Vinterdæk eller ej...
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 16:23

Hvis man gennemlæser denne artikel, kan man vist ikke mere være i
tvivl om nødvendigheden af, at man omrutster til vinterdæk!
www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=5254&artikel_seite=0

Citater fra artiklen:
DTM mester Bernd Schneider: "Winterreifen sind nicht nur die beste
Wahl, wenn man im Schnee fahren muss. Schon wenn man bei Temperaturen
unter zehn Grad auf nasser Straße fährt, wird schnell deutlich, dass
der Winterreifen viel besseren Grip hat. Der Bremsweg ist kürzer, die
Lenkung greift besser, man fährt wesentlich sicherer als mit
Sommerreifen."

"Winterreifen benötigen alle Autofahrer, die in der Zeit von Oktober
bis März/April auf ihr Auto nicht verzichten können. Also vor allem
Berufspendler, Vielfahrer und Außendienstler"

"Dunlop hat errechnet, dass ein Auto mir Sommerreifen auf
schneebedeckter Straße aus einer Geschwindigkeit von 80 km/h einen
rund 42 Meter längeren Bremsweg benötigt als das gleiche Fahrzeug mit
Winterbereifung. Auch auf trockener Straße ist bei niedrigen
Temperaturen der Bremsweg deutlich länger"

"Statistisch gesehen gibt es in Deutschland sogar etwa 185 Tage
Winterreifenwetter mit Schnee, Eis und Frost"
(Red.: tyske og danske motorvejsforhold ligner hinanden om vinteren)

Vedr. helårsdæk:
"Die Mobilität und Sicherheit eines Winterreifens bei winterlichen
Verhältnissen kann ein Ganzjahresreifen nicht garantieren."

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 16:32

Mogens Knudsen wrote:

> Hvis man gennemlæser denne artikel, kan man vist ikke mere være i
> tvivl om nødvendigheden af, at man omrutster til vinterdæk!

Det undrer mig, at du som ellers altid er seriøs omkring alt med biler, med
vilje undlader at fortælle, hvordan det i virkeligheden forholder sig med
vinterdæk kontra almindelige dæk.

Det der står i den tekst, som du klipper fra, er ganske rigtigt - men det
gælder kun højhastighedsdæk og lavprofildæk.

Det er muligt, der aldrig ville holde en bil i din indkørsel med andre dæk
end dem, og at mange nye biler i dag kører på H-dæk eller højere - men der
er stadig MANGE biler, der har en tophastighed på under 190 km/t og som ikke
kører lav-profil.

Der er jo også mange mennesker, der læser dit indlæg, og som ikke ved dette.
Og jeg synes da, det er ærgeligt hvis folk, der ikke har behovet, bliver
"lokket" til at købe vinterdæk, fordi du kun nævner den ene halvdel.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 18:20

On Mon, 10 Nov 2003 16:32:22 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>Og jeg synes da, det er ærgeligt hvis folk, der ikke har behovet, bliver
>"lokket" til at købe vinterdæk, fordi du kun nævner den ene halvdel.

Det er jo dét, der er KLI-maksen

"Autobild" skriver jo for hver mand og ikke kun folk i Skoda Fabia,
der sandsynligvis kan skøjte let hen over artiklen. Og når "Autobild"
ikke differensierer læserne, er det sandsylnilgvis fordi, de mener,
vinterdæk har værdi for alle og ISÆR pendlere, Vielfahrer og prof.

Jeg giver nemlig ikke en pind for danske, "isolerede" undersøgelse ->
Carinasagen skræmmer stadig i baghovedet!
1) FDM har længe bevist deres mangelfuldheder - især ift. bilister.
2) Færdselsstyrelsen "glimrer" dagligt med deres direktør i spidsen.

Næh du -> Autobild, jeg har fulgt gennem MANGE år - dét rykker sgu' og
giver sammenholdt med min erfaring tillid :)

/Mogens

Fra : Deaster

Dato : 10-11-03 19:52

> 1) FDM har længe bevist deres mangelfuldheder - især ift. bilister.
> 2) Færdselsstyrelsen "glimrer" dagligt med deres direktør i spidsen.

Hvem er deres direktør ?

Deaster

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 19:53

On Mon, 10 Nov 2003 19:52:21 +0100, "Deaster" <nospam@deaster.dk>
wrote:

>Hvem er deres direktør ?

:)

/Mogens

Fra : Mikael L

Dato : 11-11-03 18:29

> :)

Det vil du ikke fortælle eller ????

Mikael

Fra : Mikael L

Dato : 11-11-03 18:29

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er deres direktør ?

Han hedder Carsten Falk Hansen.
Jeg synes nu ikke det er en man ser tit.

