Kørsel i egen bil
Fra : Jorgen Christensen

Dato : 25-11-03 12:21

Jeg ved godt at der har været mange spørgsmål i stil med disse men har
ikke lige kunnet finde mine svar, så bær over med mig :)

Jeg kører som selvstændig x antal km om året ud til x antal kunder, og
hvis jeg har forstået det korrekt kan jeg tilllade mig at hæve 2,90 kr
pr. km fra firmaet skattefrit, dvs. kører jeg en uge 500 km må jeg
hæve 1450.- kr udenom skattefar, er det korrekt forstået ?

Mit firma har kontor på lokation A, jeg bor på lokation B og kunderne
bor på lokation C. Normalt kører jeg ikke til lokation A men arbejder
hjemmefra. Spørgsmålet er så når jeg besøger kunder (og kører fra
B->C) må jeg så anvende afstanden mellem B & C i beregningen, eller
skal det være afstanden fra firmaet's kontor-addresse der skal
anvendes ? (A->C) ?

TIA

-
Jorgen Christensen

Fra : Karsten Madsen

Dato : 25-11-03 22:57

Jorgen Christensen wrote:
> [...]
> pr. km fra firmaet skattefrit, dvs. kører jeg en uge 500 km må jeg
> hæve 1450.- kr udenom skattefar, er det korrekt forstået ?

Hæve, du kan ikke hæve 2,90 pr. km, men du kan trække 2,90 fra i din skat.
Jeg gør selv det at jeg overfører 2,90 pr. km til en mellemregningskonto i
summasummarum, derfra føres de så videre til min privatkonto. På den måde
ved jeg hvor meget der er bogført når min skattebillet kommer til foråret.

> [...]
> B->C) må jeg så anvende afstanden mellem B & C i beregningen, eller
> skal det være afstanden fra firmaet's kontor-addresse der skal

Skattemæssigt set - regner jeg med du spørger - kører du privat kørsel
mellem B(hjem) og A(kontor), medens du kører forretningskørsel A(kontor) og
C(kunde) samt B(hjem) og C(kunde)

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 09:50

On Tue, 25 Nov 2003 22:56:35 +0100, "Karsten Madsen"
<6@drosselvejhund.dk> wrote:

>Hæve, du kan ikke hæve 2,90 pr. km, men du kan trække 2,90 fra i din skat.

Nope - du kan på vanlig vis få udbetalt pengene til dig selv. Men du
skal ha' dine bilag iorden (dato, km-stand, formål med kørslen, osv.)

>Jeg gør selv det at jeg overfører 2,90 pr. km til en mellemregningskonto i
>summasummarum, derfra føres de så videre til min privatkonto.

Hva' er forskellen?

/Mogens

Fra : Karsten Madsen

Dato : 26-11-03 12:06

Mogens Knudsen wrote:

> Nope - du kan på vanlig vis få udbetalt pengene til dig selv. Men du
> skal ha' dine bilag iorden (dato, km-stand, formål med kørslen, osv.)

Det er første gang jeg hører dette. Jeg ved det gøres som ansat i et firma
(evt. eget selskab), men jeg har aldrig hørt om det ved enkeltmandsfirmaer.
Men, ok, hvis det kan lade sig gøre den vej så for min skyld ingen alarm

> Hva' er forskellen?

Der er ikke nogen forskel, andet end det er dokumentation over for
skattefar, når han kommer med biletten til foråret, da jeg også bruger
privatkontoen i mit system til andre formål. På den måde får jeg isoleret
mine km-penge.

/karsten

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-11-03 12:24

On Wed, 26 Nov 2003 12:06:21 +0100, "Karsten Madsen"
<6@drosselvejhund.dk> wrote:

> [...]
>Men, ok, hvis det kan lade sig gøre den vej så for min skyld ingen alarm

Jep - godtaget her´:)

> [...]
>skattefar, når han kommer med biletten til foråret, da jeg også bruger
>privatkontoen i mit system til andre formål. På den måde får jeg isoleret

Okay - så tror jeg faktisk, vi er lidt enige alligevel.
Som jeg skriver, skal man have dokumentation i orden og føre kørebog,
som beskrevet. Og dét skal du jo også ift. din metode...
(kørebog)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 12:43

"Karsten Madsen" <6@drosselvejhund.dk> wrote in message

> Hæve, du kan ikke hæve 2,90 pr. km, men du kan trække 2,90 fra i din
skat.

Nej, du kan skrive en udgift på 2,90 pr km på i dit regnskab. Når du så
skal betale skat en gang, vil denne blive mindre - rundt regnet 1,45 kr
pr km, hvilket ikke er det samme som at trække 2,90 fra i skatten.

Hilsen
Uffe

Fra : Karsten Madsen

Dato : 26-11-03 16:43

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> så skal betale skat en gang, vil denne blive mindre - rundt regnet
> 1,45 kr pr km, hvilket ikke er det samme som at trække 2,90 fra i

Ja du har egentligt ret - det er faktisk også det jeg gør Så'nt ved
nærmere eftertanke....

/karsten