Brugt bil og forsikring
Fra : Lars Pedersen

Dato : 10-11-03 08:40

Jeg har købt en brugt bil hos en forhandler og skal hente den
på torsdag, er der så en midlertidig forsikring der gæller indtil
jeg for en aftale med et forsikringsselskab eller skal det være på plads
før jeg henter bilen?
Jeg mener at hvis man køber privat så har man nogle uger til at få det i
orden

Mvh Lars

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 19:31

On Mon, 10 Nov 2003 08:39:44 +0100, "Lars Pedersen" <tv1@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>på torsdag, er der så en midlertidig forsikring der gæller indtil
>jeg for en aftale med et forsikringsselskab eller skal det være på plads

Det afhænger af, hvorledes du har handlet.
Er bilhandlen aftalt "nøglefærdig" således, at du intet skal foretage
dig efterfølgende, burde forhandleren allerede på nuværende tidspunkt
have udfyldt papirerne og i den forbindelse spurgt dig om navnet på
dit selskab...

Er der blot tale om en bil, du henter, skal du efterfølgende selv op
at omregistrere, hvorfor du derfor i den forbindelse skal have
rekvireret en begæring fra dit forsikringsselskab...
(dét sker sjældent, når man handler hos en forhandler)

>Jeg mener at hvis man køber privat så har man nogle uger til at få det i
>orden

Jow, jow...

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 10-11-03 20:52

"Lars Pedersen" <tv1@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> før jeg henter bilen?
> Jeg mener at hvis man køber privat så har man nogle uger til at få det i

Du får den vel ikke udleveret fra en forhandler uden at den er omregistreret
i dit navn, og til det kræves et forsikringsbevis som samtidig er
midlertidig registreringsattest. Det er iøvrigt en rigitg god ide (læs: du
skal ) at sørge for at få den midlertidige registreringsattest med dig. Dels
skal du have den med dig til du får den rigtige attest tilsendt, dels sikrer
du dig at den originale attest er afleveret på motorkontoret, så bilen ikke
bliver solgt igen til en anden. (Hvilket ingen naturligvis kunne finde på)
Så tænk lige over hvilket selskab du kunne tænke dig at forsikre den i.
Hvis der er (gamle) nummerplader på er det rigtigt at de fleste
forsikringsselskaber dækker i 2-3 uger efter ejerskifte for at give den nye
ejer mulighed for at omregistrere og forsikre.
/Claus