Mikael

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 23:17

Mogens Knudsen wrote:

> Næh du -> Autobild, jeg har fulgt gennem MANGE år - dét rykker sgu' og
> giver sammenholdt med min erfaring tillid :)

Jeg har læst AutoBild fast siden jeg var 16 år gammel (16 år siden), og jeg
giver dig ret i, at det generelt er et godt og solidt blad. Det var derfor,
jeg læste det - dengang fandtes der ikke et blad i Danmark, der levede op
til mine krav - og spørgsmålet er, om der gør det nu.

Imidlertid rokker det ikke ved, at tingene er, som jeg har beskrevet dem.

Undersøgelsen er ikke lavet af FDM - tværtimod er der indsamlet alt
tilgængelig viden omkring emnet, og konklusionen er fuldstændig entydig:

Vinterdæk bremser UANSET temperaturen dårligere end almindelige dæk på både
tør og våd vej. Når blot ikke de "almindelige" dæk er højhastighedsdæk (over
190 km/t) eller lavprofil. Til gengæld er de bedre på sne og is.

Har du ikke læst det omtalte fact-sheet fra Færdselsstyrelsen......?

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 23:20

On Mon, 10 Nov 2003 23:17:04 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>til mine krav - og spørgsmålet er, om der gør det nu.
>Imidlertid rokker det ikke ved, at tingene er, som jeg har beskrevet dem.

Næh, måske ikke - men jeg holder mig nu til Autobild

Jeg har som nævnt ikke adgang til det

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 23:24

Mogens Knudsen wrote:

> Jeg har som nævnt ikke adgang til det

For fa´en -det skal du da have. Efter at have læst det er du ikke et SEKUND
i tvivl. Det er det mest overbevisende stykke dokumentation, jeg nogensinde
har set i bil-sammenhæng.

Det er fuldstændig endegyldigt, og dækbranchen ved det.

Det fandt jeg ud af, da jeg sidste år lavede en historie til DR Radio om
emnet.

Jeg skal se, om jeg kan smide det ud NG´en, når jeg lige får tid til at lede
efter det.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 00:18

On Mon, 10 Nov 2003 23:23:35 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>har set i bil-sammenhæng.
>Det er fuldstændig endegyldigt, og dækbranchen ved det.

Som nævnt hæfter jeg mig ved Autobild's udtalelse til alle bilister og
især pendler, Vielfahrer og Proffi's. De skelner slet ikke ift.
dækmærkning (fart).

>Jeg skal se, om jeg kan smide det ud NG´en, når jeg lige får tid til at lede
>efter det.

Fint :)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 00:51

Mogens Knudsen wrote:

> Som nævnt hæfter jeg mig ved Autobild's udtalelse til [...]
> især pendler, Vielfahrer og Proffi's.

Det er klart, at hvis man død og pine ikke kan lade bilen stå en eneste dag
i løbet af vinteren, så er det ikke nødvendigvis en god ide ikke at købe et
sæt vinterdæk.

Dette som følge af, at vinterdæk i den situation er et bedre dæk.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 00:54

On Tue, 11 Nov 2003 00:50:43 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>sæt vinterdæk.
>Dette som følge af, at vinterdæk i den situation er et bedre dæk.

Wrong - hvis "sommerdæk" VAR bedre, ville de også være det i
ovennævnte situationer.

Du mener altså, at den danske gennemsnitdbilist, der kører på ikke
lavprofildæk, lader bilen stå, når vejret er til vinterdæk?

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 00:59

Mogens Knudsen wrote:

> Wrong

Hvad er forkert..?

> - hvis "sommerdæk" VAR bedre, ville de også være det i
> ovennævnte situationer.

Hvorfor..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 01:05

On Tue, 11 Nov 2003 00:59:26 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Hvad er forkert..?
>Hvorfor..?

Fordi du jo skriver, at sommerdæk af en vis beskaffenhed (ej
lavprofil) er bedre end vinterdæk. Hvorfor er de lige pludselig ikke
det mere, blot fordi man kører meget. Det giver jo ikke mening...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 01:15

Mogens Knudsen wrote:

> Fordi du jo skriver, at sommerdæk af en vis beskaffenhed (ej
> lavprofil) er bedre end vinterdæk. Hvorfor er de lige pludselig ikke
> det mere, blot fordi man kører meget. Det giver jo ikke mening...

Det er heller ikke det, der står.

Jeg skriver, at almindelige dæk er bedre på tør og våd vej uanset
temperatur. Dernæst skriver jeg, at hvis man død og pine "ikke kan lade
bilen stå en eneste dag i løbet af vinteren" og dermed måske er "Pendler,
Vielfahrer (oder, red.) Proffi", så er det nok en god ide med vinterdæk.

Dette er en logisk konsekvens af, at man på almindelige dæk kan risikere
ikke at være mobil på de omtrent 21 dage om året, hvor der er sne på de
danske veje.

Det giver god mening - samtidig giver det god mening ikke nødvendigvis at
bruge penge på vinterdæk, hvis de af mig i tidligere indlæg beskrevne
betingelser ikke er opfyldt.

