forkert ved en fejl og det gav en konstant lysende olielampe.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-11-03 00:10

On Mon, 10 Nov 2003 22:56:24 +0100, "Brian \(Guruen\)"
<Guruen_fjerndether_@Geez.dk> wrote:

------------------klip-------------------
> [...]
>skiftet, der er kommet nyt olie filter og olie på motoren uden held.
>Er der nogle derude som har en ide til hvad problemet kan være og evt.
Få målt olietrykket på et værksted, mål det på den måde som VW
foreskriver (Tempetur/olie-kvalitet/omdrejninger)
Først derefter ved du noget om i hvilken retning du skal fejlsøge.

Hvis der er mere end 1 olietryksmåler på motoren kan du kontrollerer
om de sidder rigtigt, de har nok virkning ved forskelligt tryk (Farven
på føleren fortæller noget om trykket føleren virker ved) og skal
sidde på de "rigtige" ledninger. Får man dem byttet kan man godt få
"lys og fanfare" i kabinen. Generatorens omdrejnings-udtag "W" kan der
også være fejl ved. Den bruger omdrejningerne til at vælge hvilken
trykføler den vil "lytte" til.

/Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 00:20

On Mon, 10 Nov 2003 22:56:24 +0100, "Brian \(Guruen\)"
<Guruen_fjerndether_@Geez.dk> wrote:

>Er der nogle derude som har en ide til hvad problemet kan være og evt.
>hvordan det kan afhjælpes.

Lyder som om din motor er slidt. Så vil fejlen med lavt olietryk netop
fremkomme, når maskinen belastes...

/Mogens

Fra : Brian \(Guruen\)

Dato : 11-11-03 07:09

<snip>

Mange tak for alle de hurtige svar.
Ang om det er de rigtige oliemåler så er jeg 99.9% sikker på det er de
rigtige, det er dog ikke mig der har skiftet dem. Men svigerfar, han har
byttet dem ud med samme slags som de gamle. Og den har kørt med de gamle før
uden problemer, så jeg tror ikke det er der problemet ligger.

Nej vi har ikke prøvet at måle olietrykket, er det noget der er nemt at
gøre? Jeg har også tænkt på om man skulle skifte pumpen, men ville ikke gøre
det hvis det ikke var nødvendigt.

Det ender jo nok med at jeg må bide i det sure æble og tage den med til
mekaniker. hehe...

Lige et sidespørgsmål, er der nogen mulighed for at man kan 'lave'
ventilerne så de ikke klaprer sådan når man kommer op i høje omdrejninger
(+3500)?

Mvh Brian - Som ikke selv er den store mekaniker.. ;)

Fra : Ted

Dato : 11-11-03 15:19

Lige et sidespørgsmål, er der nogen mulighed for at man kan 'lave'
ventilerne så de ikke klaprer sådan når man kommer op i høje omdrejninger
(+3500)?
-------------------------

Hmm, da de jo er styret af olietrykket har du forklaringen på at de klaprer.

Underligt at din bil ikke er brændt totalt sammen, hvis du har kørt sådan
rundt længe.

Du skriver et sted at i lige har renoveret den ?? hvad har i præcist lavet ?
Hvis i har skiftet toppakning kan der muligvis være en oliekanal i den som
er stoppet, eller sidder forkert/ slet ikke er der,
hvis det er et eller andet fra fjernøsten købt hos Hoyer eller lign.

btw... i har da fyldt olie på ik ´

Teddy
www.smallblock.dk

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 11-11-03 18:48

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klaprer.

> Underligt at din bil ikke er brændt totalt sammen, hvis du har kørt sådan

Jeg har haft en Passat fra '78 som gjorde med olielampen som beskrevet i to
år.
Det døde den ikke af.
Jeg filosoferer lidt over om motoren danner lidt antitryk ved stort
omdrejningsfald.

Ihvertfald i gennem to år tændte olielampen hver dag ved Hans Knudsens
Plads, efter 45 min hurtig motorvejskørsel.

Michael