Isfjerner - hjemmelavet?
Fra : Marianne & Henrik

Dato : 10-11-03 20:10

Hej

Jeg kan huske Flemming Leth lavede noget isfjerner.

Hvordan lavede han det nu?

Henrik

---

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 10-11-03 20:22

"Marianne & Henrik" <REMOVEmarianne-henrik@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan huske Flemming Leth lavede noget isfjerner.

Rå linolie og knofedt :)

-M

Fra : Chr. L.

Dato : 10-11-03 23:01

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> wrote in message
> "Marianne & Henrik" <REMOVEmarianne-henrik@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Rå linolie og knofedt :)

tredobbelt salmiakspiritus... . fjerne ihvertfald pletter på ruden....

Chr.

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 10-11-03 20:25

"Marianne & Henrik" wrote in message
> Jeg kan huske Flemming Leth lavede noget isfjerner.
>
> Hvordan lavede han det nu?

Hans råd er stadig på DR's hjemmeside:
http://www.dr.dk/leth/classic/raad_sider/2003/03-01-13/13-01-03isfjerner.htm

Hygge...
Daniel

Fra : ..Møller

Dato : 10-11-03 20:29

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> wrote in message
> "Marianne & Henrik" wrote in message

> Hans råd er stadig på DR's hjemmeside:

http://www.dr.dk/leth/classic/raad_sider/2003/03-01-13/13-01-03isfjerner.htm

Hr. Leths tåbeligheder hat før været til debat på siden: så hvis du vil af
med bilen så bare brug løs.
Salt er og bliver bilens værste fjende.
--
Møller

Fra : Apollo14

Dato : 10-11-03 20:55

"..Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk> wrote in

> "Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> wrote in message

> Hr. Leths tåbeligheder hat før været til debat på siden: så hvis
> du vil af med bilen så bare brug løs.
> Salt er og bliver bilens værste fjende.

Den bedste måde at gøre det på, er at bruge varmt vand i en 1½l
flaske, den klare både privat og firmabilen her, og man skal ikke
tænke på sine sidespejle, da der også er nok til dem. Prøv det siger
jeg bare, og være ikke bange for jeres ruder, det skal bare ikke være
kogende.

Fra : Juel

Dato : 11-11-03 09:12

> [...]
> tænke på sine sidespejle, da der også er nok til dem. Prøv det siger
> jeg bare, og være ikke bange for jeres ruder, det skal bare ikke være

100% enig.. det varmeste vand vandhanen kan klar, og så er man kørende på 2
sec, imens de andre står og fryser og skraber ruder hehehe

Fra : C. Caspersen

Dato : 10-11-03 23:26

"..Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hr. Leths tåbeligheder hat før været til debat på siden: så hvis du vil af
> med bilen så bare brug løs.
> Salt er og bliver bilens værste fjende.

Øhmm....hvor er det lige, der er brugt salt ? Tror du ikke, at du har
forvekslet "Calciumchlorid" med "Natriumklorid" ?

/Caspersen

Fra : Jasper Norman

Dato : 10-11-03 23:38

hehe

--
slet "fjernes" i e-mail adr.

Fra : ..Møller

Dato : 11-11-03 15:49

"Jasper Norman" <ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> wrote in message
> hehe
>
> --
> slet "fjernes" i e-mail adr.
> "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
> af

Njet.

NaCl er hovedbestanddel i kogesalt. Kan også anvendes som isfjerner på
bilruder lige så vel som på veje og fortove.
CaCl2 er kraftigt vandsugende og derfor vel ikke velegnet til at komme i
forbindelse med metal (bruges til fugtsuger)
Begge dele er metalsalte, der er skadelig for stål og aluminium.

Urea skulle være bedre, bruges, så vidt jeg husker, hvor der færdes fly på
landjorden
--
Møller

Fra : Jesper

Dato : 11-11-03 01:55

C. Caspersen wrote:

> "..Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Øhmm....hvor er det lige, der er brugt salt ? Tror du ikke, at du har
> forvekslet "Calciumchlorid" med "Natriumklorid" ?

Calciumchlorid er også et salt.

--
Mvh. Jesper

Fra : Gunnar007

Dato : 10-11-03 23:37

"..Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hr. Leths tåbeligheder hat før været til debat på siden: så hvis du vil af
> [...]

Øhh, uden at være en haj til kemi, er kalcium så ikke noget med kalk
Så vidt jeg husker er Salt natriumklorid..