Jeg har i øvrigt lige fundet det omtalte fact skeet og smidt det i en ny
tråd.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 01:23

On Tue, 11 Nov 2003 01:14:32 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>Dette er en logisk konsekvens af, at man på almindelige dæk kan risikere
>ikke at være mobil på de omtrent 21 dage om året, hvor der er sne på de

Jamen dog - hvis der teoretisk optræder flere/flest dage på året, hvor
"sommerdæk" er bedst, kan det da aldrig nogensinde være en god idé at
køre på vinterdæk (du tænker sikkert på situationen med sne - det er
ligegyldigt i denne statistiske sammenhæng)

>Det giver god mening - samtidig giver det god mening ikke nødvendigvis at
>bruge penge på vinterdæk, hvis de af mig i tidligere indlæg beskrevne
>betingelser ikke er opfyldt.

Siger du jo...

>Jeg har i øvrigt lige fundet det omtalte fact skeet og smidt det i en ny
>tråd.

Har set :)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 01:32

Mogens Knudsen wrote:

> Jamen dog - hvis der teoretisk optræder flere/flest dage på året, hvor
> "sommerdæk" er bedst, kan det da aldrig nogensinde være en god idé at
> køre på vinterdæk

Jo, da.

Det afhænger af, hvilken nytte man som bruger har af
marginal-mer-traktionen.

For at vælge et ekstremt men dog beskrivende eksempel: Hvis du hver dag skal
have skiftet blod på sygehuset 50 km væk for at overleve, så skal du vælge
vinterdæk. Her kommer du (mest sandsynligt) frem hver eneste dag - og så er
det ikke så vigtigt, at du de dage, hvor landet ikke er klædt i hvidt, kører
lidt ringere end på almindelige dæk. Du kommer jo frem alligevel - og dermed
er du sikret overlevelse.

Med andre ord: Kan du IKKE lade bilen stå, den dag det RIGTIGT sner, og du
ikke kan komme frem på almindelige sæk, så køb vinterdæk. Det kan pendlere,
og erhvervschaufførere som regel ikke, og derfor anbefaler AutoBild
vinterdæk til dem.

Hvad angår DTM-mesterens udtalelser, så har jeg to forbehold. For det første
vides det ikke, om han taler om hurtigere biler eller hvad han taler om.
Dernæst er det ikke sikkert, han ved en bjælde om det her.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 01:37

On Tue, 11 Nov 2003 01:32:14 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jo, da.
>Det afhænger af, hvilken nytte man som bruger har af
>marginal-mer-traktionen.

Jeg skal frem :)

> [...]
>ikke kan komme frem på almindelige sæk, så køb vinterdæk. Det kan pendlere,
>og erhvervschaufførere som regel ikke, og derfor anbefaler AutoBild

Som nævnt det andet sted - den gennemsnitlige bruger er bedst tjent
med vinterdæk, fordi de er bedst i alle andre situationer end
fugtige/tørre veje:
Also doch besser auf Sommerreifen durch die kalte Jahreszeit? Auf
keinen Fall! Die Schwächen bei nasser und trockener Fahrbahn können
durch umsichtiges und vorausschauendes Fahrverhalten weitgehend
ausgeglichen werden.

OG dét kommer man længst med

>Hvad angår DTM-mesterens udtalelser, så har jeg to forbehold. For det første
>vides det ikke, om han taler om hurtigere biler eller hvad han taler om.
>Dernæst er det ikke sikkert, han ved en bjælde om det her.

ROFL.
Hvilken teori hælder du til ifm ham?

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 01:49

Mogens Knudsen wrote:

> Som nævnt det andet sted - den gennemsnitlige bruger er bedst tjent
> med vinterdæk, fordi de er bedst i alle andre situationer end
> fugtige/tørre veje:

Ha-ha..

Jeg kan godt lide, at du nu konsekvent er begyndt at skrive "alle andre
situationer", som om det absolutte fåtal af dage, der kræver vinterdæk er i
flertal. Der ér de altså ikke, og den situation må ret beset betegnes som en
klar sjældenhed.

Det var bare en kommentar om din retoriske taktik - men jeg syntes, den
kaldte på en bemærning.

> OG dét kommer man længst med

Det er klart, at hvis du SKAL frem alle dage, så skal du have vinterdæk.

> ROFL.
> Hvilken teori hælder du til ifm ham?

Jeg ved det ikke.

Jeg er ret sikker på, at relativt få danske racerkørere kende detaljerne i
emnet for den den snak, vi har her. Dermed regner jeg det ikke for
unaturligt, at han ikke aner en bjælde om det, vi snakker om. Ikke engang
ansatte hos Volkswagen og adskillige dækcentre kender ret meget til sagen.
Ufatteligt - men sandt. Nogle gange trækker man den slags fyre (sportsfolk)
frem, og fortæller dem, hvad de skal sige.

