selvstændig
Fra : land

Dato : 24-11-03 16:22

Hejsa

Håber det er den rigtige gruppe jeg stille min spørgsmål i.

Jeg har i år startet enkeltmandsvirksomhed. Jeg har i den første tid ikke
haft den store omsætning - hvis man kigger på hvilket resultat der har været
siden starten og indtil nu ser det ud som følger

April -24790
Maj -699,95
Juni -3210,41
Juli +2900
August -22,36
September +643,15
Oktober +5856,2
November +8228,08
Hviket giver et underskud på 11.079 kr. (kan det trækkes fra i skat)

Det er beregnet som resultat=(salg-køb), endvidere har jeg kørt en del i
forbindelse med min virksomhed i min private bil.
april 759 km
maj 5891 km
juni 5766 km
juli 3599
august 2030
september 3706

Det giver jo noget med et fradrag så vidt jeg er orienteret 2,9 kr./km under
20.000 km og over 1,6 kr./km. Men hvordan gives de penge, er det i form af
udbetalig fra mit eget firma eller som et eller andet skattefradrag....

Hvis nu de skal udbetales skattefri fra mit eget firma giver det jo et
samlet underskud på 71.881 kr. trækkes det så fra i skat eler hvad????

Er jeg helt ude i et vildnæs eller hvad? håber på nogle gode svar....

Fra : Kenneth K

Dato : 24-11-03 21:56

I mine øjne virker denne virksomhed som en hobby virksomhed, hvor et
underskud ikke kan fradrages. Husk på at KM-godtgørelsen kun gælder for
erhvervsmæssig kørsel.

Du skal for din egen skyld snakke med en regnskabs kyndig.

Kenneth

Fra : RENE JENSEN

Dato : 25-11-03 19:06

"Kenneth K" <klysner@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> erhvervsmæssig kørsel.
>
> Du skal for din egen skyld snakke med en regnskabs kyndig.

Ja de er syge , de vil have moms , men hvis det ikke giver overskud , kan
man ikke trække det fra .

jensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-11-03 00:04

"RENE JENSEN" <rail@pc.dk> skrev :

>Ja de er syge , de vil have moms , men hvis det ikke giver overskud , kan
>man ikke trække det fra .

momsregnskabet - og skatteregnskabet (overskud/underskud) er 2
adskilte ting

Fra : land

Dato : 25-11-03 21:13

"Kenneth K" <klysner@email.dk> skrev i en meddelelse
> I mine øjne virker denne virksomhed som en hobby virksomhed, hvor et

det vil jeg nu ikke mene for mit overordnede formål på lang sigt er da at få
overskud. Så vidt jeg ved betegner man det kun som hobbyvirksomhed, når
formålet ikke nødvendigvis er at få overskud.

Fra : Karsten Madsen

Dato : 25-11-03 22:59

land wrote:
> [...]
> da at få overskud. Så vidt jeg ved betegner man det kun som
> hobbyvirksomhed, når formålet ikke nødvendigvis er at få overskud.

Hvis du ikke selv er indehaver af dit skattekort (læs: det ligger hos en
arbejdsgiver eller på arbejdsformidlingen) så er det du laver en
hobbyvirksomhed - uanset indtjening og/eller formål

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : land

Dato : 26-11-03 07:57

"Karsten Madsen" <6@drosselvejhund.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke selv er indehaver af dit skattekort (læs: det ligger hos en
> arbejdsgiver eller på arbejdsformidlingen) så er det du laver en
> hobbyvirksomhed - uanset indtjening og/eller formål

Har ikke noget skattekort indbetaler selv b-skat

Fra : Kenneth K

Dato : 26-11-03 19:45

Hvis du betaler B-skat, må du vil som udgangspunkt drive en erhvervsmæssig
virksomhed og ikke en hobbyvirksomhed. Hvilket giver fradrag for underskud.

Kenneth K

Fra : HH

Dato : 27-11-03 16:52

> Hvis du betaler B-skat, må du vil som udgangspunkt drive en erhvervsmæssig
> virksomhed og ikke en hobbyvirksomhed. Hvilket giver fradrag for
underskud.

Dette er ikke en entydig faktor der aføgr hvorvidt der er tale om
erhvervsmæssig eller hobby virksomhed. Du kan sagtens have en aktivitet
hvoraf du afregner b-skat, og det så stadigvæk er hobbyvirksomhed.
Sondringen for hvornår der er tale om den ene eller anden definition, er
meget nuanceret, og kan ikke måles ved kun at indrage de få faktorer der
ergjort i ovenstående indlæg.

MVH
Henrik

Fra : H.S.

Dato : 26-11-03 09:45

> [...]

> overskud. Så vidt jeg ved betegner man det kun som hobbyvirksomhed, når
> formålet ikke nødvendigvis er at få overskud.

Så vidt jeg har forstået, så betegnes en virksomhed, hobby virksomhed - hvis
ikke det er ens primære arbejde.?

Fra : JB

Dato : 28-11-03 23:28

..

> Så vidt jeg har forstået, så betegnes en virksomhed, hobby virksomhed -
hvis
> ikke det er ens primære arbejde.?

Jamen, så må du da have misforstået det.

Du kan da sagtens have en virksomhed ved siden af dit arbejde. Uden at det
er en hobbyvirksomhed.
En hobbyvirksomhed er vist en virksomhed hvor du ikke rigtigt har noget
formål med at på sigt få et større overskud.
Det kan være hvis du opretter en virksomhed, hvor man sælger EDB til venner.
Og har en del fradrag i virksomheden.
Altså i en årrække ikke har noget overskud. Så betragter Told & Skat det som
en hobbyvirksomhed. Og den går ikke.

Jens

Fra : Leonard

Dato : 29-11-03 00:05

"JB" <buro@mail.dk> wrote:

>Altså i en årrække ikke har noget overskud. Så betragter Told & Skat det som
>en hobbyvirksomhed. Og den går ikke.

Jo, den går såmænd fint, der er bare ikke noget fradrag for
underskuddet.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : H.S.

Dato : 01-12-03 12:39

"JB" <buro@mail.dk> skrev i en meddelelse
> En hobbyvirksomhed er vist en virksomhed hvor du ikke rigtigt har noget
> formål med at på sigt få et større overskud.
- OK

> Det kan være hvis du opretter en virksomhed, hvor man sælger EDB til
venner.
> Og har en del fradrag i virksomheden.
- Hvilke fradrag ville dette tilfælde kunne give dig ?

> Altså i en årrække ikke har noget overskud. Så betragter Told & Skat det
som
> en hobbyvirksomhed. Og den går ikke.
- Hvilket formål skulle man have, i at oprette en virksomhed, som ikke
nødvendigvis giver overskud ?
Formålet, for mig, med at oprette en virksomhed, skulle da netop være at
tjene penge på det?

Vil det sige, at hvis min virksomhed giver underskud, men at hovedformålet
med virksomheden er at give overskud, så kan jeg trække underskuddet fra i
skat ? (Jeg vil selvfølgelig annoncere efter kunder osv. - altså være
aktiv )