Måske man skulle smage på lortet når man har lavet et par liter..

Hilsen G:

Fra : Jesper

Dato : 11-11-03 01:59

Gunnar007 wrote:

> "..Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh, uden at være en haj til kemi, er kalcium så ikke noget med kalk
> Så vidt jeg husker er Salt natriumklorid..

Salt er en generel betegnelse for stoffer, der i fast form er opbygget i
et ion-gitter, og i opløsning består af ioner.

"Køkkensalt" er NaCl...natriumchlorid.
"Kalk" er CaCO3...calciumcarbonat

CaCl2, NaSO4, NaHCO3, KCl, BaCl, NaCl, CaCO3, NaAc osv. osv. er alle
salte. Det er en forkert dansk opfattelse, at NaCl er det eneste, der
kan betegnes som "salt". Salt er en generel betegnelse.

--
Mvh. Jesper

Fra : SNiP

Dato : 11-11-03 08:41

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"Jesperm<remove> wrote in message
> [...]
> salte. Det er en forkert dansk opfattelse, at NaCl er det eneste, der
> kan betegnes som "salt". Salt er en generel betegnelse.

Hej Jesper.

Du virker Kemisk bevidst, kan du fortælle os om Calciumchlorid er korrosivt?

/J

Fra : Jesper

Dato : 11-11-03 15:36

Hej.

SNiP wrote:

> Hej Jesper.
>
> Du virker Kemisk bevidst, kan du fortælle os om Calciumchlorid er korrosivt?

Det er det.

En korrosion er basalt set en overførsel af elektroner (en oxidation og en
reduktion). Et illustrativt billede kan ses her:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/chemical/imgche/corrosion.gif

Vand er i sig selv ikke elektrisk ledende. For at vand er ledende skal det
indeholder ioner (og det gør det altid). Jo flere ioner vandet indeholder, jo
bedre elektrisk leder er det. Og ionerne kan komme ved opløsning af salte i
vandet (det kan være NaCl eller CaCl). Så jo mere salt, desto bedre leder, og jo
hurtigere ruster ting (forenklet set). Så jeg ville personligt ikke hælde CaCl
ud over min bil!

--
Mvh. Jesper

Fra : ..Møller

Dato : 11-11-03 15:52

"Jesper @TopGear.dk>" <"JM<remove> wrote in message
> [...]
og jo
> hurtigere ruster ting (forenklet set). Så jeg ville personligt ikke hælde

Jeg kan se. at jeg kunne havde sparet den mail jeg lige har sendt, du har jo
svaret for mig Tak.
--
Møller

Fra : Jesper

Dato : 11-11-03 16:07

"..Møller" wrote:

> Jeg kan se. at jeg kunne havde sparet den mail jeg lige har sendt, du har jo
> svaret for mig Tak.

Ja, jeg kom lige et par minutter i forkøbet

Ja, urea (urinstof, carbamid) kan også anvendes. Det er ikke korroderende på
samme måde som Na og Ca salte.

Til fly anvendes som oftests glycol opløsninger (ethylen- eller propylenglycol).
Så vidt jeg husker er det også det de såkaldte "is-fjernere" - som kan købes på
tanken og i Føtex - indeholder.

En udmærket artikel på engelsk kan læses her:
http://pubs.acs.org/cen/whatstuff/stuff/7901scit5.html

--
Mvh. Jesper

Fra : ..Møller

Dato : 11-11-03 16:36

> [...]

købes på
> tanken og i Føtex - indeholder.
>
> En udmærket artikel på engelsk kan læses her:

Jep.
Her i DK har jeg oftest været ide for, at der komme en tankvogn hen til
flyet, og så sprøjtes vinger og hale fra en lift.
I udlandet har jeg været ude for, at hele flyet blot gørte gennem en portal
med dyser på.
Det var en stor portale skulle jeg hilse og sige.

Det er da godt man kan skrive med halsbetændelse men man bliver sq lidt
træt.
--
Møller

Fra : Ted

Dato : 10-11-03 23:20

Jeg kan huske Flemming Leth lavede noget isfjerner.

Hvordan lavede han det nu?

Det var vist en god blanding af klorin og saltsyre tilsat koldtpresset
linolie som skulle gnides ind med en skive citron )
Alternativt en god sjat benzin på ruden og en tændstik.

kids dont try this at home !... try it at a friends home....

Teddy
www.smallblock.dk