På den ande side er det også muligt, at han har udtalt sig med forbehold,
men at en tarvelig/glemsom journalist/redaktør har udeladt disse.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 02:04

On Tue, 11 Nov 2003 01:48:58 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>flertal. Der ér de altså ikke, og den situation må ret beset betegnes som en

Det ka' du da ikke vide - har du en statistik, der bekræfter dit
udsagn? (fåtal)
Iøvrigt mener jeg, at vinterdæk er klart bedre på en dyngvåd vej
(træder bedre igennem). Jeg kan ikke huske "din" rapport desangående,
men det vil jeg da straks læse noget om...

>Det var bare en kommentar om din retoriske taktik - men jeg syntes, den
>kaldte på en bemærning.

Tja' :)

>Det er klart, at hvis du SKAL frem alle dage, så skal du have vinterdæk.

Skal man da ikke det?

>Jeg ved det ikke. Jeg er ret sikker på, at relativt få danske racerkørere
>kender detaljerne i emnet for den den snak, vi har her.

Nu er "ham her" ikke nogen lokal dansk racerkører, men en
international højt dekoreret og erfolgreich racerkører, som sikkert
kører flere km i sin AMG 55 privatvogn end du og jeg tilsammen!

>Dermed regner jeg det ikke for unaturligt, at han ikke aner en bjælde
>om det, vi snakker om. Nogle gange trækker man den slags fyre (sportsfolk)
>frem, og fortæller dem, hvad de skal sige.

Hr. Schneider kan næppe trækkes op til dét.
Måske hvis talen faldt på Mercedes Benz og dens fortræffeligheder
ville en vis potion sund skepsis straks tilflyde min hjerne. Men ifm.
dæk er denne skepsis næppe nødvendig...

>På den ande side er det også muligt, at han har udtalt sig med forbehold,
>men at en tarvelig/glemsom journalist/redaktør har udeladt disse.

Igen tillægger jeg ikke Autobild dén slags -> dét ser man i dét blad
næsten udelukkende ifm. omtale af VAG's produkter (læs Golf).
ROFL

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 02:11

On Tue, 11 Nov 2003 02:04:13 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Iøvrigt mener jeg, at vinterdæk er klart bedre på en dyngvåd vej
>(træder bedre igennem). Jeg kan ikke huske "din" rapport desangående,
>men det vil jeg da straks læse noget om...

Dét står der selvfølgelig ikke noget om - man har kun målt ved 1 mm
vanddybde (een millimeter)

MEN der står jo noget andet og _meget_ interessant (side 8).
Og det er vedr. dén udligning, der er mellem vinter- og sommerdæks
bremseevne og -længde ifm. slid.
Dér er sommerdæk markant ringere stillet end vinterdæk !!!

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 11:08

Mogens Knudsen wrote:

> Og det er vedr. dén udligning, der er mellem vinter- og sommerdæks
> bremseevne og -længde ifm. slid. Dér er sommerdæk markant ringere stillet
end vinterdæk !!!

Hvordan er almindelige dæk ringere stillet end vinterdæk...?

--
Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 11:12

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> bremseevne og -længde ifm. slid.
> Dér er sommerdæk markant ringere stillet end vinterdæk !!!

Det fremgår af rapporten, at: " Målingerne viste, at vinterdækkene havde en
signifikant lavere bremseevne på våd asfalt end almindelige dæk, 10 - 20%,
men at forskellen aftager med nedslidningen."

Jeg synes, det er lidt kreativ læsning at få dét til at betyde, at
almindelige dæk er "ringere stillet".

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 11:30

On Tue, 11 Nov 2003 11:12:09 +0100, "Jan W Nielsen"

> [...]
>men at forskellen aftager med nedslidningen."
>Jeg synes, det er lidt kreativ læsning at få dét til at betyde, at

Overhovedet ikke - det falder jo fra 20 til 2% !

samt
>Hvordan er almindelige dæk ringere stillet end vinterdæk...?

Vinterdæk er gode i HELE forløbet.
Iøvrigt er det lidet imponerende på side 8 at læse, at slidte
vinterdæk har en kortere bremselængde end nye

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 12:44

Mogens Knudsen wrote:

> Overhovedet ikke - det falder jo fra 20 til 2% !

Ja, men faktum er, at alimindelige dæk stadig bremser bedre.

> Iøvrigt er det lidet imponerende på side 8 at læse, at slidte
> vinterdæk har en kortere bremselængde end nye

Jep, som vi lige har talt om i telefonen, undrer det.

Men det er rigtigt, siger eksperterne, som vi også lige talte med pr
telefon....

(dette til andre end Mogens Knudsen og undertegnedes information)

--
Jan W Nielsen

Fra : René Lønstrup

Dato : 11-11-03 18:24

Jan W Nielsen wrote:

> Jep, som vi lige har talt om i telefonen, undrer det.
>
> Men det er rigtigt, siger eksperterne, som vi også lige talte med pr
> telefon....

Hmm.. Så må jeg sq hellere smutte ud og få raspet mine nye vinterdæk ned, så
de kan få noget ordentligt vejgreb. - Præcis hvor nedslidte skal de være?
Skal de være slicks-agtige eller skal vi "bare" ned omkring grænseværdien
1.6mm, eller hvorledes?

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 11-11-03 18:56

On Tue, 11 Nov 2003 18:23:42 +0100, "René Lønstrup"
<news@rel6+1star.dk> wrote:

>Hmm.. Så må jeg sq hellere smutte ud og få raspet mine nye vinterdæk ned, så
>de kan få noget ordentligt vejgreb.

Lige mine ord

>Præcis hvor nedslidte skal de være?
>Skal de være slicks-agtige eller skal vi "bare" ned omkring grænseværdien
>1.6mm, eller hvorledes?

Se dér kolliderer verden med sagkundskaben. Det har altid heddet sig,
at vinterdække ikke måtte køres ned til 1.6, men skal man følge
rapporten er "jo mere slidt, jo bedre"

/Mogens

Fra : Torben E

Dato : 11-11-03 19:21

> Se dér kolliderer verden med sagkundskaben. Det har altid heddet sig,
> at vinterdække ikke måtte køres ned til 1.6, men skal man følge
> rapporten er "jo mere slidt, jo bedre"
>

> /Mogens

At de er bedre bremsende med mindre mønster gælder vel kun på tør
vej, men nu har jeg ikke lige set testen.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 19:36

Torben E wrote:

> At de er bedre bremsende med mindre mønster gælder vel kun på tør
> vej, men nu har jeg ikke lige set testen.

Det er ikke en egentlig test - men en rapport, der samler al den viden, der
er tilgængelig i Europa. Det vil sige, at den samler alle de tests, der er
lavet af folk, som man skønner har kompetencen til det - herunder også
førende bilmagasiner.

Angiveligt er der ikke modstridende oplysninger på det punkt, der hedder:
"På tør og våd vej bremser slidte vinterdæk bedre end nye vinterdæk".

Hemmeligheden er, at nogle af de elementer, der gør vinterdækket godt på
sne/is gør det dårligt på de belægninger, hvor der IKKE er sne/is. De høje
lameller, der er på en nyt vinterdæk gør dækket "vakkelvornt", og gør, at
det har mindre traktion. Til gengæld bremser det jo så langt bedre, når der
er sne/is. I øvrigt kan der tilføjes, at vinterdækket udover de dårligere
traktions-egensaber på asfalt (tør som våd), også forvirrer ABS-systemet på
en bil.

"AMS´en er ikke på forhpnd justeret til at tage højde for det skrid, der er
i selve lamellerne, og det medfører, at bilen på asfalt bremser endnu
dårligere med vinterdæk. Hvis systemet skulle optimeres, kunne man for
eksempel have et særligt vinterdæks-program på ABS-systemet", siger
Færdselsstyrelsens ekspert i dæk, ingeniør Victor Hollnagel

Efter min egen mening gælder reglen stadig: "Lad ikke dit vinterdæk blive
alt for slidt."

Hvis det bliver det, kunne man jo næsten lige så godt lade være med at købe
det. I så fald har det jo hverken gåde asfalt-egenskaber eller gode
sne/is-egenskaber.

Overordnet kan man i øvrigt sige, at når vinterdæk og almindelige dæk slides
ned, kommer de i egenskaber til at ligne hinanden. (Ikke det samme som at de
har NØJAGTIGT de samme egenskaber).

Gode sne/is-egenskaber trækker i den anden retning af gode
asfalt-egenskaber. Sådan kan man sige det.

--
Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 11-11-03 19:59

> Angiveligt er der ikke modstridende oplysninger på det punkt, der hedder:
> "På tør og våd vej bremser slidte vinterdæk bedre end nye vinterdæk".

Det er også min erfaring, dog med forbehold for hvis vejen er så våd
der er begyndende aquaplaning.

> [...]
> traktions-egensaber på asfalt (tør som våd), også forvirrer ABS-systemet

Nemlig, et nyt vinterdæk har et stort "slip"

> Gode sne/is-egenskaber trækker i den anden retning af gode
> asfalt-egenskaber. Sådan kan man sige det.

Yes.

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-11-03 16:35

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> der Winterreifen viel besseren Grip hat. Der Bremsweg ist kürzer, die
> Lenkung greift besser, man fährt wesentlich sicherer als mit

Lavede FDM (eller viderebragte) ikke en test sidste vinter, som viste
sommerdækkene faktisk bremsede _bedre_ på en kold men våd vej end
vinterdækkene? Jeg mener konklusionen var at vinterdækkene først havde
berettigelse ved meget lave temperaturer eller direkte sne/sjap på vejen.
Efterfølgende var der vist nogen indrømmelser på visse punkter, men jeg kan
ikke huske hvilke.

En interessant test er den autobild selv linker til (195/65 testen) hvor de
skriver

"Wichtig in diesem Zusammenhang: Oft ist von Experten der Reifenindustrie zu
hören, man solle schon ab Temperaturen von weniger als plus sieben Grad
Celsius auf Winterreifen umrüsten. Das mag für Z-Reifen (z. B. Porsche,
Ferrari) gelten, nicht aber für das T-Modell. Denn dazu waren unsere
gemessenen Bremswerte auf trockener Piste zu schlecht. Also, liebe
Hersteller, wenn schon solche verkaufsfördernden Empfehlungen, dann bitte
auch bessere Bremswerte liefern."

Man kan så spekulere hvorfor de selv i den anden test skriver man konsekvent
skal skifte under 7 grader :)

--
/Rune

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 16:39

Rune Larsen wrote:

> Lavede FDM (eller viderebragte) ikke en test sidste vinter, som viste
> sommerdækkene faktisk bremsede _bedre_ på en kold men våd vej end
> vinterdækkene?

Jo, de skrev en artikel på baggrund af et fact-sheet fra Færdselsstyrelsen,
der redegjorde for, hvilken viden der finde ved de mest seriøse
institutioner i Europa. Konklusionen er som jeg skrev i svaret til Mogens
Knudsen.

> Man kan så spekulere hvorfor de selv i den anden test skriver man
> konsekvent skal skifte under 7 grader :)

Det er enten fordi, de taler om dæk på biler med tophastighed OVER 190 km/t,
fordi de taler om LAVPROFILDÆK, eller fordi de ikke ved, hvad de taler om.
Det mest sandsynlige er nok den første.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 17:11

On Mon, 10 Nov 2003 16:39:26 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>der redegjorde for, hvilken viden der findes ved de mest seriøse
>institutioner i Europa. Konklusionen er som jeg skrev i svaret til Mogens

Har du dén artikel eller er det denne, du i princippet henviser til:
Af Færdselsstyrelsen, FDM og Statens Bilinspektion: Valg af dæk i
vintertiden - På sne og is er vinterdæk en stor fordel.
www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/PageGuidesArticle.po?GUIDEID=74

Citat:
Hvis bilen har brede dæk eller baghjulstræk som denne BMW 3-serie
coupe, er det værd at overveje vinterdæk....
(siger jo intet ift. dit argument, men jég ved jo, hvad du mener)

Desuden:
www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/PageGuidesArticle.po?GUIDEID=62
"Mange har fejlagtigt den opfattelse, at deres bil er monteret med
helårsdæk. Det er en udbredt misforståelse, som får mange til at køre
rundt med en falsk tryghedfølelse af, at bilen er rustet til sne og
isglatte veje"

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-11-03 17:20

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> Har du dén artikel eller er det denne, du i princippet henviser til:
> Af Færdselsstyrelsen, FDM og Statens Bilinspektion: Valg af dæk i
> vintertiden - På sne og is er vinterdæk en stor fordel.

Prøv også denne fra 2002:

http://www.fdm.dk/default.htm?404;http://www.fdm.dk/altombiler/drift/daek/vinterdaek2002/195/skema.asp

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 18:10

On Mon, 10 Nov 2003 17:19:52 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Prøv også denne fra 2002:
>http://www.fdm.dk/default.htm?404;http://www.fdm.dk/altombiler/drift/daek/vinterdaek2002/195/skema.asp

Informativ, må man sige:
FDMs hjemmeside er midlertidigt lukket
Med venlig hilsen
FDM

LOL

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-11-03 18:20

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> [...]

De skrev den var lukket til klokken 17:00
Jeg tænkte det gik nok an, at poste et link klokken 17:19
Men nej.
Nu skriver de, den er lukket til klokken 20:00

Desværre, i må vente

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 22:12

On Mon, 10 Nov 2003 18:19:33 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>De skrev den var lukket til klokken 17:00
>Jeg tænkte det gik nok an, at poste et link klokken 17:19
>Men nej. Nu skriver de, den er lukket til klokken 20:00
>Desværre, I må vente

Siden er ændret -> nu skal der kode samt postnummer til...

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-11-03 22:17

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> Siden er ændret -> nu skal der kode samt postnummer til...

Bare rediger lidt i linket

Men det var også bare en dæktest af de langsomme T mærkede dæk, som
alligevel ikke er lovlige at køre på for mange.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 17:22

Mogens Knudsen wrote:

> Har du dén artikel eller er det denne, du i princippet henviser til:

Ja, jeg har mange gange læst rapporten eller notatet fra Færdselsstyrelsen.
Jeg vil tro, den stadig ligger på deres hjemmeside.

> Af Færdselsstyrelsen, FDM og Statens Bilinspektion: Valg af dæk i
> vintertiden - På sne og is er vinterdæk en stor fordel.

Nemlig - det er også det, jeg hæfter mig ved. Samtidig stpr der:

"I denne forbindelse er det vigtigt at slå fast, at dækbranchens oplysninger
om, at sommerdæk mister vejgrebet ved temperaturer under 7°C, ikke længere
er gældende. Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end
vinterdæk, når vejen er tør eller våd."

Vinterdæk kører ad helvede til på alm tør eller våd vej. Også selvom man
køber de bedste overhovedet.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-11-03 17:14

"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Det er enten fordi, de taler om dæk på biler med tophastighed OVER 190
km/t,

Laves der overhovedet biler idag, med tophastighed under 190 Km/t. ?

Bortset lige fra alle disse små diesel sparebøsser.

/Mark.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 17:19

Mark Sandberg wrote:

> Laves der overhovedet biler idag, med tophastighed under 190 Km/t. ?

MASSER af biler. Kik bare i enhver bilbog.

Desuden bliver det stadigt mere almindeligt at købe de små biler - evt fordi
det er en bil nummer to - eller fordi Danmark er ved at blive pendler-land.

--
Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-11-03 18:25

"Jan W Nielsen" <mailto:intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Vinterdæk eller ej..."

> [...]
> det er en bil nummer to - eller fordi Danmark er ved at blive pendler-land.

Ja jeg har da sådan en med en tophastighed under 190 km/t, og så kører den endda
på benzin. Men man må jo heller ikke kører så stærkt på offentlig vej i Danmark.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.63.241.52)

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-11-03 18:42

"Kim Kristensen" skrev i en meddelelse:

> Ja jeg har da sådan en med en tophastighed under 190 km/t,
> og så kører den endda på benzin.

Ufff det lyder fælt, hvad er det dog for en

>Men man må jo heller ikke kører så stærkt på offentlig vej i Danmark.

Det var ikke så meget, hvor stærkt der må køres i Danmark, der var oppe og
vende. Det var hastighedskoderne på dæk, som jo skal matche bilens
tophastighed. Ellers får man "bøder" i eksempelvis Tyskland, for kørsel på
ulovlige dæk.

/Mark.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 18:44

On Mon, 10 Nov 2003 18:42:29 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]
>vende. Det var hastighedskoderne på dæk, som jo skal matche bilens
>tophastighed. Ellers får man "bøder" i eksempelvis Tyskland, for kørsel på

Det er jo også de færreste der er SÅ stringente
vedr. hastighedsregler i DK

/Mogens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-11-03 19:58

> Det er jo også de færreste der er SÅ stringente
> vedr. hastighedsregler i DK
>

> /Mogens

Jeg er da helt enig med både dig og de øvrige her i at det ikke kan betale
sig at spare på dæk, hverken hvad angår kvalitet eller hastighedskoder på.
Selv har jeg aldrig forstået at folk bruger en masse penge på en bil, og så
vil spare en plov ved at købe et par kinesiske hæng-ej-fast dæk eller dæk
som ikke kan følge med bilens præstationer i øvrigt. Det er jo trods alt
ikke hver fjortende dag man skifter dem, så man kan fortryde rigtigt længe.

Med venlig hilsen Kim

Fra : anders majland

Dato : 10-11-03 20:36

> Jeg er da helt enig med både dig og de øvrige her i at det ikke kan
> betale sig at spare på dæk, hverken hvad angår kvalitet eller
> hastighedskoder på.

Nej men det kan godt betalt sig at spare på prisen - På torsdag får
konen nye helårsdæk på bilen (ikke sommerdæk) og i forhold til
hjulscenterets først udspil har vi sparet 2000kr ved at få dem skiftet
ved centerdæk og fælge i skive. (Og det er ikke en omvej da min kone
alligevel skulle til skive på torsdag) - og det på en normal dimension
som 185/70-14

Dem der barer kører ind og beder om nye dæk snyder altså sig selv så
vandet driver ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-11-03 21:07

meddelelse news:boopha$svb$1@sunsite.dk...

> [...]
> som 185/70-14
>
> Dem der barer kører ind og beder om nye dæk snyder altså sig selv så

Helt bestemt, det er godt at spare på pengene men ikke på kvaliteten. Jeg
ser mig også selv godt for, det kan man sgu' spare mange penge ved.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-11-03 19:52

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vende. Det var hastighedskoderne på dæk, som jo skal matche bilens
> tophastighed. Ellers får man "bøder" i eksempelvis Tyskland, for kørsel på

Det er en Honda Civic 1,4i S sedan fra 97, men jeg har da prøvet at køre
lidt hurtigere end tilladt. Jeg har bare på fornemmelsen at man skal passe
på med at sige den slags, det er jo ikke særligt populært.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 19:59

On Mon, 10 Nov 2003 19:52:18 +0100, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

>lidt hurtigere end tilladt. Jeg har bare på fornemmelsen at man skal passe
>på med at sige den slags, det er jo ikke særligt populært.

Hérinde? -> skråt op, alle har jo været en tur i Tyskland, ik?

/Mogens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-11-03 21:18

> Hérinde? -> skråt op, alle har jo været en tur i Tyskland, ik?
>

> /Mogens

Ja Tyskland , man ved jo ikke om ham "La ude af Cours Snellsfare" kan
finde på at melde en til autoværnet. Man kan jo også sige som Bjarne Riis "
jeg er i hvert fald aldrig blevet snuppet", eller to gange er vel ingen
gang.

Med venlig hilsen Kim

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-11-03 22:08

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev :

>Ja Tyskland , man ved jo ikke om ham "La ude af Cours Snellsfare" kan
>finde på at melde en til autoværnet.
^^^^^^^^^^

ROFL !!

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 23:21

Kim Kristensen wrote:

> Ja jeg har da sådan en med en tophastighed under 190 km/t, og så
> kører den endda på benzin. Men man må jo heller ikke kører så stærkt
> på offentlig vej i Danmark.

Hej Kim

Det kommer ikke an på, om du faktisk kører hurtigere end 190 km/t - men om
dækket er bygget til det.

Dæk som er beregnet til at køre så hurtigt er bygget af andre
gummi-blandinger og på en anden struktur end dæk, der ikke skal køre
hurtigt. Det bevirker, at dækket mister sin smidighed og dermed sit vejgreb
ved lav temperatur. Det bliver mere "plastik-agtigt" end "gummi-agitigt".

Mine almindelige dæk er godkendt til 275 km/t, og de bliver hårde som den
plast som en engangs-ligter er lavet af, når det fryser 10 grader. Og SÅ kan
de SLET ikke stå fast.

--
Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-11-03 00:03

> [...]
> plast som en engangs-ligter er lavet af, når det fryser 10 grader. Og SÅ

Hej Jan

Ja jeg kender fænomenet, både mine forhenværende sommersko (Goodyear F1
GS-D2 205/45-16), og de nuværende (Yokohama A539195/45-16) bliver mindre
sjove på denne årstid. Jeg mærkede det rigtigt den uge for nyligt med
nattefrost, nå vejen om morgnen var rigtig kold og let fugtig opførte bilen
sig nærmest som var den på de Hankook dæk som en forhandler en gang havde
forurenet en af mine biler med (før jeg købte den). Lidt lunere og gerne
tørt så kan man jo bare rive den rundt, eller næsten.

275 km/t siger du, er det ikke 270 km/t de er mærket til? Mine Goodyear var
W mærket og Yokohama'erne er V mærket, det skulle være W=270 km/t og V=240
km/t.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-03 01:00

Kim Kristensen wrote:

> 275 km/t siger du, er det ikke 270 km/t de er mærket til? Mine
> Goodyear var W mærket og Yokohama'erne er V mærket, det skulle være
> W=270 km/t og V=240 km/t.

Jo - mistake..

--
Jan W Nielsen

Fra : claus b. p.

Dato : 10-11-03 20:32

> "Statistisch gesehen gibt es in Deutschland sogar etwa 185 Tage
> Winterreifenwetter mit Schnee, Eis und Frost"
> (Red.: tyske og danske motorvejsforhold ligner hinanden om vinteren)

Det er da vist det man kalder "en sandhed med modifikationer". Det er
sikkert rigtigt med 185 dage i syd-Tyskland, hvor der nærmest er
fastlandsklima, men i DK har vi faktisk flere dage med vådt eller tørt føre
(på de større veje) end med is og sne. Om ikke andet så fordi man
efterhånden salter før frosten sætter ind. (Om man så kan lide det eller
ej.)
/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 20:35

On Mon, 10 Nov 2003 20:31:49 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk>
wrote:

>Det er da vist det man kalder "en sandhed med modifikationer".

Nope

> [...]
>(på de større veje) end med is og sne. Om ikke andet så fordi man
>efterhånden salter før frosten sætter ind.

Det er jo så lige det...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 23:28

claus b. p. wrote:

> men i DK har vi faktisk flere dage med vådt eller
> tørt føre (på de større veje) end med is og sne.

Dét tør antydes - amternes vejvæsen fører statistisk over vejenes
beskaffenhed, og de vurderer, at der er sne på vejbanen omkring tre uger om
året i DK.

--
Jan W Nielsen

Fra : Brian Albertsen

Dato : 11-11-03 22:21

On Mon, 10 Nov 2003 16:22:55 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in
<boavqvkigf95asf3gf2fs3m6v6qtbi6j4n@4ax.com>:

>DTM mester Bernd Schneider: "Winterreifen sind nicht nur die beste
>Wahl, wenn man im Schnee fahren muss

Ja og Tom Kristensen anbefaler V-Power i radioreklamerne.

Klart nok at det er mere nuanceret, men at at grænsen er ved 7 grader
er vist gennemhullet efterhånden.

Højhastighedsdæk, baghjulstræk og folk der er afhængige af at også
kunne kunne bruge bilen de normalt få dage i vinteren hvor sneen
dækker det hele anbefales stadig at bruge vinterdæk...

Selv skifter jeg dog også til vinterdæk for forste udsigt til sne.
dækdimensionerne er både sommer og vinter 195/55-15

--
Brian